Jorieke123 Geplaatst: 8 december 2014 Geplaatst: 8 december 2014 Ik heb ze (nog) niet in de tuin lopen, maar ga er eigenlijk wel van uit dat ze aan je planten vreten. Niet als hoofdvoedsel, maar toch. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tds Geplaatst: 8 december 2014 Geplaatst: 8 december 2014 Inderdaad Jorieke, ik lees het hier net op het net ... ze lusten dus wel degelijk sla, kolen enz ...Niet zo interessant voor in de moestuin dus Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 december 2014 Geplaatst: 8 december 2014 Ze zijn dan weer niet echt behendig, dus misschien kan je vrij makkelijk wat zaken afzetten? Ik gebruik dan van dat boogjesgaas : http://www.giga-gaas.nl/tuingaas/boogjesgaas/boogjesgaas-40cm-x-10m-groen wat je vrij makkelijk ergens omheen kan zetten en redelijk vast prikt in de grond. Zeker nu, als de rest van de tuin wel leeg is. En er nog maar een aantal planten staan die je wilt beschermen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 december 2014 Auteur Geplaatst: 8 december 2014 Ze eten bij mij alleen aan de boerenkool een beetje en aan de palmkool veel. Die heb ik dus afgezet. Verder wil ik niet dat ze daar lopen waar ik jonge plantjes heb. Maar eerlijk gezegd,,in de moestuin weinig problemen... (behalve de eendeflatsen dan ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 9 februari 2015 Geplaatst: 9 februari 2015 Ze lopen hier nu sinds een paar dagen in een bosje naast de moestuin: 's avonds doen we ze weer terug naar de kippenwei, zodat ze niet ergens tegen het schapengaas bij de buitengrens gaan liggen. Daar zijn namelijk eerder wel eens wat eenden gejat door een roofdier. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 9 februari 2015 Auteur Geplaatst: 9 februari 2015 Hoi eendjes! Wat zien ze er goed en groot uit! Ze waren zo schattig kleine toen ze uit het ei kwamen..Ik ben benieuwd of ze straks automatisch paartjes gaan maken..heb je al een plek gemaakt waar de dames eventueel eieren kunnen gaan leggen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 9 februari 2015 Geplaatst: 9 februari 2015 (aangepast) Leuke dieren en nuttig, misschien ook wat voor hier in de toekomst. Slakken en lekkers genoeg, om te scharrelen. 9 februari 2015 aangepast door Gast Quote
Piroska Geplaatst: 9 februari 2015 Geplaatst: 9 februari 2015 Ja ze zijn perfect tegen de slakken, hier helaas allemaal gesneuveld, de eenden dus, binnenkort komen hier ook weer nieuwe. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 12 februari 2015 Geplaatst: 12 februari 2015 Ai... 1 van de loopeend-kerels zit nu steeds achter onze enige manengans ( gezocht-graseter-die-van-struiken-afblijft-t1624.html? ) aan. Hij heeft haar gekozen als partner... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 12 februari 2015 Auteur Geplaatst: 12 februari 2015 Jeetje..wat voor een eendganskuikens krijg je dan? Indische maaneend? Zo`n manengansje is toch errug klein..? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 februari 2015 Geplaatst: 12 februari 2015 Ze is ongeveer even groot als de eenden. Maar dan niet zo stom rechtop Ze rent steeds keihard voor hem weg, ik weet dus niet of er ooit iets uit gaat komen haha. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tds Geplaatst: 14 februari 2015 Geplaatst: 14 februari 2015 Hier zit onze dwerggeit-bok bijna elke dag op de kippen ... dan maakt hij zo'n raar geluid en steekt steeds zijn tong uit.Die kippen laten zich doen hoor ... wat daar gaat uitkomen??Voordeel is volgens mij dat de kuikens makkelijker uit het ei zullen komen met die geitehoorntjes ... De loopeenden doen het ondertussen heel goed. Nog steeds 2 mannetjes en een vrouwtje.Ze hebben sinds een maand ook door dat ze beter bij de kippen kunnen slapen ... .Nog steeds geen eenden-ei, terwijl we van de kippen een 8-tal eieren per dag hebben. Leggen de eenden bij jullie ook nog niet? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 februari 2015 Geplaatst: 14 februari 2015 geitenkuikens. Nee, de eenden leggen niet. De kippen inderdaad al wel flink. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 14 februari 2015 Auteur Geplaatst: 14 februari 2015 Mijn eenden leggen ook nog niet, en de buurman die wel 40 loopeenden heeft zag ook nog geen eendenei. Mijn enige kip ( ik heb er nog een maar die is volgens mij in de overgang) legt sinds twee dagen weer. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 21 maart 2015 Geplaatst: 21 maart 2015 Nou, we hebben 2 mooie legnestjes gemaakt voor de eenden. Want we vonden hier en daar een ei. Dus een plastic jarrycan, met een gat er in, en een bodem van wat cement in een kuiltje. Zoals gezien bij Appelvrouw. En dan ook nog een speciekuip, op de kop, met een doorgangetje er in gezaagd. (daar houden we normaal jonge kippen in, als we die met een ren op het gras hebben staan.) En er worden mooi wat eieren gelegd! Maar uhm... NIET in 1 van de 2 gemaakte nestjes natuurlijk. Ze leggen ze net achter de speciekuip. In een hoek. Ze verstoppen de eieren een beetje met wat stro. En gaan er hopelijk binnenkort een keer op zitten broeden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 2 april 2015 Auteur Geplaatst: 2 april 2015 Hoe is het nu met de eieren en de eenden Jorieke? Ik las dat de eenden pas gaan broeden na het leggen van het laatste ei.Wij hebben uiteindelijk besloten de wilde eend en zijn vrouwtje niet te houden..die gingen echt door de hele buurt en de loopeenden erachter aan..ze aten overal slakken behalve hier in onze tuin. We moesten ze al voor de deur en bovenaan de weg ophalen.De indische eenden hebben we voorlopig even een eigen afgesloten hok binnen de ren gegeven..we hopen op eitjes en op een broedse eend..ik kan ook eieren bebroed van de buurman krijgen, maar de vrouwtjeseend Kenau moet wel broeds zijn natuurlijk. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 3 april 2015 Geplaatst: 3 april 2015 Hun nest achter de speciekuip was ondergelopen met water en modder. Dus die eieren doen het niet meer. Ook waren ze ondertussen toch gaan leggen ONDER de kuip, daar liggen nu dik 10 eitjes. Ben benieuwd of er binnenkort een dame op gaat zitten. Ik kan me helemaal voorstellen dat je die wilde eenden weg hebt gedaan/doet. Zoals ze daar op hun dooie gemakje vele vele meters van huis waren... En net zo rustig weer terug stapten. Tsk Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 Nou, er zit een eend op het nest hoor! Ze komt er uit zodra ze hoort dat er eten wordt uitgedeeld. Maar verder zit ze braaf te broeden. Waarschijnlijk wel veel teveel eieren, want ik kon niet zien welke oud en welke nieuw waren. We wachten af wat er uit komt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 14 april 2015 Auteur Geplaatst: 14 april 2015 Super! Ik ben heel benieuwd. Helaas zijn er nog net geen kleintjes op de mtfd dan. Mijn ervaring was de de eend na een dag of wat eieren die ze teveel vond of die niet goed waren uit het nest donderde... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 Ze kan ze niet echt ergens heen donderen volgens mij. Maar dat doen de kippen ook wel ja. Die kunnen hier niet bij komen hoor. Ze zit er nu een kleine week op denk ik. Het viel me eerst gewoon niet op haha. Dus wie weet redden ze het. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 14 april 2015 Auteur Geplaatst: 14 april 2015 28 dagen is de broedtijd. Dat wordt dan rond 13 mei? Je moet de mannetjes apart zetten als de eendjes uitkomen, want die proberen de kleine mannetjes te verdrinken Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2015 Geplaatst: 14 april 2015 Ja, dat leek mij ook ja, dat die kerels apart moeten. Even iets maken nog daarvoor. Want die andere dame kan dan eventueel nog gaan broeden ook. Oh ja, ik ging uit van 3 weken, moest nog opzoeken of dat wel klopte. Misschien dat ze al een kleine week zit. We wachten het af. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2015 Geplaatst: 26 april 2015 Ik kon het niet laten om de eieren even te schouwen. Dit omdat er ondertussen 22 eieren onder de arme eend lagen. We hebben de 2 kerels en de bruine dame nu weer buiten de ren lopen, dus er worden geen eieren meer bijgelegd. De bruine dame legt nu eieren onder een holle boom. 16 eieren bleken echt goed bevrucht, en al flink ontwikkeld. Een aantal eieren waren wel bevrucht maar lagen waarschijnlijk te ver aan de buitenkant van het nest? Die waren niet zo ontwikkeld. En 1 ei was niet bevrucht. Top toch? Nu nog verder uitbroeden en dat er echt kuikens uit komen... lijkt me super! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 26 april 2015 Auteur Geplaatst: 26 april 2015 Geweldig!Dat schouwen..is dat gemakkelijk? Wij hebben nu 9 eieren in het nest maar de eend gaat er nog niet echt op... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2015 Geplaatst: 26 april 2015 Dat schouwen kan vrij goed als de kip of de eend er een weekje op zit. Dan zie je echt al een rood puntje met aders er omheen. Die witte eieren zijn zeer goed te schouwen. Maar moeten dus al wel even een week warm liggen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.