paul tuiniert Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Begin met moestuin op groot complex naast een park. De mede-huurders waarschuwen; de vogels uit het park komen hier alles, vooral jonge, plantjes eten. Hoe ze best weg te jagen? Vogelverschrikker (heeft nu niemand staan) , Vlaggetjes, zilverpapier-lijn, gaas-kooi (hebben diverse medehuurders, maar vind ik te duur) ........ ? Wie heeft ergens goede ervaring mee ? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Net over spannen? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Rookie Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Ik zag gisteren bij @Petrasmoestuinvan die molentjes, zilverkleurig. Dat schijnt aardig af te schrikken. Ikzelf heb zilverkleurig tape gekocht bij Amazon, daar bind ik dan een stuk van aan een boog of stok, het wappert, maakt geluid en ik heb geen vogel in de buurt gezien. https://www.amazon.nl/dp/B0912CTDKX?ref_=ppx_hzsearch_conn_dt_b_fed_asin_title_1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari (aangepast) Goede vondst weer voor jou @Rookie ik heb toen 12 molentjes gekocht in de aanbieding, maar die gaan uiteindelijk wel roesten denk ik. Maar dit is wel een slimme oplossing. Eigenlijk wil ik nog meer dus dit is een oplossing. Mijn man zal wel weer gaan roepen: alweer voor de tuin? Maar dank je, veel beter. 👍😂😂😉😉 25 februari aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Als het kraaien betreft, wil het wel eens helpen om er eentje af te schieten. Een dode soortgenoot in de boom zou anderen afschrikken. Maar op een tuinencomplex geeft dat misschien wat gedoe. Een van de buren heeft altijd een paar kraaien in de vriezer liggen. Als het fruit afwijkt hangt hij ze op. Quote
Tanja65 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Vergis je niet @Petrasmoestuin, wij hebben dit tape ook maar wat je ophangt gaat echt maar één seizoen mee. En het zilver slijt aan de achterkant, ik heb twijfels over de hoeveelheid microplastics die hier uiteindelijk van af komt. Eerder had ik het ook geprobeerd met oude CD’s, maar die gingen nog veel meer kapot. Het blijft een beetje behelpen. De molentjes lijken me zo gek nog niet, alvast duurzamer dan het tape. Een dode kraai zie ik niet gebeuren op ons complexje. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Sanogoal Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Onderzoek wijst uit dat vogels kunnen leren uit bepaalde situaties. Dus, stel nu dat er een grote molshoop in die tuin ligt, of enkele, maakt niet uit. Je zorgt ervoor dat nét wanneer die vogels kijken je de grootste molshoop een gigantische kopstoot uit deelt. Zo van BAM los derop jongeuh! Dit heeft meerdere voordelen - De mol ziet het niet aan komen (ha nee, die is zo goed als blind), en de vogels verschieten van uw daadkracht! Quote
Vinky Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari De beste vogelverschrikker ben je zelf @paul tuiniert. Zodra je niet in de tuin staat slaan de vogels hun slag. Als je allerlei bewegende glimmers of molentjes in de tuin zet, dan zullen vogels daar een week lang van schrikken, maar daarna merken ze dat het niks voorstelt. Dan gaan ze rustig op de lat van je glimmende constructie zitten uitkijken naar lekkere hapjes. Als je ziet dat er geen vogels bij je glitterende installaties zijn, dan is het waarschijnlijk door jouw aanwezigheid. Het meest effectief is het afdekken van je pas gezaaide zaadjes en je jonge plantjes met gaas. Je hoeft geen dure kooiconstructies te maken. Ik gebruik stukken kippengaas van ongeveer 50 x 100 cm om korte rijtjes zaaigoed te beschermen. Het voordeel van kippengaas is dat je het in een boog kan buigen. En voor langere rijen gebruik ik aardbeiennetten die ik over bogen van elektriciteitsbuizen span. Het hoeft niet zo duur te zijn. Met een paar goedkope spullen kun je jaren vooruit. En vogels verjagen kun je niet in al de uren waarin je niet in je tuin zit. Gewas beschermen kun je wel. Succes! 3 Quote
woldistel Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Op 25-2-2025 om 21:23, Veldjesgraaf zei: Een dode soortgenoot in de boom zou anderen afschrikken. Dus die plastic afschrik kraaien bij de Action moet je ook ondersteboven hangen? 🤔 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari (Heel) vroeger werd er rond graanakkers een rij staken gezet waar ijzergaren tussen werd gespannen. Soms had de boer het geluk dat een kauw of kraai zich daar in verstrikte en de klos was. Als er een dode kauw of kraai aan dat ijzergaren bungelde dan bleven de soortgenoten weg. De kunstkraaien (en ook kunst-eksters) die je online kunt kopen werken niet. Schijnbaar hebben de vogels in de gaten dat ze nep zijn. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari 5 minuten geleden, Brabantse Tuinprins zei: De kunstkraaien (en ook kunst-eksters) die je online kunt kopen werken niet. Schijnbaar hebben de vogels in de gaten dat ze nep zijn. Ik heb gezien op de volkstuin dat er gewoon kauwen naast zo'n ding zaten. Mijn kommentaar was ook vooral sarcastisch bedoeld. Ik ken het gebruik van het ophangen van kraaien en roeken ook, ik ben opgegroeid op het platteland. Ik heb het altijd heel ziek gevonden. Quote
driepinter Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Bij ons op het moestuincomplex heeft iemand cd-tjes gebruikt ter afschrikking van vogels, en een ander heeft weer een beeldje van een roofvogel. Ikzelf heb niets, maar een kraai heeft het wel voorzien op mijn tulpenbolletjes die hij uit de grond trekt. Misschien is een net nog wel het meest effectief... Quote
Tanja65 Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Die CD-tjes is echt een heel slecht idee. Ik had ze ook, leek geweldig, maar de zilverlaag houdt niet een heel seizoen, je eindigt uiteindelijk met overal plastic/zilver. Enfin. We worden allemaal wijs door ervaring. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Petrasmoestuin Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari @Sanogoal wat je zegt klopt hier niet hoor. Wij hebben heel veel molshopen en mijn man slaat ze vaak plat en hier zitten altijd hele volkeren kraaien te kijken. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Ja @Tanja65 die molentjes staan al ruim een jaar, waren best goedkoop, maar ze zijn erg sterk. En het geluid is ook prettiger dan al die flappen zilver. Die kunnen best herrie maken. Quote
paul tuiniert Geplaatst: 28 februari Auteur Geplaatst: 28 februari Heb inmiddels een vogelverschrikker gemaakt. Dit keer een vrouwelijke in jurk. Heb ik toch een vrouw in mijn tuin lopen. En bij Hema zilveren vlaggetjes slinger gekocht voor 75 cent. 4 Quote
driepinter Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Ik sluit niet uit dat hele vogelkolonies vanaf nu speciaal naar jouw tuin komen vliegen om de zeer charmante jurk en hoed te aanschouwen😉 Mooi gemaakt! 3 Quote
anneliesdevr Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Toevallig heb ik hetzelfde probleem met vogels (in mijn geval duiven) in mijn tuin. Zelf heb ik dus iets gelezen over een bepaald systeem met een magnetisch veld, waardoor vogels gedesoriënteerd raken. Ze zeggen dat dat een diervriendelijke manier is om vogels te verjagen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik zit er wel aan te denken...misschien ook iets voor jou? Volgens mij is het ook nagenoeg onzichtbaar, dan staat het ook niet zo lelijk in je tuin als bijvoorbeeld CD's🙂. Ik heb het linkje er even bij gezocht naar het artikel wat ik heb gezien: onzichtbare vogelwering. (Aha, ik heb de linkjes functie uitgevogeld!😉) Andere dingen die ik nog tegenkwam in mijn zoektocht: deze vogelverschrikkers (vind ik zelf heel lelijk voor in mijn tuin), of zo'n kastje met geluid. Misschien heb je er iets aan! Mocht je het systeem met het magnetisch veld gaan proberen, zou ik heel graag willen weten wat je er van vindt!😁 Als jij er goede ervaringen mee hebt, ga ik het ook eens overwegen😊 Quote
Arja Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Ik vind het eerlijk gezegd nogal een verkoopverhaal van dat magnetische veld. En ik zie nergens tarieven staan. Quote
Dahli Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Persoonlijk zou ik niet gaan rommelen met magnetische velden. De claim dat het diervriendelijk zou zijn geloof ik namelijk niet. Buiten vogels zijn er veel meer dieren die gebruik maken van bestaande (natuurlijke) magnetische velden zoals bijen, vlinders en vleermuizen. Het lijkt me voor hen niet bevordelijk als we magnetische velden in onze tuinen gaan aanbrengen. Dan denk ik dat de oplossing van bijvoorbeeld @paul tuiniert vele malen diervriendelijker is. Los van esthetiek. 2 Quote
anneliesdevr Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart @Dahli daar heb je inderdaad een heel goed punt. Ik had zelf ook al mijn twijfels, maar erg diervriendelijk voor andere dieren is het inderdaad niet! 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.