Jorieke123 Geplaatst: 3 juni 2022 Auteur Geplaatst: 3 juni 2022 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Goudsbloempje2 Geplaatst: 3 juni 2022 Geplaatst: 3 juni 2022 Kunnen jullie uitleggen hoe jullie roomboter maken? Wij hebben het nu een paar keer geprobeerd van rauwe melk, maar twijfel nog een beetje over de structuur van de boter, die erg zacht is. Wij koken de rouwe melk niet eerst.En we gebruiken geen karnemelk. Zou dat wel moeten? 1) Laten de room in nog een dag naar boven komen en scheppen dat af 2) Indien er toch nog teveel melk in zit herhalen we dat nog een keer 3) Room een dag laten ademen buiten de koelkast? 4) Schudden tot er boter ontstaat 5) Boter goed wassen. Dit is soms lastig omdat de boter erg zacht is en daardoor overal aan blijft plakken Hoor het graag als jullie tips hebben hoe dit proces te verbeteren! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 juni 2022 Auteur Geplaatst: 3 juni 2022 Ik zuur het niet aan nee, vind ik toch niet zo lekker. Ik schep room af, maar pasteuriseer dat wel. Vaak vries ik dat dan in, omdat ik steeds kleinere hoeveelheden room heb en liever een wat grotere hoeveelheid ga karnen. Na ontdooien verwarm ik het iets, tot een graad of 30, en dan kloppen met de staande mixer tot er boter ontstaat. Daarna koel ik de hele kom in wat koud water want de boter is dan inderdaad echt veel te zacht. En dan afgieten en vaak spoelen met goed koud water. Dan wordt ie echt al wel steviger. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 4 juni 2022 Geplaatst: 4 juni 2022 Oei, ik ben benieuwd of ik het gezuurd dan wel lekker vind… maar het proces was zo kinderlijk makkelijk dat ik echt verbaasd was. Ik had binnen 10/15 min kloppen roomboter. Wassen, beetje kneden en klaar. Ik ga het vandaag daadwerkelijk proeven. Zal het nog laten weten hoe ik de smaak vond. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 4 juni 2022 Geplaatst: 4 juni 2022 Vandaag van ruim 1 liter bijna exact dezelfde hoeveelheid boter als gisteren met de helft. Toch teleurstellend. De smaak gelukkig niet. Vond het heel zacht! Dit herinner ik me van zelfgemaakte boter tijdens familiebezoek in Turkije. Lekker man! Ik hield wel mijn hart vast @jorieke123, want het rook wel erg zuur en dan jouw verhaal ook nog eens. Maar vond het lekker. 224 gr e ln gisteren 222 gram met de helft minder room. Sja. Verschil moet er zijn. Quote
Mellie Geplaatst: 22 september 2022 Geplaatst: 22 september 2022 Eindelijk weer eens melk gehaald. Nu gekookt in voorbereiding op morgen. Ga de room er van af scheppen als het helemaal is afgekoeld. Morgen in de ochtend ergens. De room eten we op brood. Heerlijk met boter of honing. Met de melk ga ik sütlü maken en (vanille)yoghurt. Ik had bijna 8,4 l melk, maar daar is wat meer dan 8 l van over. Er bleven 2 kinderen eindeloos van drinken. Ze vonden het zo lekker. Ik houd totaaaaaaal niet van melk, dus kan me daar zo niks bij voorstellen maar ze bleven komen. Ik heb ze uiteindelijk een halt toe moeten roepen. Morgen verder. Nu al zin in dat roombroodje. Welkom calorieën 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 september 2022 Geplaatst: 22 september 2022 Toevallig hebben we vanavond ook melk gehaald bij de boer voor de yoghurt. Helemaal vergeten dat ik het ook moet koken die melk, dus je bent mijn redder in deze @Mellie. Morgen dan yoghurt maken met korreltjes die ik van @Jorieke123 kreeg( en @Anna3?) Nu dan nog maar even de melk koken..weer die keuken in😂🙀 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 23 september 2022 Geplaatst: 23 september 2022 Haha dat was de voorzienigheid 🫶Ik heb 5 l yoghurt net gemaakt. 3 l vanille, 2 l gewoon. Ik heb superveel room af kunnen scheppen dankzij een internet tip. Je melk ‘luchtig’ maken. Geen idee hoe ik dat anders moet vertalen. Melk opschuimen. Nou ja. Niemand die hier toch de melkroom opeet dus boeien. Echt een dikke plak geworden, dus het werkt echt! Mmm, dit is echt genieten straks. Nu bezig met de sütlac. Ga hem met sinaasappel en vanille maken. Kinderen hebben er sinds gisteren al om zitten smeken dus een leuke verrassing als ze uit school komen. 1 Quote
Marinke Geplaatst: 23 september 2022 Geplaatst: 23 september 2022 Wat een leuke en lekkere dingen maken jullie ervan zeg. Als ik het goed heb gelezen kan je dit soort dingen allemaal maken met normale keukenspullen toch? Dan ga ik ook eeens op zoek naar verse melk van de boer om dit uit te proberen. Quote
mdubbelm Geplaatst: 24 september 2022 Geplaatst: 24 september 2022 Hoe hou jij de yoghurt langdurig op 40 graden @Mellie? Hier verschillende dingen geprobeerd, maar nog geen ideale methode zonder speciale apparatuur Quote
Mellie Geplaatst: 24 september 2022 Geplaatst: 24 september 2022 @mdubbelm Ik doe het gewoon op zijn Turks. Dat is geheel fratsenvrij. Melk opwarmen. Vinger in de melk. Aangenaam? Dan prima. Te heet? Even laten afkoelen tot aangenaam. Te koud? Even nog verder opwarmen. Ik neem 1 eetlepel yoghurt. Dat roer ik los met de opgewarmde melk. Dan giet ik de rest van de melk erbij. Deksel erop. Dekentje erover. Ik begin altijd na het wegbrengen van de kinderen. Ergens einde middag dekens eraf en de potten in de koelkast. Werkt altijd. 4 Quote
annaelizabeth Geplaatst: 24 september 2022 Geplaatst: 24 september 2022 (aangepast) Deksel erop en In een slaapzak of in een koelbox zetten werkt allebei ook prima. 24 september 2022 aangepast door annaelizabeth verkeerde volgorde 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 september 2022 Geplaatst: 24 september 2022 Of in bed zetten en een kruik erop. @Jorieke123 en @Anna3 dank voor jullie yoghurt korreltjes, mijn yoghurt is heel erg goed geworden;, steviger dan ik gewend ben. Ik had ook volle melk van de boer dat maakt het ook lekkerder dan met de houdbare melk. De yoghurt is heerlijk dik. Ik had 1,7 liter melk, dat past in mijn melk emmertje, en ik had een theelepeltje in het potje gedaan en wat op de rand geschoven van die korrels..ik vind het nog wel lastig de hoeveelheid te bepalen. Maar goed het is goed en lekker, bedankt ervoor🥳😋😀 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 24 september 2022 Auteur Geplaatst: 24 september 2022 Mooi! Ja je hebt echt maar heel erg weinig nodig. Ik maak regelmatig 5 liter in 1 keer en dan doe ik ook echt maar een snufje. En dat is vast nog teveel haha. Nou ja, hierna kan je weer steeds met je eigen yoghurt door-enten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 24 september 2022 Geplaatst: 24 september 2022 Hou jij dan een potje speciaal apart om mee door te enten ? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 Ik neem altijd een eetlepel uit de yoghurt wat er nog is, mits het geen vanille is. Dus puur. Ook de yogurt wat al in gebruik is. Altijd schone lepels gebruiken. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 september 2022 Auteur Geplaatst: 25 september 2022 Ik gebruik een schepje uit een pot die ik dan pas open maak. Als ik al wel de yoghurt nodig heb om te eten, maar nog geen nieuwe ga maken, dan doe ik wat in een schoon klein potje en die zet ik dan weg tot ik de dag daarna ofzo wel aan de slag ga. Idd schoon werken, dan kan je een hele tijd door-enten. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
mdubbelm Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 Ik snap eigenlijk nooit waarom ze zeggen dat een cultuur maar 10x gebruikt mag worden. Quote
mdubbelm Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 23 hours ago, Mellie said: Melk opwarmen. Vinger in de melk. Aangenaam? Maar dit doe je wel met gepasteuriseerde melk, en niet met rauwe, toch? Die moet je eerst verhitten naar 90 graden, toch? Quote
Mellie Geplaatst: 25 september 2022 Geplaatst: 25 september 2022 Maar dit doe je wel met gepasteuriseerde melk, en niet met rauwe, toch? Die moet je eerst verhitten naar 90 graden, toch?Ik koop ‘s avonds melk, want ze verkopen hier alleen in de avond bij de boer. Vers uit de tank en dat is gekoelde melk waar ze water bij doen zodat het vetpercentage van de melk altijd hetzelfde is. De melk is dus helaas aangelengd. Heb ik hier eerder ook ergens verteld. De boer van mijn ouders uit Brabant doet dat niet en heeft altijd een andere smaak. Dus niet iedereen doet dat. Hier wel. De melk gaat ‘s avonds in een of meerdere pannen. Dat kook ik tot het borrelt, dus vermoedelijk 100 graden. De dag erop schep ik de room eraf en dan maak ik er yoghurt mee of wat anders. Ik gebruik ook voor kaas nooit rauwe melk. Dus opnieuw opwarmen en dan aan je procedé beginnen voor wat je wilt maken. Dat doorenten wat ook maar 10 x kan doe ik dus ook verder niks mee. Ik denk dat in heel Turkije die regel niet bekend is kan dus ook prima.Het enige waar ik voorheen soms last van had, was slijmerige yoghurt. Dat gebeurt wanneer je je melk kennelijk niet warm genoeg maakt. Dan is het resultaat heel glibberig. Brrrr. Maar dat heb ik gelukkig niet meer. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 september 2022 Auteur Geplaatst: 25 september 2022 Ik verhit de laatste tijd tot 80 en niet tot kokend. Gaat ook perfect. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 29 september 2022 Auteur Geplaatst: 29 september 2022 Ik heb weer wat boter gemaakt, al heb ik nog steeds niet echt de perfecte manier gevonden om dat te doen. Het duurt naar mijn idee echt wel te lang voordat er wat gebeurt in die kom. Maar ja, ik heb weer een mooie gele klomp boter Gisteren zagen we trouwens een serie waarin de vrouwen weer hun eigen boter moesten maken en dat was toch wel erg zielig en ouderwets vonden anderen. Ik ga ook morgen maar weer eens aan de slag met een brie, zodat we die op de moestuinforumdag kunnen eten. En dan volgende week nog een brie, maar dan vele malen groter om punten van te verkopen. 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
marjoleinvdh Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 Ik ben van plan om mijn eigen boter en karnemelk te maken. Een boer hier in de buurt heeft een kleinschalige veehouderij met enkel biologisch gevoerde koeien. Hij verbouwt zijn eigen veevoer. Dus alles zonder pesticiden en ook zonder antibiotica. Het is eigenlijk een vleesboerderij maar ze hebben ook een melktap staan. Ze bieden de melk aan voor 0,75 de liter. Nou is het altijd al een beetje mijn droom geweest om zelfvoorzienend te zijn wat eten betreft, en hoewel dit niet echt in de buurt komt vind ik het idee om eigengemaakte boter te eten wel heel tof. En met de huidige supermarkt prijzen ook nog eens heel voordelig! Maar nu twijfel ik nog een beetje wat de beste werkwijze is. Misschien kunnen jullie me daarin adviseren. Mijn plan is als volgt: -Melk 1 dag in schalen in de koelkast laten staan. -Dan afromen en de ondermelk pasteuriseren en in flessen gieten. - enkele flessen melk apart zetten en enkele lepels karnemelk toevoegen, laten rijpen op kamertemperatuur. -De room pasteuriseren en daarna in potten met een paar eetlepels karnemelk laten rijpen op kamertemperatuur voor een dag. -Dan de room koelen en daarna schudden tot boter en karnemelk. -Boter in een kaasdoek opvangen en de overgebleven karnemelk in een fles in de koelkast. - boter wassen in koud water, dan uitknijpen, vormen, en in vetvrij papier inpakken en in de koelkast stoppen. Ik twijfel of ik de room en melk afzonderlijk pasteuriseer zoals hierboven, of dat ik eerst alles pasteuriseer en daarna pas afroom. Ik weet niet of de melk na een dag in schalen te hebben gezeten nog wel goed houdbaar is als ik het daarna in flessen giet. Op deze manier heb ik op twee verschillende manieren karnemelk.. dat is misschien wat omslachtig. Het probleem is dat we veel karnemelk drinken hier, en dat het restproduct van de room niet genoeg is. Ik zou natuurlijk bij de room genoeg melk kunnen gieten als nodig voor de gewenste hoeveelheid karnemelk. Maar dan gaat het denk ik niet meer lukken om de boter te schudden, dan zou ik denk ik echt moeten karnen. Maarja ik heb natuurlijk geen karn. Hoe doen jullie dit? Hebben jullie nog tips? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2022 Oef, dat zijn een boel overdenkingen en mogelijkheden enzo haha. Ik denk niet dat je het nou echt moet doen om geld te besparen want ik vrees dat dat iets tegen gaat vallen. Voordat je een kilo boter bij elkaar hebt haha! Dan ben je heel wat malen die 75 cent per liter verder. Maar goed, nu weet je wel precies waar de melk vandaan komt, het is geen heel vervelend werk, en je hebt er weinig spullen voor nodig. Ik zou het sowieso inderdaad apart van elkaar pasteuriseren, na het afromen dus. Je stappenplan klinkt iig goed als ik het zo lees. Ik zuur de room niet aan, dus daar heb ik verder niets zinnigs over te zeggen. Ik maak wel zure 'karnemelk', maar dan zonder karnen en idd door melk aan te zuren. Ik laat daar dan een laag room op zodat ik dan ook zure room heb. Maar dan weer niet om boter van te maken, maar om als zure room te eten Heb je zo'n staande mixer? Daar maak ik mijn boter mee. Kan nog niet met liters tegelijk want dan klotst het er gewoon uit. Maar scheelt wel je armen zeg maar. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.