Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ervaringen zoete aardappel / bataat

Addie

Aanbevolen berichten

Ik heb een zoete aardappel op een hyacintenglas gezet, en er is vrij snel een lange wortel aangekomen.."Slips" ( hoe die er ook uit moeten zien) heb ik nog niet gezien..wel uitlopers boven op de knol..worden dit de slips, of heb ik hier al een plant die zo in zijn geheel de grond in kan straks?

Mooi vroeg! Ziet er goed uit.

Die (in jouw geval paarse) puntjes erbovenuit worden de "slips". Eigenlijk zijn het gewoon spruitende takken. Die gaan op een gegeven moment ook echt flink groeien. Eronder ontstaat een woud van witte worteltjes.

In dat geval: niet in paniek raken. Het ding staat beter in zijn glaasje op de warme vensterbank dan in een koele kas of tuin. De hele handel gewoon laten staan tot je een plek hebt waar de temperatuur lekker tropisch wordt en zoveel mogelijk blijft. De kas of bak dus, en buiten na half mei. Je hebt dus nog effe

Ik zou hem (de bataat zelf) niet in zijn geheel in de grond stoppen. Als de scheuten (slips) heel lang worden (langer dan 20 cm) dan kunnen ze eraf. Als ze nog niet de grond in kunnen, zet ze dan in een potje of in een glaasje water. Er komen vrij snel worteltjes in de bladoksels. De knol zelf met de worteltjes is na verloop van tijd waardeloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook één op water gezet,en die maakt nu worteltjes aan.Hier in Nederland is er weinig over te vinden,maar ik heb op Amerikaanse sites gekeken,en daar staat wel redelijk veel uitleg over. Ik ga hem laterin een grote pot zetten op een zonnig beschut plekje in de tuin.Eens kijken hoe het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later ...

Nooit dit topic gezien, of gewoon ontweken, whatever ( wat een boer niet kent .... )

Maar gisteren voor het eerst bij een etentje bij iemand een zoete aardappel gehad. Mensen lief: dát vond ik lekker zeg ( bij heel mals lamsvlees ). De oranje zoete aardappel, van bij de appie.

Morgen gelijk 1 halen en uitproberen wat dat doet. Hele topic doorgenomen, en filmpjes bekeken. Ben ik veel te laat natuurlijk , maar ga het gewoon proberen in de koude kas. Ik zoek wel een plekje. Stekken nemen en de winter over proberen te behouden.

Leuk en helemaal nieuw voor mij. Een Ipomea-soortje ! Leuk leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He, kennelijk is mijn vorige post verdwenen...

Hierbij mijn voortgang van 2013. Ik heb vier knollen voorgetrokken in een glas water in februari, waarvan er 1 rot is geworden. De rest van de scheuten heb ik in mei in de kas gezet in melkpakken, en inmiddels uitgeplant in drie bakken: een speciekuip en twee Action-wasmanden. Ik heb een mengsel van potgrond, cocopeat, compost en brekerzand gebruikt om de grond los te houden. Beetje kali en beendermeel voor de K+P-behoefte. Vorig jaar in de vaste grond in de kas is de grond denk ik teveel ingeklonken.

bataat149141372152045.jpg

De eerste scheuten zijn goed aangeslagen, en ook de slakken en luizen zijn er gek op..

bataat290481372152062.jpg

Ik denk dat ik in augustus, als ik op vakantie ga, de bakken maar gewoon weer buiten neerzet. Half ingegraven in de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Asjemenou! Mijn bataat gaat bloeien! Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Wat wel meteen laat zien uit welke familie dit plantje afkomstig is. Mijn buurman weigert te geloven dat de zoete aardappel familie is van die nare haagwinde...

bloeiende-bataat71801373370886.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom uit de tropen en heb sinds dit jaar een volkstuin waar ik zoveel mogelijk tropische groentes in wil.Ik bestel altijd via Vreeken en ben best tevreden.it jaar had ik dus meer ruimte voor 3zoete pataten planten en ze zijn aangeslagen ik hoop volgende week stkjes eraf te halen om te vermeerderen en tot wasdom ga laten komen op mijn stookhok.Ik heb ook Yams Taro Sopropo Oker en klaroen staan en nog veel meer mijn tuin is 239 vierkante meter.Oh ja e staat ook kousenband uien wit en rood Boomui pompoenen watermeloenen courgettes knolselder(lekker voor in de soep of geroerbakt met spek)

Ik ben echt blij met het vinden van dit forum Ik hoop veel tips te krijgen maar ook te geven.

Ik was vandaag bij Welkoop en op de aanbiedingentafel stonden 2 zoete aardappelplantjes ik wi st he zeker maar niemand in de winkel kende de plant ik betaalde een kwartje per stuk en op de tuin meteen stekjes afgekipt om in de kas te stekken de ene moederplant zit in de serre de andere zit in de volle grond vol verwachting klopt mijn hart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Hier ook het experiment gestart in de winter met een zoete patat. Heb verschillende zoete pataten geprobeerd, ook de methode met stokjes waarbij de patat deels in water zit. Maar via deze methode heb ik geen scheuten gekregen. Het heeft een 3 maanden geduurd van eerste patat in zand/water te steken tot een eerste bruikbare scheut, veel langer dan ik dacht (na opzoekingen op internet).

zoete-patat-slips-in-wording29401376829464.jpg

Omdat er maar geen scheuten wouwen komen heb ik na een tijd een glasplaat op die blauwe bak gelegd met een lamp er boven voor de temperatuur (die is hier binnen een 20°, mogelijk te laag voor de zoete patat scheuten te laten vormen was het idee) en extra licht want een raam met vensterbank op het zuiden hebben we eigenlijk niet. Ik haalde op deze manier temperaturen van +/- 35° onder het glas, aan het oppervlakte van de zoete patat zelf. Eenmaal de eerste scheut er was, kon je deze dagelijks zien groeien en nieuwe scheuten zien ontstaan.

Slips afgebroken en in potjes laten wortelen. Na afloop heb ik de originele patat uit de blauwe bak gehaald, en deze bak was volledig ingenomen door wortels afkomstig van de gevormde scheuten. De patat zelf heeft geen wortels gevormd. De ontwarde wortels van de scheuten waren meer dan een halve meter lang. Deze heb ik met blote wortel geplant in de serre.

zoete-patat-binnen-aan-raam34851376829467.jpg

De platen zijn in de serre uitgeplant eind juni. Zeer laat, maar de scheuten (slips) waren niet eerder plantbaar omdat de start-zoete patat maar geen slips wou vormen.

Half augustus ziet het er zo uit:

zoete-patat-serre62531376829460.jpg

De helft van de serre lijkt nu een veld met klimop. Aangezien de zoete patat geen familie heeft binnen de moestuin is deze plant handig voor de vruchtwisseling voor in de serre.

Onthouden voor volgend jaar: niet vergeten iets (Karton, stro, ...) onder de planten te leggen zodat de planten niet kunnen wortelen op de stengels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ziet er prachtig uit! Ik heb nauwelijks problemen met wortelen hoor. Af en toe de takken optillen is vaak afdoende om wortelen te voorkomen. Is de grond in je kas luchtig genoeg? Bij mij gaf de plant vorig jaar veel blad maar geen verdikte wortels. Ik denk omdat de grond teveel ingeklonken was.

Ik heb nu drie manden/speciekuipen met bataat. voor de test: 1 staat in de kas, twee buiten, ingegraven in de grond (vanwege de vochtvoorziening). Even voelen leert dat de eerst geplante scheut (buiten) nu bezig is met wortelvorming. De plant in de andere buitenkuip bloeit!

Opmerkelijk is dat ik -net als vorig jaar- per kuip 1 goed groeiende plant overhoudt. De rest van de scheuten slaat wel aan, maar wordt verdrongen.

Als het kouder wordt haal ik - voor het onderzoek - 1 kuip binnen. De ander laat ik buiten staan... Er is wel een duidelijk verschil tussen de binnen- en buitenplanten: binnen worden de takken langer en krijgen ze minder zijtakken. De buitenplanten maken kortere takken, maar die vullen helemaal uit. Was vorig jaar ook zo. Toen had ik buiten een aardige oogst, maar binnen dus niks...

bloeibataat42851377778216.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...

nu stekken nemen en laten overwinteren, dan heb je een voorsprong op de slips die de knol in de winter zou gaan vormen (want dan kan het nogal wat tijd nemen). Ik zet ze deze winter in potten op de vensterbank denk ik, als de katten de planten met rust laten; voor mij ook de eerste keer.

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je, als ik het goed begrijp, dus al uitlopers aan de knol die je dit jaar hebt geoogst? In dat geval zou ik ze proberen over te houden in een pot. Stek zo dicht mogelijk bij de knol weghalen. Zorgt dat de scheut voldoende lang is (cm of 10-15). Kijk eens goed of er misschien al worteltjes aanzitten bij de knol. Je kan de scheuten een weekje in een glas water zetten. Er komen vanzelf worteltjes aan.

Ik vraag me trouwens af of overhouden in ons klimaat enig voordeel heeft. Wanneer je aan het eind van de winter/begin van de lente begint is er tijd genoeg, omdat de planten toch pas bij echte warmte (lees: boven de 20 graden) gaan groeien. Dat betekent dat ze pas in de zomer echt naar buiten kunnen (met een kas wat vroeger). Bij overhouden staan ze al die tijd dus binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Ziet er goed uit Sabien. Ik heb vorige week 1 van de drie bakken geleegd. De andere twee staan nu in de kas. Het wordt weer wat warmer, dus ik denk dat ik het seizoen zo lang mogelijk probeer te rekken. De eerste oogst was vergelijkbaar met vorig jaar, maar wel met 1 flinke, dikkere bataat. Ze staan nu bovenop de kast in de huiskamer om af te rijpen.

bataat224901382353554.jpgbataat134671382353585.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Vorige week (eind oktober) heb ik de twee overgebleven bakken geoogst. Een zeer wisselend resultaat:

- De bak die ik, samen met de eerder geoogste plant, buiten had staan heeft nu een extra maand in de kas gehad. En dat heeft gewerkt. Zeker vijf flinke knollen (ook hier 1 plant) en één echte joekel. Voor de schaal ligt er een 2 euromunt bovenop.

- De bak die de hele zomer in de kas heeft gestaan deed het aanzienlijk minder. Slechts een paar kleine knolletjes, en relatief veel wortel. De verklaring lijkt me dat de plant de hele zomer teveel concurrentie in licht heeft gehad van de tomaten en komkommers in de kas. Tip voor volgend jaar: beter iets koeler buiten met veel licht, dan in de halfschaduw onder de komkommers.

bataat372681383580704.jpg

De in de kas verlengde plant heeft het dus het beste gedaan. Een lang groeiseizoen met veel licht maakt grotere knollen, als het tenminste op een warme plek kan. Op zich is het ideaal om, wanneer de komkommers en tomaten in september het veld ruimen, de plaats te benutten voor de bataat. Het warme oktoberweer heeft natuurlijk wel meegeholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het betreft hier de Ipomoea. Zoek deze maar eens op op Wikipedia. Er bestaan tientallen varianten van.

Ik heb hem dit jaar in de siertuin gehad als bodembedekker. En wel het soort met bruine bladeren, ongeveer de kleur van bruin beukenblad. Uit 1 plantje zijn vier kruipende armen gegroeid die wel zo'n 4 meter lang werden. Ik heb er geen bloemen in gehad en ik vroeg me al af hoe ik de plant zou moeten vermeerderen. Totdat ik de grote knol(len) ontdekte. Die zijn paars van kleur. Ik heb er twee donker en koel weggelegd, net als dahlia knollen die over moeten blijven. In het voorjaar zet ik die in de grond en hoop dat ze weer gaan uitlopen. Zo niet, dan moet ik weer een plantje kopen.

Wat me verder opviel is dat het vruchtvlees van deze knollen wit is, terwijl de bataat die je bij de groentenboer koopt orange is. Daarom durfde ik het niet aan om deze knollen te eten. Bestaan er soms meerdere soorten eetbare bataat? Of is deze knol die van buiten paars en van binnen wit is niet eetbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het betreft hier de Ipomoea. Zoek deze maar eens op op Wikipedia. Er bestaan tientallen varianten van.

Klopt. De Ipomoea Batatas is de zoete aardappel, maar er zijn ook varianten die specifiek voor de bloemen worden gekweekt (morning Glory). Dat jouw sierplanten knollen produceren lijkt me niet geheel onlogisch. De bataat bloeit maar heel zelden. Zie mijn vorige posts hierover.

Wat me verder opviel is dat het vruchtvlees van deze knollen wit is, terwijl de bataat die je bij de groentenboer koopt orange is. Daarom durfde ik het niet aan om deze knollen te eten. Bestaan er soms meerdere soorten eetbare bataat? Of is deze knol die van buiten paars en van binnen wit is niet eetbaar?

Er zijn twee soorten bataat. De meest verkochte variant in de supermarkt is deze, paarsschillige variant. Die andere variant zie je vooral in toko's. Ik koos voor de eerste, omdat die het beter zou doen in een gematigd klimaat. Hij is zeker eetbaar, want hij komt van een supermarktknol. Ik zou jouw knollen niet eten, voordat je zeker bent welke varieteit jij hebt. Uit je bladbeschrijving denk ik niet dat het om een bataat gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Sabien schreef

Re: Ervaringen zoete aardappel / bataat

Hier ook het experiment gestart in de winter met een zoete patat. Heb verschillende zoete pataten geprobeerd, ook de methode met stokjes waarbij de patat deels in water zit. Maar via deze methode heb ik geen scheuten gekregen. Het heeft een 3 maanden geduurd van eerste patat in zand/water te steken tot een eerste bruikbare scheut, veel langer dan ik dacht (na opzoekingen op internet).

En toen kwam ik dit tegen:

http://www.spiritscienceandmetaphysics.com/a-little-girls-experiment-will-change-the-way-you-think-about-food/

Ik ga dit jaar ook proberen bataat te kweken, dus bedankt voor de info zover!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...