Sandra Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 (aangepast) Misschien stel ik nu een hele domme vraag maar goed het zij zo. Ik wil op een klein stukje wat aardappelen telen maar het gaat echt om een miniem stukje. De meeste poot aardappelen zijn per 0,5 of 1 kilo te verkrijgen. Dat is voor mij teveel omdat ik ook met de bewaarruimte zit. Heeft iemand enig idee waar je poot aardappelen los kunt kopen? 1 april 2011 aangepast door Gast Quote groetjes Sandra
Kamilla Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Soms kom ik wel eens een adres tegen waar je ze per stuk kan kopen. Misschien is het handig om met een of meerdere mensen samen te doen. Dat doe ik ook, want ik zet ook maar 10 poters per jaar. Mijn vader neemt meestal 3 soorten in zijn volkstuin en dan is mijn tuintje daar een mini-afspiegeling van. Met de rest van het zaadgoed doen we het op dezelfde manier. Quote
jos Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Bij aanvang van het pootseizoen staat er een marktkoopman met grote jutezakken pootgoed (vnl div soorten aardappelen).Helaas Sandra is dit op de markt in Maastricht.Misschien kun je het op een grotere markt bij jullie in de buurt eens proberen tegen die tijd. Quote
hansm Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Mischien kun je de overige pootaardappelen wel gewoon gelijk opeten, dan weet je ook alvast of ze lekker zijn Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Ik las net in 1 van mijn mooie engelse tijdschrijften ( @ Luc) over iemand die 1 (supermarkt) aardappel had. Die was uitgelopen. Toen heeft ze met een appelboor die uitgelopen stukken uitgeboord, en die stukken een dag laten drogen. Die heeft ze daarna gepoot als pootaardappels, en dat leverde lekker wat aardappels op!Op die manier heb je ook niet (zoveel) last van het feit dat ze bespoten kunnen zijn. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Hoe verzinnen sommige mensen het toch ik vindt het verbazend, daar zou ik nou nooit opgekomen zijn om de groeipunten enzo uiteboren en dan lukt het ook nog.Moet je ook proberen Jorieke met je Vreekenaardappels Quote Players only love you when they're playing.
Sandra Geplaatst: 4 februari 2011 Auteur Geplaatst: 4 februari 2011 Soms kom ik wel eens een adres tegen waar je ze per stuk kan kopen. Misschien is het handig om met een of meerdere mensen samen te doen. Dat doe ik ook, want ik zet ook maar 10 poters per jaar. Mijn vader neemt meestal 3 soorten in zijn volkstuin en dan is mijn tuintje daar een mini-afspiegeling van. Met de rest van het zaadgoed doen we het op dezelfde manier.   Haha ik durf het bijna niet te zeggen maar ik woon in een omgeving waar pas ergens 25 km verderop een tuinvereninging is en daar kom je als buitenstaander al niet tussen. Ik kan eventueel de buren vragen maar de buren zijn mensen die maar een aantal weken per jaar hier komen, ik woon nl op een park in het bos. Markten met dit soort dingen dan zou het al een fair moeten zijn en die beginnen ergens rond juni. Dat van die supermarkt aardappelen zie ik zelf niet zo zitten omdat ik juist die aardappelen zo waterig vindt smaken ja beetje zinnig ben ik wel sorry. Ik kan nog kijken bij de fourage handel maar volgens mij verkopen die ook per gewicht... Quote groetjes Sandra
jos Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Jorieke ik bgrijp niet helemaal wat je bedoelt met niet veel last van het spuiten. Aardappels uit de supermarkt zijn echt wel met een aantal chemicalien bespoten (zoals phytophtera/rot/beestjes en daarna met een middel tegen schieten. Natuurlijk als je bedoelt dat op die kleine stukjes wellicht niet veel zit oke.Het is trouwens niet zo vreemd van die kleine stukjes.Tuiniers sneden vroeger vaak een dikkere pootaardappel in 2 of 4 stukjes, die dan gepoot werden, als ze maar een groeipunt (oog) hadden. Hoeft tegenwoordig niet echt meer, we hebben nu gecertificeerd pootgoed met rasvaste eigenschappen en dezelfde maat. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Bij de supermarkt hebben ze ook minder waterige soorten... in de kleine kilo zakjes. Het gif zit dan alleen op het stukje schil om de uitloper, de rest is het binnenste.. Ik quote ook maar wat ik net las Natuurlijk verkoopt men pootgoed, maar de vraagstelster wil niet zo'n zakje kopen omdat daar teveel in zit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorg Geplaatst: 4 februari 2011 Geplaatst: 4 februari 2011 Supermarkt aardappelen zou ik je niet aanraden in verband met schimmels die je zo in je tuin brengt. Ga voor gecertificeerde pootaardappelen. Kijk over enkele weken eens op de markt, daar verkopen ze de pootaardappelen los. Misschien ook wel bij het lokale tuincentrum/welkoop/boerenbond. Bij sommige zaadhandels verkopen ze ook pootaardappelen vanaf in zakjes vanaf 1 kg @ Jorieke: grappige tip Is inderdaad wel iets al je maar weining nodig hebt zoals in de makkelijke moestuin. Quote
Sandra Geplaatst: 4 februari 2011 Auteur Geplaatst: 4 februari 2011 Ik ga maar eens informeren bij de fourage handel hier. De welkoop verkoopt bij mijn weten hier geen losse aardappelen maar anders ga ik gewoon heel brutaal eens kijken wie allemaal een moestuin heeft en vraag ik daar gewoon. Quote groetjes Sandra
Eva Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 In leeuwarden is vrijdags een markt in het centrum, daar staat een mannetje met zaden etc. ik denk dat hij over een paar weekjes wel weer losse poot aardappelen verkoopt...ik kan je wel op de hoogte houden als je wilt...ik zou geen supermarkt aardappelen gebruiken! daar kunnen van allerlei ziekten inzitten en die zijn weer lastig van je tuin te krijgen! Quote
Sandra Geplaatst: 5 februari 2011 Auteur Geplaatst: 5 februari 2011 Eva, als je zou willen graag, misschien kun je ook vragen of hij ook op andere plaatsen nog staat ( dacht zelf even aan Drachten). Quote groetjes Sandra
mdubbelm Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Misschien stel ik nu een hele domme vraag maar goed het zij zo. Ik wil op een klein stukje wat aardappelen telen maar het gaat echt om een miniem stukje. De meeste poot aardappelen zijn per 0,5 of 1 kilo te verkrijgen. Dat is voor mij teveel omdat ik ook met de bewaarruimte zit. Heeft iemand enig idee waar je poot aardappelen los kunt kopen? Hallo Sandra, Wij hebben binnenkort op onze webshop (Tuinspul) kleine aantallen pootaardappelen te koop, ik verwacht met een week of 2. We zitten ook in Friesland, ik weet niet in welke regio je woont maar anders zou je ze ook kunnen komen halen in onze winkel aan huis. Quote
Jooze Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Het kleinste wat ik heb gevonden is bij www.levenvanhetland.nl die verkopen aardappels per 10 stuks. Succes. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
kustlijn Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Waarom hebben supermarkt aardappelen meer kans op schimmels Jorg?Worden ze minder besproeid? Mijn verloofde poot ook uitgelopen aardappelen in de tuin.Tot heden groeiden deze allen uit, en gaven ook aardappelen. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Jorg Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Waarom hebben supermarkt aardappelen meer kans op schimmels Jorg?Worden ze minder besproeid? Mijn verloofde poot ook uitgelopen aardappelen in de tuin.Tot heden groeiden deze allen uit, en gaven ook aardappelen. Heeft vooral te maken met grondschimmels en Phytophthora. De aardappel kan daarmee besmet zijn geraakt tijdens het teeltseizoen bij de boer op de akker en kan mogelijk meeliften naar jou tuin. De kans op Phytophthora wil je het liefst zo klein mogelijk houden (ook voor de tomaten) Quote
Jooze Geplaatst: 5 februari 2011 Geplaatst: 5 februari 2011 Sandra, Je kan ook lid worden van het levenvanhet land. Dan krijg je steeds een mail en kan je bv op tijd pootgoed van knoflook, aardappel enz bestellen (lees zodra ze het op de site zetten dan is het nog niet uitverkocht). Je krijgt het veel later, maar op de juiste tijd binnen. Jooze Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
lieven Geplaatst: 6 februari 2011 Geplaatst: 6 februari 2011 Chemische - kankerverwekkende! - kiemremmers krijg je gratis bij je supermarktpiepers. Koop gewoon een zakje aardappels bij je bioboer en plant de kleintjes. Quote
Sandra Geplaatst: 1 april 2011 Auteur Geplaatst: 1 april 2011 Ik heb uiteindelijk om te proberen en omdat het ook voor het eerst is een netje doré's opgehaald, en wou ze morgen gaan poten. Het grootste gros is namelijk al ontspruit. Maar tot hoe lang kun je pootaardappelen bewaren eigenlijk? Quote groetjes Sandra
Sandra Geplaatst: 1 april 2011 Auteur Geplaatst: 1 april 2011 ik zoek waarschijnlijk verkeerd maar kan nergens echt een schema vinden mbt het poten en oogsten van de aardappel. Voor zover mij bekend is dit een vroege oogst aardappel maar als iemand mij nog wat info kan geven graag. rijtjes van 30 cm met ongeveer 50cm er tussen had ik begrepen? Quote groetjes Sandra
Nicolette Geplaatst: 1 april 2011 Geplaatst: 1 april 2011 als je besluit supermarkt aardappeltjes te gebruiken. Is de manier ze 2 keer te wassen en tussen door te laten drogen. Dit deed mijn vroegere buurman op de tuin voor hij ze liet kiemen. (maar ja hij had de oorlog meegemaakt ) Het supermarkt aardappeltje wordt namelijk behandeld met een anti spruit middel om het spruiten tegen te gaan. Sommige mensen zijn hier allergisch voor en krijgen dus jeuk bij het aardappel schillen en denken dan ten onrechte dat ze niet tegen aardappels kunnen. Persoonlijk denk ik dat het handigst is om schoon, ziekte vrij zaaigoed te hebben. Probeer eens of je ergens een kleinere hoeveelheid kan bestellen. Die vraag krijgen ze vast wel vaker. Quote
Sandra Geplaatst: 1 april 2011 Auteur Geplaatst: 1 april 2011 Nee dit zijn wel pootaardappeltjes maar bij een tuincentra vandaan had ik vergeten er bij te zetten. Quote groetjes Sandra
Nicolette Geplaatst: 1 april 2011 Geplaatst: 1 april 2011 dan gaat t vast goed komen geniet morgen van het zonnetje en je tuintje Quote
Jorg Geplaatst: 1 april 2011 Geplaatst: 1 april 2011 ik zoek waarschijnlijk verkeerd maar kan nergens echt een schema vinden mbt het poten en oogsten van de aardappel. Voor zover mij bekend is dit een vroege oogst aardappel maar als iemand mij nog wat info kan geven graag. rijtjes van 30 cm met ongeveer 50cm er tussen had ik begrepen?Heb je hier wat aan Sandra: https://www.moestuinforum.nl/aardappels-poten-t1034.htmlBij vroege aardappeltjes hoef je niet persee te wachten tot het loof af begint te sterven en kan je zo af en toe al een paar planten uit doen. Volgens wikipedia is doré een vroege aardappel. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.