Jorieke123 Geplaatst: 22 januari 2018 Auteur Geplaatst: 22 januari 2018 Succes! Tja die hooizak... nu zet ik ze dus onder handdoeken bij de kachel. Een beetje onstabiel en je moet er steeds omheen lopen. Ik heb ze ook wel eens op de (zachte plof-) bank liggen met kussens er op maar dan gaat er eens iemand op zitten of als een pot iets lekt (zoals ik laatst een keer had) dan is dat ook niet fijn. Ik wil de potten ook niet boven in bed leggen door dat lekgevaar en omdat ik de potten dan totaal vergeet en ze te lang warm staan. Ik kwam die ecostoof een paar keer tegen en vind het tof om een beginnend bedrijfje te steunen wat leuke oudbollige zaken weer hip maakt en er ook echt wat moois/leuks van maakt. EN ik kan totaal niet naaien dus ik ben helemaal blij dat iemand anders het voor me doet Dit ding kan ik dan gewoon midden op het aanrecht zetten in de vrij koele keuken, zonder dat er dan hoekjes ontstaan waar het snel af kan koelen zoals met een stapel handdoeken o.i.d. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Ik had dat filmpje gekeken over de hooimadam op YouTube maar een filmpje verder gebruikt een man een piepschuim doos met karton op de bodem.Misschien ook een idee?Zo een waar het vlees wel eens in zit Jorieke Quote
Charly Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Met je bips in de yoghurt! Nee ja. Vind die hooizakken ook veel leuker. En zeker ook voor het steunen van leuke initiatieven. Ik ga morgen yoghurt maken. En heb nog een piepschuimkist. Dus vooralsnog ga ik em zo even proberen (Tnx Angela) Vandaag trouwens 15 liter melk tot meikaas verwerkt, en 15 tot parmezaan. Het restje van 1,4 liter wordt hoop ik yoghurt dus morgen. Nog nooit gemaakt. Maar wil wel al meteen vanille toevoegen. Heb nog een peul liggen die op moet. Hoop dat t lekker wordt allemaal. Vandaag was in ieder geval uiterst bevredigend! (Nu wel moe trouwens! ) Quote wees bevriend met kleine dingen
speets Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 Laat ik nou 2 schaapjes hebben. Leuk idee! Is niet zo moeilijk. Hier staan duidelijk filmpjes (fijn muziekje ) over how to... Wij zetten de pannen vroeger met kamperen in de slaapzak. Zelfde idee Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Nasuada Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 lijkt idd niet moeilijk maar ik en naald en draad is een heuuule slechte combi.wel leuk om dit gezamenlijk ( na het schaapscheren te maken). Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Anna3 Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 En een mooi kaasje hoor, hoe komt ie te zout denk je?Kaas was 716g en heb 'm ruim 7 uur in de pekel gehad. Volgende keer ga ik toch wat korter pekelen. Vanwege het langer laten drogen verdampt er natuurlijk ook meer vocht en houd je dezelfde hoeveelheid zout in minder kaas over. Zou ook nog kunnen meespelen. Die literpotten zijn wel handig! Waar heb je die vandaag als ik vragen mag? Ik heb wel 1L-flessen gebruikt, maar die hebben zo'n kleine vulopening en passen minder goed in de koelkast. @Charly, een fles met heet water in die piepschuimbak leggen helpt ook om 'm op temperatuur te houden. Ik gebruik trouwens gewoon mijn oven als warmhoudruimte Herinner me dat mijn oma de pan rijst altijd in een grote wollen plaid wikkelde en 'm dan in de woonkamer (met vloerbedekking) onder de grote stoel schoof (zo'n grote ouderwetse die in de slaapstand kan zeg maar). In formaat verstelbare isolatie Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 januari 2018 Auteur Geplaatst: 23 januari 2018 Die potten komen bij Brouwmarkt vandaan. Ze zijn ideaal hiervoor vind ik. Eerder maakte ik de yoghurt in een pan en dan schepten we het daar steeds uit. Maar als je meer dan een liter maakt dan is die pan lang in gebruik en hij neemt ook veel ruimte in in de koelkast. Die potten passen in het schapje in de deur, en ook op de planken omdat ze niet zo hoog zijn. Ik denk dat het deze zijn: https://www.brouwmarkt.nl/producten/wecken-inmaken-bewaren/jam-maken/jampotten-twist-off/inmaakglas-rond-met-deksel-nr-82-inhoud-1000-ml.html Maar ik heb ze al jaren dus het kan zijn dat dat andere waren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 Dankje, als ik het goed inschat passen ze ook rechtop in mijn oven Dan hoef ik ook niet meer over te scheppen uit een pan die anders zo lang buiten gebruik is. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 januari 2018 Auteur Geplaatst: 23 januari 2018 Ja dan giet je de warme melk met schep yoghurt direct in de potten en daarin wordt het dik. Ik zet ze sinds kort ook rechtop (daarvoor lagen ze) zodat ik ze nog wat af kan gieten om de yoghurt dik te houden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 25 januari 2018 Geplaatst: 25 januari 2018 Als ik een tip mag geven als niet yoghurt maker: mijn moeder maakt al zo’n 50 jaar haar eigen yoghurt. Zij schept de yoghurt na het afkoelen gewoon in oude yoghurtemmertjes of andere Tupperware achtige bakken. Kan ook natuurlijk en iets makkelijker aan te komen. Quote
greetje11 Geplaatst: 25 januari 2018 Geplaatst: 25 januari 2018 (aangepast) ik maak yoghurt in mijn multicooker.Deze heeft daarvoor een programma en houdt de melk 8 uur lang op 40 graden. Daarna een nacht in de koelkast. Ik gebruik gewoon de Griekse yoghurt emmers 28 januari 2018 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 januari 2018 Auteur Geplaatst: 25 januari 2018 @Mellie: kan natuurlijk ook! Ik ben alleen mijn plastic bakjes zo zat dat ik alles van glas of steen heb nu. Die dingen gaan toch een beetje stinken na een tijdje, zeker als je ze eens een week op het aanrecht laat staan ofzo En yoghurtemmertjes heb ik niet want ik maak zelf yoghurt Maar het werkt in alle bakjes en kommen en pannen ja Is het nog gelukt Charly? Met die vanille yoghurt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 25 januari 2018 Geplaatst: 25 januari 2018 (aangepast) Ik heb em in de koelkast staan nu en ga morgen proeven. Hoop dat het wat is, want uiteraard meteen 5 flessen gemaakt. Weliswaar van 750 ml / stuk. Maar toch...4 flessen heb ik 3,5 uur in de ‘hooikist’ gehad (piepschuimkist met dekens. Bleef goed warm!) en daarna nog 5 uur op kamertemperatuur. En nu dus in de koelkast. Maar op aanraden van Mellie heb ik ook 1 fles in de hooikist laten staan, haar moeder doet dat ook zo. En haal ik die er morgenochtend pas uit dus. Benieuwd of er verschil is. Wat ik me wel bedacht heb, is dat de kist op een houten vloer stond, die nog wel eens wat wiebelt als je voorbij loopt - en dat hebben we veel gedaan vandaag. Dus hoop dat hij wel ‘gestremd’ is. Of hoe dat heet bij Yoghurt. De vanillepitjes gaven in ieder geval een mooi effect in de fles zag ik. Morgen volgt testverslag 25 januari 2018 aangepast door Gast Quote wees bevriend met kleine dingen
Indy Geplaatst: 25 januari 2018 Geplaatst: 25 januari 2018 Ik heb de hooimadam gemaakt, van een oude slaapzak. Die had ik nog liggen. Een oud dekbed kan ook dienst doen. Leuk katoentje er bij, en een middagje naaien. Nu moet ik eerslijk zeggen dat mijn naaimachine de zijkant niet aan de bodem wilde doen, dus dat werd een stuk met de hand.Inmiddels al een aantal slowcookmaaltijden (hachee,haas,kip) er in gehad, en ik vind het super!!. Ik heb idd mijn grootste deksel gebruikt, uitgerekend met pie, en m 50cm hoog gemaakt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 januari 2018 Auteur Geplaatst: 26 januari 2018 Mooi gemaakt Indy! @Charly: oh jee... meteen 5 flessen? De 1e keer yoghurt maken gaat nog niet altijd even goed. Bij mij tenminste... al gebruik ik dan zo'n nieuw ijsklontje uit de vriezer met yoghurtferment. En jij had nu een schep yoghurt, dat werkt vast beter. Maar de keren daarna gaat het probleemloos bij mij de laatste tijd. Als je het vaker gaat doen kan je beter 1 naturel pot yoghurt maken, waarmee je daarna door kunt enten. Dat lijkt me met de vanillevariant niet mogelijk/handig. Er zit ook altijd wel wat suiker of honing in vanilleyoghurt, ik weet niet zo goed wanneer je die toe moet voegen tijdens het maken? Ook dat maakt dat je er niet mee door kunt enten denk ik. Ik gebruik nu ook steeds een schepje yoghurt om een creme fraiche te maken. Erg handig, gaat sneller dan met een ijsklontje ferment. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 26 januari 2018 Geplaatst: 26 januari 2018 Prachtig Indy! Wou dat ik dat zo kon. Ja 5 flessen De hovenier-buurman heeft er een gekregen (en drie eitjes. Die kippen gaan als mallen!) De yoghurt is heel zacht van smaak geworden. Heel lekker. Ik had nu op 4 liter yoghurt een halve vanille peul (gewoon toegevoegd tijdens het pasteuriseren). Dat mag de volgende keer wel een hele peul zijn. En ik wil de volgende keer al wat honing toevoegen bij een paar flessen. Eens kijken of dat effect heeft op het proces. Verder is het iets dunnere yoghurt dan je normaal hebt, maar niet vervelend dun ofzo. Drink yoghurt. Mijn lief vindt em erg lekker. Dus de eerste halve fles is hier ook al op. Doorenten is inderdaad wel lastiger, denk ik ook. Ik heb echter de yoghurt waarmee ik begonnen ben gewoon naturel ingevroren. Dus ik kan daar in ieder geval nog wel even mee voort. En misschien probeer ik het toch wel in de toekomst. Doorenten met vanille yoghurt. Maar dan gewoon bescheiden en niet meteen op 4 liter Benieuwd of het effect heeft... Creme fraiche maken... Had ik nog niet aan gedacht. Misschien volgende week es. Leuk hoor! Quote wees bevriend met kleine dingen
greetje11 Geplaatst: 26 januari 2018 Geplaatst: 26 januari 2018 Hoe maken jullie crème fraude? Crème fraiche.. stomme autocorrectie Quote
Indy Geplaatst: 26 januari 2018 Geplaatst: 26 januari 2018 Dank jullie, het is echt een makkie,want eigenlijk is het een rondje en een rechte lap maken. Het aan elkaar zetten moest toch met de hand. Yoghurt ga ik e rook eens in proberen. Quote
Nasuada Geplaatst: 26 januari 2018 Geplaatst: 26 januari 2018 Super gaaf Indy...@ beheer is het mogelijk om een apart topic met al die hooikist/madammeke te maken?Volgens mij is er veel interesse en dan kunnen we tzt de freubels vergelijken.Zelf denk ik dat dAt model ben indy nog wel te maken is. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Indy Geplaatst: 27 januari 2018 Geplaatst: 27 januari 2018 @ Nasuada, , dank je wel, ik heb er een apart draadje van gemaakt onder doe het zelf. Quote
Charly Geplaatst: 1 februari 2018 Geplaatst: 1 februari 2018 Ze liggen toch weer prachtig droog te worden he. De parmezaan vooraan, en dan de vier Goudsen erachter. (Op het bed ja. Want dat is de beste plek. Net in de trek van het raam. Tsja. Je moet er wat voor over hebben. Gelukkig is er nog een slaapkamer - voor ons )Ik heb trouwens de laatste tijd vrijwel altijd wel wat gaatjes in de Goudse kaas. Maar zoals gezegd vind ik het niet erg. Ik laat ze wel iets langer drogen. Dan barsten ze niet uit hun waxjasje steeds. Parmezaan lijkt trouwens wel van plastic. Ik hoop dat het zo hoort allemaal. Volgende week weer een dagje kazen hoop ik. En weer yoghurt maken. Jullie nog plannen? Quote wees bevriend met kleine dingen
Indy Geplaatst: 2 februari 2018 Geplaatst: 2 februari 2018 Vandaag aan de gang om yoghurt te maken. Even de zoekfunctie hier gebruikt, en zoals Appelvrouw m maakt, heb ik het gedaan. Onze vleesthermometer gaf keurig de temperatuur aan. Daarna een paar uur de hooimadam in gezet, en in de fles gegoten. Hoort dat korrelig te zijn? Heb ik m te vroeg eruit gehaald? Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 Korrelig Indy? Nee niet dat ik me herinner. Was hij wel al dik? Ik ga morgen eindelijk weer kaas maken. Ik heb ook twee vragen, de eerste over de pekel. Ik had een deel bewaard van de pekel van vorig jaar en die heb ik net uit de kelder gehaald. Hij ruikt wat zurig en is troebel. maar geen schimmel en ook geen vieze stank. Zal ik er wat van bij de nieuwe pekel doen? Of toch maar beter geheel nieuwe pekel maken? Enne die peper van jou Charly, hoeveel heb je gebruikt en heb je dat al geproefd? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 He Appelvrouw!1% kruiden van het gewicht van je uiteindelijke kaasje heeft Jorieke ergens geschreven (en ik braaf in mijn schriftje) Je moet ze wel ff een nachtje laten voorweken. Ik heb ze geproefd in meikaas. Was echt heel lekker. Normaal moet ik geen meikaas. Dus dat zegt wat. Ik maak binnenkort nog een batch Goudse met deze peperkruiden. Bij Jorieke ooit geproefd. Vond ik ook erg geslaagd. Veel kaas plezier! Mbt je pekel. Die van mij is ook altijd troebel. En - even ruiken - ruikt idd ook wel wat friszurig. Bij mij werkt dat prima. Maar ik ben zeeeeeker geen expert. Dus hoop van ganser harte dat er nog iemand anders even reageert Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 5 februari 2018 Auteur Geplaatst: 5 februari 2018 Zolang je pekel nog fris ruikt verder...? Je kunt hem even zeven door een koffiefilter o.i.d. En dan mengen? Succes weer morgen! Ik weet zo niet wat het korrelig maakt Indy, in mijn potten is dat niet zo maar die staan dan ook al een hele nacht in de koelkast na het maken voordat ik er eens wat uit schep. Misschien toch wat te vroeg ja? Ik weet zo even niet welk recept je hebt gebruikt, mijn yoghurt laat ik na die warme uurtjes ook nog wat uren op 'normale' kamertemp. staan en dan nog eens in de koelkast. Voordat ik een pot open maak. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.