Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil in mijn nieuwe kasje 2 verhoogde bedden plaatsen aan weerszijden van het pad in het midden.

Nu zit ik eraan te denken om misschien op de bodem gaas neer te leggen. Wij hebben namelijk last van veenmollen die de  planten beschadigd. Die veenmollen zijn een soort van vrij grote krekels, en schijnen van warmte te houden, dus ik dacht als ik nou fijnmazig gaas op de bodem van zo´n verhoogd bed neerleg en daarbovenop 10 tot 20 cm tuinaarde dan hou ik die vieze beesten misschien weg van mijn tomatenplantjes, en het houdt ook eventuele muizen tegen. En de diepere wortels van mijn plantjes kunnen daar gewoon doorheen groeien.

Wat me nog een beetje tegenhoudt is de prijs van gaas, ik hoop op iets goedkoops te kunnen vinden,  maar wat me vooral bezig houdt , is het wel een goed idee en kan zoiets een paar jaar blijven liggen. Want ik kan me ook voorstellen dat als ik na het seizoen mijn tomatenplanten uit de grond wil trekkenn dat dat wortelstelsel dan helemaal is vergroeid met dat gaas en dat het hele gaas meekomt. Of dat ik er meer last van heb dan gemak, bijv met spitten, Heeft iemand ervaring hiermee

Geplaatst:

Ja dat hebben wij vorig jaar dus als test gedaan tegen de engerlingen. Bij ons is alleen niet helemaal duidelijk of die monsters van onderaf of de zijkanten komen, of ze er nu niet gewoon bovenin worden gedropt als eitjes en dan over een paar jaar voor gezeur gaan zorgen, enz. enz. Ik heb er alleen geen planten geteeld met echt wel stevige wortels zoals jouw tomaten. Ik had er wat sla en bietjes en koolrabi en radicchio staan. 

Ook hebben wij zelf een gaas-winkel dus dan kan je eens wat proberen. Wij hebben voor horrengaas gekozen, jouw plaagbeesten zijn iets groter dus muizengaas moet het ook wel doen...? Het is voor ons pas het 1e jaar zo, ik spit niet in mijn grond maar je moet er nu ook niet even een schep of vork in drukken omdat je per ongeluk denkt dat het een normaal vak is. 

227_0423.JPG

227_0428.JPG

Geplaatst:

Ik had het vorig jaar ook al onderin een verhoogde moestuinbak gelegd, maar daar stonden inderdaad kroten, radijs etc, dus  gewassen met korte worteltjes.

En grappig, ik had dat gaas dus bij jouw webshop besteld... Dat was  volieregaas met een maasafstand van 12 mm.

Geplaatst: (aangepast)

Veenmollen verplaatsen zich ook bovengronds. Na een regenbui zie ik ze vaak over de weg lopen, van de sloot naar de vaart.

Is je kas niet hermetisch afgesloten, dan wandelen ze gewoon naar binnen.

aangepast door Veldjesgraaf
Geplaatst:

Veenmollen schijnen zelfs te kunnen vliegen en zwemmen.Dan doe ik maar geen gaas, want overal zitten kieren in de kas. Dan maar weer een behandeling met aaltjes /nematoden later dit jaar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...