Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb op wat planten die ik een aantal weken geleden verpot heb, schimmel op de takken en stam zitten. De planten die ik niet verpot heb en er tegen aan staan, hebben het niet. 

Nu heb ik de besmette takken verwijderd, alleen 4 uur later zat het weer op? 

Weet iemand wat het is en is het schadelijk?

20250324_130154.jpg

20250324_130653.jpg

Geplaatst:

Schimmel groeit toch niet zo snel? En het kan niet anders zijn dan dat het dood materiaal is, tweede foto wel, eerste kan ik niet goed beoordelen.

Maar heb je ze dan in een hele vochtige ruimte staan (luchtvochtigheid >90%)? Beter even luchten. Planten in rust hoeven niet zo vochtig te staan.

Geplaatst:

Het is geen dood materiaal. Ik heb de takken eruit geknipt en 4 uur later zit het er weer op andere plekken ook nog buiten in de zon. 

Geplaatst:

Wat voor planten zijn het? Ik moest eerlijk gezegd meteen denken aan overvliegende duiven, vogelpoep dus. Vooral omdat je zegt dat ze buiten staan en dat het binnen een paar uur weer verschijnt, op andere plekken. Zit het echt alleen op de takken en bijvoorbeeld niet her en der rond de potten een spat?

Geplaatst:
1 minuut geleden, loes zei:

bloeden

Dit kan natuurlijk ook. Als we hier onze vijg of Toscaanse jasmijn wat bijsnoeien, dan loopt het witte vocht er ook uit. En droogt wit op. 

Geplaatst:

@RW5 ik heb bovenstaande foto even door Google lens gehaald en krijg verschillende matches met appelbloedluis. Zou het dat kunnen zijn? Hieronder stukje van Velt.

De larven van de appelbloedluis overwinteren aan de stambasis in spleten en wonden in de boomschors. In maart worden de larven luizen en zwermen ze uit naar de groeiende delen van de boom. Daar zetten ze de witte pluizen af en planten ze zich zeer snel voort. In oktober ontstaan gevleugelde luizen die aan de stambasis van dezelfde boom of van bomen in de buurt eitjes afzetten om te overwinteren.

Geplaatst:

Klinkt als een soort schimmel die in de aarde of op de plant zelf zat toen je 'm verpotte. Misschien iets met teveel vocht of dat de plant nog herstellende is? Geen idee of het echt schadelijk is, maar zou ‘t even goed in de gaten houden. Misschien helpt het om wat droger te houden of wat luchtiger te zetten.

Geplaatst:

Ze staan al droger en in de zon. Ik denk dat het een soort uitslag of reactie is van de potgrond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...