Ga naar inhoud

Pompoenplant snoeien mogelijk?

Huibert1

Aanbevolen berichten

Ik heb twee pompoenplanten die zo uit de klauwen groeien dat ze mn halve tuin opeisen. 1 heeft twee grote pompoenen (volleybal) en de ander 1 reusachtige.(voetbal) Alle andere beginnende pompoentjes sterven af als ze een knikker groot zijn.

Vr: kan ik een gedeelte van de plant en dus bladeren afknippen of neemt dat alle kracht weg?

Vr: worden pompoenen ook minder lekker als ze groot zijn? Zo ja kan ik er iets aan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snoei ze inderdaad, ik haal het grootste deel van de zijscheuten er af. De groei van een pompoen vergt veel energie van de plant. Als je er een of twee lang laat doorgroeien, krijgt de rest geen kans. ik zou in jouw geval zeker die ter grootte van een voetbal oogsten en wellicht ook een volleybalpompoen.

Grote pompoenen zijn in mijn beleving niet minder smaakvol (als je er soep van maakt), maar vooral onhanteerbaar. Probeer maar eens zo'n echte knoeperd van enkele tientallen kilo's in je keukentje te verwerken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las toevallig gisteren in een moestuin boek dat je de scheut na de pompoen verder af moet knippen om de plant te dwingen nieuwe scheuten met nieuwe pompoenen te maken. Je krijgt dan meerdere wat kleinere pompoenen ipv dat de plant alle energie stop in die ene grote. Misschien heb je daar wat aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb per ongeluk de kop van de plant erafgekipt. Ik dacht dat de plant ging doodgaan met pompoen en al, maar intussen zijn we al twee weken verder en hij doet het nog goed !

Ik denk dat ik van de rest van de planten ook de kop ga afknippen, want er is meer plant dan vrucht.

Als iemand dit geen goed idee vind/vond, let me know!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...
Ik las toevallig gisteren in een moestuin boek dat je de scheut na de pompoen verder af moet knippen om de plant te dwingen nieuwe scheuten met nieuwe pompoenen te maken. Je krijgt dan meerdere wat kleinere pompoenen ipv dat de plant alle energie stop in die ene grote. Misschien heb je daar wat aan?

Hoi, lees um nu pas, maar heb ik zeker wat aan! Ga t proberen. Of t nu nog lukt weet ik niet. 1 natte bende in mijn tuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...