Elena kwekkel Geplaatst: 21 juni 2018 Delen Geplaatst: 21 juni 2018 Hoi, appelvrouw en andere leden, ik twijfel wel nog steeds tussen 2 vrouwtjes of een man en vrouwtje. Wat denken jullie? Het is niet de bedoeling om te kweken, gewoon voor de slakken te eten en het gezelschap. Het is ook de bedoeling dat ze gaan loslopen in de tuin, de eendjes het hele jaar door en in de winter komen ons 5 krielkipjes ook veel los in de tuin lopen. Ook krijgen we heel veel bezoek van ons 2 kleinkinderen van 2,5 en 5 jaar. In de vakanties logeren ze hier dus ook veel en graag. Dus daar houden we graag ook rekening mee met de vraag van wat doen we best: 2 vrouwtjes of man en vrouwtje.Ps. De kleinkinderen zijn wel echt al gewoon om verstandig en met repect om te gaan met onze kippen .Groetjes, Elena. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 21 juni 2018 Delen Geplaatst: 21 juni 2018 Dan zou ik gaan voor 2 dames of voor 2 heren die met elkaar zijn opgegroeid. Dames maken herrie, de woerden niet. Maar de dames eten veel meer slakken (moet je wel genoeg slakken hebben natuurlijk... ) en leggen eieren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Elena kwekkel Geplaatst: 22 juni 2018 Delen Geplaatst: 22 juni 2018 Jorieke, en een man en vrouwtje, ook al is het niet de bedoeling om te kweken, is dat een probleem? Voor of nadeel? Slakken zijn er hier nu wel veel, maar die blijven misschien niet met zoveel als er 2 eendjes lopen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Elena kwekkel Geplaatst: 22 juni 2018 Delen Geplaatst: 22 juni 2018 .... en is misschien iets minder lawaai dan 2 vrouwtjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 22 juni 2018 Delen Geplaatst: 22 juni 2018 Tja, zou kunnen. Ik ben niet zo gek op dat stomme ge-paar van eenden de hele tijd. Zeker niet als je er toch geen kuikens van wilt. Wij hebben ook altijd het liefst wat minder woerden op het aantal dames lopen, dus niet 1 op 1. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 22 juni 2018 Auteur Delen Geplaatst: 22 juni 2018 Ik zou dan ook kiezen voor twee vrouwtjes of twee mannetjes.. precies zoals Jorieke zegt. Twee mannetjes is lekker rustig maar geen eieren... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Elena kwekkel Geplaatst: 22 juni 2018 Delen Geplaatst: 22 juni 2018 Maken die vrouwtjes dan echt zo'n lawaai? Liefst zou ik wel voor 2 vrouwtjes gaan. Van 2 mannetjes samen heb ik al veel horen klagen dat ze in het voorjaar (paartijd) alles dat voorbij komt, lastig vallen als er geen vrouwtjes bij zitten. Of gewoon vervelend kunnen doen en naar de kinderen hun benen proberen happen. Maar ik wil er een beetje rekening mee houden dat hier mijn 2 kleinkinderen ook spelen. Dus ik blijf echt wel twijfelen HELP Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 22 juni 2018 Delen Geplaatst: 22 juni 2018 In de lente en zomer hoor je ze amper, als ze veel te doen hebben en zelf mogen bepalen waar ze allemaal heen rennen en eten kunnen zoeken. Zodra het eten bij jou vandaan moet komen dan gaan ze staan kwaken ja. In de koudere maanden, als ze geen eieren leggen, eten ze veel minder slakken (want geen kalk en niet veel voeding nodig voor elke dag zo'n ei) en zijn ze dus veel minder aan de wandel en staan ze vaak en veel te kwaken. Moet je tegen kunnen... ik kan dat slecht Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 23 juni 2018 Auteur Delen Geplaatst: 23 juni 2018 Ik had er nooit last van maar 15 kwakers in je tuin die brullen om eten gaat mij ook iets de ver. Wat kunnen die jongen piepen! En dan vinden ze het gek dat er een havik komt kijken of dat gepiep ook te eten is Gelukkig twee verkocht eergisteren..nog 6 te gaan, ik hoop dat ze snel verkocht zijn eerlijk gezegd, dan heb ik weer een beetje rust in de tuin. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 1 juli 2018 Delen Geplaatst: 1 juli 2018 Hoe gaat het nu met het tuig Appelvrouw? Al meer verkocht ook? Wij hebben net buiten zitten ontbijten in de wei omdat onze donkerbruine eend al meerdere dagen hele tijden verdwijnt en dan savonds pas weer terug komt. En gisteren kwam ze helemaal niet meer terug. Ik had al eens lopen zoeken maar dat is nogal lastig hier met allerlei struiken en bomen en hoog gras. Ze kwam vanmorgen wel eten en drinken thuis, dus kon ik haar schaduwen terwijl ze na het eten weer naar haar nest liep. Straks eens even kijken hoeveel eieren er liggen en eens zien wat we er mee doen. Want ze zit dan wel beschut, maar ik vind het toch eng zo 'in het wild'. Maar goed... verplaatsen (met nest en al) houden ze ook niet van, niet zo makkelijk als je een kip zou verplaatsen. Als ze maar op een aantal eitjes zit dan moeten we ze misschien maar gewoon weghalen. Zit ze op een stuk of 10? Ja dan gaan we even proberen om haar met eieren en al in een veilige ren te zetten. Zonder ratten en valkjes en eksters en meer van dat soort volk Die woerd die niet snapt dat ie een eend is die doet al wel beter mee hoor. Maar laat zich nog wel wegjagen door de andere woerd, en ging vanmorgen bijv. al niet eens mee met de rest. Iedereen stapte door het hek om aan de wandel te gaan en hij gaat daar met zijn kop onder zijn vleugel liggen pitten. De 3 kuikens uit de broedmachine doen het goed, het zijn al bijna hele eenden Ze lopen nu in een kleine ren bij de grotere eenden, zodat ze aan elkaar wennen. Maar nog niet mee hoeven doen in alle parings-rituelen en gedoe om voer enzo Ik denk dat het 2 dames en 1 woerd zijn. Want 1 van de 3 gaat steeds met open snavel op de grote eenden af als ze te dichtbij komen. De andere 2 gaan rustig door met eten enz. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
angela († maart 2025) Geplaatst: 1 juli 2018 Delen Geplaatst: 1 juli 2018 kun je geen ren over haar nest plaatsen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 1 juli 2018 Delen Geplaatst: 1 juli 2018 Dat kan, maar daar kunnen roofdieren onderdoor of overheen als ze willen. Dat is niet echt een fort zoals we ze hier wel bij huis hebben. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 1 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 1 juli 2018 Vanmorgen weer 4 verkocht nu. Ik denk geen vrouwtjes meer te hebben nu en weet niet of het me lukt de laatste twee te verkopen. Jorieke als ik zo naar je 3 eenden kijk lijkt me de middelste een mannetje maar alleen door de vorm van zijn snavel..eerder recht/bol dan met een deuk erin. Op geluid durf ik niet meer te sexen(of hoe zeg je dat in het Nederlands) dat had ik meerdere keren mis vorig jaar. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ADOPEG Geplaatst: 11 juli 2018 Delen Geplaatst: 11 juli 2018 Hier gaan we ook alvast een selectie verkopen en later eens goed naar het geslacht kijken. Wordt wat al te druk om ze alle twaalf te laten volgroeien. Quote ~ Vita rosa est ~ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tuinLB Geplaatst: 13 juli 2018 Delen Geplaatst: 13 juli 2018 Gisteren gratis 3 mannetjes kunnen ophalen. en nu proberen of ik er slakkenvangers van kan maken. Vanavond nog even een goede bak regelen waar ze in kunnen zwemmen want het bakje wat ik er nu heb staan is toch niet diep genoeg voor ze. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 Nou, wij geven het op met onze mooie woerd die denkt dat ie een kip is. Hij doet de laatste tijd aardig mee hoor, met de eenden. Ging hele einden met ze mee op slakkenjacht.Maar we hebben 4 dagen terug zijn ex-vriendinnen (krielkippen) in de boomgaard gezet, en dat grenst aan het eendenveld en dus loopt ie nu even mee met de rest van de eenden maar mist zijn exen dan en rent terug en gaat daar langs het hek op lopen steeds. Voor de duidelijkheid: hij valt alleen op de kippen waar ie bij liep toen ie jong was. De grote legkippen lopen altijd al in die boomgaard en daar had hij geen oog voor. Hij mag dus worden opgehaald, ruilen voor iets leuks/lekkers. (in dit filmpje 'rent' ie weer terug naar huis) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rabarber Geplaatst: 26 juli 2018 Delen Geplaatst: 26 juli 2018 Gekke vraag misschien, maar past zo’n eend door de kastanjehouten afrastering? Vorige week 2 eendjes van half mei opgehaald. Paar dagen in de kippenren gehouden om te acclimatiseren en toen losgelaten in de tuin. Wat denk je... rennende eenden dwars door de afrastering . Een eend teruggevonden, de andere nergens meer te bekennen. Nog bij de buren gaan kijken maar helaas. Omdat één eendje niet de bedoeling was er gisteren 2 (1 bonuseend )bijgehaald. Uit hetzelfde nest. Zitten nu met z’n 3tjes in de kippenren. Durf ze voorlopig niet los te laten. Groeien ze snel? En worden ze hokvast? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 26 juli 2018 Delen Geplaatst: 26 juli 2018 je hebt verschillende maten in dat kastanjehek, bij ons passen de volwassen dieren er hier en daar ook nog doorheen ja. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rabarber Geplaatst: 26 juli 2018 Delen Geplaatst: 26 juli 2018 Komen ze dan wel weer terug? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 26 juli 2018 Delen Geplaatst: 26 juli 2018 Als ze niet goed gewend zijn niet nee... denk ik. Hier wel, zeker als ze alleen water bij hun thuishonk hebben. Om onze hele tuin hebben we schapengaas, daar kunnen ze OOK doorheen maar dat doen ze alleen op een enkele plek en alleen in het voorjaar als ze ineens hun leefgebied willen vergroten ofzo. Daarna niet meer. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 27 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 27 juli 2018 Ja even goed laten wennen en niet volstoppen met eten. Zodra ze weten waar ze eten krijgen aan t eind van de dag en ze zijn gewend aan hun plek ( toch wel een week) proberen..maar voor dat kastanjehek zou ik tijdelijk wat gaas oid hangen.Mijn moedereend bleef ondanks de jonkies doorleggen. Tot een weekje terug, nu is het klaas dacht ik. Blijkt ze ergens in de tuin ook een nest te hebben volledig verstopt onder de maagdenpalm. Omdat ze daar steeds rare geluidjes zat te maken ging ik er eens kijken en toen vond ik vanmorgen het nest met 5 eieren erin. Onbevrucht natuurlijk..of zouden haar zonen ... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rabarber Geplaatst: 27 juli 2018 Delen Geplaatst: 27 juli 2018 Bedankt voor de tips! Ik hou ze voorlopig nog in de ren, tot ze goed gewend en wat relaxter zijn. Gelukkig past de zandschelp met water in de ren. Zal hier en daar wat extra gaas spannen voordat ik ze loslaat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jane Doe Geplaatst: 8 augustus 2018 Delen Geplaatst: 8 augustus 2018 Hier zoeken nog een paar Loopeenden kuikens van een vriendin een goed tehuis, mocht je een wat loopeenden willen pb maar om verder af te spreken Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rabarber Geplaatst: 18 augustus 2018 Delen Geplaatst: 18 augustus 2018 Het ‘verloren’ eendje is terug! Ik had m direct na vermissing bij Amivedi aangemeld. Werd ik van de week gebeld dat madame twee huizen verderop (aan de andere kant dan waar ze er vandoor ging...) in de vijver zit . Bleek daar gezellig gezeten te hebben tijdens de vakantie van de buren. Inmiddels het eendje met een schepnet uit de vijver gevist en bij haar zusjes geplaatst. Gaat helemaal prima. Zijn een stuk relaxter dan een aantal weken terug. Lopen nu ook los in de tuin. Bij gevaar rennen ze terug naar de ren ipv de buren. Blij mee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 3 september 2018 Delen Geplaatst: 3 september 2018 Nou, wij zijn dus 3 weken geleden een weekendje weg geweest, en toen hebben we de eenden hun grotere uitloop even dicht gemaakt. Zodat ze 'maar' zo'n 35 vierkante meter tot hun beschikking hadden. Dat was handiger voor de oppas die al onze beesten voert als we weg zijn. Ze hebben dus met zijn 8-en meerdere dagen bij elkaar gezeten, ze konden niet in meerdere groepjes slakken gaan zoeken. En nu zijn ze ineens een goed team! Eerder gingen onze 4 oudere eenden steeds met elkaar op pad. De 3 jongelui gingen dan even mee maar waren al snel weer terug bij huis. En die ene oelewapper die denkt dat ie een kip is bleef sowieso vaak bij huis, bij zijn kippendames. En nu zijn ze steeds met zijn 8-en op pad! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.