Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb nog genoeg zakken van het tuincentrum liggen en wij rijden ook niet gelijk naar Nederland. Maar als ze op zijn, dan ga ik ook de potgrond halen @Rookie en dan 40 liter, want 60 liter is misschien voordelig, maar dat kunnen wij niet meer handelen. 40 Liter is al aardig zwaar voor onze oudjes.😊

• Like 2
Geplaatst:

Nog even deze aanvullingen uit mijn op ecologische gronden gestoelde boek.

In bio potgrond zit wél turf. Maar géén kunstmest dit in tegenstelling tot de niet biologische. 
Pokon en WU ontwikkelen samen potgrond met 30% hernieuwbare grondstoffen, rijst kaf boomschors en groen compost. Plus houtvezels uit Nederland en Duitsland.

Vroeger was er geen grond te koop en gebruikten tuinders vooral blad aarde.. daarmee beginnen is altijd goed voor de toekomst van de grond voor in je bakken. 

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik denk at er aan ligt welke bio potgrond je koopt Appelvrouw. 

In de bio potgrond van Bio-kultura zit geen turf, wel veenmos. 

• Like 3

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Nou, het is uiteindelijk gelukt...

We hebben twintig zakken van veertig liter in ons kleine autootje weten te krijgen, wat zowat door zijn hoefjes zakte.

Heel voorzichtig naar huis gereden en daar alles weer uitgeladen en in de garage gelegd.

Toen kwamen we er achter dat ze ons de verkeerde grond hadden meegegeven en wij hadden niet goed opgelet.

Dus... alle twintig zakken weer in het autootje, helemaal terug gereden naar de winkel en daar de zakken uit de auto en de goede zakken in de auto.

Thuisgekomen alle zakken weer uit de auto en in de garage... pfff... 

We hebben in elk geval lekker buiten gespeeld vandaag!

• Like 6
Geplaatst:
23 hours ago, Petrasmoestuin said:

Wat ik niet begrijp is dat als je in de vertaling zoekt naar potgrond, in het Duits "Bloemenaarde"  betekent  bij google en bij DEEPL heet het "Bloemenaarde" of "Pflanzerde".  Dan denk ik als eerste aan bloemen of aan kamerplanten.
@Flup jij gaat naar Hornbach, maar dat is in Nederland, ga jij het dan ophalen?
Bedoel jij deze aarde? 

Potgrond Hornbach.jpg

Nee, ik koop altijd deze potgrond, heet inderdaad bloemenaarde, maar het is gewoon potgrond:

2.jpg.fb91ae1f257388241da9eba72eae5de0.jpg

Ik koop / bestel de potgrond in Duitsland, ik woon veel te ver van de Nederlandse grens om het daar te kopen.

• Thanks 1
Geplaatst:
1 hour ago, Petrasmoestuin said:

Wat een werk! Hadden jullie het van te voren besteld of gewoon gehaald?

Ik bestel het en laat het bezorgen. Kost wel wat, maar het scheelt heel veel tijd en geld in vergelijking met het zelf ophalen. 

Geplaatst:

70liter is zwaar, maar dat kan ik tillen. De pallet met potgrond wordt bij ons in de voortuin gezet en van daaruit sjouw ik de zakken naar het afgesloten deel van de tuin en van daaruit weer naar de plekken waar ik ze nodig heb. Op het terras bv, waar ik voorzaai en in de bakken.

Geplaatst:

Ja, bij ons moet het altijd langs de auto (kunnen wij weghalen), maar er staat een aanhanger ervoor (hoge en gedoe om weg te halen, vlak onder het dak) daar moet mijn man dan langs richting achtertuin. Dus ik vind het niet zo erg wat kleinere zakken te nemen, tenslotte moet ik ze ook op de plek kunnen oppakken en open maken. Mijn man doet al genoeg voor mij.

Geplaatst:
Op 21-2-2025 om 07:07, Rookie zei:

Wat is het verschil tussen professionele potgrond en de potgrond, die wij kopen @Brabantse Tuinprins?

Belangrijkste verschil is de samenstelling van de potgrond. De potgrond voor de consument is grotendeels op basis van compost. Probleem bij compost is dat daar van alles in kan: van GFT tot bermmaaisel. In GFT kan van alles zitten wat je eigenlijk niet als basis wilt hebben van je potgrond. Ik heb het dan niet over eventuele vervuiling in de compost zoals plastic e.d. want dat wordt er grotendeels uitgezeefd. Waar ik op duid zijn vooral zaken die mee worden gecomposteerd zoals schillen van behandelde fruitsoorten, vlees, etc.

In professionele potgrond zit een veel hoger aandeel turf en witveen. Dit zorgt voor een betere verhouding tussen watervasthoudend en waterdrainerend vermogen. Hetis daarnaast ook een stuk stabieler als consumentenpotgrond. Deze laatste heeft de neiging na een bepaalde tijd te gaan verslempen waardoor de wortels minder zuurstof krijgen.

• Like 2
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...