tds Geplaatst: 14 januari 2014 Share Geplaatst: 14 januari 2014 Zo, na een weekje de volgende observaties.De eenden zijn héél schuw ... gelukkig blijven ze nu wel in de konijnenren, geen ontsnappingspogingen meer. (Ik vermoed dat ze dus toch over de draad vlogen)Schuw dus, van zodra ze me zien en ze zitten eens buiten (wat vrij uitzonderlijk is) vluchten ze direct weer in hun hok waar ze alle 4 opeengepakt zitten ... Vandaag in de regen was het precies iets beter ... ze liepen alle 4 buiten. Toen ik er voorbij passeerde waren ze zoals gewoonlijk in paniek maar vluchtten ze niet direct in het hok.Ik had nu wel verwacht dat ze iets minder schuw gingen zijn, maar ik heb precies wat meer geduld nodig... Ik laat ze voor alle zekerheid toch nog eens week in de ren voor ze eens los te laten op de moestuin. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 14 januari 2014 Auteur Share Geplaatst: 14 januari 2014 Altijd hetzelfde geluid maken als ze je zien, en als je ze voert. Dat kalmeert op den duur. En ze komen om te eten..hier voer ik ze waar ik wil dat ze aktief slakken gaan zoeken..na het voeren van de mais blijven ze nog een tijd daar rondzoeken naar mais en verder eetbaar spul.Lie zei dat het wel 4 weken duurde met de eerste 2 eenden voordat ze wat kalmer werden. Maar ze werden pas echt rustig toen ze uit het gevang mochten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tds Geplaatst: 14 januari 2014 Share Geplaatst: 14 januari 2014 Misschien dat ik ze dan wat eerder wat meer ruimte moet geven ... .Anderzijds ben ik bang dat ze dan savonds niet meer in hun hok zullen gaan en er zitten vossen ... Ik weet het niet ... kippen zijn toch makkelijker Maar goed, het is weer een uitdaging! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 14 januari 2014 Share Geplaatst: 14 januari 2014 Eenmaal in gelid heb je er geen omkijken. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tds Geplaatst: 14 januari 2014 Share Geplaatst: 14 januari 2014 Ok, ik heb ze losgelaten De eenden kunnen nu rustig op de moestuin rondlopen.Je merkt direct dat ze meer op hun gemak zijn.Ze verstoppen zich wat achter de planten, kon ze benaderen tot op 1m.Met de verrekijker merk ik dat ze nu op hun gemak alles aan het ontdekken zijn.Ik ga ze vanavond wel terug naar hun hok doen, want de vossen zullen 4 loopeenden wel lekker vinden ... . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 14 januari 2014 Auteur Share Geplaatst: 14 januari 2014 Inderdaad..wij hebben hetzelfde hier..we hadden zelfs een vossennest in de tuin enkele jaren geleden. Zorg dat ze weten dat het eten in het hok is, dan zullen ze daar regelmatig terugkeren. Pas in de avond voeren zodat ze goed hongerig zijn. Bij mij zaten ze ook eerst enkele weken in de bosjes rond de tuin, maar ze zijn nu steeds meer en meer op alle plekken te zien. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tds Geplaatst: 14 januari 2014 Share Geplaatst: 14 januari 2014 Bij mij zaten ze ook eerst enkele weken in de bosjes rond de tuin, maar ze zijn nu steeds meer en meer op alle plekken te zien. Had je geen schrik dat ze zouden ontsnappen, of is alles goed afgezet? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 14 januari 2014 Auteur Share Geplaatst: 14 januari 2014 Ze kunnen wel langs de beek naar de weg, en bovenaan langs de beek naar de weilanden, maar nee, ze bleven bij mij in de tuin. Die is wel flink ( 74 x 30). De boomgaard is even groot, maar daar komen ze nog niet..ze gaan niet over een hekje van dijhoogte heen. Het scheelt denk ik wel dat ik een beek heb..ook al is het maar een smal stroompje..ze zijn er veel in te vinden. Emmers water neerzetten is ook een goed idee.Ik zag vanmorgen toch Weer aardig wat slakken losgepeuterd worden onder een houtstapel vandaan Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tds Geplaatst: 15 januari 2014 Share Geplaatst: 15 januari 2014 Dag 2 in de moestuin.Ze voelen zich echt op hun gemak en lopen rustig rond op zoek naar iets eetbaars.Als ik bij hen kom kruipen ze steeds op dezelfde plek, achter de Verbena's.Ze zijn helemaal niet meer opgejaagd maar zitten gewoon stil...jij ziet ons toch niet Gisteravond heb ik hen zonder moeite terug naar hun hok gebracht. Ik riskeer het me toch niet met al die vossen ... .Moeilijk te zeggen of ze (nog) eten van de gebroken mais, maar er staat genoeg in hun nachthok. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 15 januari 2014 Auteur Share Geplaatst: 15 januari 2014 Dat gaat de goede kant dus op Thomas. Ik zou het voer altijd daar laten..zodat ze weten waar het gemakkelijke eten te vinden is. Misschien kan je het in het voorjaar anders doen, maar, als ze dan geen voedingsband hebben met een plek, heb je ook kans dat je ze daar niet meer kan opsluiten..daar zou ik voor mezelf hier wel bang voor zijn. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tds Geplaatst: 15 januari 2014 Share Geplaatst: 15 januari 2014 Vanavond zaten ze nog steeds in de moestuin ... in de regen.Ik vermoed dat die dieren zich niet teveel aantrekken vd regen, hier komen ze dan pas het meest buiten, terwijl de kippen dan al lang binnen zitten ... .Dus, weer naar hun hok gedaan, ging weer vlotjes.Deze morgen zijn ze wel vanzelf van de konijnenren naar de moestuin gelopen ... ze houden, net zoals ik, ook van tuinieren Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 15 januari 2014 Share Geplaatst: 15 januari 2014 Ik heb acht boerenganzen lopen en die slapen in een tuinhuisje.In het begin sliepen ze buiten maar toen er twee kalkoenen door vossen doodgebeten waren ben ik begonnen met ze allemaal op te sluiten.De kippen waren geen probleem maar de ganzen en de overgebleven kalkoenhaan wel, die laatste lag ondertussen al in de pan, gedeeltelijk toch.De ganzen heb ik een paar keer moeten binnen jagen maar nu komen ze vanzelf, ze zijn precies gelukkig dat ze mogen binnen slapen.Ze krijgen er wel elke avond een beetje graanmengeling maar zonder dat komen ze ook binnen, gewoontedieren???? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
SuusP Geplaatst: 16 januari 2014 Share Geplaatst: 16 januari 2014 Interessante beestjes, die loopeenden Ik overweeg al een tijdje kippen aan te schaffen (wij zijn groot-consumenten van eieren), maar die eenden lijken me ook een leuke optie omdat ze wat makkelijker ook door de moestuin kunnen scharrelen zonder totale destructie. Kunnen jullie een schatting geven van hoeveel ruimte loopeenden nodig hebben? Ruimte in de ren? Ruimte qua tuin? En, ook niet onbelangrijk: hoeveel herrie produceren ze in vergelijking met kippen? Ik woon weliswaar buiten de bebouwde kom, maar heb wel directe buren die ik graag te vriend wil houden Ik heb wat gegoogled maar kom er niet achter Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 16 januari 2014 Auteur Share Geplaatst: 16 januari 2014 Tja eerlijk gezegd hoor ik ze weinig..de vrouwtjes snateren wat af en toe, maar verder hoor ik ze niet. Mijn kippen hoor ik ook niet zoveel hoor..alleen de haan. Wat ruimte betreft heb ik geen idee. In een ren zijn ze duidelijk ongelukkig, ze moeten zich vrij kunnen bewegen. Als de ren groot is, ze 30m2 zal het nog wel gaan om ze( dan heb ik het over 2 eenden) daar een tijdje in te houden. De tuin moet groot genoeg zijn om eten voor ze te vinden.Iedere dag weer. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
SuusP Geplaatst: 16 januari 2014 Share Geplaatst: 16 januari 2014 Hmm, dan vrees ik dat mijn tuin toch wat klein is. Op Engelse sites las ik over 2 vierkante meter ruimte in de ren - per eend. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit behoorlijk klein is als het alles is wat ze tot hun beschikking zouden hebben. Ze hebben in de tuin zo'n 100 m2 om te foerageren, maar niet ten alle tijde (in geval van bezoek, slecht weer, als we er beiden niet zijn ivm roofdieren). Naast mijn tuintje zouden ze ook in het weiland kunnen; dat is een stuk groter, maar ook van de buren dus maak ik mezelf zo weer afhankelijk van andermans goedkeuring en dat is ook geen handige situatie. Beter het zekere voor het onzekere en het bij krielkipjes houden denk ik. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 22 januari 2014 Auteur Share Geplaatst: 22 januari 2014 Vandaag getest wie er slimmer zijn..kippen of loopeenden. De kippen gaan namelijk al heel lang naar de boomgaard..ze springen op een hekje van 80 centimeter..of vliegen eroverheen. De eenden blijven er altijd achter "hangen"...dat was de bedoeling, want ik wilde dat ze eerst in de voorste moestuin de slakken en ander ongedierte zouden aanpakken.Sinds een week heb ik het hekje open, en dus gaan ze er ook heen. Voordat het hekje open was raakten de kippen wel eens de weg kwijt en konden dan het hekje niet meer vinden. Ze bleven dan achter het hek van de ren hangen, en wisten niet meer hoe terug uit de boomgaard te komen. Vandaag dus..ik werd een beetje gek van de hele eenden en kippenschaar..wat ik ook deed ze liepen de hele dag achter me aan..honger honger...als een soort rattenvanger van Hamelen liep ik door de tuin. Ook de boomgaard in waar ik mollenhopen ging harken..ik stapte steeds op een eenden of kippenpoot als ik achteruit stapte. Toen ik terug ging naar de tuin deed ik gemeen het hekje dicht ..de kippen trokken zich er niets van aan en vlogen er zo overheen en achteraan. Ik riep de eenden, die verdwaasd achter het hekje bleven..( ze vliegen echt niet hier TDS, nog geen 40 centimeter hoog)..ze liepen enkele meters naar achter en naar voren..allen tegelijk natuurlijk, zoals ze de hele tijd hun platte potenballet uitvoeren..en nog een keer. Plotseling keek het witte vrouwtje op, en nam een spurt..verdween achter de takkenwal, de andere erachteraan..binnen 20 seconden waren ze om de takkenwal, om de ren en langs de beek bij mij gekomen. Daar waar de kippen er nooit meer uitkwamen..(dan moest ik ze `s-avonds daarachter weghalen) hadden de eenden zich in 2 minuten herinnert waar een andere weg was!Superslim dus de eenden hebben gewonnen! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 12 maart 2014 Auteur Share Geplaatst: 12 maart 2014 Ondertussen hebben we in januari twee eenden opgegeten..en sinds een dag of twee is de grote mannetjeseend Joko verdwenen. Overdag door de vos gepakt! De vos heeft grote honger Het witte vrouwtje is nu alleen, zielig hoor. Ik ga dus maar weer bij mijn buurman bedelen om een mannetje.. De vos is enorm aktief, en vanaf morgen ga ik mijn kippen binnen houden.De eend niet, het was toch echt de bedoeling dat de eenden slakken gingen eten in mijn tuin..dat doet ze ook wel, het witte eendje dat nu met de kippen loopt. Ik moet nog een manier vinden om de eend uit de ren te laten en de kippen binnen te houden. De kippen helemaal opsluiten kan, en dan eerst de eend uit de ren, maar dan komen ze niet voor 9 uur in de morgen het hok uit..ook zielig. De buren hebben een vangkooi gezet in een weiland hiernaast, maar geen vos gevangen( vind ik stiekem wel leuk..ondanks het feit dat de populatie vossen hier een beetje uit de hand loopt). De kalkoen van de buren die in het pampagras zat te broeden is ook opgegeten een paar dagen geleden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Limoncello Geplaatst: 12 maart 2014 Share Geplaatst: 12 maart 2014 Appelvrouw, eet jij indische loopeenden of heb je het over barbarie eenden (=muskuseenden)? Wat voor huisje hebben jouw loopeenden? Ik dacht om een kippenhok om te vormen naar een eendenhok maar weet niet hoe hoog het gat moet zijn. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 12 maart 2014 Auteur Share Geplaatst: 12 maart 2014 Nee ik heb het over Indische loopeenden. Heerlijk om te eten, super om slakken te bestrijden.De eenden zijn niet groot om te eetn, 1 à 2 kilo, maar het vlees is verfijnd. Ik heb wat hokwerk uitgeprobeerd, maar ze slapen het liefs onder het kippenhok(= een caravan). Eieren legt het vrouwtje in een grote opengesneden container waar iets van 30 liter vloeistof in heeft gezeten, en die verzwaard is met wat beton op de bodem( dat naar het midden afloopt, zo rollen de eieren er niet uit) In de nacht zijn ze dus is de ren( beschermd met elektra) Ze kunnen trouwens goed bukken om een ruimte in te gaan, maar houden niet van trappen lopen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Limoncello Geplaatst: 12 maart 2014 Share Geplaatst: 12 maart 2014 Wat is een goede aankoopprijs voor een Indisch loopeend? Ik zie er van 5€ tot 20€. Maar die van 20€/stuk zijn er die geen eieren leggen denk ik maar direct de gebakjes en cake Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 12 maart 2014 Auteur Share Geplaatst: 12 maart 2014 Ik heb niet helemaal een idee..mijn buurman kweekt ze, en bij ons is het een over en weer geruil. Hij verkoopt dus ook, maar ik weet niet voor hoeveel. Wil je dat ik het hem vraag? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Limoncello Geplaatst: 12 maart 2014 Share Geplaatst: 12 maart 2014 Nee dat moet niet, ik heb hier al iemand gevonden die 25€ vraagt voor 3 (1m en 2v), thanks Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Piroska Geplaatst: 17 maart 2014 Share Geplaatst: 17 maart 2014 Vandaag een koppeltje gehaald! Snel een stukje kippenren afgezet om ze te laten wennen. Ze begonnen meteen te grazen, ze hadden in hun hele leven nog nooit gras gezien want ze zaten in een piepklein hokje. Zojuist even gekeken en ze liggen in de grote hondenbench waarin ze vervoerd werden te slapen. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 17 maart 2014 Share Geplaatst: 17 maart 2014 Wat fijn dat ze een beter leven krijgen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Connie Geplaatst: 17 maart 2014 Share Geplaatst: 17 maart 2014 Whahaha, die eerste foto, geweldig!Ze zijn mooi van lelijkheid (sorry )Ik moet eerlijk bekennen dat ik ze nog nooit gezien had.Veel geluk ermee, en fijn dat ze zich al zo thuis voelen . Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben..... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.