appelvrouw Geplaatst: 10 februari 2017 Auteur Geplaatst: 10 februari 2017 Hop en nog een ei erbij ..grappig dat beide dames op dezelfde dag beginnen met leggen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 12 februari 2017 Geplaatst: 12 februari 2017 Tja het is maar waar de eenden van houden Hier zal het niet veel worden, met eendenkuiks ... Nog geen woerd bij. En nog geen eieren, dan maar eerst taarten bakken met de tijd. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 februari 2017 Geplaatst: 25 februari 2017 Onze jongelui van vorig jaar zijn aan de leg! 2 eitjes al, 1 buiten en vandaag 1 binnen bij de eieren van de krielkipjes. De oudere garde heb ik nog niets van kunnen vinden. Al hebben ze wel heel erg de lente in de bol. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 25 februari 2017 Auteur Geplaatst: 25 februari 2017 Goed zo!Hier begin ik al met eieren uit te delen.ik krijg iedere dag 2 eendeneieren erbij..ik bedenk me net dat ik ze wel aan kan bieden voor de MTFD Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
ADOPEG Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Misschien is het al eens gevraagd, dit topic krijgt nogal omvang, kunnen de eendjes zich ook een dagje alleen redden? Met legkorrel o.i.d. zoals bij kippen? Quote ~ Vita rosa est ~
Jorieke123 Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Ja hoor, zo houden wij ze ook de hele winter. Dan hebben ze weinig behoefte aan slakken en andere beestjes, en zoeken/lopen dus ook weinig. We laten ze nu elke dag uit de boomgaard, waar ze normaal lopen met de kippen, en dan struinen ze alles af. Maar dat kan je best een dag overslaan als je er even niet bent ofzo. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
ADOPEG Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Dat is mooi, dan kunnen ze zo mee-eten met de kippen. Dan nog even over een vijver. We hebben geen toegang tot leidingwater, dus willen we een vijvertje graven. Grondwater staat op 30 cm, dus dat is dan toch gewoon te doen voor een paar m2, zonder zeil o.i.d.? Quote ~ Vita rosa est ~
Jorieke123 Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 Zou kunnen, dat weet ik zo niet. Hier zijn de eenden al uitgekeken op ons stukje tuin rond het huis, dus kruipen ze door het hek (schapengaas) en gaan ze de hort op! Ze liepen in no-time al 3 tot 400 meter verderop op het zandpad en hei weiland van de buren Ze kwamen wel weer aanrennen toen we er achteraan gingen en we ze riepen. Maar toch... Hoe ver waren ze anders wel niet gegaan?! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 9 maart 2017 Auteur Geplaatst: 9 maart 2017 Ja waarschijnlijk op zoek naar de dichtbijzijnste water partij..Of het zwembad van de buren? Mijn buurman heeft in twee dagen drie eenden verloren aan de havik (en tien kippen in de afgelopen twee weken).hij probeert het beest te vangen maar dat lukt gelukkig nog niet want dan is het meteen einde havik..wat ik ook wel weer heel erg zou vinden..het is een lastig parket Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 Die eenden van ons zijn me toch ineens aan het flikflooien!? Paren, met 3 tegelijk, de mannetjes 'vechten' (het ziet er echt niet uit, bij eenden... ) en ze kruipen steeds ergens anders door het hek en gaan dan op pad. Gelukkig niet al te ver, want er blijft er altijd 1 achter die het niet snapt en dan blijven ze toch redelijk bij haar (altijd dezelfde eend) in de buurt. We hebben 1,5 week geleden 19 eieren naar de broedmachine van een vereniging gebracht, en daar blijken er 15 van bevrucht. Dus over dik 2 weken hebben we heel wat kuikens lopen. Oh die zijn zo schattig! Ik kan bijna niet wachten. Volgend jaar hopen we weer een mooie ren te hebben voor de dames, zodat ze weer zelf kunnen broeden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 17 maart 2017 Geplaatst: 17 maart 2017 www.veldeenden.nl lijkt nog vrij! Quote wees bevriend met kleine dingen
Gwen Geplaatst: 25 maart 2017 Geplaatst: 25 maart 2017 Ha, Omdat ik hier lees dat de eenden van Jorieke aardig bezig zijn verwacht ik dat aanstons mijn toompje kuikens in wording bij elkaar gelegd is en in de broedmachine tot een levensvatbaar kwakend bolletje dons op pootjes mag worden. Om goed te kunnen starten heb ik wat vragen. - Welke huisvesting voor de nacht is aan te raden? Wat moet er absoluut WEL in en wat absoluut NIET? - Welke bodembedekking is fijn? - Hebben ze net als kippen leghokken nodig? - Vinden ze het fijn om op hoogte te slapen of juist niet? Hebben ze in de nacht voer en/of water nodig? Hoe geef ik dat met de kleinste kans op een puinzooi? - Hoeveel en hoe diep water hebben ze nodig? Ik wilde een losse vijverbak in de schaduw vullen met water en een stenen op- en afstapje zodat ze kunnen badderen. - Hebben de eenden bijvoeding nodig en zo ja, wat is goed? - Vanaf welke leeftijd kan ik ze ontwormen? - Hoeveel loopruimte hebben ze minimaal nodig? Ik wil ze voorlopig als ik weg ben in een klein stuk zetten, maar dat is zonder slakken e.d. . Als ik thuis en buiten ben mogen ze de tuin en kas door scharrelen. - Welke afrastering is het meest veilig en moet ook de bovenkant afgesloten zijn? Alvast dank voor jullie moeite en berichten. Gwen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Er bleken aardig wat eieren bevrucht, nu nog wachten wat de uitkomst is Dat zijn een boel vragen Waarop ik nou niet echt HET antwoord heb, wel wat WIJ doen of hoe WIJ dat hebben. Hier liggen ze gewoon in de boomgaard, waar ze meestal ook lopen. Tenzij ik ze er uit laat, of tenzij de er zelf ergens uit kruipen zoals de laatste tijd Dat is dus hun nachthok. Je zou een stukje af kunnen gazen waar ze elke keer zelf naar toe willen (met een vijvertje/bak water) en wat je dan 's avonds dicht kunt doen. En/of overdag als je ze even niet door de tuin wilt hebben. In dat stukje kan je ook dan een nest maken, en hopen dat ze daar hun eieren gaan leggen. Ik denk dat het helpt er een nep-ei in te leggen. Zodat ze niet doorhebben dat je hun echte eieren steeds 'rooft'. Want hier maken ze daarom (denk ik) steeds ergens anders een eilegplek Je kunt bijv. een speciekuip op zijn kop zetten, met een uitgezaagd doorgangetje er in. Of een melkbus op zijn kant (geen doen met eieren rapen ) Er kan wat stro in, maar ze leggen ook gewoon op zand (krijg je wel zanderige eierschalen) Ze slapen gewoon op de grond, niet op hoogte. Er is weinig tot geen manier om eenden te houden zonder puinzooi Het ligt er aan wat je verstaat onder puinzooi natuurlijk. Maar ze zijn gek op spetteren en snepperen en snavelen. 's avonds krijgen ze hier niets. Volgende ochtend weer. Wij voeren ze wat brood, dat krijgen we toch voor de varkens, en graan/legkorrels. Maar vooral omdat we dat aan de kippen geven die er bij lopen. En dat eten ze wel. Je hebt ook speciaal voer voor ze, en Appelvrouw geeft ze maïs. Als ze gewoon hun beestjes enz. kunnen vangen dan is de rest van het voer redelijk bijzaak volgens mij. Hek moet kleine mazen hebben, ze klauteren/vallen (geen gezicht ) door smalle en lage doorgangen als ze de lente in de bol krijgen. De hele winter is het hier goed gegaan, nu lopen ze steeds ergens waar ze niet horen. Dus kippengaas is goed, al het andere met soortgelijke mazen ook. 10x15 en 10x10 cm passen ze doorheen hier. Qua ruimte kan ik je niet helpen, hier hebben ze teveel. Ontwormen doen we niet bij ons gevogelte, dus dat weet ik ook niet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gwen Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Hi Jorieke, Dank je wel voor je uitgbreide reactie. Superleuk dat je veel bevruchte eieren hebt . Mijn tuin is in de stad, achtertuin en 85 vierkante meter. Vanwege katten in overvloed kan ik ze niet zomaar los laten. Dat vind ik te link. Vanwege risico op marters wil ik ze in de nacht ophokken. Waar ze komen te lopen als ik niet thuis ben is het bestraat. Wordt dat in de winter niet te koud, aangezien het tropische dieren zijn? Ik heb nog rubber mat liggen die bij mijn paard in de stal heeft gelegen, dus die kan ik als isolerende onderlaag gebruiken. Moeet daar nog iets op zoals stro of strokorrel? In de winter en met kou kunnen ze wel in de kas wonen, maar in de zomer vind ik dat echt te warm en wil ze dan een hok onder een overkapping in de schaduw geven. In de kas kan denk ik geen marter of kat komen als ik alles afsluit. Voor het nachthok voor de zomermaanden moet ik wel kijken dat het 'safe' is. Waar kan ik het beste een nest mee maken? Volstaat stro of is iets anders beter? Met de tuinslang wil ik de uitwerpselen wegspoelen nadat ik alles heb opgeveegd en in de wormenbak/compostbak heb gedaan. Dat wordt denk ik wel schoon genoeg. En daarnaast de vijverbak verschonen wanneer die goor wordt. Tussen mijn achterdeur en de schuur en kas wil ik een stuk afzetten. Dat is een al best goed afgeschermd stuk. Daarachter komt de kas en daarachter de aardbeienstellages en daarachter het akkertje. Voor het scharrelen gaan ze dus altijd door de kas heen, dus het is niet echt een nieuw iets als ze daar gaan verblijven. De legkorrel zal ik wel in het nachthok leggen zodat het vertrouwd is en blijft. En een nestplek in het hok en eentje buiten en eentje in de kas. Leuk hoor al die ontwikkelingen Het is denk ik ook ged genoeg dat de dieren een dag zonder mij kunnen en het nog steeds goed hebben. Ik moet wel even kijken hoe ik ervoor zorg dat mijn katten mijn achterdeur kunnen bereiken zonder dat ze door de buitenplaats van de eenden hoeven. Mijn terras laat ik wel in die plaats staan. Ik zal wel foto's posten van de aanleg van alles. Tips en adviezen zijn nog steeds meer dan welkom. Dan kan ik het zo goed mogelijk voor ze doen. Gwen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Je hoeft ze niet te zien als tropische dieren hoor. Ze kunnen zelfs Zelhemse kou hebben, ze hebben hier in de sneeuw gelegen ook. Ze gaan hier niet graag naar binnen, misschien dat je dus een 'hok' van gaas kunt maken dat ook echt overdekt is met gaas. Je kunt dat 'dak' ook echt dichtmaken met een golfplaat, zodat het stukje bestrating wel droog blijft. Stro of strokorrel kan je doen ja. Of houtsnippers, of iets waar je aan kan komen. Al is het alleen maar om hun poep makkelijker op te scheppen. Ook voor het nest kan je van alles gebruiken. Van gedroogde onkruidstengels tot stro. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gwen Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Ha, Het plan was inderdaad gaas zodat het goed ventileert en licht is. Ik houd niet van bedompte hokken. Hoe kan ik gaas het beste spannen? En niet onbelangrijk, hoe zorg ik ervoor dat het aan de onderkant tussen de palen mooi strak en laag blijft en er niets onder kan komen? Waar kan ik een tekening o.i.d. zien voor het maken van een geschikte deur? Het dak is al voorzien vanwege de overkapping die de galerij van de bovengelegen appartementen is. Met storm moet ik wel kijken dat ze niet op de tocht staan. Gaan ze bij elkaar onder een cementkuip zitten of om beurten om een ei te leggen? Ik ga kijken wat als hokje dienst kan doen zodat ik niet teveel hoef te kopen. Tegen het vocht zet ik wel iets neer in het hok en doe daar stro in. Als vijver ga ik kijken voor zo'n zandbak, want die zijn heel cheap. Kunnn ze daar wel uit klimmen? Gwen Quote
0xygen Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Met een tacker en dan goed strak tegen de omlijsting? Quote
Gwen Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Hi, Hoe bevestig je die aan de palen? Gwen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Ze zullen inderdaad om de beurt of samen in die cementkuip een ei gaan leggen. Als een watertje een wat moeilijke rand heeft, kan het wel wat lastig zijn voor ze. Maar ze flapperen een boel, komen er vast wel uit. Als kuiken kan het lastiger zijn. Maar met een paar stenen, tegels, of een ander hulpje komen ze een heel eind Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gwen Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Ha, Wat voor een rand kan niet, en welke wel? Die van een zandbak loopt rond/in een bolling. Maar dat is bij een vijverbak meestal ook. Ik maak wel aan de buitenkant een trappetje. Welke waterdiepte hebben ze nodig? Vandaag heb ik van die rubber valtegels die op speelplaatsje worden gelegd. Die wilde ik in de kas leggen, maar ook onder het watertje tegen beschadiging van de kuip. Kunnen ze eraan gaan pikken of laten ze die dingen met rust? Gwen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Deze eenden zijn geen pikkers, dus dat zal wel goed gaan. Waterdiepte maakt niet zo uit. Ik gebruik van die platte schotels voor onder potten voor als ik ze even ergens wil laten scharrelen. Dan vul ik die met een laagje water, en kunnen ze hun snavels schoonmaken en wat poetsen/badderen als ze willen. En de waterbakken in hun eigen wei zijn denk ik 30 tot 40 cm diep. Ze maken er wel een bende van, en dan zijn ondiepere bakken handiger schoon te maken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gwen Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Ha, Wel fijn dat het niet diep hoeft. Ga ik kijken wat een handig iets is dat op mijn pad komt. In de kas moet het ook staan als ze daar overwinteren en dan is stank makkelijk gerealiseerd. Schijten ze veel overal en nergens en in het water? Hopelijk komen er nog antwoorden op de andere vragen, want ik heb echt de ballen verstand van gaas spannen, poortjes maken en deuren voor het nachthok klussen. LOL Alvast veel dank. Gwen PS: Jorieke: Wat voor voer moet ik de kuikens geven? Quote
ADOPEG Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Kuikens willen kuikenvoer Quote ~ Vita rosa est ~
Jorieke123 Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Klopt, liefst de meelvariant. Tenminste, dat doen wij. We vullen het al wel snel aan met andere zaken (nat brood, ander meel, melkpoeder, etc.) waar we maar aan kunnen komen. Maar zolang ze in de groei zijn hebben ze dat kuikenvoer nodig. En dat is niet eens lang, zo'n loopeend groeit hard! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gwen Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Hi, Wat eten de kuikens in het wild dan? Dat wil ik zo dicht mogelijk benaderen. Want meel vind ik te zetmeelrijk en brood ook. Dacht echt dat het met name vleeseters zijn vanwege het ongedierte dat ze eten. Als dat voer het beste is geeft ik dat uiteraard hoor. Bedoel je met poedermelk van die babyvoeding? Ik heb geloof ik nutrilon 2 en 3 in de aanbieding gezien. Is die goed? Hoe stel je het voer dan samen per week bijvoorbeeld en hoeveel en hoe vaak krijgen ze dat? Een (globaal) schematje zou mij enorm helpen. Hebben ze nog zo'n warmtelamp nodig? Bedankt alvast voor je moeite en bericht. Ik leer er een boel van en kan mij zo goed voorbereiden. Gwen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.