Ga naar inhoud

Indische Loopeenden houden

appelvrouw

Aanbevolen berichten

Zucht... waren die van mij maar wat luier. Ze gingen 3 weken terug, toen het zo regende, steeds op pad door het (schapen-)hek, en liepen dan voor ons huis op de weg om lekker in de plassen te spelen op het asfalt. Gelukkig komt er niet zo vaak iemand langs.

Daarna hebben ze even in een kleiner stuk gelopen, als 'straf', maar ook omdat we een midweekje weg zijn geweest. En dat leek te helpen, toen ze weer meer ruimte kregen bleven ze netjes in onze tuin (waar ze toch zeker een hectare hebben...).

En afgelopen week is het ineens weer begonnen. Nu lopen ze niet meer voor ons huis, maar 200 meter verderop langs het zandpad waar een rij acacia's staat. Daar zijn ze dan erg druk bezig en ze balen dan dat ik ze kom halen omdat het niet echt veilig is daar met trekkers en loslopende honden en wat al niet meer.

Dus nu hebben we een wat groter stuk voor ze afgezet met gaas met kleinere mazen. En moeten ze maar even uitrazen, want het is vaak even in de lente dat ze dat doen. Daarna gaat het weer maanden goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Oo nu al, mooi! Laat ze maar lekker onder moeders vleugels. Je kunt het nest ook ff helemaal dichtmaken als het erg koud is en de kuikens zijn net een dag oud, tenminste dat doet onze buurboer wel zodat de kuikens nog niet rond gaan stappen. Super gefeliciteerd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 stuks (op deze foto zijn er maar 8 te tellen...)

1 ei hebben we nog geholpen maar das niets geworden. Was een raar kuiken, dat niet voor niets niet zelf uit het ei kwam. En een aantal eieren deden niets meer. Niet aangepikt, en heel donker van binnen (te zien door de schil heen)

Maar dit is al meer dan een verdubbeling qua eenden op de boerderie, dus wij klagen niet.

IMG766337101557606333.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zijn er wel heel veel! Ik markeer ze meestal, zodra ze gaat leggen, met een potlood. En dan haal ik de oudere exemplaren weg. Maar goed, daar heb je nu weinig aan natuurlijk

Hier gaat het goed met de donsjes. Geweldig hoe ze al zwemmen en zichzelf dan over die vrij hoge rand van het badje gooien.

(het zijn er nog steeds 9, er zitten er wat onder hun moeder hier...)

IMG766972701557824313.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige duckjes inderdaad. En hoe beschermend mama-duck ze onder de vleugels neemt, prachtig plaatje!

En toch... krijg ik ook zomaar een beetje trek in eendenborstfilet. Kan er niets aan doen

Nou zit hier natuurlijk weinig aan. Maar mijn associatieve brein maakt toch de connectie.

@Appeltje, Hoop dat die van jou ook snel broeds wordt!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Charly als mijn eend zo doorgaat kan je hier je hart ophalen en/of je trek stillen. 18 eieren. Ze gaat nu wel af en toe op het nest maar Maurice de Hond ( de vadereend) kwakt ( het geluid , niet te beweging) haar er iedere keer weer af. Een deze dagen ga ik proberen hem het hok uit te krijgen zonder haar dan mag hij verder met de kippen lopen..30 dagen ongeveer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze eenden (en kippen..) eten zich helemaal scheel aan de vele vele meikevers die hier nu zijn. De eenden staan/rennen 's avonds nog rond om ze te vangen, als wij ze eigenlijk al naar binnen willen hebben omdat wij naar bed willen

En overdag gaan we wat bomen langs om te schudden. Want die kevers hangen dan in o.a. de fruitbomen. En dan stuiven de eenden en kippen er op af en pikken/snavelen ze alles van de grond. Niet te filmen hoeveel van die grote kevers in zo'n kleine eend passen En de volgende dag hebben ze er dan een mooi groot en wit ei van weten te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hah grappig ik zie het voor me. Wij hebben die kevers helemaal niet in zulke hoeveelheden .

Ik heb vadereend gisteren het eendenhok uit en het kippenhok in gekregen. Nu loopt hij buiten met de kippen ik hoop hem er deze avond ook weer mee naar binnen te krijgen. Vijf eieren heb ik snel uit het nest gepakt toen moedereend ging eten, ik heb niet gezien hoeveel er nog lagen, morgen misschien nog eens vijf wegpakken. Vanaf Vrijdag 14 juni zouden de kleintjes dan uit het ei komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Franse mister love loopt hier nog steeds met zijn 3 dames.

Ondertussen gaat hij vreemd met de pekingeenden die al een tijdje trots liggen te broeden. Ben benieuwd wat voor soort kuikens dat gaan worden.

Ook de muskuseensd loopt met 4 kuikens. Ben heel benieuwd of en hoe dat mengt.

MyCollage2019572171273663991558501828.png

2019050719052015941558502090.jpg

Ons lam voelt zich echt een macho tav de eenden.

Hij stuift er op af en als de eend blijft staan springt Hij er op 4 poten in de lucht om heen. Vliegt of rent de eend weg dan moet je hem stoer zien doen hahahaha zo grappig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zo n lammetje. En een echte mister love dus deze Franse Adonis!

Het is mij gelukt om totaal 7 eieren weg te halen uit het nest. Of er nog 11 of 12 inlagen kon ik niet zien. Jorieke\ Nas en anderen op welk moment en hoe schouwen jullie de eieren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doe ik met ongeveer een week Of anderhalf. En dan pak ik er wat, ik neem ze mee naar een donkere plek zoals onze schuur. En dan houd je ze tegen een zaklampje. Als het goed is zie je dan een 'spinnetje' van bloedvaten. Als je gewoon een gele dooier ziet en een boel eiwit, dan is ie niet bevrucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

De eendjes zullen al best wel groot zijn eten ze al grote slakken Jorieke? Hier zit moeder nog in meditatie op haar nest, zo knap 4 weken stil zitten op een berg eieren zonder ze te breken

We hebben helemaal niks gecontroleerd en hopen dus maar dat de eieren bevrucht zijn. Nog een dag of drie schat ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...