bio-fee Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 Mijn voortuin is zo'n 7 meter breed en een metertje of 4 diep. Hij ligt op het noord-westen. Het lijkt me leuk om daar 2 wat kleiner blijvende fruitboompjes in te hebben, het liefst appel maar iets anders zou ook mogen.Alleen... er komt dus niet superveel zon. In de winter sowieso erg weinig, en zoals nu in de zomer ik denk pas vanaf een uur of 4 (weet het niet precies, ik zit altijd in de achtertuin, hihi). Ik geloof dat er ook 's ochtends heel vroeg vanaf de zijkant soms wat zon inkomt. Is dit te weinig zonlicht om fruitbomen te kunnen zetten en te verwachten dat ze dan ook daadwerkelijk vruchten gaan geven? Quote
blije bakkus Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 Een appelboom zal moeilijk worden met zo weinig zon. Je zou het eens kunnen proberen met een vroegrijpend zomerras zoals bijvoorbeeld Discovery, Beauty of Bath of Perzikrode zomerappel. Morel (zure kers) daarentegen gaat zeker lukken op het noordwesten. Bijkomend voordeel is dat deze bomen niet erg groot worden. De boomvorm van een morel is helaas wel een beetje rommelig. Daarmee bedoel ik dat de takken wat sprieterig, hangend en verkalend zijn. Wellicht is dat een bezwaar omdat de boom in de voortuin moet komen. Quote
bio-fee Geplaatst: 19 juli 2012 Auteur Geplaatst: 19 juli 2012 Zure kers, dat ken ik eigenlijk niet... Is dat wat anders dan de kersen die in de supermarkten liggen? Ik neem aan van wel, want die zijn zoet...? Het klinkt een beetje vies namelijk, zure kers... hihihi.Wat kun je doen met zure kersen, zó opeten? Quote
blije bakkus Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 Morellen zijn heel erg zuur en daardoor niet geschikt voor verse consumptie. Morellen zijn bijzonder geschikt voor verwerking in bijvoorbeeld jam, yoghurt of gebak. De kersen op sap in van die glazen potten die je in de supermarkt kunt kopen, dat zijn ook morellen. Quote
bio-fee Geplaatst: 19 juli 2012 Auteur Geplaatst: 19 juli 2012 Hmmmm ik was er al bang voor dat ze niet geschikt waren om zó uit het vuistje te eten...Dan zet ik liever een zoete kersenboom in mijn achtertuin. Ik zal eens kijken naar de genoemde appelboomrassen. Zouden er evt. ook nog andere fruitbomen in mijn N-W tuin kunnen? Quote
powerlite Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 Als appelras zou ik persoonlijk je ecolette aanraden. 1 van de betere rassen wat ziektegevoeligheid betreft.En denk dat je dat wel kunt gebruiken als er weinig zon is. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 21 juli 2012 Geplaatst: 21 juli 2012 Ik ben aan de hand van de vragen van jou en vele andere een artikel begonnen over een fruittuin in de schaduw. Ik heb nu zelf een jaartje een stuk fruittuin op het Noorden en heb een mooi lijstje met fruitsoorten die er goed groeien: http://fruitbomen.net/informatie/p/38/fruittuin-in-de-schaduw/ Het is nog work in progress! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
bio-fee Geplaatst: 22 juli 2012 Auteur Geplaatst: 22 juli 2012 Hé wat leuk Frank, dank je wel!Om bv. een perenboom te leiden, dat had ik dan weer niet bedacht maar het klinkt wel logisch, omdat er dan meer licht bij kan komen. Kun je appelbomen ook leiden? Dat lijkt me eigenlijk best een mooi gezicht, zo in mijn voortuin. Quote
bio-fee Geplaatst: 26 juli 2012 Auteur Geplaatst: 26 juli 2012 Ha dank je, dat brengt me op allerlei creatieve ideeën! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.