Ga naar inhoud

Pompoen kweken met weinig ruimte

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren heb ik van een medetuinder een pompoen gekregen. Die wordt komende week verwerkt tot de meest lekkere gerechten (dat is iig de planning). Maar aangezien ik niet een groot deel van de tuin wil opofferen aan pompoenplanten, maar het wel leuk zo vinden om ook 1 a 2 te kweken volgend jaar, heb ik de volgende vraag:

Heeft iemand tips om een pompoen te kweken met beperkte ruimte?

Geplaatst:

Ik heb dit jaar geprobeerd om pompoen te kweken op mijn schaduwrijke balkon. De plant stond waarschijnlijk in een te kleine pot, en heb ik langs de balustrade laten klimmen. Ik vrees dat hij toch niet genoeg voeding heeft gehad. Opbrengst: 1 pompoentje met de afmetingen van een flinke appel. De plant is dood. (maar de bloemen waren ook heel mooi, en toen de plant nog leefde was het ook een mooie plant om te zien. Misschien probeer ik het volgend jaar aan de andere kant van het huis, in de volle zon)

Geplaatst:

Ik heb een pompoenpiramide gemaakt:

Zorg dat je ruim een vierkante meter grond vrij hebt. Steek op de hoeken van dat perceeltje een lange stok schuin in de grond en laat deze stokken elkaar in het midden raken, zodat je een soort piramide- (of tent-) vorm krijgt. Wikkel dan horizontaal touwtjes om de stokken, een stuk of 3 a 4 lagen. In het midden van je perceel plant je dan je zaadje of plantje en de uitlopers wikkel je dan om de stokken en touwtjes heen, en zo kun je ze de hoogte in laten groeien.

Ik heb hier 2 van zulke piramides en het werkt best goed; alhoewel het oogsten nog wel wat lastig kan zijn want het worden flinke planten en de pompoenen hangen echt overal, dus ook in het midden van je piramide, tussen de touwtjes, stokken en alle takken van je plant in. Maar dat mag de pret niet drukken.

Geplaatst:

Leuke ideeen. Zo'm piramide of andersoortig rek lijkt me wel een mooie oplossing. Maar voor de grote pompoenen misschien minder geschikt. Of wellicht moet ik dan gewoon iets maken waar ze op kunnen rusten, ipv dat ze hangen.

Geplaatst:

Met zwaardere pompoenen weet ik inderdaad niet of dat zonder extra ondersteuning gaat. Mijn pompoenen zijn denk ik zo'n 1,5 kilo ofzo en dat gaat goed.

Overigens worden de planten toch wel erg groot hoor, en blijkt de vierkante meter die ik per plant had bedacht, toch wel wat overschreden te worden... En je bent regelmatig bezig om de groeiende ranken de goede kant op te leiden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...