speets Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 Mijne staan gewoon lekker buitenIndy heb jij geen last van vogeltjes? En die vliegenvallen, hou je die het hele jaar binnen? Onder een lamp? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Indy Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 De sarracenia's staan nu voor het vijfde jaar op rij buiten. De kraaien halen wel eens steentjes weg, maar zoals ik dat zag bij jou , heb ik nog nooit gehad.Maar..........er liep ook vaak een bordeaux dog door de tuin, en dat vinden vogeltjes ook niet zo leuk. Nu is mijn plant ook behoorlijk groot, dus een beker meer of minder mis ik niet echt. De vliegenval gaat inderdaad in de winter naar binnen, maar deze heeft helaas de winter niet overleeft. Quote
speets Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Ik had de Sarra uit angst voor slakken aan de muur gehangen. Beter op de grond zetten dus, dan kunnen de katten ze bewaken Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Indy Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 mijn katten wandelen inderdaad ook door de tuin, dat zal ook meespelen Quote
Itoero Geplaatst: 2 april 2016 Geplaatst: 2 april 2016 Mijn Sarracenia is vollop nieuwe bekers aan't maken.Maar ze lijken helemaal niet op een volgroeide beker.Hoe gaan ze verder ontwikkelen? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Indy Geplaatst: 2 april 2016 Geplaatst: 2 april 2016 Mijn wir/war nu. Binnenkort haal ik de oude verdroogde bekers weg ,in verband met schimmelvorming. Deze staat inmiddels een paar jaar, en bloeit uitbundig elk jaar. De bekers die zich vormen zijn nog niet klaar. Het worden gewoon volgroeide bekers Quote
speets Geplaatst: 2 april 2016 Geplaatst: 2 april 2016 Prachtig Indy Ik ben heel benieuwd hoe dat er van de zomer uit ziet. De bloem van mijn Sarra die van de winter binnen is gebleven, is eindelijk open Dat gaat natuurlijk wel ten koste van de plant. En hij heeft ook al geen winterrust gehad.Dus ik haal de bloem er af en dan gaat hij zo snel mogelijk naar buiten, waar zijn broer staat die wel winterrust heeft gehad. Ben benieuwd naar het verschil als het zomer is. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Bit Geplaatst: 6 april 2016 Geplaatst: 6 april 2016 Foto kwam langs in een groep op Facebook ( groep van hoveniers ed. ) Nee, geen nep. Opname in een park in Rotterdam. Ik was zeer verbaad, maar ze zijn dus aan het inburgeren ? Quote
speets Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 Dat zou leuk zijn.Hier nog meer "nieuwkomers" (?) Mijn nieuwe VVV, die buiten overwinterd heeft, ontrolt zich als een Drosera Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
lambado Geplaatst: 1 mei 2016 Geplaatst: 1 mei 2016 Ik heb gisteren een vvv bij de intratuin gehaald. Ik had m een stukje worm gevoerd. Ik lees net dat dat dus niet goed is T plantje staat nu in de kas in een laagje water de zon te aanbidden. Hopen dat het geen prut word in het valletje. EDIT:Nog even een foto bijgeplaatst Quote
speets Geplaatst: 4 mei 2016 Geplaatst: 4 mei 2016 Hoe gaan ze verder ontwikkelen?Daar ben ik ook wel benieuwd naar Ik ben sowieso wel benieuwd of en hoe jullie planten de winter door zijn gekomen (zonder lichtkast). Vanmiddag zag ik éin-de-lijk wat leven in de gezaaide Sarracenia's. Één (1!) flava en één (1!) leucophylla Na 5 weken..... Ik had ze al min of meer opgegeven en ergens achteraf gezet.De minor doet nog niets.Er waren meerdere zaden met groene schimmel op de kiemplek. Het vergt wel veel van mijn geduld als ik al die paprika's, pepers, tomaten en de rest binnen de kortste keren de grond uit zie knallen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
simonvb Geplaatst: 6 mei 2016 Geplaatst: 6 mei 2016 Eet de Sarracenia ook slakken? Staat samen in een tray met allemaal zaailingen die overdag buiten vliegen voor af te harden, nu pak ik deze terug binnen en zitten er twee naaktslakken in de bekers. Quote
speets Geplaatst: 7 mei 2016 Geplaatst: 7 mei 2016 "Eet de Sarracenia ook slakken? " Ik help het je hopen, anders krijgt die plant er flinke buikpijn van Of de slak vreet 'm op in plaats van andersom Een slak is geen insect hè Misschien even inlezen ? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Itoero Geplaatst: 22 mei 2016 Geplaatst: 22 mei 2016 Hier m'n Sarracenia Rosea.Hij is flink gegroeid.Leuk om te zien hoe die bladeren bekers worden.1,5 maand later: Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Flup Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Enige tijd geleden alweer heb ik van speets zaden van vleesetende planten gekregen. Deze heb ik pas een paar weken geleden gezaaid en er komt iets op. Maar is dit een vleesetende kiem of is het iets anders? Heb er geen lineaal bij gedaan, maar deze kiem is hooguit 0,5 cm groot. De zaadjes zijn in turf gezaaid en krijgen gedestilleerd water + regenwater. Quote
halloween83 Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Als dit een ontzettende newbie-vraag is, sorry! Maar 47 pagina's doorspitten heb ik nou net even geen zin in Ik heb 7 mei een polletje sarracenia's gekocht bij araflora. Naar mijn idee heb ik alle aanwijzingen opgevolgd: hij staat bij een raam op het zuiden, krijgt 1 á 2 keer per dag gefilterd regenwater uit de plantenspuit, op de kluit, niet op de bekers. Ik heb het plantje met de oorspronkelijke kluit in een laag sphagnum gezet. Maar blijkbaar mis ik nog iets, want de grootste 2 bekers beginnen toch al af te sterven. De kluit vormt nog wel nieuwe uitlopers. dus opgegeven is ie nog niet, maar ik wil toch weten wat ik fout doe zodat ik de nieuwe bekers langer in leven kan houden. Iemand tips? Quote
Claudia69 Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Ik heb onlangs een potje Venus vliegenvalletjes gekocht en buiten gezet, maar volgens mij staan de plantjes veel te dicht op elkaar om goed uit te kunnen groeien. Kan ik ze uit elkaar halen en verspenen? Of is dit niet het geschikte moment? En in welke grond zet ik ze dan best? Quote
speets Geplaatst: 16 juni 2016 Geplaatst: 16 juni 2016 Leuk Flup Die van mij hadden spitsere kiemblaadjes, maar dat waren Flava's. Ik weet niet meer wat ik jou gestuurd heb. Spannend! En het dúúrt ook zo lang allemaal Ik zag eerst jonge mosjes aan voor zaailingen Deze zijn op 28 maart gezaaid en maken nu hun eerste piepkleine bekertjes, die ook al open gaan. De zaden zitten nog op de kiemblaadjes en die 'paal' rechts is een tandenstoker, dan kun je de grootte een beetje inschatten En dit zijn de Droseraatjes, twee weken geleden. 13 maart gezaaid. Nog piepklein, maar toch had er één al een minivliegje gevangen. Was met het blote ook niet te zien (en met mijn camera ook nauwelijks) Maar 47 pagina's doorspitten heb ik nou net even geen zin inDa's wel makkelijk ja Lees dan op zijn minst eens wat op deze site. Die is hier al ettelijke keren genoemd.Sarra's horen IN het water te staan (en ik vraag me af of dat wel echt spagnum is) en hoe en wanneer je vliegenvallen splitst is daar ook te vinden. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
speets Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Wat een gepruts om de Drosera-zaailingen te voeren Ik heb visvoer geprobeerd, gedroogde kreeftjes en bevroren muggenlarven, maar dat worden geen homogene papjes. De chitinebrokjes lossen niet goed op, en de larven werken wat dat betreft ook niet erg mee. Nu krijgen ze bladluizen*, kakelvers uit de tuin. Die zijn denk ik heel lichtverteerbaar, want weinig chitine. Rupsen idem, maar die zijn te groot voor de zaailingen, dus die gaan naar de VVV en de Nepenthes. Van pissebedden en vliegen blijft namelijk veel onverteerbaars achter in de vallen, dus eens kijken hoe dit uitpakt. De Sarracenia (binnen) voer ik niet meer, want die 'verslikt' zich snel: prooien blijven halverwege de beker steken en gaan rotten. En dan gaat de beker er ook aan. Fascinerende planten hoor. Zo bijzonder om te bekijken hoe alles zich ontwikkelt en hoe die vallen zich vormen en opengaan, zoals Itoero ook al zei * Het duurde een tijdje voordat ik begreep waarom er vanmorgen opeens meerdere kleine bladluisjes rondliepen. Luizen zijn vivipaar: die kunnen zich ongeslachtelijk voortplanten. Ze leggen dan geen eieren, maar baren jonkies die meteen op stap gaan. Die dikke luizen hebben, gevangen in de plakkerige armen van de Drosera-vallen, in hun doodsnood nog even voor nageslacht gezorgd Edit: de Drosera-zaailingen: Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
henkg Geplaatst: 28 juni 2016 Auteur Geplaatst: 28 juni 2016 Mijn venus vliegenval heeft de zomer in de kop: Voor het bestuiven van de bloemen hoef ik niet te prutsen met een penseeltje. Ik heb daar personeel voor: Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Claudia69 Geplaatst: 28 juni 2016 Geplaatst: 28 juni 2016 Ik heb een potje kleine venusvalletjes die erg dicht op elkaar staan en zou die graag verpotten. In welke grondmengeling kweek je die op? Quote
speets Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 [...]Lees dan op zijn minst eens wat op deze site. Die is hier al ettelijke keren genoemd.[...] en hoe en wanneer je vliegenvallen splitst is daar ook te vinden.Claudia: Waarom neem je zelf niet even de moeite om op die site te kijken? Daar staat het toch allemaal al Grond De plant kan in maart voor de lente groei, verpot worden. Verpot 1 keer in de 1 á 2 jaar. Indien de wortels onder de pot zichtbaar zijn, gebruik dan een grotere pot. Als potgrond gebruik je een speciale grond voor vleesetende planten. Potgrond-recept Peter D´amato: 1 deel zand 1 deel turf. Potgrond-recepten Marcel Lecoufle: puur spagnum of puur turf of 1 deel spagnum 1 deel turf eventueel wat rivierzand toevoegen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Flup Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Helaas heeft mijn gekiemde zaadje het niet gered. De andere zaadjes zijn niet opgekomen. Volgend jaar ga ik weer een poging wagen. Quote
speets Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Hè jammer Hier gaat ook niet alles naar wens. De potjes met zaden die na 6 weken nog niet zijn ontkiemd, gaan naar buiten. Misschien komt het nog. Intussen heb ik tóch 4 piepkleine Sarra'tjes, die veel goed maken. En buiten zit er een bloem in, die als het goed is zaad gaat geven.En de droserazaailingen doen het ook goed.Intussen heb ik ook een Dionaea en een Pinguicula. Én een Nepenthes. Fascinerend! Maar het wordt wel vol hiero Vandaag werd "vleesetende planten" van Slack (Spectrum) bezorgd. Een schitterend boek, A4-formaat.Eens lezen hoe ik mijn verzameling de winter door krijg Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Flup Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Heb dat boek even gegoogeld en dat is inderdaad een mooie aanwinst voor de boekenkast. Mooie aankoop. De nog niet gekiemde zaden staan hier ook buiten, wie weet komt er nog wat, maar ik heb niet veel hoop daarop. Jij bent volgens mij een hele verzameling vleesetende planten aan het kweken. Ik ben volgend jaar al blij met twee soorten. Of misschien koop ik dit jaar nog plantjes, als troost voor mijn moestuinmislukkingen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.