Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey,

Heb me sinds gisteren een venus vliegenvanger aangeschaft (op het potje staat: Dionaea Muscipula)en zou het plantje graag in leven houden.

Ondertussen al enig opzoekingswerk achter de rug, maar ik las dat jullie je vleesetende planten (natgemaakt) vissenvoer geven. Mag je dit ook aan de venus geven?

greetz

Sonja

Geplaatst: (aangepast)

Sonja, ik zou zeggen: probeer het eens vertel ons hoe het ging.

Ik voer mijn VVV - die ik voor dood heb weggehaald bij een tuincentrum - vliegen, en een pissebed en een rups. De val van de rups ging rotten: te nat denk ik. De vallen waar vliegen/pissebed in zaten, gaan ook vaak te gronde/niet meer open/functioneren niet meer.

Toch groeit hij nu als kool en heeft vannacht zowaar zelf een sluipwespje verschalkt

De Droserazaailingen hebben vandaag hun tweede maaltje luizen gekregen. Die hebben precies de goede maat voor die kleine bekjes en het is hen de vorige keer goed bekomen. Ze begonnen meteen nieuwe blaadjes te maken. Ik heb het idee dat dat ook beter gaat dan dat vissenvoer met die harde schilfertjes.

EDIT: toch niet zo'n goed idee: zie verderop

De Nepenthes lust alles, ook rupsen, en doet het ook fantastisch.

Alleen de Sarracenia buiten heeft het zwaar. Na de mezen zitten er nu andere beesjes aan te knabbelen. Tja.

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vanmorgen bleek dat de Sarracenia-zaailingen, op 28 maart gezaaid, gezelschap hebben gekregen van nummer 5. Na bijna 4 maanden!

Dat geeft hoop voor de andere soorten, die nog geen teken van leven vertonen.

DSCF547444031469372818.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
De Droserazaailingen hebben vandaag hun tweede maaltje luizen gekregen. Die hebben precies de goede maat voor die kleine bekjes en het is hen de vorige keer goed bekomen.

Misschien toch niet zo'n heel goed idee.

Gister zag ik zwarte, pek-achtige vlekjes op een aantal zaailingen, vooral precies in het groeicentrum. Ziet er niet goed uit.

Op het forum van Carnivora lees ik dat het waarschijnlijk roetdauwschimmel is op de honingachtige ontlasting van die luizen

2016-07-2768781469642928.JPG2016-07-2782561469642927.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Even jubelen: een van de Sarracenia-zaailingen heeft een rouwmugje gevangen! Zo knap, zo piepklein, maar past precies

(Dat donkere plekje, in het bekertje bij 19,5 cm).

Ben ik blij mee, want die muggenlarfjes knagen aan de worteltjes van de zaailingen van Drosera en Sarra, dus nu zijn de rollen omgekeerd.

De Drosera filiformis kreeg bladeren van wel 30 cm lang die na de bloei omvielen, dus toen heb ik hem naar buiten verbannen. Maar nu staat hij binnen rouwvliegjes te vangen, en ook de Pinguicula vangt er heel wat

Net op tijd, want het werd een plaag.

(Ze zijn gelukkig over die schimmel heen gegroeid).

2016-08-14Sarra-heeft-rouwvliegje-gevangen80201471534821.JPG

• 3 weeks later...
Geplaatst:

2016090515504257101473101715.jpg

^ Mijn Venus vliegenval moet nodig verpot. Eigenlijk te laat in het seizoen, maar als ik nou eens de hele kluit in tact laat?

Uitsplitsen / scheuren ga ik pas komend voorjaar doen.

2016090515492333181473101724.jpg

^ De Kaapse zonnedauw houdt wel van koolwitjes. Staat in de foliekas, alleen voor de foto even buiten. (In de zomer buiten gaat ook wel, maar in een kas gaat het nog beter).

Beide zijn in de zomer heel makkelijke plantjes. Op voldoende (regen)water na hebben ze niets nodig. In de koude maanden is het lastiger: de Kaapse zonnedauw moet naar binnen, de VVV heeft dan koude nodig, maar weer niet onder de -5 graden.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik zou wachten tot het voorjaar. Hij zal toch niet veel meer groeien?

Hij is trouwens wel prachtig rood

Mijn Drosera filiformis heeft zowaar ook een vlinder kunnen vangen doordat er twee 'tentakels' hebben samengewerkt.

Één blad is daar niet sterk genoeg voor.

2016-09-08witje56301473507997.JPG

En de vvv die buiten staat heeft alle 3 zijn vallen vol: 2 hooiwagens en 1 sabelsprinkhaan.

2016-09-08en-ook-nog-een-Sprinkhaan99011473507986.JPG

Geplaatst:

Goedemiddag,

Ik volg dit forum al een tijdje voor tips en trucs, en moet zeggen dat ik er aardig wat aan heb gehad..

Ik heb sinds vorig jaar ook een aantal vleeseters, maar vroeg me even iets af.

Op de foto staan er Sarracenia's.. in totaal 4 of 5 soorten, maar zou iemand mij kunnen vertellen welke soorten het eigenlijk zijn.. en met name eigenlijk die lange smalle soort?

Deze heb ik sinds vorig jaar voorjaar, maar hij doet het deze zomer heel anders als afgelopen jaar.

En ik heb zaadjes gestrooid, maar vind ze er vaag uit zien.. hier heb ik geen foto van, maar ze zijn na aanraking met water helemaal wit en opgezwollen geworden.. is dit normaal of kan ik er beter mee stoppen?

Bij voorbaat dank!

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Sarracenia's kopen voor €2 excl. verzendkosten kan hier nog tot 1 november.

Hij heeft ook nog wat kweekmateriaal: zichtzakjes en potjes enzo.

En de hele kas is ook te koop.

(In Pijnacker)

Geplaatst:

Hallo

Ik heb een vraag

Ik en mijn vriend doen ons pws of de vertering van vleesetende planten, en we hebben nu al een paar proefjes gedaan, alleen steeds als wij onze zonnedauw iets laten verteren zie je veel schimmel ontstaan die daarna weer weggaat hoort dit of hoort dit niet? (Het verteringsorgaan blijft wel gewoon intact en kan daarna gewoon weer een nieuw organisme verteren)

Alvast bedankt

Mvg Arnoud

Geplaatst:

Bij mij geen schimmel nee.

Maar plaats even een paar foto's van de omstandigheden waaronder je ze kweekt, welk voer je gebruikt, hoe die schimmel er uitziet enzo.

Dat praat wat makkelijker

Lijkt in elk geval op een te vochtig klimaat. Staan ze soms in een kasje/terrarium?

Geplaatst:
Bij mij geen schimmel nee.

Maar plaats even een paar foto's van de omstandigheden waaronder je ze kweekt, welk voer je gebruikt, hoe die schimmel er uitziet enzo.

Dat praat wat makkelijker

Lijkt in elk geval op een te vochtig klimaat. Staan ze soms in een kasje/terrarium?

Dat dachten wij ook wel een beetje aan.

maar wij hebben onze zonnedauw in een tijltje met water en dan een laagje van 2 cm gedestilleerd water. in zonlicht op een zolder van mijn vriend met een temperatuur van 20 graden celsius. wij voeren ze met vliegen en krekels maat 5. (we hebben nu even geen foto)

Alvast bedankt

Geplaatst:

@Nasuada: Dat zijn heel verschillende soorten, met ook verschillende eisen aan de groeiomstandigheden in de winter.

Zoals je hier kunt lezen, heeft de vliegenval winterrust nodig als je hem meerdere jaren aan de praat wilt houden. Die van mijn staan buiten in potten, maar ik haal ze binnen als het (hard) vriest.

Er zijn vele soorten zonnedauw. Het hangt van de soort af welke eisen ze in de winter stellen.

Mijn Drosera anglica blijft ook buiten, maar de soorten uit de warmere streken kunnen veel minder kou hebben.

Lees hier maar verder.

De Sarracenia's staan sowieso veel te donker: klik

Ik herken dat plantje in het vierkante potje niet. Toch geen vleeseter? En staat daarachter een Nepenthes?

Het is nog een hele studie om uit te vissen hoe je die planten moet behandelen als je ze de winter door wilt krijgen.

Vooral als je eerst nog uit moet zoeken welke soorten je precies hebt. Dat viel mij ook tegen.

Trek er maar een middagje voor uit. Succes

Geplaatst:

Tja... die heeft ook echt veel meer licht nodig. En vocht.

Frans en Henk en Indy hebben sommige soorten in de winter zelfs onder de lamp staan!

Dat ga ik misschien ook nog wel doen als ze gaan pier-ogen.

Kijk maar eens bij hun berichten, bijvoorbeeld in de winter van 2013, 2014 en 2015

Nog een tip: draai je camera een kwartslag naar links voordat je een foto maakt. Dan komt je plant mooi rechtop te staan

Mijn Nepenthes staat nu in een mini-terrarium voor een zuidraam, met water op de bodem zodat de lucht goed vochtig blijft.

Krijgt ook elke dag water bovenop, maar de groei staat bijna stil. Zal toch wel onder de lamp moeten.

Het is me inmiddels wel duidelijk dat je er veel over moet lezen als je ze de winter door wilt krijgen.

En dat deze planten veel zorg nodig hebben.

Je moet je er echt in verdiepen en dan kun je veel leren van dit forumdraadje

2016-10-11Nepenthes-257611477043568.JPG

• 4 weeks later...
Geplaatst:

"Frans en Henk en Indy hebben sommige soorten in de winter zelfs onder de lamp staan! "

Ja, de Drosera capensis wel, zolang de plek niet nodig is voor pepers (v.a. februari)

2016111415550172051479136390.jpg

^ Koolwitjes zijn misschien al twee maanden geleden gevangen in de foliekas, ik moet de verteerde resten er eens uit plukken.

2016111415544445751479136382.jpg

^ Deze heeft door de bijverlichting het voorjaar in de bol

2016111415553595901479136399.jpg

^ Venus vliegenval, die blijft buiten, gaat alleen tijdelijk naar binnen als het onder de -5 graden wordt. Dat bovengronds afsterven is normaal, winterrust.

Geplaatst:

DSC032186361479224177.JPG

Haay,

Ik ben nieuw hier op dit forum en ik heb een paar vragen over mijn plantjes..

In de zomer ben ik begonnen met een venusvliegenval en die groeide de pot uit maar omdat je hem eigenlijk niet mag verpotten heb ik dat maar zo gelaten voor wat het was. Nu ben ik vandaag bij de ikea geweest en daar hadden ze 2 soorten serracenia's. Die heb ik gelijk meegenomen...ja dan toch maar in een grote bak zetten, dat ze genoeg ruimte hebben om te groeien in de lente/zomer.

Zo op de foto ziet het er nu uit. Ik heb voedselarme turf gebruikt. Ik heb mijn venusvliegenval gelijk maar verpot, ook al is deze niet helemaal afgestorven. Maar ik ontdekte wel een klein beetje schimmel op de venusvliegenval, dus ik heb deze iets te nat gehouden. Daar zal ik rekening mee houden.

Ik weet dat beide planten een winterrust nodig hebben, die zal ik ze ook geven. Maar is er voor de rest nog iets waar ik rekening mee moet houden?

Ze krijgen overigens demiwater of Ro water (Wat op werk voorhanden is). Ze staan op een plek met voldoende licht en in deze periode zal ik ze vochtig houden maar niet nat.

Geplaatst:

Hier vind je heel veel info over verzorging (jammer dat dat specifieke VEP forum op sterven na dood is, maar de Carnipedia aldaar is zeer informatief):

VVV: http://carnivora.nl/wiki/index.php/Dionaea_muscipula

Sarracenia: http://carnivora.nl/wiki/index.php/Sarracenia

Mijn VVV'n blijven gewoon buiten, zolang het niet al te hard vriest. Soms moet ik ze door vele regen afgieten. In de natuur zal het ook wel eens vreselijk nat zijn ...

Geplaatst:

Hallo henkg,

Ja die site heb ik doorgelezen maar er staat niet bij wat genoeg licht is. ik zag wat eerdere posts waarin jullie aangaven dat hun planten veel te donker stonden, is dat bij mij dan ook zo? en ook zeide ze dat er 30 cm tussen de planten moet zitten eigenlijk. nou weet ik niet op basis waarvan/wanneer dat moet, en of de mijne dan wel goed staan,

Vandaar dat ik het nog ff wilde weten

• 1 maand later ...
Geplaatst:

ik heb een vraag

Ik heb ooit een zonnedauw gekocht (zie hieronder) maar weet niet precies welk soort dit is. Weet een van jullie dat misschien?

Het zou mij erg helpen

Mvg Arnoud

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...