brocante Geplaatst: 11 juni 2012 Geplaatst: 11 juni 2012 Ik heb een behoorlijk stuk waar allemaal munt op staat, maar alles is al bijna kaal. Zo zonde. Wat is hier aan te doen. Ik wil geen bestrijdingsmiddelen gebruiken. Heeft afknippen zin, op sommige stukjes staan er alleen nog maar steeltjes. Quote
Janine~Bustani Geplaatst: 11 juni 2012 Geplaatst: 11 juni 2012 Tijdiger signaleren en wegvangen (klinkt makkelijk ja maar je moet er maar net tijd voor hebben ) Quote
Helly Geplaatst: 12 juni 2012 Geplaatst: 12 juni 2012 Ik dacht bij de titel aan een 'kukeleku' beesie maar zie na t googlen een zwarte kever met parelmoer glans. Dat dat zo'n heel veld kaal kan maken Quote Good things come in small packages
Janine~Bustani Geplaatst: 12 juni 2012 Geplaatst: 12 juni 2012 Ik vind ze prachtig! (Maar gelukkig alleen in het eerste jaar gezien hier -> en weggevangen)Â Quote
Erny Geplaatst: 12 juni 2012 Geplaatst: 12 juni 2012 Regelmatig de onderkant van de overgebleven blaadjes controleren op de gele eitjes van de kever en dan dus verwijderen. Verder de "teek-achtige" larven dooddrukken (want die zijn het die in een noodtempo je munt opvreten) en inderdaad de topjes van de munt afknippen, loopt wel weer uit.Eventueel (tijdelijk) een netje of plastic mini-tentje eroverheen zetten tot het plantje weer is bijgekomen. Quote
Helly Geplaatst: 12 juni 2012 Geplaatst: 12 juni 2012 Dat zijn goede tips voor mij. Ik heb sinds de MTFD 2 muntplantjes. Ik zal de blaadjes gaan omdraaien. Een beetje off-topic, maar is t normaal dat die muntplantjes van die uitlopertjes maken? Lijken wel aardbeienplantjes als je dat voor t eerst ziet. En wat moet ik daarmee? Quote Good things come in small packages
dennislp Geplaatst: 13 juni 2012 Geplaatst: 13 juni 2012 Die uitlopers vormen gewoon nieuwe plantjes Afknippen kan als je niet meer wilt.. Maar laten groeien kan ook goed Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Helly Geplaatst: 13 juni 2012 Geplaatst: 13 juni 2012 Maar ze lopen over de rand van de pot naar beneden, net als de aardbeien uitlopers. Dan lijkt het net of ze zich ergens willen 'vestigen'. Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 13 juni 2012 Geplaatst: 13 juni 2012 Ja, dat willen ze ook ze vinden wel een hoekje tussen de stenen als je ze hun gang laat gaan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Janine~Bustani Geplaatst: 13 juni 2012 Geplaatst: 13 juni 2012 En dan kom je er nooooooooooit meer af Quote
Helly Geplaatst: 13 juni 2012 Geplaatst: 13 juni 2012 Dan moeten ze nog even doorslungelen, want ze staan op t tafeltje Kan ik die stengeltjes gewoon afknippen? De plant op zich groeit wel hard zeg Quote Good things come in small packages
Goudsbloem Geplaatst: 15 juni 2012 Geplaatst: 15 juni 2012 Dus het mooie beestje is een munthaantje. Ik vond het een intrigerend beestje, maar nu zal ik toch eens jacht op hem gaan maken. Hij houdt dus vooral van munt? Ik zag m vroeg in het voorjaar al op het kweekgras. Quote Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste
Tom&Thea Geplaatst: 15 juni 2012 Geplaatst: 15 juni 2012 Bij ons hebben ze vorig jaar ook een flinke plant opgegeten. Dit jaar maar een nieuw plantje neergezet en alles systematisch doodgeknepen in het voorjaar. Nu weer helemaal munthaantjesvrij (even afkloppen). Misschien dat de vele metallic lijkjes de andere haantjes afschrikken Quote
Casebo Geplaatst: 7 augustus 2021 Geplaatst: 7 augustus 2021 Hallo, een vraag, kunnen deze beestjes ook andere planten opvreten, of is het alleen om de munt te doen?? Quote
geert h Geplaatst: 8 augustus 2021 Geplaatst: 8 augustus 2021 Munthaantjes houden van munt, maar je hebt ook lavendelhaantjes, die houden van alle lavendel/rozemarijn achtige planten. En elzenhaantjes houden van elzen, en ik vermoed dat er nog wel andere soorten haantjes zijn die andere planten verkiezen. Wanneer je wilt weten welke het is, kun je een app als obsidentify gebruiken, persoonlijk ben ik daar erg tevreden over. Moet je wel een goede foto zien te maken, maar dat gaat vanzelf makkelijker wanneer je de app vaker gebruikt. Quote
Charly Geplaatst: 8 augustus 2021 Geplaatst: 8 augustus 2021 Leuke app. Dank voor het delen. Hier is trouwens gebleken dat de munthaantjes het ook heel best doen op agastache. Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 8 augustus 2021 Geplaatst: 8 augustus 2021 En op de pioenroos! Maar de munt blijft favoriet. Dit jaar enorm. Normaal 1 of 2. Nooit hinderlijk. Dit jaar is de pepermunt kaal. De Appelmunt laten ze met rust trouwens. Misschien te wollig? Gelukkig heb ik nog elders 3 andere onafgeknaagde potten pepermunt… heb vandaag alles afgeknipt en voeding gegeven. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.