Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Inderdaad Jorieke, ik lees het hier net op het net ... ze lusten dus wel degelijk sla, kolen enz ...

Niet zo interessant voor in de moestuin dus

Geplaatst:

Ze zijn dan weer niet echt behendig, dus misschien kan je vrij makkelijk wat zaken afzetten? Ik gebruik dan van dat boogjesgaas : http://www.giga-gaas.nl/tuingaas/boogjesgaas/boogjesgaas-40cm-x-10m-groen wat je vrij makkelijk ergens omheen kan zetten en redelijk vast prikt in de grond. Zeker nu, als de rest van de tuin wel leeg is. En er nog maar een aantal planten staan die je wilt beschermen.

Geplaatst:

Ze eten bij mij alleen aan de boerenkool een beetje en aan de palmkool veel. Die heb ik dus afgezet. Verder wil ik niet dat ze daar lopen waar ik jonge plantjes heb. Maar eerlijk gezegd,,in de moestuin weinig problemen... (behalve de eendeflatsen dan )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Hoi eendjes! Wat zien ze er goed en groot uit! Ze waren zo schattig kleine toen ze uit het ei kwamen..Ik ben benieuwd of ze straks automatisch paartjes gaan maken..heb je al een plek gemaakt waar de dames eventueel eieren kunnen gaan leggen?

Geplaatst: (aangepast)

Leuke dieren en nuttig, misschien ook wat voor hier in de toekomst. Slakken en lekkers genoeg, om te scharrelen.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hier zit onze dwerggeit-bok bijna elke dag op de kippen ... dan maakt hij zo'n raar geluid en steekt steeds zijn tong uit.

Die kippen laten zich doen hoor ... wat daar gaat uitkomen??

Voordeel is volgens mij dat de kuikens makkelijker uit het ei zullen komen met die geitehoorntjes ...

De loopeenden doen het ondertussen heel goed. Nog steeds 2 mannetjes en een vrouwtje.

Ze hebben sinds een maand ook door dat ze beter bij de kippen kunnen slapen ... .

Nog steeds geen eenden-ei, terwijl we van de kippen een 8-tal eieren per dag hebben. Leggen de eenden bij jullie ook nog niet?

Geplaatst:

Mijn eenden leggen ook nog niet, en de buurman die wel 40 loopeenden heeft zag ook nog geen eendenei. Mijn enige kip ( ik heb er nog een maar die is volgens mij in de overgang) legt sinds twee dagen weer.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nou, we hebben 2 mooie legnestjes gemaakt voor de eenden. Want we vonden hier en daar een ei.

Dus een plastic jarrycan, met een gat er in, en een bodem van wat cement in een kuiltje. Zoals gezien bij Appelvrouw.

En dan ook nog een speciekuip, op de kop, met een doorgangetje er in gezaagd. (daar houden we normaal jonge kippen in, als we die met een ren op het gras hebben staan.)

En er worden mooi wat eieren gelegd! Maar uhm... NIET in 1 van de 2 gemaakte nestjes natuurlijk. Ze leggen ze net achter de speciekuip. In een hoek. Ze verstoppen de eieren een beetje met wat stro. En gaan er hopelijk binnenkort een keer op zitten broeden.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hoe is het nu met de eieren en de eenden Jorieke? Ik las dat de eenden pas gaan broeden na het leggen van het laatste ei.

Wij hebben uiteindelijk besloten de wilde eend en zijn vrouwtje niet te houden..die gingen echt door de hele buurt en de loopeenden erachter aan..ze aten overal slakken behalve hier in onze tuin. We moesten ze al voor de deur en bovenaan de weg ophalen.

De indische eenden hebben we voorlopig even een eigen afgesloten hok binnen de ren gegeven..we hopen op eitjes en op een broedse eend..ik kan ook eieren bebroed van de buurman krijgen, maar de vrouwtjeseend Kenau moet wel broeds zijn natuurlijk.

Geplaatst:

Hun nest achter de speciekuip was ondergelopen met water en modder. Dus die eieren doen het niet meer. Ook waren ze ondertussen toch gaan leggen ONDER de kuip, daar liggen nu dik 10 eitjes. Ben benieuwd of er binnenkort een dame op gaat zitten.

Ik kan me helemaal voorstellen dat je die wilde eenden weg hebt gedaan/doet. Zoals ze daar op hun dooie gemakje vele vele meters van huis waren... En net zo rustig weer terug stapten. Tsk

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Super! Ik ben heel benieuwd. Helaas zijn er nog net geen kleintjes op de mtfd dan. Mijn ervaring was de de eend na een dag of wat eieren die ze teveel vond of die niet goed waren uit het nest donderde...

Geplaatst:

28 dagen is de broedtijd. Dat wordt dan rond 13 mei? Je moet de mannetjes apart zetten als de eendjes uitkomen, want die proberen de kleine mannetjes te verdrinken

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik kon het niet laten om de eieren even te schouwen. Dit omdat er ondertussen 22 eieren onder de arme eend lagen. We hebben de 2 kerels en de bruine dame nu weer buiten de ren lopen, dus er worden geen eieren meer bijgelegd. De bruine dame legt nu eieren onder een holle boom.

16 eieren bleken echt goed bevrucht, en al flink ontwikkeld. Een aantal eieren waren wel bevrucht maar lagen waarschijnlijk te ver aan de buitenkant van het nest? Die waren niet zo ontwikkeld. En 1 ei was niet bevrucht. Top toch? Nu nog verder uitbroeden en dat er echt kuikens uit komen... lijkt me super!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...