Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb  vorige herfst wat takken van de bessenstruiken geknipt en in een pot met potgrond gezet in mijn kas. 

Deze zijn allemaal uitgelopen, rode bes, josta bes en doornloze braam.

Overal heb ik 2 of 3 takjes in een grote pot gedaan, kan ik die straks gewoon als 1 geheel uitplaten of moet je dan de stekken per stuk los maken?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Kan je me meer vertellen over welke manieren er zijn?

Ik dacht, ik hoop dat ik ze zo kan uitplanten, zodat het mooie struiken worden en dan komen de bessen vanzelf.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst: (aangepast)

Een snoer, dubbelsnoer, drie takker.

Zelf heb ik bessen op lage stam gekweekt vanwege het gemak met schoonhouden, maar je hebt ook op een hoog stammetje.

7934109_v_t5.jpg

IMG_8068-1040x520.jpg

Foto's van het web.

Etc. etc.

Bessen kunnen heel veel hebben en inderdaad komen er vanzelf bessen aan na een paar jaar.

Wel hebben ze flink zon nodig anders komen er inderdaad amper bessen aan.

Als de vorm niet uitmaakt zou ik ze splitsen en te kort op elkaar planten.

Je hebt dan het snelst het meeste de eerste oogst,

Gaan ze elkaar na een paar jaar in de weg staan dan rooi/verplant je om de plant.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Wat is een goede potmix voor bessen struiken, Jonkheer van Tets, Zwarte Aalbers en Blauwe (Bos)bes bij de Aldi gekocht en moet ze nog steeds oppotten. Wil er bij Vomar nog een Kruisbes bijhalen. Ik heb wat Witveen liggen om wat aan te zuren. Aantal jaren geleden is een Jonkheer min of meer mislukt. En later na uitplanten heeft ie weinig gedaan. Enkele besjes. Lijkt nu dood, heb hem nooit gesnoeid dus daarvoor kijk/vraag ik later wel.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Goede potgrondmix is er een die goed draineert maar ook voldoende water vasthoudt. Nadeel van goed drainerende potgrond is dat die ook eerder uitdroogt. Dit betekent doorgaans meer water geven maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van het weer. Aalbessen zijn bodemvaag d.w.z. kunnen zowel op zure als kalkrijke grond groeien. Blauwe bes moet absoluut in een zure potgrond staan.

In het algemeen is potgrond voor 'zuurminnende' planten van betere kwaliteit dan doorsnee potgrond. Als je hier nog wat witveen doorheen mengt krijg je een heel behoorlijke potgrond. Aalbessen maken relatief vroeg in het groeiseizoen een groeischot, dat was het dan voor dat jaar. Blauwe bes groeit een stuk langer door. Blauwe bes is gevoelig op de wortel dus er moeten voldoende gaten in de pot zitten zodat het water goed weg kan en de wortels niet te nat komen te staan.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Okay dat wordt binnen zetten deze winter dus. Ze staan nu in 20L potten. 

Ik heb dus BVB bio van de Aldi gebruikt, gemengd met wat BVB Professional Jardino Pro Turfmolm en wat oude compost grond, plus ook nog wat oude natte baldaarde voor de humus, daarmee dus grofweg de eerste twee planten gedaan, dus de Blauwe Bosbes, want die wil zuurder en nog een plant. De Aalbessen en kruisbessen konden wel in neutrale grond, dus de Presto Humus bio grond van de Aldi gemengd met oude eigen compost die ik nog had staan.  Toen ik boven de bak hing en mijn armen er doorheen haalde rook ik dus die wasbenzine lucht van dat Duitse spul).

Overigens heeft Aldi vanaf woensdag weer besssenstruiken 4 euro en nu in 17 cm pot. Ook nog wat fruitbomen.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ik steek mijn snoeiafval gewoon in de grond. En ik snoei in de herfst. De winter overleven de stekken over het algemeen wel. Bessen zijn echt supersimpel, ideaal voor de makkelijke moestuinder zoals ik.

• Like 3
Geplaatst:

@flup mee eens. Vroeger stekte in braaf in een pot. Dat werkt bij niet. Droogt uit. Vergeten water te geven enz enz. Maar gewoon in de grond steken en hop, zo een nieuwe struik.

Als ze na 1 jaar nog steeds geen vrucht dragen, dan gaan ze er uit. Zo heb ik ooit eens 3 jaar tevergeefs gewacht op bessen. Doe ik nooit meer.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...