bio-fee Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 Mijn courgetteplanten (2 stuks, in de volle grond) vertonen een paar problemen.Ten eerste vallen bij diverse bloemen de bloemen eraf en dan laten ze slechts een steeltje over, met een heel klein beetje een bruin uiteinde, en dat steeltje vormt zich dan uiteraard niet me tot de zo gewenste courgette.Zie deze foto: in het midden zie je enkele van die steeltjes (en linksboven de tot nu toe enige courgette, die ik binnenkort ga plukken): Op de foto hieronder zie je witte vlekken; steeds meer bladen gaan dit vertonen. Ik denk zelf aan een schimmel, maar heb geen flauw idee welke, en wat ik daaraan zou moeten doen: Op onderstaande foto zie je bladeren die lichtbruin zijn geworden, en heel dun op die plekjes. Volgens mij buurvrouw zijn die aangevreten door rupsen (als ik haar tenminste goed heb verstaan, in het Duits ). Het lijkt idd alsof het bovenste laagje van het blad af is. Nou zie ik nooit rupsen in mijn tuin, maar wellicht zijn die meer 's nachts actief ofzo...??? Ook hier de vraag: is dit idd het werk van rupsen, en moet ik daar dan iets aan doen, en wat dan? Alvast bedankt voor het meedenken! Quote
Rantje Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 Ik begrijp dat de bloemen na de bloei bruin worden en afvallen? Ik denk dat je het over de mannelijke bloemen hebt, die dus op een dun steeltje staan.In dat geval is het helemaal normaal.Meestal zijn ze in de ochtend max. een paar uur open. De vrouwelijke bloemen, de bloemen aan een verdikte steel die al wat weg heeft van courgetjes, verdrogen ook. Als er geen of geen goede bevruchting heeft plaatsgevonden dan rot de vrucht idd. weg. En anders zie je binnen een dag of twee dat de vrucht groeit. Maar die ene is hartstikke mooi en zou ik lekker oogsten hoor, jong zijn ze lekker en het stimuleerd de plant om nieuwe vruchten te maken. De witte schimmelachtige vlekken zijn normaal op courgette planten.Google er maar eens op en kies afbeeldingen. Dus maak je geen zorgen om de grijze zweem Rupsen zou kunnen maar naaktslakken zijn dol op courgette. De kans dat er een paar naaktslakken zich voleten is dus denk ik in dit geval waarschijnlijk.In de avond, vorral als het vochtig is ebven met een zaklamp op zoek gaan. Als je links bovenin op slakken zoekt kom je een aantal topics tegen die over verschillende manieren van het bestreiden van slakken gaan. Eet smakelijk alvast Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
bio-fee Geplaatst: 10 juli 2012 Auteur Geplaatst: 10 juli 2012 Sjonge dus dat is normaal voor mannelijke bloemen? Ja ze vielen er idd na het bloeien vanaf. En ik me maar zorgen maken over mijn arme courgetteplant, hihi.Zien de vrouwelijke bloemen er anders uit? Ik kan me niet herinneren dat de bloem die aan de courgette zat, er anders uitzag. Maar vanaf nu zal ik alle bloemen eens uitgebreid gaan inspecteren! Mooi dat die schimmel geen kwaad kan. Naaktslakken zou heel goed kunnen, in mijn pluksla heb ik die wel aangetroffen en de pluksla zit vol met kleine ronde gaatjes. Daar vind ik het niet zo erg want ik heb toch veel te veel pluksla en de bladeren met gaten worden door mijn (tamme) konijnen ook nog graag gegeten. Zal eens gaan zoeken op slakkenbestrijding. Ik weet al wel van schaaltjes met bier ingraven enzo (wil zeker geen gif gebruiken), maar ben er nog niet aan toegekomen om daadwerkelijk iets te ondernemen... Quote
Rantje Geplaatst: 10 juli 2012 Geplaatst: 10 juli 2012 Het verschil is heel duidelijk te zien. Niet in de bloem zelf, die zijn gelijk, maar aan de steel. Mannelijke bloem zit altijd aan een dun steeltje.Bij de vrouwelijke zit het vruchtbeginsel als steeltje. Dus dikker... Dit is dus een vrouwelijke, dudielijk te zien dat dit een courgette moet worden toch? Overigens is dit hetzelfde met komkommers, pompoenen en augrurken Die grijze vlekken zijn geen schimmel, dat hoort echt in het blad.Courgettes zijn vaak wel gevoelig voor valse meeldauw en meeldauw.Misschien ook even op zoeken, mocht dit gebeuren weet je hoe je het kan herkennen Succes met slakken zoeken Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
bio-fee Geplaatst: 10 juli 2012 Auteur Geplaatst: 10 juli 2012 Ah, dank je!(Valse) meeldauw ziet er idd iets anders uit, meer op het blad liggend.Gelukkig dat het niks is! Oooooh dus die bloemen zijn wel hetzelfde (had ik dat toch goed gezien), alleen het deel eronder is anders (steel of vruchtbeginsel).Weer wat geleerd. Quote
Helly Geplaatst: 11 juli 2012 Geplaatst: 11 juli 2012 De binnenkant, ofwel de stempel van de bloemen zijn mannelijk/vrouwelijk ook verschillend. De mannelijke bloemen hebben minder kronkelingen als stempel. Neem eens een kijkje en zie het verschil. Je ziet het gelijk.En we hebben net een paar reacties over de mannelijke bloemen in de recepten staan. Gefrituurde courgettebloemen. Na het bestuiven zijn die toch niet meer nodig. Quote Good things come in small packages
meekje Geplaatst: 11 juli 2012 Geplaatst: 11 juli 2012 Off topic. Vrouwelijke bloemen worden ook gefrituurd las ik, met het piepkleine gourgetje eraan.'k Wist het verschil niet en at mannelijk en vrouwlijk, maar dankzij Randje weet ik het verschil Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
bio-fee Geplaatst: 12 juli 2012 Auteur Geplaatst: 12 juli 2012 Oké ik zal de bloemen nog eens beter bekijken!Een friteuse heb ik niet. Zal eens zoeken of er nog andere manieren zijn om de bloemen te eten. Alhoewel ik me eigenlijk niet zo goed kan voorstellen dat zo'n halfverlepte bloem lekker zou smaken... maar wie weet! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 juli 2012 Geplaatst: 12 juli 2012 Ok, de begin-vragen zijn beantwoord, kletsen kan in de babbeltuin Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.