Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ohh myyyyy!!!

Het water loopt mij echt enorm in de mond. Nu kijk ik al uit naar wanneer ik kan beginnen als de keuken af is. Bij de boer waar mijn paard staat hebben ze heel romige en lekkere melk en weet ik dat de dieren zoveel mogelijk op de wei staan. Perfect om van alles te gaan maken.

Geplaatst:

Was het ook, was het ook . Hij was in ieder geval heerlijk. Wanneer eten jullie je kaasjes? Ik heb kaas liggen vanaf januari..de jongste eind maart geloof ik...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ok. Ik wacht eigenlijk totdat de kaasjes ouder worden, maar dat heb ik nog niet zo gemerkt..ze smaken prima maar echt verouderen, dat niet.

Geplaatst:

Oh prachtige kaas tussen de gaten, Appelvrouw! Ik vind de textuur met gaten echt prettig. Fijner dan die hele vaste. Maar heb de gaten na de eerste eigen batch niet meer kunnen reproduceren. Enfin. Met de inimini-belletjes is het nog steeds een van de allerlekkerste kazen ooit. Vol, romig, lekker zoutje... zo fijn om geleerd te hebben.

Nee uiteindelijk niet gekaasd. Durfde niet echt ivm schimmel en icm grof achterstallig bonenplukwerk... resulteerde in een middagje bonen invriezen.

Mbt die Parmezaanse, las ergens dat het echt een van de allerlastigste is, dus alle stukjes die lukken, zijn mooi meegenomen denk ik. Maar wel stinkzonde van t werk als het niet zou lukken .

Ricotta en mozzarella klinken ook als lastige sujetten als ik dat zo lees. En weet je, met meikaas (die wij wat steviger persen overigens) en de Gouda mis ik ze niet. Als er mozzarella op een pizza moet, en wij doen t met eigen Goudaatjes, ben ik tijdens het eten net zo tevreden geloof ik en denk ik niet eens meer aan die 'niet juiste' kaas. Maar goed. Wij zijn ongetwijfeld smaak-barbaren.

Geiten-Gouda lijkt me wel echt heel tof om nog es te doen. Alleen is die verse geitenmelk toch best wel aan de prijs met 2,50 de liter. Enfin. Ik wacht toch maar met kazen tot het wat rustiger is op de farm hiero.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Oei, 2,50 de liter is wel flink aan de prijs ja. Als je het er voor kunt krijgen als geitenmelkboer dan is dat top natuurlijk Ik zou het ook niet voor minder weg doen (lekker zelf kazen). Maar als klant die er kaas van wil maken... dan is het prijzig ja.

Oh wij gooien ook van allerlei kaasjes door gerechten waar andere kaas doorheen zou moeten. Maar ik wil het toch gewoon kunnen zeg maar De uitdaging. Meikaas kan ik ook weer eens maken ja, eten we dat in dikke plakken met tomaat en basilicum

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Druilerige dagen, wat dalende temperaturen, de eerste oogsthoos voorbij (hier althans). En Jorieke die schrijft over allerlei lekkere kaasjes die te scoren zijn tijdens de MTFD.

De kaaskoorts slaat hier dan ook toe hoor! Ik heb net de boerin gemaild of ik morgen 25l melk kan komen halen. Het nieuw bestelde stremsel is binnen. Zuursel heb ik nog voldoende in de vriezer voor de sessie van morgen:

4 Goudse kaasjes en met wat over is maak ik meikaas.

Maar ik ga ook even nieuw zuursel maken. Met gekochte volle melk en een zakje ferment. Ik wilde het maar gewoon in het pak kieperen zodra de melk op kamertemperatuur is. Even schudden. Trilvrij laten rusten. En 24 uur later kan ik weer mooie porties maken.

Ik had ook voor t eerst die pepermelange besteld trouwens, kan me herinneren die op de Zelhemse farm geproefd te hebben en vond die super smakelijk. Maar helaas krijg ik die volgende week pas toegestuurd. Dus zal wss ook volgende week nog wel kazen. Drama!

Hoop dat het niet te vroeg is en het drogen vrij schimmel-loos verloopt. Luchtvochtigheid is wel aardig hoog... Enfin. We gaan het zien. Zin aan!

Geplaatst:

Leuk! Houd ons op de hoogte!

Hier eerst weer wat vlees verwerken, en dan halverwege deze maand eens even rekenen wanneer ik witschimmelkaas moet gaan maken zodat ze nog niet al TE rijp zijn met de MTFD.

Ik merk trouwens dat dat zuursel nog wat beter wordt als hij wat langer staat. Met 24 uur is het bij ons nog niet dik/zuur genoeg. Maar ons huis koelt ook aardig af en we verwarmen (nog) niet zo. Dus dan duurt het altijd langer.

Geplaatst:

Aha. Ik houd het in de gaten mbt zuursel.

De camembert mmmmm. Ja die hoort natuurlijk ook in het rijtje 'nog te maken'! Maar eerst mijn voorraad Goudse weer op peil. Heb ze erg gemist.

Voorbereidende werk al begonnen. Kaas-kast (gewoon een geconfisqueerd keukenkastje hoor) leeggehaald. Vormpjes gewassen. Wax uitgezocht in 'wel / niet meer herbruikbaar'. Emmers een sopje gegeven. Schriftje eens goed doorgelezen. Mn vingers jeuken!

27f0116a2b9cb56ff8dd348c44e0e349.jpg

Geplaatst:

De eerste lichting kaasjes had ik maar 1 laagje gewaxt. Daardoor super dun en heel moeilijk te verwijderen (ging het beste met een aardappelschilmesje en dus met veel kaasrestjes eraan) Wel bewaard, maar is een beetje een schimmelig geheel geworden - Ja niet heel raar natuurlijk . De hoeveelheid te verwijderen groenige schimmel woog niet in alle gevallen op tegen de moeite om de was schoon te maken. En moet niet aan denken dat door vieze wax volgende batches de schimmel krijgen. Dus een 'better safe' actie. Te rigoureus denk je?

Geplaatst:

Nou ook drie prachtige meikaasjes gemaakt. Of Quesitos, zoals mijn lief ze kent.

Van ongeveer 8 liter melk. drie mooie stevige hompen. 1tje is al half op En ook een in de vriezer gestopt voor later gebruik.

Wat me wel opvalt is dat ze de pekel vaak zo vies maken. Als in, wat troebel, en ook vaak wat 'schilfertjes' van t kaasje zelf.

Morgen even de pekel zeven, en hopen dat ie niet gaat schimmelen.

Heb voor de eerste sessie van dit seizoen trouwens wel nieuwe pekel gemaakt.

Die we van het voorjaar hebben gebruikt, begon na verloop van tijd (ook?) te schimmelen door ongetwijfeld wat zwevende meikaasrestjes.

Helaas hebben we geen kelder waar we de pekel koel kunnen wegzetten. Slaapkamer heeft vast niet positief bijgedragen aan de pekel-status.

(NB, niet zeker of ik dit nu hier moet posten, of onder het meikaasjes topic. Evenals mijn updates over t kaasmaken gisteren. Die heb ik onder 't Goudse kaas topic gezet. Maar hier zouden ze ook passen. )

Geplaatst:

Aha. Dat ga ik vandaag even doen. Tussen het kazen door want het is geen dag voor buiten. Vandaag alleen Goudse kaas op de planning. Weer 4. Maar ik zie dat ik wat meer melk gekregen heb dan gevraagd. Dus heb wss 2 liter over. Eens kijken wat ik zal maken... Vanille vla denk ik. Mmmm.

Geplaatst:

Ha jullie brengen me ook weer op kaasideeën

Jorieke ik heb wat Cheddar meegenomen uit Wales om te proeve op de MTFD. Zelf misschien ook maar eens Cheddar gaan maken. Heerlijk!

Eens kijken of ik iemand nog even stremsel mee kan laten nemen van de week

Mijn pekel staat in de benedenkeuken die half ondergronds is. Morgen eens kijken hoe hij eruit ziet.

Geplaatst:

Pfioe! Ze staan nu opsekop in de vormpjes, de Goudse kaasjes. Straks eerste pers. Wat is het toch een lekker werkje. Snap dat je ook de kriebels krijgt weer, Appelvrouw!

Die cheddars klonken heel goed (zag ze staan bij het 'wat neem je mee'-lijstje) Heel benieuwd!

Als het even mee zit wil ik volgende week ook een gooi doen naar de Cheddar (middelste variant uit Joriekes beschrijving).

Nu al zin aan.

Geplaatst:

Was even aan het rekenen, Jorieke. Maar volgens mij zijn je Goudse geitenkaasjes bijna aansnijdbaar! Als je eraan toekomt, ben ik tzt erg benieuwd of je er tevreden over bent.

Geplaatst:

Hier vanillevla aan het maken. Volgens dit recept:

https://www.weekendbakery.com/posts/zelf-vanillevla-maken/

Recept van de vorige keer had dubbel de hoeveelheid suiker. Vond ik veel te zoet. Eens kijken wat dit doet.

Vier liter melk bleek er uiteindelijk over. Dus dat wordt 4 liter vla. Is wellicht wat veel. Ach. Dan krijgen de buren ook wat.

Had ik wel 8 eierdooiers voor nodig. Dus nu 8 eiwitten over. En dus meringues bakken straks. Tsja. Zo blijf je bezig. Nare boel

Geplaatst:

Deze cake/brood is ook lekker om er mee te bakken: https://notitievanlien.blogspot.nl/2006/10/eiwitten-over.html

Oh die vla van dat recept maak ik ook als ik vanillevla maak. Heel goed te eten Al is het nog wel een kunst om het eigeel er netjes doorheen te roeren, dat het geen klontjes worden. Ik heb het hele zootje wel eens door een zeef gegoten om het gladder te maken.

Ik giet het dan ook heet in uitgekookte flessen/potten. Blijft het net even wat langer goed.

Ik heb mijn laatste zak banketbakkersroom opgemaakt uit de vriezer afgelopen weekend, dus dat zou voor mij ook weer een idee zijn om te maken. Smullen

Geplaatst:

Oh. Die ga ik doen!

Ik lees net nl (al snoepend van mijn warme vanillevla) dat er geen spóórtje eigeel in de eiwitten mag zitten voor meringue. En dat is niet helemaal gelukt denk ik. Hoop dat ik er bij de cake wel mee wegkom...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...