pwvo Geplaatst: 18 oktober 2021 Share Geplaatst: 18 oktober 2021 de potten in de snelkooppan om te wecken losjes dichtdraaien las ik. Draai je ze dan later na het wecken helemaal vast? Ik gebruik Hakpotten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
pwvo Geplaatst: 23 oktober 2021 Share Geplaatst: 23 oktober 2021 Wie weet hier het antwoord op? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 24 oktober 2021 Share Geplaatst: 24 oktober 2021 Allereerst: ik heb nog nooit geweckt. Mijn theorie: Bij echte weckpotten kan de overdruk (ontstaan door verhitting) ontsnappen via de rubber ring. Dat kan niet bij jampotten. Daarom moet je tijdens het wecken de deksels niet strak aandraaien. De overdruk moet eruit kunnen. Direct ná het wecken in jampotten dienen de deksels wel goed aangedraaid te worden. Anders wordt er -tijdens het afkoelen- lucht van buiten aangezogen. Einde mijn theorie. Zelf zou ik -als ik zou gaan wecken- veel liever echte weckpotten gebruiken. Jampotten zijn goed voor vullen direct na bereiding in een open pan. Jam, stoofpeertjes, komkommers in het zuur en zo. Dan is de bescherming door zuurgraad en / of suikergehalte, i.c.m. luchtdichtheid, voldoende voor houdbaarheid. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.