Guus D Geplaatst: 5 juli 2012 Geplaatst: 5 juli 2012 Tja, ik wil een Sedum en rotsplanten kwekrij op gaan zetten, Zoals velen weten heb ik een grote tunnel ter beschikking. Ook heb ik Trays en potten genoeg.En nu heb ik een paar vraagjes... Van welke grond houden deze planten? Ik heb gewoone potgrond, en turf met klei-achtig mengsel.De sedum heb ik al 2 soorten, van ieder 30 gestekt. De rotsplantjes heb ik 10 soorten van gekocht, maar hoe kun je die het beste stekken? Gewoon die kleine plantjes eraf halen en los oppotten? Gr guus Quote Omdat het kan.
Guus D Geplaatst: 5 juli 2012 Auteur Geplaatst: 5 juli 2012 Foto's Dit is de SedumDe grote planten: En de gestekte versies daarvan: En de Sempervivum: (rotsplantjes) Quote Omdat het kan.
geedee Geplaatst: 5 juli 2012 Geplaatst: 5 juli 2012 Leuk initiatief Guus. Kun je van die bloeiende versie niet beter het zaad van pakken en dan zaaien? Ik heb er zelf ook een aantal en zet ze in klei/potgrond en houdt ze ietwat aan de droge kant ; ze rotten nogal snel anders. Mogelijk is de bodem voor de een weer anders dan voor de andere plant.Als je bijvoorbeeld kijkt naar muurpeper(is toch ook een rotsplant?), die komt overal tussen de tegels uit en heeft zijn wortels in alleen maar zand zitten . Quote
Marinus Ros Geplaatst: 5 juli 2012 Geplaatst: 5 juli 2012 Sedums altijd op kalkrijke bodem. Succes ermee. Quote
thea Geplaatst: 6 juli 2012 Geplaatst: 6 juli 2012 Van de kleine roset plantjes de kleintjes eraf halen en in een potje.Je kan het ook net zo doen als het eerste plaatje van de steksedum.De rode zal het beter doen dan de groen.En je kan de plant in stukje snijden gaat het sneller . Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Guus D Geplaatst: 6 juli 2012 Auteur Geplaatst: 6 juli 2012 Wat bedoel je precies met de plant een stukje insnijden? Quote Omdat het kan.
thea Geplaatst: 6 juli 2012 Geplaatst: 6 juli 2012 Informatie groenteinfo.comSedum spectabile wordt vaak te lang en slap waardoor de bloemstengels uitelkaar vallen.Ik knip de stengels dus eind april-begin mei af, en stop detoppen in potten met aarde.Daar hoef ik verder niets aan te doen behalve af entoe een beetje water geven als het lang droog weer is.Deze stekken bloeien danvaak nog eerder dan de moederplant Het gemak ervan is dat ik aan het eid vande zomer dan op een heel goedkope manier planten heb om gaten in de borderetc. te vullenKortom, sedum stekt heel gemakkelijk, De stekken die je gemaakt hebt hoevenniet in huis te staan en je kunt ze nu prima in de volle grond zetten.Zehebben niet veel water nodig.En als ze wat erg lang worden: afknippen en detoppen weer in potjes met aarde of in de volle grond zetten. Polplastron:26-03-2011 Om het te hoog worden en het uiteenvallen van de bloemen tegen te gaan, kan jede pollen best met regelmaat uit de grond halen met een spitvork en ze delen. Ik doe dat persoonlijk om de twee jaar in het vroege voorjaar. Met deoverschot van de pollen kan je nog vrienden en kennissen blij maken of decomposthoop aanvullen. Overigens groeien ze liefst in volle zon in goeddoorlatende grond. Op mijnstoffige zandgrond groeien ze als kool! Deze planten kunnen beter tegendroogte dan tegen nattigheid. Groeten,Paul Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Guus D Geplaatst: 9 juli 2012 Auteur Geplaatst: 9 juli 2012 Heb gister de Sempervivum gestekt, 160 stuks, en nog een stekbak met kleintjes, ik weet niet of die nog wat worden (48 stuks). Heb ze in 12 cm potten gezet. Quote Omdat het kan.
dennislp Geplaatst: 9 juli 2012 Geplaatst: 9 juli 2012 Hoe snel groeit zoiets? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Guus D Geplaatst: 9 juli 2012 Auteur Geplaatst: 9 juli 2012 Snel hooop ik . Nee.. ik zou het niet weten , maar ze staan in de tunnel en krijgen voldoende voeding en water. Quote Omdat het kan.
thea Geplaatst: 9 juli 2012 Geplaatst: 9 juli 2012 Begin volgende jaar kan de verkoop beginnen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 14 juli 2012 Geplaatst: 14 juli 2012 Mooi Guus, Hou je de soortjes goed uit elkaar dan ? En zeker niet zaaien. Dan krijg je de soortjes niet soort-echt terug. Geen hond die geld over heeft voor een gezaaide sedum met een 'beetje' rood blad.Geef je updates over een maandje hoe het er dan weer uitziet ? Quote
Guus D Geplaatst: 14 juli 2012 Auteur Geplaatst: 14 juli 2012 Nee, zaaien doe ik niet, alleen stekken. En natuurlijk heb ik de soortjes uit mekaar staan(labeltjes), maar de namen, heb ik niet, en ik denk dat dat ook niet zoveel uitmaakt, als het maar een mooie plant is. Quote Omdat het kan.
hansm Geplaatst: 15 juli 2012 Geplaatst: 15 juli 2012 Rijk wordt je niet, ze staan voor 0,50 cent te koop trek hier je grond en potje arbeid water vanaf en je houd niet veel over maar ziet er wel keurig uit hoe je gedaan hebt en is leuk. Quote Players only love you when they're playing.
Guus D Geplaatst: 15 juli 2012 Auteur Geplaatst: 15 juli 2012 Grond: GratisPotjes: GratisWater: GratisArbeid: Is hobbyMoederplanten: 7eur Dus als ik al meer dan 17 cent voor 1 plant krijg heb ik winst. Quote Omdat het kan.
hansm Geplaatst: 15 juli 2012 Geplaatst: 15 juli 2012 Meerv dan 17 cent gaat vast lukken Quote Players only love you when they're playing.
Guus D Geplaatst: 21 juli 2012 Auteur Geplaatst: 21 juli 2012 Eergister weer 170 planten gestekt, totaal nu 350 planten van 17 gekochte planten. Quote Omdat het kan.
geedee Geplaatst: 21 juli 2012 Geplaatst: 21 juli 2012 Nou daar ga je toch minimaal 100 euro op verdienen en maximaal?......the sky is the limit Quote
Guus D Geplaatst: 26 juli 2012 Auteur Geplaatst: 26 juli 2012 Heb weer 2 soortjes bijgekocht.Eentje voor 3€, met zoals ik tel 50 stekken. En dit is alles samen, moeten de 2 nieuwe soorten nog bij. Alleen moet ik nu nog opzoek naar 9 cm potjes of 12 cm potjes. Quote Omdat het kan.
geedee Geplaatst: 27 juli 2012 Geplaatst: 27 juli 2012 Ziet er goed uit Guus.....heb je inmiddels ook de officiële namen van die plantjes erbij?? Je hebt wel een punt als je zegt, : als de plant maar mooi is....maar toch.... Ik denk dat (sommige) mensen dat graag willen weten als ze bestellen of kopen bij je. Met de juiste latijnse namen erbij, vind een koper ook makkelijker jouw aanbod straks Quote
Guus D Geplaatst: 27 juli 2012 Auteur Geplaatst: 27 juli 2012 NOu ik denk dat dat wel meevalt, want alsbij mensen 10 verschillende willen hebben voor in de tuin geven die niet veel om de namen om de namen denkik. maar van de 19 soorten heb ik 10 namen. Quote Omdat het kan.
Marinus Ros Geplaatst: 27 juli 2012 Geplaatst: 27 juli 2012 Toch denk ik dat het wel de moeite loont om het toch even te ordenen. Straks kom ik bij je langs en vraag een sedum acre. Wat ga je doen als je niet weet of je die plant al of niet hebt? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.