henkg Geplaatst: 15 augustus 2012 Share Geplaatst: 15 augustus 2012 (aangepast) De snoeischaar van de Action: onderhoud voor dummies. Prima ding (de prijs a ongeveer 1,50 in aanmerking genomen). post84096.html?hilit=snoeischaar%20action#p84096 Alleen niet echt weerbestendig. Als test heb ik de schaar nu al een paar maanden buiten laten liggen, meestal onder een afdakje.Hoe te onderhouden, af te stellen:Benodigdheden: een grote kruiskop-schroevendraaier; vet of olie. Verwijder de veer:Waarschijnlijk kun je nu wat speling tussen de scharen voelen. Dat gaan we tijdens de montage beter afstellen. Draai twee schroeven los. De linker is voor het blokkeermechanisme (let op het veerringetje), de rechter voorkomt het losdraaien van de bout van het scharnier (de grote gekartelde bout). Andere schroeven laat je ongemoeid. Daarna de grote kartelbout losdraaien, gaat waarschijnlijk wel met de hand. Dan blijft er dit over, maak de metalen onderdelen schoon met een schuursponsje en wat afwasmiddel. Bij erge roest misschien een schuurpapiertje gebruiken (zonder water en zeep). Daarna goed afspoelen, en afdrogen: Vet nu alle metalen onderdelen licht in (met vet voor je fiets, frituurvet, naaimachine-olie, (olijf)olie).Schroef daarna alles weer in elkaar, uiteraard in omgekeerde volgorde. Draai de rechterschroef (borging van de grote kartelbout) nog niet helemaal vast. Draai de grote gekartelde bout met de hand aan, zó strak dat de scharen net een heel klein beetje tegen elkaar aanlopen.Borg nu de grote kartelbout met de rechterschroef. Eerst het plaatje richting de kartelbout duwen, en geduwd houden, dan de rechterschroef aandraaien. Monteer de blokkering (linkerschroef), test de afstelling, en stel eventueel opnieuw af.Monteer als laatste de veer. Klaar. Een heel verhaal, maar -op het schoonmaken na- is het demonteren en weer monteren binnen een paar minuten gedaan (en als je het al eerder gedaan hebt, misschien binnen de 30 seconden). O ja: linksom is losdraaien, rechtsom is vastdraaien. [Edit]:De Action had dit jaar ook nog een ander type schaar, deze (de oorspronkelijke zwarte schuimrubbers om de groene handvatten zijn verwijderd): Die zag ik onlangs, ook enigszins aangetast, bij een onhandig familielid liggen (ik heb geen andere soorten familieleden). Meegenomen, en schoongemaakt. Werkwijze is vrijwel dezelfde.Hier ben ik iets minder tevreden over. Meer door de vormgeving en handligging. Toch misschien ook een aanrader als die andere niet meer verkrijgbaar is / wordt. Voor beide types geldt: de standaard afstelling heeft teveel speling. Speling is onhandig bij het knippen van heel dunne dingen. Verder mis je het zelfslijpende als de afstelling wel net strak is. 17 augustus 2012 aangepast door Gast Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 15 augustus 2012 Share Geplaatst: 15 augustus 2012 Deze nomineer ik voor "best uitgelegd"van de week. * geedee gooit buiten vergeten, geroeste snoeischaren steeds weg * Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 9 september 2013 Share Geplaatst: 9 september 2013 kan je deze snoeischaar ook zo afstellen dat de schaar minder ver open gaat zodat de snoeischaar meer geschikt is voor kleine handen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gvdk83 Geplaatst: 10 september 2013 Share Geplaatst: 10 september 2013 ik onderhoud mijn snoeischaar anders. Ik spuit altijd WD40 erop (niet weinig) maar genoeg Nadien gwn op een stuk karton laten uitdruppen en schoonvegen en het werkt terug goed. Btw wel een mooie uitleg Quote Een zalige geur rozemarijn of munt of citroenmelisse Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.