Patrijs Geplaatst: 4 april Geplaatst: 4 april (aangepast) Veel leveranciers zijn bij mij in volgorde van eerste oogst: winterpostelein veldsla witlof asperges courgettes tuinbonen Boontjes Tomaat N-Z spinazie pompoenen boerenkool, snijbiet bieten prei en pastinaak Russische bladkool. Je kan alles op zo veel manieren klaarmaken, Google is je vriend en anders goede kookboeken en een kok met fantasie. (Dit jaar geen een keer boerenkoolstamppot gegeten maar net wel pastinaak/boerenkoolsoep op) 4 april aangepast door Patrijs 3 Quote De moestuin van Patrijs
Rooie Geplaatst: 4 april Geplaatst: 4 april Wij hebben winterharde rucola staan. Kan je van blijven oogsten. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 4 april Geplaatst: 4 april Dat is de wilde rucola. Diplotaxis tenuifolia = wilde rucola 3 Quote De moestuin van Patrijs
speets Geplaatst: 4 april Geplaatst: 4 april Is de uiensoepboom al genoemd? 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Rookie Geplaatst: 4 april Auteur Geplaatst: 4 april Nee... Wat is dat? Klinkt naar iets dat ik wel wil hebben!😋 1 Quote
speets Geplaatst: 4 april Geplaatst: 4 april Even googlen? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Rookie Geplaatst: 4 april Auteur Geplaatst: 4 april Goh, dat ik daar nou niet aan gedacht heb... 2 Quote
Rookie Geplaatst: 6 april Auteur Geplaatst: 6 april Op 4-4-2025 om 15:35, Patrijs zei: Russische bladkool. Wat voor soort soort is dit? Die wil ik wel eens gaan proberen. Quote
Patrijs Geplaatst: 6 april Geplaatst: 6 april (aangepast) ik ben ooit begonnen met gekregen zelf gewonnen zaad van ik denk Midnight Sun, maar kweek al weer jaren van zelf gewonnen en misschien ook wel gekruist. zaad. Voor meer info : KLIK HIER. Ook Diana heeft een mooi overzicht gemaakt van de bladkoolsoorten. 6 april aangepast door Patrijs 3 1 Quote De moestuin van Patrijs
EdelSpint Geplaatst: 12 april Geplaatst: 12 april Op 3-4-2025 om 15:20, Rookie zei: Ik ben op zoek naar een (blad)groente, waar ik de zomer door van kan plukken, en die veelzijdig is qua verwerking in eten. Thinking outside the box: Amarantblad, dahliablad, snij- of sperzieboonblad, tuinboonblad, zoete aardappelblad etc etc 3 Quote
Rookie Geplaatst: 12 april Auteur Geplaatst: 12 april Ik denk daar nou nooit aan, dat die bladeren ook eetbaar zijn. Die zoete aardappel hoorde ik ook hier onlangs. Dank voor de reminder. Quote
EdelSpint Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april 20 uren geleden, Rookie zei: dat die bladeren ook eetbaar zijn. Ik heb net alle overtollige bladeren gegeten van de dahlia die ik getopt heb. Iets kruidig (bijna peterselie-achtig), iets pittig (zoals rucola), heel subtiel zoetigs (als je t zure van een veldzuring wegdenkt). Ik vind het heel lekker, maar in het begin was het erg wennen! Zoete aardappelblad wordt geprezen om zijn zogenaamd lekkere blad. Ik probeer het al jaren te eten, maar voor mij went het nooit. Vind t toch niet zo lekker, en het laat een bittere nasmaak in mijn mond achter die nog een tijdje blijft. Je zou het niet verwachten, maar ik heb dan liever Dahliablad door mijn salade 😎 Amarant is ook echt een bladgroente eigenlijk. Naast de zaden. Bladeren van peulvruchten zijn eetbaar, lekker en smaken, niet verrassend, naar de peulvruchten, haha. Alle genoemde bladeren kunnen ook bereid worden. Ik eet ze meestal rauw 😇 Voor alle bladgroente geldt: neem jong, mals, weinig behaard, groen blad. Ook minder jonge bladeren zijn eetbaar, maar worden al gauw te stug. 4 Quote
Rookie Geplaatst: 13 april Auteur Geplaatst: 13 april Grappig, ik zou daar dus nooit aan denken... Quote
Gitta Geplaatst: 19 april Geplaatst: 19 april Op 13-4-2025 om 14:37, EdelSpint zei: Bladeren van peulvruchten zijn eetbaar Dit wist ik dus nog niet. Zo leren we iedere keer weer wat bij. Quote
Flup Geplaatst: 19 april Geplaatst: 19 april (aangepast) Ik heb dit jaar spinaziezaad uit Nepal gekregen. Wordt 45cm hoog en is even wat steviger als normale spinazie. Ik ga het testen, heb geen idee of het qua smaak vergelijkbaar is met de spinazie die ik ken. Nieuw-Zeelandse spinazie kun je ook blijven plukken. Rucola vind ik ook erg lekker. 19 april aangepast door Flup 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.