Jorieke123 Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Onze lichtbruine eend zit op haar nest Sinds vandaag, of gisteravond ofzo al. Ik heb er gistermiddag nog wat eieren weggehaald (die ik eerder al had voorzien van een potloodstreepje) omdat ze er de vorige keer ook vrolijk 20 in wist te proppen en die totaal niet allemaal uit had gebroed. En dat naar mijn idee ook totaal niet past onder zo'n klein lijfje. Er liggen er nu nog zo'n 10. Over een week of wat gaan we ze schouwen. Zodat we zeker weten dat ze op bevruchtte eieren zit. Ik zie ze (zij en haar 'man' ) nooit... bezig namelijk Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 31 maart 2016 Auteur Geplaatst: 31 maart 2016 O, zijn jouw eenden weer sneller dan de mijne..bij mij liggen nu inderdaad al iets van 13 eieren..ik twijfel al over het weghalen. Tot nu toe rent ze vrolijk weg in de morgen..hup de beek ik. Daar zie ik ze wel eens bezig..ik hoor ze eigenlijk vooral spetteren, en soms zie ik dat het vrouwtje bijna verzopen wordt Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Wat leuk dat ze nu al gaan broeden, ben heel erg benieuwd naar de kuikens.Deze maand krijgen we ook eieren van loopeenden met kuif, moeten even goed plannen. Omdat ze met Zweedse Bloemen kippen eieren komen. En met mtfd krijgen we ook weer Jersey Giant eieren en daar gaan weer eieren van JG van hier bij. Denk dat eendeneieren anders uirgebroed worden, met temperatuur, vochtigheid en dagen. Dus dan zal ik ze ergens apart moeten laten uitbroeden. Zo maar even kijken voor info.Het zijn de extra dagen meer die het verschil maken, temp en vochtigheid gaat nog. Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 april 2016 Auteur Geplaatst: 2 april 2016 Ja ze broeden lang. Jorieke, je zegt dat je eieren weghaalde..de oudste of juist de eerste? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gerison Geplaatst: 2 april 2016 Geplaatst: 2 april 2016 Hallo, ik ben opzoek naar 2 loopeenden die ik begin mei kan huisvesten. Iemand een idee waar ik ze vandaag kan halen? Ik zoek het liefst loopeenden die groot zijn gebracht (of nog worden grootgebracht) door hun ouders. Ik woon in zwolle Overijssel. En ben benieuwd na mensen die enigszins in de buurt wonen (max 2 uur rijden...) ☺Alvast bedankt voor het meedenken! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 april 2016 Geplaatst: 2 april 2016 Ik haal de 1e eieren weg Jet. Die liggen al te lang. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 Nou, mevrouw eend stond vanmorgen wat in het rond te kwaken. En ging niet meer op haar nest zitten. We zijn in de ren gekropen om onder de speciekuip te kijken; alle eieren weg. Grrrrrr! Toch weer 1 of ander beest (rat?) wat er in kon komen en blijkbaar met 12 eieren (elke nacht 1?) weer uit de ren is gekropen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tuinLB Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 Hier het zelfde probleem met eten broedende kip gehad. Ook een stuk of 3 eieren verdwenen. Ik vermoed hier dat het om ratten gaat. Afgelopen week ook een dode rat gevonden dus er zitten hier te veel ratten Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 april 2016 Auteur Geplaatst: 25 april 2016 Verdorie alweer? Vorig jaar ook al toch..wat kan je nu nog doen om haar nest te beschermen? Daar kan ze niet meer leggen natuurlijk..dat beest komt nu iedere keer terug.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 Ja vorig jaar gebeurde dat bij die holle boom, iets verderop in het veld. En de eend met eieren in de ren toen, heeft haar kuikens wel uit kunnen broeden en opvoeden. En nu blijkt die ren dus ook al niet meer veilig. Is ook een oud ding, dus er komen gaten in, blijkbaar, waar de rat in en uit kon. Nieuwe ren bouwen dus. En in de tussentijd nog wat eieren opsparen om met de broedmachine van de Varsseveldse Pluimvee en Konijnenfokkers Vereniging ( ) uit te laten broeden. Dan hebben we tenminste wat kuikens. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 26 april 2016 Auteur Geplaatst: 26 april 2016 Slim! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 26 april 2016 Geplaatst: 26 april 2016 Jammer dat je de eieren niet onder Hera of Pleun kunt leggen dan was het zo ratje af Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2016 Geplaatst: 26 april 2016 Of onder een kip, die laat zich volgens mij ook niet zomaar eieren afpakken. Maar een eend is wat minder fel volgens mij. En heeft een botte snavel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 26 april 2016 Geplaatst: 26 april 2016 Pakken je honden gevogelte? Anders de honden bij de eenden? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2016 Geplaatst: 26 april 2016 Het gebeurt 's nachts, en dan willen onze honden echt wel binnen liggen Maar ze pakken geen gevogelte nee. En wel ratten. Maar onze klemmen ook; vandaag de 1e grote rat al te pakken Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 26 april 2016 Geplaatst: 26 april 2016 O! Bushmeat Die zou ik voor straf opeten Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2016 Geplaatst: 26 april 2016 Bushmeat is aap toch? Maar goed, ik weet niet waar deze rat nog meer komt zo dagelijks, en of hij gif heeft gesnoept bij de buren ofzo. (en daarom duf en dom in onze val liep). We hebben vlees genoeg ook verder Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Cees Tabak Geplaatst: 26 april 2016 Geplaatst: 26 april 2016 Even iets anders. Ik heb een nogal eigenwijze loopeend. Mijnheer heeft 3 hectare, maar vind het veel leuker om de wijk in te lopen. Liefst pontificaal op straat. En dan gaat mevrouw meestal mee..(Terrein is gedeeltelijk omheind, maar wordt ook omzoomd door een sloot, vandaar). Ik wil ze ook niet de hele dag opsluiten. Dan doen ze hun werk -slakken eten- niet en is het voor hun ook saai. Iemand tips, ideeen? Zat zelf aan een tuigje te denken...kan iemand zich daarin verplaatsen? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 april 2016 Geplaatst: 27 april 2016 "Iemand tips, ideeen? Zat zelf aan een tuigje te denken...kan iemand zich daarin verplaatsen?" Nee. Het mannetje gaat voorop? Vreemd, hier lopen ze als... pinguins een beetje achter hun vrouwtjes om te zien waar zij heen gaan. Als het vrouwtje ergens doorheen glipt, heeft het mannetje geen flauw idee waar dat was, en hij blijft voor het hek ijsberen tot ik hem weg haal. Maar goed, ik denk dat alleen een hek goed werkt. Of iets van een obstakel. Maar ze kunnen kruipen en wurmen en iets van een sprongetje maken, dus je houdt ze niet snel tegen (wat ik wel ad verwacht...) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 27 april 2016 Auteur Geplaatst: 27 april 2016 Jorieke..onder een kip is niet zo gek hoor..Cees..misschien een paar dagen mais voeren op plekken waar je de eenden graag wilt hebben..en houden. Mijn eenden hebben ook de neiging om uit de tuin te vertrekken..maar iets voeren wat ze graag eten houdt ze wel in de buurt op t moment. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
speets Geplaatst: 27 april 2016 Geplaatst: 27 april 2016 "onder een kip is niet zo gek" Maar die wordt wel zo ongeveer gek als de pulletjes later gaan zwemmen, want dan denkt ze dat ze verzuipen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 27 april 2016 Geplaatst: 27 april 2016 Een kip broedt een week minder, en maakt de eieren niet nat (vochtigheid moet hoog zijn bij broeden). ? We kunnen na dit weekend voor de laatste keer eieren inleggen bij die vereniging. Hebben we in ieder geval weer wat nieuwe slakkenkillers. Ik heb de ouder-club net even in de kruidentuin (langs de weg, dus onder toezicht) gelaten. Ik denk dat ze met zijn 5-en zeker 100 slakken hebben weggewerkt in 10 minuutjes. Daarna hebben ze dorst, en gaan ze aan de wandel want ze zijn redelijk vol. Dus nu lopen ze weer in het weiland. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jaydot Geplaatst: 27 april 2016 Geplaatst: 27 april 2016 Kippen broeden as long as it takes, toch?De pa van mijn schoonzus is een zeer ervaren eendenfokker, en voor zover ik weet liet hij regelmatig eendjes door een kip uitbroeden zonder problemen.Alleen als ze uitkomen in het begin nog niet bij het water laten, want de veertjes moeten "ingevet" zijn voordat ze voor het eerst het water in kunnen. Die invetting komt vanzelf, maar ik geloof dat het sneller gaat als er een moedereend bij is. Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
appelvrouw Geplaatst: 27 april 2016 Auteur Geplaatst: 27 april 2016 Mijn buurman doet het ook af en toe en durft zelfs te beweren dat "moeder"kip de eendjes meeneemt naar het water om te zwemmen. Nooit gezien. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 27 april 2016 Geplaatst: 27 april 2016 Nou, als we weer eieren teveel hebben, en een broedse kip natuurlijk, dan proberen we het eens. Voor nu gaan we geen gok meer nemen Ik weet ook niet hoelang ze nog lekker doorleggen, die eenden. Ze zijn vrij vroeg begonnen, en leggen (bijna) elke dag. Edit: even opgezocht, ook hier in het topic, en ze leggen dus 150 tot 200 eieren per jaar Was ik alweer vergeten ja. Dan moet er nog wel een ronde komen van broeden met een kip Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.