Ga naar inhoud

Indische Loopeenden houden

appelvrouw

Aanbevolen berichten

Waar zo`n weekend al niet goed voor is !

Hier begin ik zo langzamerhand te zien of de 4 jongen die ik overheb mannetjes zijn, dat was mijn wens. Het lijkt er op, over een twijfel ik nog. Onze moedereend legt af en toe nog een ei, wat een productie echt heel veel eieren hebben we gehad dit jaar!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn wel echt heel irritant aan het kwaken trouwens. Vanaf een uur of 3 al, tot uhm.. 6 of 7? Of totdat je ze voert. Maar als je ze voert dan doen ze de volgende dag echt veel minder, op gebied van slakken zoeken. Ze leggen al een tijdje geen eieren meer, die van ons. En dus hebben ze veel minder nodig ook. Maar goed, daar zijn ze het zelf nog niet zo mee eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Een van de laatste dingen die ik hier gedeeld heb, is de geboorte van 12 eendjes. Die hielden we natuurlijk opgesloten in een hokje, samen met de moeder. Vader bleef buiten in de 'kooi'. Dat is dus een omheind gedeelte, waarvan een deel ongeveer twee meter hoog omheind is, en een deel een meter hoog. Na een aantal weken hebben we de helft van de eendjes verkocht. Een van de meest rendabele acties in het tuinleven tot nu toe. Overdag mochten de eendjes ook in de kooi, soms zelfs in de sloot. 's Nachts gingen ze in het hok. Dat ging altijd goed, dus je wordt makkelijker en het hok ging wat losser dicht. Daardoor is in een nacht het hok weer open gegaan. Toen ik de volgende dag ze dus ergens in de kooi aantrof miste er een eendje. Het achterblijvertje. Logisch, dat is het kleinste eendje, dacht ik toen. Het was dus nog te vroeg om ze 's nachts buiten te laten. Die nacht gingen moeder en kinders weer goed verzekerd in het hok. Vader nog steeds buiten. Groot was echter mijn verbazing toen de volgende vadereend (gedeeltelijk) verorberd bleek! Het ging al maandenlang goed! Maandlang heb ik twee eenden in die kooi gehad. Wekenlang maar een eend. Toen de (huidige) moeder haar zus verloor aan een onbekende ziekte en toen vader alleen buiten moest blijven. We hebben ook kippen gehad, waar nooit wat mee gebeurd is. Strak tegen onze kooi heeft de buurman een kooi met kippen, die leven ook nog.

De morgen dat ik de vader aantrof, heb ik dicht in de buurt de vermoedelijke dader ontmoet. Het was een marterachtige. Ik heb niet veel verstand van die beesten, maar van wat ik me kon herinneren leek de kop het meest op een bunzing. Hier in de buurt hebben ze het echter vooral over steenmarters.

Inmiddels zijn alle eenden volwassen, nu zijn het er vijf. Nog steeds laat ik ze in het hok van zo'n 3 m2 zitten. Het is zo'n tien minuten van huis, dus ik moet echt tijd maken om er heen te gaan. Dat betekent dat ik sommige dagen de tijd heb om ze 's morgens los te laten en 's avonds terug te brengen, maar vaak kan dat ook niet. Bovendien ga ik liever maar eenmaal per dag. Maar liever heb ik ze gewoon vrij. Ik vraag me daarom af of ik ze weer los zou kunnen laten. Het is zolang goed gegaan en ze zijn met z'n vijfen. Maar nog een verliezen lijkt me ook niet zo wat.

Dus, voor hen die niet van grote lappen tekst lezen houden:

- Ooit ging het goed, maandenlang konden een of twee eenden in de kooi blijven.

- Tijdens de opgroeiperiode van jonge eenden ging het fout: nadat een jonge, klein eend opgevreten werd, verdween de volgende dag ook de vader.

- Ik wil ze graag weer buiten laten, maar weet niet of dat wel veilig is.

Wat vinden jullie?

~ Vita rosa est ~
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Onze eenden deden dus echt bijna niets meer. Omdat het kouder werd, en er 1 niet zo goed mee kwam, voerden we ze wat extra omdat we dachten dat ze wat tekort kwamen. Ze vreten namelijk zo ongeveer alles, en dan ook nog eens heel snel, geen idee wat genoeg/teveel/te weinig is...

Nou goed... dat resulteerde in eenden die bijna niet meer op pad gingen, en de hele tijd stonden te kwaken om voer. Ik probeerde ze nog een paar keer naar het bosje bij mijn moestuin te drijven maar ze liepen dan steeds een klein rondje en kwamen meteen weer terug om voer te eisen.

Dus maar weer afgebouwd met voermomenten en ook de hoeveelheid voer. En een hekje geplaatst zodat ze wel daar bij de moestuin MOETEN blijven, hopelijk zouden ze dan weer eens aan de slag gaan.

Nou.... dat heeft daaaagen, zoniet een week geduurd. Steeds maar weer kwaken als ze ons zagen, alleen maar een beetje poedelen bij de emmer met water, en nog meer kwaken. Ik zou het vandaag bijna opgeven, en ze weer terug doen naar hun saaie stukje waar ze wel uit mogen maar niet echt meer gaan.

En ja hoor: vanmorgen stonden ze in het bosje te snavelen! Druk bezig, want er is echt van alles te eten onder het bladerdek en het houtsnipperpad. Eindelijk! Ze krijgen nu 's ochtends gewoon goed te eten, en daarna moeten ze het zelf doen. 'S avonds krijgen ze niets. En dat lijkt nu goed te gaan.

Die ene eend die niet zo goed mee kwam is helaas dood gegaan. Hij was ook steeds best wel vies, woog bijna niets meer en kwam dus niet mee met de rest. De rest doet het super en stapt en rent en fladdert vrolijk rond.

We hebben hem nog even onder de lamp gehad, met een bakje voer enzo, maar hij stond al niet meer op en ging later die dag dood. Het was een jong van dit jaar, een woerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier worden ze het hele jaar bijgevoerd, overdag scharrelen en op jacht en avond voer. Dan vinden we s'ochtends vroeg de eieren, al die dagen Pasen is niet de bedoeling.

De jonge eendjes die ik tijdelijk opgefokt heb voor een vriendin, zijn alle tevreden met hun nieuwe thuis en de liefhebbers zijn ook blij met de eenden.

Eenmalige actie omdat het "ongewenste" kuiks waren, tja moet vriendin lief ook beter oppassen en de woerden weg doen. Ongelooflijk hoeveel die eenden vreten meer dan alle kips samen, dat doe ik onsniet meer aan. Met 1 zak voer maar net de eerste week door en dan geen dank je wel wat fijn niets. En als je dan om voer vraagt zoals afgesproken, niets van je laten horen. En op transportbox zit je dan nog steeds te wachten, of je die nu nodig hebt of niet pech gehad.

Naja de eends zijn gered, letterlijk van de kliko. Maar volgend jaar aleen onze eigen kips kuiks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou heel goed een marterachtige kunnen zijn. Een vos kan bijna niet. Die worden hier ook niet zo vaak waargenomen dacht ik. We hebben verder geen dieren, de buurman heeft kippen, maar die worden nooit gepakt. Toen wij kippen hadden is er ook nooit een gepakt.

Alle vijf tegelijk ja. Een kon ik niet vinden, maar ik neem aan dat die als eerste geconsumeerd is.

~ Vita rosa est ~
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Ja ze heten niet voor niets loopeenden die van ons hebben ook perioden dat ze graag op stap gaan. Ik heb nog maar een eend, de moedereend van de afgelopen jaren en zal actief op zoek moeten gaan naar nieuw bloed, een nieuwe woerd dus, liever niet hier uit het dorp.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Goedemorgen,

Onze loopeenden, beiden dame, leggen sinds 3 weken eieren.

Nu is 1 van de 2 op het nest gaan zitten en gaan broeden op een stuk of 6 eieren.

Mijn gevoel zegt dat ik de eieren weg moet gaan halen omdat ze toch niet bevrucht zijn.

Wat doet dit met de eend die broeds is op dit moment of hebben ze daar geen hinder van?

Ik hoor graag,

Groetjes Martine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de eieren weghaalt stopt ze gewoon met broeden. Ze is dan wel teleurgesteld, maar ze weet niet beter (vergeef me mijn antropomorfisme). In de natuur gebeurt dit natuurlijk ook. Dat is dan een zaak van gewoon weer opnieuw beginnen. Om te voorkomen dat ze weer gaat broeden kan je beter elke dag de eieren weghalen.

~ Vita rosa est ~
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...