Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hey

onze grond blijkt vrij zuur te zijn.

wat moet ik daartegen doen als ik volgend jaar terug een moestuintje wil.

we gaan wel een nieuw stuk klaarleggen, waar nu compost hoop en tuinhuis staat. en vorig jaar kippen hebben gezeten.

heb al gehoord om kalk te doen.

wat is het beste koeienmest of paardenmest, kan aan beide geraken, alleen is paardenmest bij buren en koeienmest enkele dorpen verder.

en een vere nonkel zei van stikstof of zoiets.

kunnen jullie me helpen?

groetjes

voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.

Geplaatst:

Het beste is verteerde mest dus zoiets van een jaar oud,

kalk en compost moet je tuin minder zuur maken denk ik.

Het is ook wel lekker om eens precies te weten waar je aantoe bent met de grond, daarvoor kun je bij plaatselijk tuincentrum grondmonster inleveren, en dan krijg je advies op maat wat te doen en hoeveel.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

ik zat even te denken aan regenwormen, met in cominatie de tips van de anderen leden. worden zorgen vaak ook dat de grond wat losser word, en maken de grond vruchtbaar.

groetjes:kevin verhoeven.

Geplaatst:

regenwormen zitten er zeker genoeg.

maar zoals gezegd, niet echt iets gedaan, behalve mest gestrooid. volgend jaar pakken we het beter aan.

zou paardenmest goed zijn of toch beter koeienmest?

groetjes

Geplaatst:

Zoals hans en RvO al schreven zou ook ik eerst een bodemtest doen om te kijken of en hoe zuur de grond is. Als je dat weet kan je gericht gaan kalken en doe je het dus in één keer goed. Als je zo'n test laat doen bij een goed bedrijf (bijv giabodem, maar in belgie zijn er vast ook wel) dan krijg je er meteen een bemestingadvies bij. Kalken is in ieder geval de meest voornaamste manier om de grond weer een beetje minder zuur te maken, maar eerst testen dus voordat je maar wat gaat strooien

Paardenmest is prima hoor, als je dat af en toe bij je buren kunt halen is dat helemaal top. Als het kan maak je nu alvast een hoop aan zodat het nog kan verteren zodat je het in het najaar of voorjaar op de grond kunt aanbrengen/onder kunt werken. Paardenmest is in ieder geval een goede basisbemesting voor je moestuin

Geplaatst:

Wij hebben ook een zure grond (veen), maar dat hoeft geen probleem te zijn hoor. Er zijn gewassen die je zure grond juist waarderen. Bosbessen vinden het er heerlijk op bijvoorbeeld. We gebruiken wel wat oude paardenmest, maar voor de rest groeit alles hier eigenlijk prima.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

De vraag die ik zou willen stellen is: Hoe 'blijkt' de grond waar jullie op zitten 'vrij zuur' te zijn ? Hoe weet je dat en hoe zuur is 'vrij zuur' ?

Bodemtest dus ja. En dan daarnaar gaan handelen, of verder vragen stellen aan de hand van de uitslag.

Verder is een moestuin die 'vrij zuur' is helemaal niet zo'n probleem hoor. Begin gewoon, en kijk wat het doet. succes ! Geen verse mest bij je groenten is wel een algemene regel ja. Mesthoop opzetten nu is een goeie tip, kan je hem in november opbrengen of van het voorjaar. Het is meer de humus die je dan inbrengt dan echt veel mestwaarde. Prima.

In het heel algemene : Niet te veel tuinieren in je hoofd. Gewoon doen. Natuurlijk wil je de goede basis-condities scheppen, maar dat kan ook komen met de jaren.

Geplaatst:

Ik sluit me aan bij Bit

Het is onbegonnen om op ieder plekje de juiste zuurgraad te creëren, het ene gewas vindt een goed doormeste grond geweldig (vaker dus een wat zuurdere grond), het andere gewas houd toch van een wat schralere of minder zure grond (bekalkte en luchtige grond).

Het is inderdaad gewoon beginnen zoals mijn voorganger(s) al aangeven en afzien welk gewas een beetje hulp kan gebruiken en welk gewas niet.

Bovendien gaat daar ook nog je grondsoort een rol spelen als je bezig gaat met PH waarden.

Zo is een kleigrond weer totaal anders dan een zandgrond t.a.v. de gemiddelde zuurgraad beoordeling.

Dus lekker starten en enkel bij vruchten zoals een druif, paprika of dergelijke zou ik persoonlijk de zuurgraad met een zuurgraadmetertje even wat bewaken, toch ook dat is niet echt nodig omdat het vaak zichzelf wel wijst en kenbaar maakt. (een metertje is bij iedere welkoop of dergelijke wel verkrijgbaar, maar daar heb je weinig aan als je niet weet wat je met PH waarden aanmoet of welke gewassen daar een voordeel bij doen).

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Geplaatst:

Welkoop / Boerenbond analyseren gratis een bodemmonster op de pH-waarde (zuurgraad).

Kalk wordt altijd in het vroege voorjaar gegeven. Dit kan je toedienen in korrelvorm (strooit makkelijk) maar in poedervorm is beter (Dolocal) omdat dit dan sneller opgenomen wordt. Kalk lost nml. zeer langzaam op. Strooi Dolocal alleen uit bij windstil weer. Daarna onder spitten of frezen.

Hoe weet je dat de grond zuur zou zijn ?

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

men ventje zegt dat,

omdat we veel mos hebben, en niet zoveel gras.

en heel veel dennebomen in de tuin hebben,

maar we hebben ook veel wormen in de tuin.

groetjes

Geplaatst:

Ik zie nu dat je in België woont en ik denk niet dat daar een Welkoop / Boerenbond is. Kijk maar eens op de site van DCM (een Belgische fabrikant) waar ze in België grondmonsters kunnen analyseren. Zeg er wel bij dat het uit de moestuin is.

met vriendelijke groet, Rubo

• 12 years later...
Geplaatst: (aangepast)

In de moestuin heb ik dit jaar meer mos van diverse soorten dan eerder, vooral op plekken die even kaal zijn en waar geen hark door gaat. En het lijkt of de mosgroei per jaar toeneemt.

Dus een ph-test van Ecosyle aangeschaft. Die is niet erg precies maar de ph ligt rond de 5 of net iets er boven. Hartstikke zure grond dus.

Het gaat om zandgrond die vanaf de Middeleeuwen bemest is geweest met schapenmest en heideplaggen, en vanaf ongeveer 1900 met kunstmest en de inhoud van beerputten. Vanaf ongeveer 1965 is het geen landbouwgrond meer, maar een woonwijkje met open grond, nu moestuin.

De gewassen die ik kweek doen het altijd wel goed. Daaraan zien ik geen duidelijk effect van verzuring of kalkgebrek. Als er iets mis is, denk ik vooral aan het weer. Behalve dat de tomaten wel vaak neusrot hebben.

Wat ik wel merk is dat compost, zeker oppervlakkig opgebracht, ongeveer onder je ogen oxideert en niets goeds aan de bodem kan toevoegen, door de zuurgraad.  

Op de zandgrond heb ik snel last van droogte en meer organische vochtvasthoudende massa in de bodem kan helpen, mits die niet snel vergaat. En kalk zou helpen. Afgelopen jaar heb ik de hele moestuin bestrooid met lavameel, dat wat kalk bevat, maar zienderogen zonder effect.

Mijn vraag aan jullie  is: wat is nou een fijne kalkmeststof die lief is voor het bodemleven? 

aangepast door Vinky
  • Like 2
Geplaatst:

Dit jaar is uitzonderlijk vanwege de vele neerslag die er gevallen is. Bij mij breidt het levermos zich op enkele vochtige plekken in de schaduw gestaag uit. In jaren met droge zomers neemt het levermos weer af maar echt verdwijnen doet het niet.

Lavameel is langzaamwerkend en daar kun je na een paar maanden geen effect van verwachten.

Die ph tests die je in het tuincentrum kunt kopen zijn totaal onbetrouwbaar. Een professional zal die ook nooit gebruiken maar een bedrijf inschakelen dat een gedegen grondanalyse maakt.

Als compost 'oxideert' (ik vermoed dat je bedoelt dat die nog nawerkt i.e. schimmelt) dan is die nog niet goed vergaan. Je moet compost hebben die helemaal 'uitgewerkt' is qua composteringsprocessen.

Als de planten in je moestuin het over het algemeen goed doen dan zou ik mij niet al te druk maken over de zuurtegraad van je grond.

• Like 2
Geplaatst:

@Vinky  mos heb ik dit jaar ook, vooral op de bedden waar niets staat, maar alleen af en toe de schoffel doorheen gaat. Voorheen is het me nooit zo opgevallen, maar ik heb dit jaar ook veel kale bedden (wegens slak).

Ik ga gewoon nog wat extra kalk strooien (ecostyle) Ik denk dat het mosprobleem vooral oppervlakkig is. Ik had nog compost opgebracht en wat koemest korrels voordat ik uiteindelijk het zaaien opgaf. 

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb dit jaar ook meer mos dan voorgaande jaren. Licht denk ik echt aan het vochtige jaar. Ik haal het mos telkens weg en hoop dat het volgend jaar beter gaat. Mijn planten groeiden verder prima,  dus ik maak me er op dit moment niet al te druk om. 

• Like 1
Geplaatst:

Okee, goed om te horen @Brabantse Tuinprins, @woldistel en @Gitta dat jullie dit jaar ook meer last hebben van mos door de natte voorzomer. Dat is alweer een zorg minder. 

Ja levermos gaat hier ook als een tierelier, vooral in mijn kruidenstrook (niet in de moestuin).

De ph-test van Eco-style had op sommige websites juist goede recensies, en daar ben ik op afgegaan, omdat de meeste hobby-tests inderdaad vaak worden weggezet als slecht. En ik blijf een hobbyist, een professionele test gaat me net iets te ver. Dat de grond hier zuur is, was al bekend.

En met lavameel zal ik inderdaad geduld betrachten. 

De compost die ik gebruik is gezeefde compost die minstens een jaar oud is, die elke maand is omgezet, en waar inmiddels geen pier of pissebed in zit, of een schimmellaag. Binnenkort ga ik weer compost zeven voor gebruik in maart. Die compost is nu al uitgewerkt, en in maart zeker. Wat ik met oxideren bedoel is dit: als ik in maart compost òp de grond gooi, dan is het in oktober weg, opgegaan in lucht = oxidatie. Als ik het in maart onderspit dan vind ik het in oktober nog steeds terug als compost. 

Op 25-9-2024 om 06:36, Brabantse Tuinprins zei:

Als de planten in je moestuin het over het algemeen goed doen dan zou ik mij niet al te druk maken over de zuurtegraad van je grond.

Doe ik!

Dank voor jullie antwoorden!

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...