normanmichiels Geplaatst: 26 augustus 2012 Geplaatst: 26 augustus 2012 Sinds een tweetal maanden heb ik een brown turkey in pot gekregen die ik meteen in een grotere pot heb verplant. Blijkbaar is de boom al een paar jaar oud en heeft hij wel wat geleden onder het transport vanuit Spanje. Een paar weken goede zorgen hebben er voor gezocht dat hij nu zeer mooi staat en dat de minivijgjes die te zien waren al tot echte vijgen zijn uitgegroeid.Nu vraag ik me af of ze ook nog rijp gaan worden deze nazomer? Heeft hier iemand ervaring mee? Quote
sugar Geplaatst: 26 augustus 2012 Geplaatst: 26 augustus 2012 Dat zou kunnen, hangt af van het weer in september Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Gast jack Geplaatst: 27 augustus 2012 Geplaatst: 27 augustus 2012 ligt er een beetje aan hoe dik ze nu zijn als ze nog erg klein zijn halen ze het niet meer als ze nu al de dikte hebben van een vijg worden ze best nog wel rijp als het weer goed blijf hier heb ik al jam gemaakt van de vijgen . Quote
pet Geplaatst: 27 augustus 2012 Geplaatst: 27 augustus 2012 Mijn ervaring is dat van dik naar rijp vaak heel snel kan gaan. Maar die echte kleine vijgjes in de beginfase, die gaan het waarschijnlijk niet meer redden. Vorig jaar had ik daarvan nog wel een beetje 2de oogst tot in oktober maar bij lange na niet zo lekker zoet meer. Quote
Gast jack Geplaatst: 29 augustus 2012 Geplaatst: 29 augustus 2012 hier even een foto zie je het verschil .welke er nog rijpen en welke niet de kleine vijgen wat je ziet die halen het niet meer om te rijpen de dikkere dus wel die grote voor aan waren .mmmmmm Quote
Missmass Geplaatst: 29 augustus 2012 Geplaatst: 29 augustus 2012 Oke, en als je de vijgenplant gewoon binnen zet vanaf oktober? Lijkt me dat ze dan nog binnen afrijpen mits ze lekker licht staan? Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Gast jack Geplaatst: 29 augustus 2012 Geplaatst: 29 augustus 2012 persoonlijk zou ik hem niet binnen zetten als het mogelijk is zou ik hem op een zonnige plek .in de tuin ingraven .bij strenge vorst wat beschermen met nopeplastiek er omheen Quote
normanmichiels Geplaatst: 30 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2012 De grootte van de vijgen is ok denk ik. Warm weer in september hebben ze dus nodig, duimen maar. Quote
normanmichiels Geplaatst: 2 september 2012 Auteur Geplaatst: 2 september 2012 Jack,Moet ik de onrijpe vijgen er dan voor de winter afhalen of vallen die spontaan af met de bladeren? De pot gaat sowieso in november overwinteren op een vorstvrije plaats in het halfdonker.Is dat een Brown Turkey op de foto? Quote
Gast jack Geplaatst: 2 september 2012 Geplaatst: 2 september 2012 je hoeft de onrijpe vijgen er niet af te hallen .ze vallen meestal wel vanzelf er af .mochten ze er komend voorjaar nog opzitten ( meestal verdroogt dan pluk ik die er wel af . ja ik heb 2 vijgen staan genaamd Brown Turkey hier geven ze best veel vijgen . Quote
normanmichiels Geplaatst: 2 september 2012 Auteur Geplaatst: 2 september 2012 Heb je dan twee oogsten per jaar? Sorry voor mijn vele vragen maar ik ben nog een vijgengroentje en wil daar graag vernadering in brengen Quote
Gast jack Geplaatst: 2 september 2012 Geplaatst: 2 september 2012 nee je heb geen 2 oogsten per jaar . beetje uitleg het voor jaar bladeren lopen opnieuw uit ...opeen gegeven momend zie je kleine vijgjes komen aan je boom .....van deze vijgen word niet alles rijp sommige vijgen worden lekker dik andere halen het niet ..er zitten soms tm het najaar nog kleine vijgjes aan .deze blijven meestal de winter aan de boom zitten .maar ze worden niet meer rijp .hier worden ze beetje zwart en drogen uit .op het voorjaar als deze vijgjes er nog aan hangen hal ik ze zelf van de boom als ze er nog niet afgevallen zijn .......het kan ook nog zo zijn dat er dike vijgen zijn maar deze toch net niet rijp kunnen worden in het zelfde jaar .dit noem ik late vijgen ..... als het voor jaar dan weer komt begint alles opnieuw Quote
normanmichiels Geplaatst: 2 september 2012 Auteur Geplaatst: 2 september 2012 Ok, en wat als je de plant vorstvrij overwintert, gaan die kleine vijgjes dan in het voorjaar niet afrijpen? Quote
Gast jack Geplaatst: 2 september 2012 Geplaatst: 2 september 2012 Ok, en wat als je de plant vorstvrij overwintert, gaan die kleine vijgjes dan in het voorjaar niet afrijpen? daar heb ik geen ervaring mee .hier staan mijn vijgen bomen in volle grond ...... Quote
normanmichiels Geplaatst: 2 september 2012 Auteur Geplaatst: 2 september 2012 Ik zal er volgend jaar ook een buiten planten, dan ontdek ik dat allemaal zelf nog. Het is in ieder geval een boeiende plant en ik ben zot van vijgen. Quote
Gast jack Geplaatst: 3 september 2012 Geplaatst: 3 september 2012 vijgen zijn ook lekker .vooral als ze goed rijp zijn ook als je er jam van maakt die smaakt lekker . als je een vijg buiten in de volle grond zet .zet hem dan op een beschut plekje .waar veel zon komt .denk wel aan de ruimte wat hij kan innemen als hij in volle grond staat ... Quote
AshaiRey Geplaatst: 31 oktober 2014 Geplaatst: 31 oktober 2014 Maar even een oud topic hergebruiken.Ik heb een onbekend vijgen ras in de tuin staan, 5 jaar oud en dit jaar voor het eerst rijpe vijgen. Het zag er eerst niet naar uit dat hij het nog ging redden. Kleine 3 a 4 cm grote vijgen, licht groen nog met een lichte gele waas erdoor. Super zacht al en ze hangen al aan de steeltjes maar komen niet los als je eraan trek. Het gaatje aan de onderkant begon al te open dus alle tekenen zijn er van een rijpe vijg. Vandaag toch maar eentje geprobeerd eraf te halen en die was heel mooi donker rood van binnen en de smaak is uitstekend.Dus ja, vijgen worden nog rijp in September. Zelfs nog op de laatste dag van Oktober. Quote Groetjes,Bram
normanmichiels Geplaatst: 31 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 31 oktober 2014 Het is dan ook (alweer) een bijzonder najaar, met hoge temeraturen. Zoals vandaag weer het geval zal worden blijkbaar. Quote
Gast jack Geplaatst: 31 oktober 2014 Geplaatst: 31 oktober 2014 Je heb inderdaad vijgen die als ze rijp zijn toch nog groen er uit zien deze zijn ook zeer lekker Op het voorjaar krijg ik van deze soort ook watstekken Quote
gijsbertus pieter Geplaatst: 24 april 2020 Geplaatst: 24 april 2020 De tweede pluk van vorig jaar heb ik laten hangen als gok op een zachte winter. Er hangen dus nu vijgen van 8 mm op dezelfde takken als van 30 mm. De pluk vorig jaar was uitstekend. 2019. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.