Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heel tevreden van Elianny! Mooie en vooral lekkere vruchten met de 'echte' aardbeiensmaak.

Gariguette vliegt er dan weer uit. Niet zozeer omwille van de smaak, maar de opbrengst is héél matig.

• 1 year later...
Geplaatst:

Buurman Fred heeft vorig jaar al zijn aardbeien vervangen voor het ras Albion. Een doordrager. Vorig jaar deden ze het gelijk al goed.

Heb dan ook wat uitlopers van hem in mn tuin staan sinds dit voorjaar (m.d.a. Fred en de buuv omdat ik zelf nog niet mocht lopen).

En die dragen nu aan één stuk door aardbeien. En erg lekkere aardbeien ook nog.

Gedurende het jaar lijken de aardbeien ook steeds groter te worden.

Ook bij Fred, nu het tweede jaar, dragen ze volop en het ziet er nog niet naar uit dat ze daar snel mee ophouden.

Dit is dus echt een fijn ras. Een aanrader.

Dit jaar nog meer uitlopers verzamelen en een hele bak mee vol zetten is het plan.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Hier is mijn planning voor de aardbeien als volgt

Serre

• -Daroyal (vroege voor in de serre)

Stelling

• -Amandine (nieuw)
    -Elianny (zeer goede productie maar redelijk bossig in groei)
    -Figaro (nog overwegen tegen Elianny)
    -Rumba (echt goeie op alle vlakken!)
    -Malwina (als laatste)

Vollegrond op doek

• -Tardive de Leopold
    -Red Gauntlet (nog niet zeker)
    -Mount Everest
    -Frau Mieze Schindler (uitstekend van smaak en goed van productie)
    -Mara des bois (laatste jaar)

Doordragers om te vermeerderen tegen volgend jaar

• -Mariguette (is de verbeterde Gariguette)
    -Charlotte (vervanger van Mara des bois)Anais (zeer lekkere met iets mindere productie dan Annabelle)
    -Annabelle (zelfde als Anais maar met meer opbrengst)
    -Nova Gento

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik zat zojuist even door de eerste pagina's van dit onderwerp te lezen en kwam het volgende tegen:

Cambridge Favorite: Compacte lagere plant , blad op vrij korte stugge stelen. vol en bossig. dikke uitlopers. Kleinere tot middenmaat vrucht, dicht op de plant, lastiger plukken. Prachtige diep rode tot donkerrode richting paarse vruchten. Heerlijk zoet, en mnder zuren. Diepe smaak. Doet me denken aan een glas port. Wel meerdere die wat rot vertonen ook na droge dagen ( dicht op de plant dragend )

maar een heel eigen kleur en geur. Geur is erg mooi.

Ik las "klein tot middelmaat vrucht, donkerrood, heerlijk zoet, geurend....en port". Ik dacht meteen, die wil ik En zoals het bij mij meestal het geval is (raar maar waar)...wat ik wil, is uitverkocht of moeilijk aan te komen. Als je googled op "cambridge favorite aardbei" vind ik nergens een link waar ik ze kan kopen. In het Engels wel, maar dan zijn het Engelse bedrijven waar besteld moet worden.

Mijn vraag: heeft de plant toevallig een andere Nederlandse naam waar ik op kan zoeken (het is volgens mij niet Cambridge Favoriet...want dan kom je vooral bij dieet websites uit ). Of misschien dat iemand een aardbeien verkoper weet waar deze te koop zijn.

Geplaatst:

Ik heb ze jaren geleden inderdaad in Engeland aangeschaft. Bij mij zijn ze uit de tuin verdwenen, planten gingen snel hard achteruit, kregen vlot veel schimmels. Aardbeien waren heerlijk, dat wel. Ik geloof dat Appelvrouw de planten nog heeft. Misschien Weknow ook wel. Zou niet weten of ze eigenlijk überhaubt wel in Nederland te krijgen zijn, kom ze nooit tegen.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Voor alle geïnteresseerden en diegene die nu bezig zijn jonge planten of frigostekken te bestellen, schop ik dit topic weer eens terug omhoog.

Geplaatst:

Ik moet nog twee bakken vullen, ik twijfel tussen de Elianny en de Evie2. Beide vallen goed hier al lijkt de Evie2 toch de voorkeur te genieten? Iemand die beide gehad heeft en een voorkeur heeft? Komen in bato bakken.

Geplaatst:

Geen reacties helaas, dus wat doe je dan? Dan bestel je beide! Dat ik daar niet eerder aan dacht! Samen met een paar plantjes Malwina. Naar gelang dit seizoen vordert zal ik mijn ervaringen plaatsen.

Geplaatst:

Elianny én Evie 2 zijn beiden prima aardbeien. Mijn voorkeur gaat uit naar Evie 2. Maar dat staat ook al een stuk terug in dit topic, vandaar dat ik niet dacht te hoeven reageren.

Geplaatst:

Jawel Bit ik had je reacties gelezen . Ook van de tijd van Borsalino veel gelezen. Hij raadde ook beiden aan. Maja hij had zo ontzettend veel bakken dat de keus nog moeilijk is. Maar meerdere mensen, meerdere ervaringen is toch vaak fijner.

Evie2 is een doordrager wat me wel bevalt, van alle soorten wat om toch de oogst zo te spreiden. Ik heb ernaast nog Korona en Senge Sengana. En drie plantjes Dar Select in een normale bloempot (iets met moeilijk planten weg kunnen doen haha).

Ik ben benieuwd!

Geplaatst:

Ik vind het leuk om veel verschillende aardbeirassen en soorten te hebben, zodat je niet steeds dezelfde hebt. Dan heb je ook over een hele lange periode aardbeien. Van veel rassen heb ik wel maar 1 of 2 planten. Uiteindelijk hoop ik van ieder ras die ik goed genoeg vind 10-15 planten te hebben, zodat ik de rassen niet makkelijke kwijtraak.

Ik vind bosaardbeien (Fragaria vesca) ook heerlijk.

Ik vind 'Lucida perfecta' een hele mooie en lekkere aardbei.

Geplaatst:

a2dc7cefbdd99ab91980f965e2b156db.jpg

24a18530460982a5291476daf65ce956.jpg

Dit zijn mijn aardbeien die ik bij schoonmoeders in de moestuin heb geplant op 2 ruggen met zwarte folie...

En daar overheen ligt stro... Zodat de vruchten de grond niet raken... En zo kunnen rotten

0263ba52a717f9043731202e2a7ff812.jpg

1272ad3158a13670289db66a2d16584f.jpg

Dit zijn foto's van de aardbeien die ik thuis aan de schuur heb hangen... (8x bakken van 1m met elsanta)

Waar ik inmiddels ook een druppelsysteem op heb aangesloten...

De laatste foto is van de pluk van 1 avond...

Dit jaar ben ik begonnen met meerdere rassen te verzamelen om thuis op te kweken

- Elsanta

- Sweet eve (doordrager)

- Lambda

- Malling centenary

- Sonata

- Triumph (doordrager)

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De aardbeien van www.aardbeiplantje.nl zijn binnen.

Ik heb de volgende rassen gezet:

6st Daroyal (vroeg)

6st Korona (midden)

5st Sontana (Midden)

5st Malwina (Laat)

Lambada was helaas uitverkocht anders had ik die ook aangeplant.

Uitgaande van mijn literatuurstudie zijn Korona en Lambada mijn favourite. (Lambada wegens de smaak recensies, Korona wegens de smaak en ziekte tolerante recensies) Nu gaan we kijken of dit ook werkelijk zo is.

De frigoplanten staan in de volle grond.

Misschien dat er vanuit een markt nog een ras aangeschaft wordt.

• 1 year later...
Geplaatst:

Vorig jaar en vandaag met wat verschillende personen een smaaktest gedaan.

Daroyal was unaniem nr 1.

Korona en sontana scoorden beide hetzelfde.

Daroyal is groot, glanzend rood en zoet met iets zuren ertussen. door de zuren smaken de aardbeien beter dan de andere rassen, ze zijn echter niet zo zuur dat je er bv suiker bij moet nemen (wat wel is bij de supermarktaardbeien)

Korona is er donkerrood maar doordat deze zet is en de zuren mist smaakt hij ook wat wateriger. trouwen heb ik dit jaar bij Daroyal geen botrytis en bij Korona en sontana wel.

Trouwens heb ik vorig jaar Frigo platen gezet, deze heb ik geen uitlopers laten produceren en dit jaar is mijn oogst enorm. hierom laat ik de planten voor een derde jaar staan en laat ze volgend jaar na de oogst allen 1 uitloper maken welke ik dan in een nieuw bed ga plaatsen. deze oude planten gaan er dan uit.

En dan meteen een stuk of 5 lambada aardbeien ertussen.

Geplaatst:

De Darselect was enorm zoet dit jaar en zeer grote vruchten!

Daroyal staat hier voor het eerste jaar En middelmatige vruchten en een beetje zoet/zuur!

Sonata zeer grote vruchten en zoet!

Voor mij is de darselect ook een topper maar wel iets minder aardbeien!

Geplaatst:

Kan het zijn dat Korona op 1 jarige planten zoetere vruchten geeft en op 2 jarige planten wat waterige vruchten geeft?

Ik heb namelijk 1 jong Korona plantje en de rest van twee jaar geleden. ik vind ze maar waterig smaken in verhouding met Daroyal. Alleen de eerste aardbeitjes van het kleine plantje zijn wel lekker zoet. de 2 jarige planten hangen trouwens wel helemaal vol met vruchten.

Geplaatst:

Gisteren bij een kennis Koronas geproeft welke jaarlijks nieuwe frico pantjes zet. Deze zijn aanzienlijk zoeter dan de koronas aan mijn 2 jarige planten.

Hebben jullie ook gecontateerd dat oudere korona planten minder zoete tot waterige aardbeien geven?

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Enige tijd terug heeft mand een link geplaatst naar een pdf met de beschrijving van vele aardbeienrassen. Waaronder veel oude rassen.

Met de zoekfunctie krijg ik deze post niet terug gevonden. Weten jullie welke pdf ik bedoel?

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

dit jaar heb ik een aantal verschillende rassen besteld om de allerlekkerste te vinden.

nog niet alles heb ik kunnen proeven(of genoeg proeven om een definitief oordeel te geven), maar de eerste resultaten zijn er, en niet helemaal wat ik had verwacht.

lambada las ik veel positieve dingen over, dus hier had ik hoge verwachtingen van. maar ik vind ze erg tegenvallen. ik zie wel in waarom andere mensen ze lekker vinden, ze zijn erg sappig en zoet, en nog veel en grote vruchten ook.

maar ik mis het zuurtje. iets te zoet naar mijn smaak, en door het gebrek aan zuur vind ik ze vrij saai kwa smaak. mischien dat ik er wel 1 plant van hou volgend jaar, maar zeker niet m'n favoriet. hij is zeker niet vies, maar het is niet wat een aardbei hoort te zijn voor mij. meer gewoon een zoet suikerbommetje, maar als ik dat wil koop ik wel een zak snoep.

maar ik heb wel 1 duidelijke favoriet die met kop en schouders uitsteekt boven alle andere aardbeien die ik geproefd heb tot nu toe. perfecte zoet/zuur balans, precies de smaak die ik van een aardbei verwacht. en dat is een ras die ik er maar willekeurig bij gegooid had zonder hoge verwachtingen:

polka.

daar ga ik dus volgend jaar zowieso van bij bestellen, en de huidige plant vermeerderen uit uitlopers.

2e plek is senga sengana. lekkere aardbei, voldoende zuur. maar als ik eerst een senga sengana eet, en gelijk erna een polka, dan is de polka toch echt wel duidelijk lekkerder.

grote tegenvaller is mara des bois. ik zie 'm online vaak vergeleken worden met de bosaardbei, en aangeprezen om z'n smaak. enige gelijkenis met een bosaardbei die ik erin zie is de vorm en formaat van de vrucht, maar de smaak is beneden middelmatig. veel te stevig vruchtvlees, en saai kwa smaak, die komt er volgend jaar zeker niet meer in.

verder nog cherryberry geproefd, mischien veranderd m'n oordeel over deze nog 'n beetje als ik er meer van proef, maar zover, prima gemiddeld aardbeitje, maar niet echt een uitblinker.

ook de ananasaardbei, gelukkig proeft 'ie niet teveel als echte ananas, want ik lust geen ananas. leuk gimmick-plantje om er 1 van te hebben, maar geen vervanging voor andere aardbeien.

edit:

ondertussen ook genoeg aardbeien kunnen proeven van evie2 om een definitief oordeel te kunnen vormen. en man, wat is dat een smerige aardbei. ik had er goeie verwachtingen van aangezien er hier op het forum een aantal lovende oordelen over staan. ik weet niet waar het aan ligt, mischien aan de manier van kweken?

maar wat ik wel weet, is dat deze er uit vliegt, die komt volgend jaar m'n balkon niet meer op. keer op keer weer als ik er een proef heb ik de neiging 'm uit te spugen. heb ze elke keer nog wel net doorgeslikt, maar wel zo snel mogelijk even kauwen en weg ermee, en dan snel op zoek naar elke andere willekeurige aardbei, of iets anders eetbaars, om de smerige smaak weg te werken. zowel te weinig zoet als te weinig zuur, maar niet gewoon waterig maar echt een smerige smaak. hangt wel mooi vol met mooie grote aardbeien trouwens, maar ja, voor uiterlijk doe ik het niet, ik wil een lekkere aardbei.

en trouwens nog steeds polka met stip op nummer 1. keer op keer weer heerlijke aardbeien van die polka-plant, echt spijt dat ik er maar 1 heb.

ook ben ik er achter gekomen dat de ananasaardbei lekkerder is als ie wat verder doorgerijpt is naar een rozige kleur, hij is dan lekker zacht en sappig, beetje geparfumeerd-achtig aroma, lijkt niet meer op ananas maar wel lekker(maar niet standaard aardbei, leuk om erbij te hebben, maar geen vervanging voor 'echte' aardbeien)

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De snow/white (ananasaardbei) aardbeien gaan er hier uit. Zonde maar het is niet anders! Ik kan niet goed zien wanneer ze nou precies goed rijp zijn en andere mensen vinden ze vaak nou ook weer niet zo speciaal!

Fryge geeft het hierboven ook al aan.

Lijkt een leuke plant / iets maar valt toch wat tegen vind ik. Daarnaast heeft het plantje geen voordelen tov andere aardbeisoorten!

Geplaatst:

Malwina top. Vrijwel nul vraat eraan ook. Late rijper dus na de andere rijp. Frau mieze top. Prachtige aardbei en heerlijk zoet, zacht en sappig. Korona lekker maar hier nog klein het eerste jaar. Furore moest ik even op wachten voor ze lekkerder werden. Wel wat meer vraat en zeker niet zo lekker als malwina. Favori vind ik echt troep. Bijna niks van gegeten want ze worden al aangevreten voor ze rijp zijn (en dan zijn ze nog helemaal niet lekker). Ik merkte dat ik bij Favori gewoon langsliep en als ik dan allemaal rode aardbeien zag liep ik zo door. Echt zo van LAAT maar deze zijn toch volledig hol en nog smakeloos ook. Mara des bois was ook een dikke tegenvaller. Kleine rot aardbeitjes en nul herkenning van alle prachtige verhalen over de zogenaamd geweldige smaak. Niks van gemerkt.

Geplaatst:

Ik ben nu 2 jaar aan het experimenteren met aardbeien

het eerste jaar met plantjes van het tuincentrum en dit jaar met stellingteelt

junidragers in pot 1ste jaar in pot bij terras weinig opbrengst

2de jaar in pot bij terras

gorella lekker prima aardbei matige opbrengst

magnum lekker prima aardbei matige opbrengst

Elsanta lekker prima aardbei matige opbrengst

rabunda doordrager redelijke opbrengst maar wat droog ziet er niet mooi uit gaat eruit

stellingteelt ijsplantjes dit jaar opgestart

junidragers door late plant op 29 april viel de productie in juli

elyanny prima smaak licht knapperig , grote en redelijke opbrengst... echte favoriet de vraag uit de familie is groter dan deze 60 plantjes leveren.

senga sengana prima smaak, grote en super opbrengst wel een relatief zachte aardbei veel gebruikt voor jam maar de potten gaan bijna sneller leeg dan ik kan produceren.

Doordrager

Evie2 redelijke smaak licht knapperig goede bite wat waterig op zich bekend voor een doordrager wat is een betere? geen idee

van de stelling teelt soorten heb ik ook wat bij het terras in pot gezet

De grote, smaak en opbrengst was voor alle drie duidelijk minder doe ik volgend jaar niet meer.

Voor mij is de stellingteelt een uitstekende toepassing voor aardbeien

2019-05-18-2075771564077335.16

2019-06-25-1970131564077337.50

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...