Jorieke123 Geplaatst: 8 juni 2012 Share Geplaatst: 8 juni 2012 Misschien handig om foto's wel even netjes om te draaien voordat ze worden gepost. Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 8 juni 2012 Share Geplaatst: 8 juni 2012 Janine zeker, campanula, vaak een snijbloem deze heb je in paars, wit of roze veel in bloemenwinkels ik herken vooral de knoppen en bloem ok natuurlijk. Campanula medium Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 8 juni 2012 Share Geplaatst: 8 juni 2012 @ Janine-bustani ; Campanula ja dus. Medium, was ook mijn 1e gedachte. Maar ik weet dat niet zeker. ( 2 jarig ). Moet ook dan de hele plant zien. Maar denk het ook ja.Er zijn wel tegenwoordig hele andere cultivars op de markt ( Takemani oid ? ) met de raarste grote klokken en in alle tinten.De Medium is echt eentje die je moet zaaien. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Janine~Bustani Geplaatst: 8 juni 2012 Share Geplaatst: 8 juni 2012 Ik weet heel zeker dat ik deze niet gezaaid heb, ik heb er ook maar eentje @Bit; de hele plant is alleen maar dat ene steeltje met 1 bloem en 1 knop op foto2 Googlen op campanula medium levert idd wel dezelfde klokken in deze kleur op.Bedankt! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 Vreemd, heeft wat weg van valeriaan. Maar is te roze... Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 Maar is het wel denk ik . Jorieke, kijk es naar de kleuren rondom de plant op de bodem. Allemaal wat te roze. Denk gewoon de valeriaan. ( en jawel hoor, zit ook gewoon voetbal te kijken ) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 Als ik google, kom ik ook wel donker rozige soorten tegen ja. Ik kijk geen voetbal Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Janine~Bustani Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 Zeker weten valeriaan. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Ben er ondertussen ook achter waar ie vandaan komt... bij de buurvrouw in de tuin staan hele bossen... En ook even gegoogled... katten schijnen er dol op te zijn... volgende keer maar eens wat meenemen voor Blackie... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Twee vraagjes! Ik heb het tussen de tegels bij Pa en Ma uitgetrokken, lijkt een zaailing van de Verbena (ijzerhard) wat in de border staat. Opgepot, maar voor ik er thee van zet... Kan iemand mij bevestiging geven??? (hoe zou het moeten ruiken???) En dan deze: (bovenaanzich) (onderkant bloemtakjes) (zaadjes, die heerlijk overal aan blijven steken ) Plant is ongeveer een meter tot 1.20 hoog, bloem erg klein, ruikt niet... Ra,ra??!! Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Die 1e is Verbena ja. Vrijwel zeker. Thee zetten van Verbena ? Nooit geweten. 2e zou ik zo niet weten. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Verbena/Ijzerhard: Inhoudsstoffen Veel bitterstoffenVeel looistoffenWat etherische olieSaponinenAlkaloïdenWat slijmstoffenVitamine CGlycosiden (o.a. verbenine en aucubine)Werking Zenuwstelsel Een goede ontkramper, vooral voor de achterhoofdszenuw, dus zeer geschikt voor migraine, whiplash, hoofdpijn en slapeloosheid. Versterkt en ondersteunt het zenuwstelsel bij allerlei nerveuze klachten, nerveuze kriebelhoest, duizeligheid en hartkloppingen. Bij depressieve klachten en melancholie, vooral als deze na een periode van ziekte komt. Ook bij stress, toevallen en hysterie. Constitutie Goede weerstandsplant, algeheel versterkend na een ziekte en bevalling, wekt koorts op en bestrijdt hierdoor infecties. Bij nerveuze spijsverteringsklachten, stimulering van de gal en lever door bitterstoffen. Verder een regulerende werking op de hormoonhuishouding, menopauzeklachten, wekt de menstruatie op, maar niet in de dezelfde mate als Rozemarijn. Overige Wekt de weeën op, stimuleert de productie van moedermelk en werkt bij neurasthenie (zenuwzwakte). Het kan gebruikt worden als middel om de mond mee te spoelen bij cariës en ziekten van het tandvlees en een slechte adem. Gebruik De Ø (moedertinctuur) wordt gemaakt van de bovengrondse delen, plukken vlak voor de bloei, wel eerst drogen i.v.m. het hoger gehalte aan werkzame stoffen. De thee heeft een zeer bittere smaak, dus mengen met smaakmakers. De sterke thee kan gebruikt worden als kompres op het voorhoofd, bijvoorbeeld bij migraine of bij eczeem of schurft. Gorgelen bij een slechte adem, tandbederf en keelverslijming. Let op! Vermijdt IJzerhard gedurende de eerste maanden van de zwangerschap! Goede combinaties Bij de behandeling van depressies gaat het goed samen met Glidkruid, Valeriaan, Haver en de Orchidee Vrouwenschoentje. Bij een beginnende verkoudheid samen met Duizendblad. Niet lekker dus, wel handig om in de kruidentuin te hebben! Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Het punt is dat allerlei verbena's ijzerhard genoemd worden, bv Verbena bonariensis wordt ook ijzerhard genoemd maar daar zet je geen thee van.Verbena officinale ook ijzerhard genoemd daar zet je geloof ik wel thee van en zo zijn er meer Verbena/ijzerhard. Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Ow... Dat wist ik niet hans... Ik zal eens kijken wat het plantje gaat doen, wellicht dat het dan duidelijk wordt welke soort het is! Niemand voor de andere onbekende?? Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Janine~Bustani Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Wat een ontzettend grappige zaden Eva! Kan je daarop niet determineren, ze zijn zo specifiek! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Heb ik ook geprobeerd, maar ben bang dat dit niet het zaad is, slechts het omhulsel, de vrucht, zogezegd... De zoekmachine op i-net voor onkruid, daar staat ie zeker niet tussen! Die heb ik goed doorlopen, en op soortenbank.nl kom ik niet verder (te ingewikkeld... ) Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Gevonden!!! Veldhondstong! (maar wat ie bij pa in de tuin doet???) Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Leuk! Hoe heb je hem uiteindelijk gevonden? Woont je Pa bij zandduinen of aan zee? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Janine~Bustani Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Hahaha nou dat heb je dan maar mooi zelf opgelost Eva Ik heb er ook weer eentje!Plant is 1.80 hoog nu Onderstaande zijn de bloemen, ong. 2-3 cm doorsnee.Mocht een foto van het blad/de hele plant gewenst zijn, dan heb ik die ook (morgen.. ) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Raar ding lijkt wel bloembodem van een scabiosa. Veldhondstong goed gevonden, aparte plant. Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Janine~Bustani Geplaatst: 10 juni 2012 Share Geplaatst: 10 juni 2012 Lijkt daar inderdaad wel op, maar....dit is de bloem.... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 11 juni 2012 Share Geplaatst: 11 juni 2012 Die zachtgele is de Cephelaria Gigantea. Reuzen scabiosa. Ik schrijf het misschien iets fout. Gisteren wou ik een foto van de bloem plaatsen. Het is 1 van mijn favorieten. Prachtige bloem en groot en hoooog !goed te doen, ondanks zijn maat , in harde wind, prima insectentrekker en een prachtige kleur ! Ruikt helaas niet. Verder helemaal perfect, makkelijke plant. Wel fors blad aan de voet. Heeft ie het naar zijn zin, zaait ie zich redelijk makkelijk uit. Op veel gronden toepasbaar. Niet te droog. Vreemd dat ie zo onbekend is, ik sleep hem al 20 jaar achter me aan. edit. Naam correct geschreven. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Janine~Bustani Geplaatst: 11 juni 2012 Share Geplaatst: 11 juni 2012 Yes! Dat is hem! Dus er komen toch nog wel echte blaadjes aan, ik dacht dat de knop al uit was Super! Bedankt Bit! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Margareth Geplaatst: 11 juni 2012 Share Geplaatst: 11 juni 2012 ik heb ook nog een raadseltje voor jullie:een klimplant, gevonden in de berm, met groene bloemetjes, als ik m determineer via soortenbank kom ik op hop uit, maar dat is het beslist niet.. het blad heeft de vorm van klimop, maar is groter en slapper... (en ik heb klimop nog nooit zien bloeien) en nog een eetbaar???? kersje... ook 'in het wild' gevonden... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten