Onslow Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Hoi allemaal, Mijn naam is Peter Scholter, 34 jaar jong, getrouwd met Marijke (33) en vader van 2 kinderen (Tim, 4 jaar en Fleur 3 jaar) en woonachtig in Axel (Zeeuwsch-Vlaanderen) Na lang wikken en wegen hebben we besloten om als "stads"mensen groene vingers te gaan kweken. Verder dan een paar boontjes en worteltjes op een piepklein stukje achtertuin zijn we nooit geraakt. We zijn steeds meer geïnteresseerd geraakt in het groene en ook voor onze kindertjes vinden we het leerzaam om te leren dat groenten en fruit niet in potjes of zakjes in de albert heijn groeien maar dat dat anders werkt. Aangezien ons eigen achtertuintje volstaat met speeltoestellen en trampolines huren we nu een perceeltje van 100 m2 bij de plaatselijke tuindersvereniging. Het perceeltje is een enorme verwilderde bende, maar dat is een uitdaging. Ondertussen druk aan het spitten en ook al gaat het niet hard, het is leuk werk. De kindertjes helpen papa heel hard. Leuk om te zien. Nou we zijn dus absolute beginners. Als iemand tips heeft om ons op weg te helpen, ze zijn welkom. Dit forum vonden we via google en is echt heel leuk om te lezen. Groetjes van, de Scholtertjes Quote
hansm Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Hoi Welkom en veel plezier hier !! Het is een heel brok zo als je het verwilderd ziet liggen, zelf heb ik als eerste paden gelegd waardoor de tuin in bedden werd ingedeeld,daar heb ik veel plezier van gehad omdat het toen wat overzichtelijker werken was.Eigenlijk werk ik nu nog zo per bed, spitten planten enzv Quote Players only love you when they're playing.
Sandra Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Hoi Peter, Welkom hier, nou das een best omspit lapje maar het wordt vast heel erg mooi en goed gevuld! Veel plezier op het forum. Quote groetjes Sandra
Jorg Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Welkom Peter. Het prachtige zeeuws-vlaanderen. Daar kom ik ook vandaan 100m2 is mooi om mee te beginnen. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Leuk om te zien dat de kids meteen enthousiast zijn! Ik hoor wel hoe het eerste seizoen jullie af gaat! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Jorieke123 Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Welkom! Net als Hans werk ik ook met paden en kleinere veldjes. Dat maakt onkruidwieden en het bewerken van de grond wat overzichtelijker... elke dag een veldje! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
wouttie75 Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Welkom, doe rustig aan beetje bij beetje, probeer zoveel mogelijk wortelonkruid te verwijderen, elk stukje (kweek)gras wat je in 2en hakt worden weer 2 plantjes. Zie ook mijn topic "ik kan geen kweek meer zien" het stuk wat ik vorig jaar heb gedaan is nog heel mooi zwart. Ik ben ook net aan een nieuw stuk begonnen en ga met een gemiddelde snelheid van 4 m2 per uur. 4 uurtjes per week en ik hoop zo half maart klaar te zijn. Maar pas op moestuinieren werkt zeer verslavend dus weet waar je aan begint. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Dorien Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Hallo Peter en de rest allemaal!Je ziet er niet uit als onslow hoor.. Quote
Kamilla Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Hoi Peter, een goed begin is het halve werk. Welkom hier en heel veel succes met je klus. Quote
jos Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Het lijkt me inderdaad verstandig om met de paadjes en zo dus afgebakende stukken te beginnen.Ik ben trouwens wel jaloers op de fijne grond die jullie daar in zeeuws vlaanderen hebben. Als je het onkruid er eenmaal uit hebt dan is het makkelijk bijhouden. Een kennis van me heeft verschillende tuinen rond Philipine, onkruid makkie, je pakt het vast en trekt het met wortel en al uit.Als ik probeer onkruid uit te trekken blijven gegarandeerd de wortels zitten.Veel succes met jullie tuin in Axel en laat maar van je horen als er vragen zijn waar wij op het forum bij kunnen helpen. Quote
Onslow Geplaatst: 5 februari 2011 Auteur Geplaatst: 5 februari 2011 Hoi allemaal, Dank voor de fijne reacties met meteen al nuttige tips. Voel me meteen al een beetje thuis hier Paadjes leggen was ook al m'n bedoeling, maar heb nog niet genoeg tegels. Maar ik houd de advertenties scherp in de gaten of ik hier in de buurt ergens gratis grindtegels kan halen. Wat betreft het onkruid, dat is er niet zomaar uit te trekken. Echt niet te doen. Stevige vettige grond. Dus spit ik alles maar om, nadat ik waar ik kan er wat heb uitgetrokken. 'k heb gelezen dat om de grond wat minder vettig en compact te krijgen je er wat "bergen" compost doorheen kan mengen. Of is dat een slecht plan? Kan ik die compost er meteen op / door gooien? Of kan ik beter wachten tot ik het groen wat ik onder heb gespit wat is "weggerot"? Nou nogmaals bedankt voor de reacties. Ik hoop jullie nog veel te spreken. Groe(n)ten,Peter Quote
Koert Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Welkom Peter, Jorg had het al een keer mooi uitgelegd, dat antwoord sluit mooi aan op jouw vraag:https://www.moestuinforum.nl/post3474.html?hilit=spitten#p3474 Quote Even a broken clock is right twice a day
Onslow Geplaatst: 5 februari 2011 Auteur Geplaatst: 5 februari 2011 Dank je wel Koert. Er is hier zo veel te vinden, dat ik nog niet alles heb gevonden Quote
Niek Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Hoi Peter! Welkom op het forum! Ik ben, net als jij, ook een beginneling. Er zit hier echter een hoop kennis op dit forum en je hebt snel antwoord op al je vragen! Heb je al ingelezen over wisselteelt e.d.? Zo niet bekijk dan eens: http://www.webmare.nl/Pages/Wisselteelt.html Verder staan er op mijn introductiepagina ook al wat tips & trics van de pro's: moestuin-in-utrecht-t565.html Groetjes, Niek Quote
Onslow Geplaatst: 6 februari 2011 Auteur Geplaatst: 6 februari 2011 @Niek, Dat artikel over wisselteelt was zeer welkom. Bedankt. Mooie moestuin heb jij. Ben benieuwd hoe alles gaat worden. Groeten, Peter Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.