greetje11 Geplaatst: 4 maart 2011 Geplaatst: 4 maart 2011 tja die zakken van 40 liter in de aanbieding bij de gammawaren hier op Quote
mieke Geplaatst: 5 maart 2011 Geplaatst: 5 maart 2011 Houd de Welkoop/BB even in de gaten, ik hoorde een spotje op de radio, volgens mij over tuinaarde..... edit: staat in de folder die al vanaf 28-2 loopt. Quote Stilte is het element waarin grote dingen zich verwezenlijken.
znikki Geplaatst: 12 april 2013 Geplaatst: 12 april 2013 Ik had een gelukje bij de Gamma.. De laatste 6 zakken waren voor mij Quote Living in a world where unicorns eat rainbows and poop butterflies..
Yiasya Geplaatst: 12 april 2013 Geplaatst: 12 april 2013 Ik ga me bijna schuldig voelen. Ik heb 240 liter potgrond en 320 liter bemeste tuinaarde bij de gamma weggehaald afgelopen woensdag. (en er lag nog genoeg) Bij ons in de polder was vanaf 11 april ook potgrond in de aanbieding bij de Lidl. 20 liter voor € 0,99.Maar ik heb voorlopig genoeg. Quote
Theepot Geplaatst: 12 april 2013 Geplaatst: 12 april 2013 Bij de welkoop 3 zakken potgrond 40 liter voor 10 euro Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/
weknow Geplaatst: 12 april 2013 Geplaatst: 12 april 2013 Dat de kwaliteit van potgrond heel veel kan verschillen, dat heb ik in de loop der jaren zeker gemerkt. Proefondervindelijk moet je er achter komen welke geen rommel is. Te grof of te nat en dan een keiharde klomp als ze droogt of ze kan nauwelijks water vasthouden en droogt veel te snel uit. Prijsstunt-potgrond is me zelden goed bevallen. Maar de zeer dure hoeft niet beter te zijn dan wat minder dure. Een fijne structuur en niet te veel grove stukken vind ik erg prettig. Met wat zand gemengd is de potgrond dan ook geschikt om te zaaien en te verspenen. Wat ik bovendien erg belangrijk vind, is dat bij drogen de grond niet en/of een harde klomp vormt, bijna als een steen. Lang geleden was ik een fanatieke pelargonium (de meeste mensen zeggen er "geraniums" tegen) liefhebber en daarvoor gebruikte ik potgrond waarin fijne klei gemengd was, waardoor het vermogen om water op te slaan/vast te houden veel beter wordt. Ik heb niet 2x daags de tijd/gelegenheid om met gieters rond te gaan en kies daarom vaak voor de iets duurdere geranium-potgrond die sinds een aantal jaren op de markt is. Vroeger bestond die nog niet en mengde ik de fijne grond van molshopen met potgrond. Omdat die van wat dieper komt is ze korrelig en zitten er weinig onkruidzaden in. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
greetje Geplaatst: 12 april 2013 Geplaatst: 12 april 2013 ? ik kan even niet jouw verhaal volgen.....oftewel leg ff uit wat je wilt zeggen Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Stan Geplaatst: 12 april 2013 Geplaatst: 12 april 2013 Ik kan niew voor Weknow spreken maar ik haal er uit dat je of rivierslib met voeding koopt of dat je voor een echte grond gaat. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
greetje Geplaatst: 12 april 2013 Geplaatst: 12 april 2013 opgegroeid op de rivieren......als schipperskind blijkt dat ik heel anders tegen dingen aankijk dus.....ik snap "het verhaal"=de rede van weknow niet in zijn verhaal, oftewel waarom ik zijn redenen zou moeten volgen..? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
dennislp Geplaatst: 12 april 2013 Geplaatst: 12 april 2013 (aangepast) potgrond is niet potgrond, er is veel verschil in kwaliteit: de prijs moet niet op de eerste plaats staan maar de kwaliteit. Zomaar op het goedkoopste afgaan is niet altijd slim. Maar slechtere potgrond, valt ook weer te verbeteren. Bijvoorbeeld met goedkope cocopeat van de Action, dan kan het beter vocht vasthouden en opnemen. Een betere kwaliteit , levert beter resultaat. Zelf willen we ook niet in een slecht bed liggen 12 april 2013 aangepast door Gast Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
weknow Geplaatst: 12 april 2013 Geplaatst: 12 april 2013 Beste Greetje, Het gaat in de stukjes hiervoor over wat goede potgrond is. Anderen vertellen hun ervaringen. En wat ze ervan verwachten. Dus ik ook. In mijn eravring is er rotzooi en goede potgrond. De goedkoopste is vaak waardeloos. Maar de goede hoeft niet de duurste te zijn. Volgens mij is goede potgrond:a. met een fijne structuurb. klinkt niet in als ze droogt en wordt geen harde klompc. kan behoorlijk wat water vasthouden Ik dacht dat ik toch gewoon in het Nederlands schreef....? Doe mijn best om een zinvolle bijdrage te leveren! Als je het niet wilt lezen of het bevalt je niet wat ik schrijf: Prima.Maar schuif me liever niet in mijn schoenen dat ik iets doe wat tegen jouw achtergrond gericht zou zijn! Waarom zou ik dat denken of willen???? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Frank Houweling Geplaatst: 13 april 2013 Geplaatst: 13 april 2013 Best wel een belangrijke: "Goede potgrond stinkt niet." Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
wouttie75 Geplaatst: 13 april 2013 Geplaatst: 13 april 2013 Vorige week op vier.be , moestuin volgens wim, maakte hij zelf potgrond. wel een grappig filmpje ! Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Mister Moestuin Geplaatst: 13 april 2013 Geplaatst: 13 april 2013 In mijn eravring is er rotzooi en goede potgrond. De goedkoopste is vaak waardeloos. Maar de goede hoeft niet de duurste te zijn. Volgens mij is goede potgrond:a. met een fijne structuurb. klinkt niet in als ze droogt en wordt geen harde klompc. kan behoorlijk wat water vasthouden Ben vandaag 25 zakken potgrond met mijn winkelkarretje in de Lidl supermarkt gaan halen, weliswaar in twee keer, maar hoe dan ook heb je wel bekijks Stond 1,99 euro / 40 liter en naar mijn eerste inzicht heeft de potgrond een fijne structuur. Hopelijk wordt het wat, ben net gestart met tuinieren in bak. Quote www.vierkantemetertuinieren.blogspot.com
JohnnyQ1 Geplaatst: 17 april 2013 Geplaatst: 17 april 2013 en wat is je eerste ervaring na een paar dagen? Zijn er mensen die bepaalde soorten kunnen aanraden? Zelf zat ik te denken aan potgrond vermengd met cocopeat van de Action en wat compost... Quote
yvan_be Geplaatst: 18 april 2013 Geplaatst: 18 april 2013 [...] Ben vandaag 25 zakken potgrond met mijn winkelkarretje in de Lidl supermarkt gaan halen, weliswaar in twee keer, maar hoe dan ook heb je wel bekijks Stond 1,99 euro / 40 liter en naar mijn eerste inzicht heeft de potgrond een fijne structuur. Hopelijk wordt het wat, ben net gestart met tuinieren in bak. € 1.99/40l is een scherpe prijs als het goeie potgrond is. In de folder van de LIDL(.be) staat de potgrond nu (op 17/04/2012) € 2.99/20l. Dat vind ik dan weer erg duur: bij bijvoorbeeld Vermeir in Grembergen (bij Dendermonde) kost de verpakte universele potgrond het hele jaar door € 3.00/50l. Dat zijn enorme prijsverschillen, vind ik: € 1.99/40l = € 49.75/m³€ 2.99/20l = € 149.50/m³€ 3.00/50 = € 60.00/m³. Hoe die grond van Vermeir is weet ik niet, maar het bedrijf schijnt een prima reputatie te hebben en levert veel aan de pro's. Ik ga er vrijdag een paar zakken halen om eens te zien wat het is. Quote
wouttie75 Geplaatst: 18 april 2013 Geplaatst: 18 april 2013 potgrond action mengen met gewone potgrond bevalt mij zeer goed, goed water absorberend, en het geeft langzamer weer af. Ik doe onderin de grote potten ook wel een laagje van die orchideeën potgrond van de action, zeer grof maar goed absorberend.Een laagje action cocospotgrond bovenop verminderd ook de schimmel/algengroei aanzienlijk. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
tuinliefhebber Geplaatst: 19 april 2013 Geplaatst: 19 april 2013 Potgrond gebruik ik alleen voor mijn tomatenplanten omdat die vanwege aardappelziekte niet in de vollegrond kunnen, dit jaar zag ik voor het eerst biologische potgrond bij intratuin, niet goedkoop (5 euro-40ltr) vorige week en dat was dan al een aanbieding maar toch maar een paar zakken gehaald met de kadobon die ik nog had, deze grond heb ik vermengd met eigen compost met ook nog wat kleigrond en staat nu in grote potten klaar in de kas tot mijn zaailingen groot genoeg zijn. Die goedkope potgrond vertrouw ik niet en alles wat daar in zit komt ook in de tomaten te zitten, dan maar een paar euro meer uitgeven Quote
yvan_be Geplaatst: 20 april 2013 Geplaatst: 20 april 2013 Ik ben dus gisteren 10 zakken potgrond gaan halen bij Vermeir in Grembergen. Het is een bemeste universele potgrond van Vam en zoals eerder gezegd: €3.00/50l. Vermeir is geen tuinzaak zoals bijvoorbeeld Aveve of Eurotuin. Blijkbaar is het een groothandel in gronden in bulk, die ook wat paletten potgrond in zakken staan heeft. No nonsense: je rijdt tot bij de pallet, je laadt het aantal zakken in dat je wil hebben, je betaalt (enkel cash) en je bent weer weg. De groothandelsprijs die ik gevonden heb voor deze potgrond is om en nabij de € 2.12 + 21% BTW (voor B, wat is het BTW-tarief in NL?)= € 2.57 (zie bvb. http://www.hlpgroen.nl/). Inpakken en wegwezen: verkoop met matige winst (16,7%), wellicht goedgemaakt door grote omzet. Daar ben ik voorstander van. Mijn madamme heeft afgelopen week een zak potgrond gekocht bij Aveve en die kostte ongeveer het dubbele. Ik ga die twee eens naast elkaar gebruiken en kijken wat dat geeft. Wat de Vam-grond zelf betreft: goed ruikend, kruimelig, een beetje aan de grove kant. Ik ga hem gebruiken voor een IMHO gewaagd experiment: rabarber in mortelkuipen. Quote
Bit Geplaatst: 20 april 2013 Geplaatst: 20 april 2013 Hier op weg naar de tuin, ik kom er met de auto langs, koop ik af en toe 3 zakken potgrond tegelijk. Het 2e jaar nu dat ze daar alle dagen van het jaar 3 zakken voor 8,- aanbieden. Zakken van 40l. En het is echt prima kwaliteit, ben er erg blij mee. Heerlijk fijn spul en gelijkmatig van kwaliteit / structuur. De man maakt er ook nauwelijks winst op, hoopt er alleen maar mee dat er klandizie door gewonnen wordt. Mij heeft ie.5 zakken tuinaarde voor 5,- trouwens. Niet de goedkoopste, maar erg mooi spul. Perfect voor mijn zware klei. Klein dorpje, dat wel. Quote
eelzuhtjuh Geplaatst: 20 april 2013 Geplaatst: 20 april 2013 Ik ben dan weer blij dat mijn volkstuinvereniging dat spul per pallets koopt.Betaal daar 2,40 per zak van 40 liter en het wordt nog op mijn tuin neergelegd voor me ook #lucky Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
Mister Moestuin Geplaatst: 3 mei 2013 Geplaatst: 3 mei 2013 Hallo, Ik wou even afwachten om opnieuw te reageren op dit topic... In functie van wat de potgrond van 'de Lidl' voor mijn zaaigoed ging doen. En ik moet hierbij meedelen dat mijn plantjes momenteel in topform zijn met de potgrond van 1,99 euro per liter ( ben hiervoor 2 x met volle kar in Lidl geweest - dan kijken ze wel raar naar je op. Twee weken gelden gestart met zowel buiten te zaaien als binnen (komkommer, tomaat, courgette) en ik moet zeggen dat dankzij de potgrond van de supermarkt Lidl (België, jullie Nederlanders kennen dit waarschijnlijk ook ) ik hier ondertussen al mooie resultaten mee heb bereikt. Mooie plantjes die uiteraard vragen om een verdere groei. Foto's volgen! Ik ben me er van bewust dat potgrond na een 4-6 weken 'op' zal zijn qua voedingswaarden, of dat heb ik mij tenminste toch laten vertellen... daarom heb ik mij een organische meststof van Viano aangeschaft, lijkt dit jullie wat? Het is alvast een mooie doos en bevat een ideale bevestiging voor groenten en fruitteelt in de moestuinbox. De meststof bevat extra kalium, extra magnesium en er wordt humus gevormd waardoor de structuur van de grond verbetert. Ik hoor het graag van jullie, eventueel andere alternatieven voor alles zijn welkom!!!! Quote www.vierkantemetertuinieren.blogspot.com
mellema Geplaatst: 4 oktober 2013 Geplaatst: 4 oktober 2013 Goede potgrond is een vaag begrip. Uiteraard heb ik er belang bij dat ik via mijn webshop potgrond, compost en/of bemeste tuinaarde verkoop - maar ik geef ook graag technisch advies wat gratis is! Je dient van te voeren na te gaan wat je wilt. Dus de toepassing is de eerste stap. Wil je zaaien en/of stekken dan dien je een fijne structuur te nemen. Dit kan zowel een grond zijn op basis van veen of kokos of andere soorten materialen. Veen is de meeste gebruikte tot nu toe, waarbij je een grove indeling kan maken in tuinturf en witveen. Tuinturf komt (nu nog) voornamelijk uit Duitsland. Dit is zwaar, zwart en relatief goedkoop. Het kan goed water vasthouden maar heeft een laag poriënvolume wat betekent dat het relatief weinig lucht bevat. Wortels houden van een goede verhouding lucht / water. Witveen is een veensoort wat voornamelijk uit de Baltische Staten wordt gehaald. Het kan best veel water vasthouden , maar bevat veel poriën dus veel lucht. Door een goede combinatie te maken van tuinturf en witveen maak je een goede potgrond. In het geval van zaaien en stekken zorg je er dus voor om een fijne, voornamelijk witveenachtige potgrond (= substraat). In een zaaigrond is weinig voeding aanwezig, dit is gedaan om de zaden en/of stekjes de mogelijk geven om water op te nemen. Teveel voeding (=zout) zal juist het tegenover effect geven, zaden en/of wortels zullen verbranden omdat het nog te jong zijn en niet tegen het zoutgehalte kunnen. De zaaigrond mag niet te nat blijven anders rotten de zaden en/of wortels weg. Ik hoop hiermee wat duidelijkheid verschaft te hebben. Het is slechts een kleine toevoeging van de term 'goede potgrond'. Ziektekiemen, onkruiddruk, niet doorvroren tuinturf, menging en ontmenging zijn ook bijvoorbeeld factoren die hiervan invloed zijn. E-mail me gerust voor meer info en/of reageer op deze blog. Met plezier deel ik de kennis! Quote http://www.Potgrondinfo.nl
Erny Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 Waar o waar had ik nou iets gelezen over potgrond vd Karwei in de aanbieding: 1+1 gratis? Hetgeen dan goedkoper zou uitvallen als de aanbieding van de Gamma 2+1 gratis.Weet niet of het hier was of elders maar kan er bij op de Karwei site ook niets over vinden... Quote
speets Geplaatst: 22 maart 2018 Geplaatst: 22 maart 2018 Klopt, is al voorbij Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.