appelvrouw Geplaatst: 10 september 2012 Geplaatst: 10 september 2012 Bij deze is dit dan ook maar gelijk mijn laatste posting, ik houd het wel bij de gemoedelijke Canadees.Het gaat jullie allemaal goed en ik wens iedereen veel gezonde groe(n)ten toe. Dit vind ik nu zo verschrikkelijk jammer! Ik vind dat hier alle standpunten verenigd moeten kunnen zijn, spuiten/niet spuiten; bio of traditioneel, dat vind ik nu juist mooi. Wat mijn standpunt hierin is weten de meeste mensen wel, maar ik probeer niets op te dringen, en ook niet met het vingertje te wijzen. Er zijn mensen die mijn biologische/permacultuur/ruth stouterige chaostuin vol met woelmuizen/kraaien/vossen en steenmarters "van de gekke" vinden..gelukkig zit ik niet op een complex en val ik er niemand mee lastig, maar als iemand mij hier gestoord en psychotisch zou gaan noemen overwoog ik misschien ook wel om op te stappen.Het is toch zo: iedereen gaat er namelijk vanuit dat wat hij doet goed is..om tot andere inzichten te geraken is dit een mooie plek..dan moet je niet beginnen andersdenkende weg te jagen door ze uit te schelden. Ik vind dat Astrid zonder voorbehoud die excuses verdient heeft, of ze terugkeert of niet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
arjan84 Geplaatst: 16 september 2012 Geplaatst: 16 september 2012 Hallo Nouks, Op wat voor grondsoort zit u? Wilt u de totale oppervlakte gebruiken als moestuin? Zevenblad is een hardnekkig onkruid dat zeer diep wortelt. Met frezen verspreid je de wortels en maak je het alleen maar erger. Glysofaat spuiten op zevenblad... het krult er waarschijnlijk een beetje van. Op de plaatsen waar je de moestuin wilt de grond een meter diep uitgraven. Damwanden plaatsen en daarna opvullen met teelaarde. De rest van de tuin zou ik spitten, daarbij alle onkruidwortels verwijderen en daarna inzaaien met gras en goed bijhouden. Of bestraten. Wat je ook kunt doen is groente-bakken maken en deze opvullen met teelaarde. Je kunt te tuin wel een jaar of wat afdekken met folie maar je zult zien dat het zevenblad gewoon weer terug komt. mvg Arjan, Quote
Borsalino Geplaatst: 17 september 2012 Geplaatst: 17 september 2012 300m² een meter diep uitgraven Quote
Bit Geplaatst: 17 september 2012 Geplaatst: 17 september 2012 je vergeet de 80 strekkende meter damwanden slaan he ? Quote
Zeeuw Geplaatst: 18 september 2012 Geplaatst: 18 september 2012 Hoeveel tuinders of boeren ken ik die voor een onkruid hun grond gaan afgraven..... geen dus. En damwanden slaan is helemaal niet de juiste wijze. Het water kan zo moeilijk uit je tuin je zal dan verplicht zijn drainage slang te leggen en een bodem soort te kiezen die gemengd is om het water beter door te laten. Anders zal je in een nat jaar geen volkstuin hebben maar een zwembad. Quote
Heylane Geplaatst: 19 september 2012 Geplaatst: 19 september 2012 In veel nieuwbouwtuinen staat het vol met kweek. De ouderwetse remedie daartegen was: aardappels kweken. Ik weet er niet het fijne van, maar ik kan me herinneren dat ik nieuwbouwwijken zag waar (bijna) alle voortuintjes volstonden met aardappels het eerste jaar. Dus het zal niet helemaal een fabeltje geweest zijn. (maar of dat nou aan de aardappels lag of aan het feit dat mensen dan de grond goed omspitten en het onkruid weghaalden, dat weet ik natuurlijk niet.) Alleen krijg je dat niet voor elkaar vòòr oktober natuurlijk Quote
sokrates Geplaatst: 19 september 2012 Geplaatst: 19 september 2012 Om nog even terug te komen op de Round-Up: lees dit http://www.thegrocer.co.uk/topics/technology-and-supply-chain/monsanto-weedkiller-and-gm-maize-in-shocking-cancer-study/232603.article Quote
zonnetje Geplaatst: 20 september 2012 Geplaatst: 20 september 2012 Bij ons op de tuin is Round-Up door de gemeente verboden ,niet een volkstuin hier mag het meer gebruiken .Nu ik het bovenstaande heb gelezen ben ik er erg blij mee.Wij gebruiken zelf helemaal geen gif ,wieden hoort er gewoon bij vindt ik . Quote
jootje Geplaatst: 20 september 2012 Geplaatst: 20 september 2012 Hmm..heftig topic weer, vooral omdat hierdoor weer iemand verdwijnt! Ik heb 85 vierkante meter tuin, met veel onkruid. Geloof dat ik alles van bovenstaand lijstje heb en nog veel meer. Lastig...ook omdat ik er maar 1-2 keer per week kom. Vaker kan nog niet, maar gaat wel komen. Ik ben nu een jaar lang bezig met onkruid trekken. Vooral het kweekgras is ellendig. ik krijg dat er ook niet uit, ik breek het eigenlijk gewoon steeds af, zodat het een week lijkt alsof een bepaald stuk van mijn tuin schoon is! Toen ik hier net bogon met de tuin, werd ik er helemaal moe van, dat onkruid moest eruit....zie genoeg tuinen hier waar geen/weinig onkruid is. Dus dat moest bij mij ook kunnen. Nou, dat gaat dus echt niet. Als ik er elke dag heen kon zou het anders zijn, al zou ik dan nog niet alles weg krijgen. Ik heb me er dus gewoon bij neergelegd. Soms ziet mijn tuin er na een dag hard werken op het eerste gezicht heel strak en schoon uit...kom je een week later? Ik vind het goed, zolang mijn groente groeit en ik mijn groente nog kan vinden tussen het onkruid...... Ik vind het zo niet erg meer dat ik vanaf oktober de tuin naast mij erbij neem. Zo`n 90 vierkante meter. Nou, als je denkt dat IK onkruid heb.....daar is het nog iets erger. Aan de randen heel veel wildgroei, oa. braam en brandnetel..ik denk een meter hoog en een meter breed. Ik heb er nu al zin in......komende tijd gaat daar zo veel mogelijk uit, en als het glad is ga ik eens bedenken wat de meest onderhoudsarme manier word om op dat stuk groente te telen. Maar goed, behalve Escargo tegen de slakken en een sopje van groene zeep en spiritus tegen de luis op de pruimenboom hier thuis gebruik ik dus niks voor het onkruid. Maar kan me wel voorstellen dat mensen dat doen. En dat moet ieder voor zich weten. Ik vind het fijn om uit mijn eigen tuin te eten, en vooral omdat het gewoon veel smakelijker is. Maar ik ga niet afgeven op groenteboeren en supermarkten. Want op een dag ben ik oud ( ja, nog ouder!) en zal ik toch echt mijn groente weer ergens moeten kopen. Allemaal een fijne dag! Quote
Frans Geplaatst: 20 september 2012 Geplaatst: 20 september 2012 Soms wegen voordelen op tegen nadelen. Als ik topicstarter was zou ik glyfosaat 360 gebruiken (zelfde spul als waaruit RoundUp bestaat maar merkloos vele malen goedkoper) . De paar mililiter glyfosaat die nodig is om een liter spuitvloeistof aan te maken veranderen je niet zomaar in een milieucrimineel en hebben door die minieme hoeveelheid een veel kleinere invloed op het milieu dan de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat. Ik heb al jaren een fles glyfosaat 360 in mijn kelder staan. Ooit een keer gekocht en gebruikt maar daarna niet meer omdat ik verreweg de voorkeur geef aan conventionele middelen als onkruid branden , wieden en schoffelen om onkruid de baas te worden.. Maar als ik weer een onkruidprobleem zou krijgen dat niet of nauwelijks meer via deze methodes onder controle te krijgen is dan komt die fles weer te voorschijn . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
hansi Geplaatst: 20 september 2012 Geplaatst: 20 september 2012 Om gelijk naar een spuit te grijpen is ook niet de ideale oplossing,gezien wat ervan in de natuurlijke kringloop blijf hangen,maar soms kan het niet anders,zolang het maar met beleid gebeurd.Ik hoop niet dat door antwoorden van mezelf,of anderen,er nog meer leden weggaan. m.v.g.hansi Quote
Erwin1964 Geplaatst: 21 september 2012 Geplaatst: 21 september 2012 Ik gebruik zelf geen onkruidbestrijdingsmiddelen en ook geen insecticiden, ik wil dat soort middelen uit principe niet gebruiken, maar in vind dat ieder zijn eigen keuze daarin moet kunnen maken. De "echte" rotzooi zoals haagwinde en zevenblad zijn gelukkig bij mij zo goed als niet aanwezig en dus onder controle te houden, ik heb dus makkelijk praten. Bij mij geldt nog steeds: niets kan zo snel groeien als dat ik kan snoeien. Als ik daarentegen een heel veld van die rommel zou hebben en het niet onder controle zou kunnen krijgen, zou ik wellicht het ook proberen kapot te spuiten. Het is nu september, ik zou denk ik alle groenten van mijn tuin afhalen en opeten/invriezen, de hele tuin kaal dus, vervolgens spuiten en mogelijk over een week of 3 nogmaals spuiten. Dan de winter eroverheen laten gaan en als over een half jaar het nieuwe zaaiseizoen start, lijkt het mij dat het leeuwendeel van de schadelijke stoffen afgebroken/weggespoeld is. De kleine restjes overlevend onkruid er handmatig stelselmatig uithalen.Overigens, ik zie de logica niet in waarom je wel chemicaliën tegen phytophtora, slakken en bladluizen zou mogen gebruiken en niet tegen onkruid. Dat is selectief biologisch tuinieren, gif is gif.Tenslotte en tip m.b.t. brandnetels: brandnetels doen het vooral goed op zure, voedselrijke grond. Om ze een goeie tik te geven kun je ze het beste wegtrekken, zoveel mogelijk met de riek de wortels verwijderen en vervolgens een flinke dosis kalk er op. Geheid dat je er volgend jaar veel minder last van hebt. Als je er ook nog een paar voedselslurpers als rabarber op zet, die ook nog eens de bodem met hun grote bladeren bijna volledig afdekken, is het probleem foetsie, weet ik uit ervaring Je kunt er ook het eerste jaar nadat je je brandnetels hebt gemarteld pompoenen op zetten, ook zo'n leuk productief gewas dat als er geen lekkere vruchten af kwamen, met stip binnenkwam als afgrijselijk onkruid Quote
Heylane Geplaatst: 21 september 2012 Geplaatst: 21 september 2012 Ik las vandaag in het blad van de volktuindersbond dat er iets nieuws is tegen wortelonkruiden (er stond specifiek bij dat het was in plaats van roundup) Er stond ook eerlijk bij dat er niets bekend was over negatieve bijwerkingen. Het zat in een groene spuitfles volgens mij. Heeft iemand dat al geprobeerd? Quote
arjan84 Geplaatst: 21 september 2012 Geplaatst: 21 september 2012 Nouks schrijft van plan te zijn de hele tuin anders in te richten. Dus je hoeft niet de hele tuin uit te graven en rondom damwanden te slaan en al helemaal niet als je groente(teelt)- bakken maakt. quote "Hoeveel tuinders of boeren ken ik die voor een onkruid hun grond gaan afgraven...geen dus." ---Voor kassen doen ze niet anders dan de grond afgraven en er teelaarde inbrengen. @Zeeuw, Een moestuin is wat anders als een akker... Je zaait toch niet je gehele moestuin dicht net als een tarwe akker?? Op de kale plekken van aardappel en uien akkers groeit trouwens ook onkruid. Nouks heeft te kampen met zevenblad, wat één van de hardnekkigste onkruiden is. Zevenblad sterft NIET af door er round up of wat voor bestrijdingsmiddel dan ook op te spuiten!! En hoe het water wordt afgevoerd is afhankelijk van de grondsoort. Quote
RobO Geplaatst: 22 september 2012 Geplaatst: 22 september 2012 @Heylane bedoel je ultima van eco style? dat is redelijk goed getest linkje ps waarom heet zevenblad eigenlijk geen drieblad ? Quote
hansi Geplaatst: 22 september 2012 Geplaatst: 22 september 2012 Zelf denk ik dat je gewoon met een spitriek en je handen aan het werk komt te gaan,zit niets anders op. VEEL SUCCES!! m.v.g.hansi Quote
aalterse-willy Geplaatst: 23 oktober 2012 Geplaatst: 23 oktober 2012 Round-up helpt niet tegen kweekgras en zevenblad, dat is mijn ervaring.Wat ge wel doen kunt, en dat is hoegenaamd niet arbeidsintensief, is de ganse tuin bedekken met een laag karton, bij elke handelaar gratis te verkrijgen (liefst niet bedrukt of zo weinig mogelijk). Daar bovenop een laag compost uit het composteringspark en de boel laten liggen.Als ge wilt kunt ge er plantgaten in maken om late aardappelen te planten, die maken de grond dan weer los en rul. De opbrengst zal wel wat minder zijn maar hoe erg is dat Na één seizoen is praktisch alles wat onder het karton zit dood, ook de wortels.Enkel aan de randen zult ge nog wat last hebben van overlevend kweekgras en zevenblad.Vaste planten en zo kunt ge het beste meteen weggooien, die zitten toch vol met uw vriendjes Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Tuin1991 Geplaatst: 30 juli 2014 Geplaatst: 30 juli 2014 Hallo iedereen.Wij (ik en me vader) lopen ook tegen dit probleem op.wij hebben een hoop kweek,brandnetel en paardestaarten ook wel heermoes genoemd in de grond zitten.Wij hebben de gehele tuin al zo goed als losgespit en alle wortels die wij tegen kwamen verwijderd. Nu gaan wij per 17 augustus beginnen met frezen van de tuin. Wintermaanden: 1x per maand.En dan hopen dat alle wortels verstikken.Denk dat we dit elk jaar zo moeten doen. Even een vraag.Kan ik ook (daar ik mijn tuin sinds april heb en er never nooit door de vorige eigenaresse is bemest) de mest meteen onder de grond werken met de frees of zouden jullie bijvoorbeeld de mest er eerst een tijdje op laten liggen?Zodat de sappen eruit kunnen lopen?! Met vriendelijke groetTuin1991 Quote Altijd bereid om te leren
TimHoorn Geplaatst: 31 juli 2014 Geplaatst: 31 juli 2014 Heermoes doet het erg goed op arme bodems... Goed bemesten en blijven weghalen zou het dus minder moeten maken in de loop der jaren... Quote
sokrates Geplaatst: 31 juli 2014 Geplaatst: 31 juli 2014 Het lijkt mij een slecht idee. Heermoes en kweek zijn wortel onkruiden die zelfs op een klein stukje wortel weer uitlopen. Met frezen verwijder je ze niet, maar hak je ze alleen fijn en verspreidt ze dus alleen maar verder. Frezen is nuttig om de grond los te maken, maar iedere maand frezen lijkt me zinloos.Wortelonkruid verwijder je - helaas - het best door ze stuk voor stuk uit te graven. Of door heel diep te spitten... Quote
aalterse-willy Geplaatst: 1 augustus 2014 Geplaatst: 1 augustus 2014 Maar als ge elke maand gaat frezen dan worden de wortels toch ook uitgeput?Ze willen dan elke keer terug uitschieten en worden dan weer kapot gemaakt zo dat ze moeten herbeginnen, wat hen op de duur uitput.Heermoes groeit goed bij de slechte boeren, op slecht bemestte grond dus maar die loopt ook over hoor, ik heb er nu die van bij de derde buur komt, heeft al twee tuinen overgestoken waar er niets is tegen gedaan en nu komt die ook bij mij maar alleen op het stukje wat niet bewerkt word, elders niet. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Waaslander Geplaatst: 1 augustus 2014 Geplaatst: 1 augustus 2014 Ik vrees dat buiten het steeds vermederen van de stukjes wortels (potentiele plantjes) door te vrezen ook niet echt goed is voor de bodenstructuur .Men spreekt toch van dichtgeslagen grond door te frezen en daarna er een regenvlaag op ? Uitputten van de wortels zou ik zeggen ja in het groeiseizoen maar in de winter . Ik weet niet hoe groot jullie stuk grond is . Maar misschien een ander onderwerp dat te overwegen is https://www.moestuinforum.nl/ben-het-onkruid-kotsbeu-t3227.html?sid=a333b4befe444707dce922e854358041 Ik zou dit nu er over leggen zonder gaten . In het voorjaar er even af gaten maken en grond bewerken en terug plaatsen . Kan jaren meegaan als je goede kwaliteit koopt . Mindere durft onkruid gewoon doorgroeien. Vind je zicht niet dat kun je er nog tussen mulchen . Quote
Kikie Geplaatst: 2 augustus 2014 Geplaatst: 2 augustus 2014 Ik denk ook dat je het probleem met frezen alleen gaat verspreiden. Het probleem ter plekke aanpakken, met de riek uitsteken zo goed als je kan en goed bijhouden is nog het meest effectief heb ik zelf ervaren. Wat ik ook hebt gemerkt: in de voortuin heb ik zelf kweekgras, en dat zit vaak op plekken waar mieren zitten: net alsof die dat naar boven duwen. Heeft iemand dit ook al ooit gemerkt? Quote
Jane Doe Geplaatst: 2 augustus 2014 Geplaatst: 2 augustus 2014 De tuin is ten goede veranderd na het frezen, voorjaar, na de teeld en herfst frezen wij. Tussendoor schoffelen, onkruid meer onder controle. Rundermest met stro en nu kippenmest met stro en zaagsel wordt beter verdeeld en in gewerkt. Het werk is veel lichter geworden, scheeld enorm met mijn rug, blij dat we de frees hebben aangeschaft. Quote
mw vogel Geplaatst: 3 augustus 2014 Geplaatst: 3 augustus 2014 misschien wel het allerergste aan gif gebruiken is dat de meeste mensen (en bedrijven) denken dat het normaal is.terwijl gif gewoon NIET thuishoort in de natuur.wat gebeurt er met de plantjes die je 'aanstipt'? ze verdwijnen niet hoor! het gif spoelt met een regenbui de bodem in en nekt daar de beestjes. of de dode en giftige plantjes worden 'afgevoerd'. en waar blijft het gif dan?en dan hebben we het nog niet over het smerige productieproces van gif.gezond tuinieren = schoon tuinieren.en helaas betekent dat soms erg veel werk... maar met een goed bodemleven en veel insecten! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.