Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kruidenthee: ingrediëntenlijst, mixen en droogmethodes

Helly

Aanbevolen berichten

Dat er een werking aan zit is toch handig? Als je keelpijn hebt en je drinkt saliethee helpt dat, maar als je geen keelpijn hebt en je drinkt saliethee dan doet dat niks met je keel. Als je thee van een kruid drinkt dat goed is tegen een hoge bloeddruk maar je hebt geen hoge bloeddruk dan doet het niks met je bloeddruk. Zo werkt het toch met de meeste kruiden?

Je moet er alleen nooit een lange tijd dagelijks hetzelfde kruid gebruiken, want dat kan schadelijk zijn.

En ik drink nu een kopje groene thee (gewoon uit een zakje ) met een takje rozemarijn erin. Erg lekker! De smaak en sterkte van groene thee met een rozemarijn aroma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis, ik kan het niet helemaal met je eens zijn.

Wat die salie betreft wel..dat is een bekend kruid dat ook in de keuken gebruikt wordt en waarvan bekend is dat er weinig bijverschijnselen zijn. Thee van een plantje dat je bloeddruk verlaagd zou wel eens helemaal niet goed kunnen zijn voor mensen met een lage bloeddruk.

Iets anders is dat ik denk dat ieder kruid wel wat doet...

Ik ben voor dagelijks gebruik wel voor mix-thee`s: zo neem je niet teveel van welk kruid dan ook. Wil ik zelf een kruid met een werking dan neem ik dat, maar ik zoek eerst goed uit wat het doet, en wat de hoeveelheid is die ik mag nemen. Ik ben iemand met een lage tolerantie voor middelen, en kan ziek worden van teveel van "t goede"...niet heel erg ziek natuurlijk, maar me beroerd voelen, hoofdpijn krijgen, last van de maag.

(Een voorbeeld zijn vlierbessen..geef mij een boterham met vlierbessenjam, dat zou je zomaar kunnen doen, in de volle overtuiging dat het gezond voor me is..maar ik ga braken van een kleine hoeveelheid vlierbessen)

Dit alles natuurlijk gewoon als waarschuwing voor mensen die zomaar in het wilde weg kruidenmixen gaan maken met het idee, ach het zijn maar kruidjes..die zijn alleen maar lekker.

Als je hier de werking van kruiden gaat geven, vind ik dat je ook de eventuele bijwerkingen en de max. hoeveelheid erbij moet zetten.

Kijk, het is lastig, want als je zet: salie..goed bij keelpijn..pepermunt, verfrissend en opwekkend dan zal er weinig gebeuren, dat zou ik ook kunnen doen, én er achter staan..zo geef ik zelf ook een recept van een verfrissende ochtendthee..

Maar een plant als heermoes(equisetum arvense) zou dan bv deze tekst ook moeten krijgen: Contra-indicaties /theegebruik: bij allergie voor nicotine niet nemen. Grote hoeveelheden heermoes kunnen ook leiden tot symptomen die lijken op nicotinevergiftiging. Het beste is het om de dag te drinken. En na 4 weken minstens een week ermee ophouden om de nieren niet te belasten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

JUIST! En daarom vind ik dat het wel handig is om erbij te hebben staan waar het goed voor is, en inderdaad wanneer je op moet letten met zwangerschap en borstvoeding. Leuk zo'n lijstje, maar als iemand het via google vind...

Dan heb ik het liever compleet

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, helaas is ook salie niet zó onschuldig, voor bijvoorbeeld mensen met (een gevoeligheid voor) epileptie en ik meen ook met hartkwalen.

Het blijft dus lastig en dat is exact waarom er zoveel info is op het internet. Alle info erbij is dus mss wat veel van het goede

Ik heb de oplossing: algemene kruiden met weinig tot geen risico + linkjes erbij van bv anne tanne en dan kan iedereen lezen wat ie al dan niet wil

Is dat wat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok mensen, het is duidelijk.

Ik kan een paar opties doen in de topicstart:

1) een lijst neerzetten van ingrediënten die absoluut geen kwaad kunnen in een kopje thee

2) een lijst eronder neerzetten met de ingrediënten waar je toch een beetje (of veel) mee moet uitkijken

3) een uitleg geven hoe de ingrediënten van lijst 2 werken, mocht dit teveel info zijn kan ik er een link achter zetten die deze lange uitleg direct kan geven

4) lekkere mixjes die geen kwaad kunnen laten staan en met ervaringen aanvullen (Dennis heeft vast veel ideeën)

5) heilzame mixjes apart eronder vermelden (hier ook met ervaringen!)

6) of nieuwe topics maken voor al deze aparte lijsten (al versplintert het geheel wel omdat er niet altijd op dezelfde tijden wordt gereageerd op alle topics)

U vraagt, wij draaien

Het enige wat ik belangrijk vind, is dat alle informatie bij elkaar blijft en ge-update wordt zodat het voor iedereen direct goed leesbaar is wat je er allemaal mee kunt/voor nodig hebt. Niet dat je constant maar topics van ellenlange pagina's door moet lezen om tot 1 theemix te komen

Het moet tenslotte wel leuk blijven, dat zoeken op t forum.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voor opties 1,2 en 4.

Het beslissen welke kruiden schadelijker kunnen zijn en wat je er toch allemaal mee kan doen zou ik overlaten aan kruidkundigen die er psvr een opleiding van 3 jaar voor gevolgd hebben. Ook het neerzetten van heilzame mixjes..aan de ene kant vind ik dat wel ok..als het bij huis tuin en keukenmixjes blijft ( verkoudheden, puistjes, droge voeten..ik zeg maar wat) en niet ( zoals ik zelf laatst deed ) tegen ernstiger problemen (galstenen, maagzweren,bronchitis..ik zeg maar wat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

MJA ik sluit me aan bij Jet, 1, 2 en 4 moet ook voldoende info opleveren waar we mee aan de slag kunnen, we zijn tenslotte allemaal beginners met thee zelf plukken.

Mischien bij voldoende interesse dat apart rubriekje "'thee uit eigen tuin"" mag op de forum overzicht pagina,

(daar heeft Luc hekel aan, dus daarom al leuk om te vragen )

Mischien Helly is het handig om opnieuw te begunnen en dit topifc te houden voor "'kruidenthee discussie"' want lijkt mij onderwerp met nogal veel meningen en dat vervuild het eigenlijke topic nogal.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok mensen, ik ga een aanpassing doen. Ik heb een gaatje gevonden

Opties 1,2 en 4 wordt het (voorlopig?).

Edit: wat kan absoluut geen kwaad? Ik moet eerlijk zijn dat ik dat absoluut niet weet

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste zou zijn dit topic op slot te doen en een nieuwe te starten.

De eerste 10 (of meer) berichten plaats je zelf met het woord: gereserveerd. Deze berichten kan je later aanpassen in hoofdstukjes. Zo blijven alle relevante dingen op de eerste bladzij.

Je kan dan verschillende hoofdstukken maken per post heeeeeel handig!

In bericht 1 zet je dan onschuldige ingredienten

In bericht 2 de pas op ingredienten etc etc

Voordeel: niemand kan er meer tussen door kletsen als je 10 berichten gereserveerd hebt. Alleen nog maar er achter

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

De Kamille..is ie klaar? Ik heb er geen ervaring mee, ik heb ze voor het eerst in de tuin. Ik vroeg me af of je de witte blaadjes om het gele heen ook meedroogt.

Is de kamille zo goed om te oogsten? Of moet ik wachten tot ze eruit zien zoals op de tweede foto?

Hoe drogen jullie kamille?(Want als je ze ophangt valt het hele bloemetje volgens mij uit elkaar...)img747825431341926901.JPGimg747765161341926925.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Droogt heel makkelijk gewoon met witte blaadjes erbij, je kunt de kopjes eraf plukken en plat op bord/bak in de zon drogen of magnetron.

Ook in bosjes op zijn kop droogt het vlotjes, de witte blaadjes verschrompelen gewoon maar vallen er niet af het hartje blijft mooi geel.

Waneer ze goed aan de bloei zijn knip ik ze zo open mogelijk, stadium op foto lijkt mij prima.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Vandaag 5 bosjes munt geoogst. ik drink al volop kruidenthee uit eigen tuin..vanmorgen yakonblad met goudsbloem en citroenmelisse nu paddenbloemwortel met verse munt en gedroogde brandnetel.

Als deze 5 bossen munt droog zijn ga ik de kruidentheeën samenstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...
  • 7 maanden later ...
Zo dacht ik laatst: lekker, verse vlierbloesemthee lol

Gedroogd smaakt ie een stuk beter en in combi met kamillethee zeker lekker te noemen! Bij het drogen stinkt ie alleen nogal de eerste dag/twee dagen.

De eerste keer dat ik vlierbloesemthee dronk vond ik die ook goor, tot ik dus las dat je verse kruiden maar een halve minuut moet laten trekken en nu vind ik deze thee het lekkerst van alle

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...