Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dan moet ik nog even wachten, zucht.... Dan zijn straks mijn matjes al gevuld als ik er ook nog paprika en aubergine op wil zetten.
Had ik toch gelijk maar 3 setjes besteld. Durf er nu niet over te beginnen. Hij was al aan het mopperen dat de kast naar voren moet komen vanwege de klemmen van de lampjes. Wij kunnen de deur van de voorraadkast niet geheel open zetten.😒
Gelukkig doe jij voor mij de pepers.
Als het bevalt kan ik er later of volgend jaar altijd een setje erbij kopen. Wij hebben er wel rekening mee gehouden dat er nog een setje bij kan komen met de verdeelstekker.😊

• Like 2
Geplaatst:
7 minuten geleden, Rookie zei:

gebruik mijn grote warmtemat onder het kasje

Dat heb je slim bekeken Rookie! Geeft dat matje dan ook zoveel warmte af dat je er in heel je kasje plezier van hebt? 

Geplaatst:

Het houdt het kasje op 20 graden in de nacht.

Momenteel heb ik mijn pepers ook in het kasje en dan zet ik soms het kleine matje ook even aan, maar meestal is dat niet nodig.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Mijn zoete aardappel doet (nog) niets. Hij kwam uit de natuurwinkel, ik ging er van uit dat hij onbespoten is. ik weet niet zeker of ik te ongeduldig ben, of dat ie het gewoon niet doet.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ze komen soms inderdaad best wel traag op gang.

Ik heb de mijne ongeveer 14 dagen geleden in stukjes gesneden en in de grond gelegd, maar er is nog steeds een stukje zonder activiteit.

De stekjes variëren van redelijk fors tot piepklein.

Maar negen wel en eentje niet.

• Like 2
Geplaatst:

Ik kijk veel naar video's uit Amerika en daar zag ik een "bush" variëteit van zoete aardappelen.

Die vormen dus een bosje boven de grond en onder de grond blijven de knollen netjes onder dat bosje.

Voordeel is dan: ze nemen niet het hele bed over.

Heeft iemand er wel eens van gehoord en zijn ze hier ook te vinden?

• Like 1
Geplaatst:

Oké. Ik voel me nu even een beetje dom.

Ik meen gelezen te hebben dat je na de oogst een stekje in water moest leggen.

En deze zou worteltjes geven. Zodra deze worteltjes had in zand leggen en zo zou er nieuwe zoete aardappels komen.

Maar nu lees ik dat ik dus een stukje zoete aardappel in het water moet leggen?

Net als een gewone aardappel?

Afijn, volgens mij heb ik het begrip stekje verkeerd begrepen. Dus niet een groen takje maar een stukje aardappel.

Oeps.

Ik heb nog aardappel liggen, dus ik ga daar maar mee beginnen. Hahaha

Geplaatst:
8 minuten geleden, Plotiemoos zei:

Oké. Ik voel me nu even een beetje dom.

Hoeft niet, hoor. Er leiden meerdere wegen naar een zoete aardappel oogst.

Zoete aardappel met de kont in het water. Is vaasje + sateprikker methode

Zoete aardappel half ingegraven in vochtige grond, warm wegzetten met een zak/deksel.

Wanneer je dat doet, maakt ook niet uit, maar als je het gelijk na de oogst doet, moet je de nieuwe plantjes de hele winter doorhelpen, dus vanuit een tuber beginnen in het vroege voorjaar heeft zijn voordelen.

Wat je wilt, zijn uitlopers. Die breek je van de tuber en zet je weer in een vaasje. Dan maken ze vervolgens wortels en die kun je dan na half mei op een lekker warme plek planten.

Maar ik heb ook wel eens een hele uitlopende knol in de grond gezet wegens tijdgebrek. Die liep ook uit. 

• Like 3
  • Thanks 1
Geplaatst:
2 uren geleden, woldistel zei:

Maar ik heb ook wel eens een hele uitlopende knol in de grond gezet wegens tijdgebrek. Die liep ook uit. 

Ik ook, maar dat is geen goed idee. De oude knol (van vorig jaar) gaat dan verder groeien, en maakt weinig nieuwe knollen aan, tenminste niet in gewicht want ze blijven kleiner dan knollen van stekken.

• Like 2
Geplaatst:

Volgens mij doet iedereen dat weer anders.

Ik snijd mijn knol altijd in kleinere stukjes, laat die goed drogen en leg ze dan met snijvlak naar beneden in de grond.

Ik schoot echt even in de stress, toen iemand hier vroeg of ze niet schimmelden dan.

Nooit over nagedacht dat dat ook kon.🤔

Maar ze doen het weer goed gelukkig.

• Like 3
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik leg vandaag ook mijn eerste aardappel in de aarde. 

Leuk om dit topic met tips te lezen. Ik ben benieuwd, ik deed nog nooit zoete aardappel. 

• Like 1

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Mijn knollen in de aarde beginnen uitlopers te maken. De eerste drie staan al wortel te schieten in een vaasje. Ik heb nu de zoete aardappel van het warmtematje af omdat andere plantjes het harder nodig hebben. Lijkt niet te deren. 

Geplaatst:

Man, man. Na een slechte oogst vorig jaar bedacht dit jaar geen zoete aardappel meer te kweken. Na deze topic toch maar weer zoete aardappelen van het ras Beauregard gekocht.

Tip: ik heb van de 3 grote bataten steeds beide uiteinden afgesneden (niet te dun, voldoende ogen en inhoud) en ga die gebruiken voor het kweken van slips. De middenstukken werden een lekkere kilo frietjes.

Misschien dat ik 1 van de slips in mijn aquarium gooi en als binnenplant overwinter (uit het aquarium groeiend). Dan hoef ik volgend jaar alleen maar stekken te knippen.

• Like 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Rookie zei:

Zou zoiets kunnen, denk je?

Ja hoor, dat kan zeker. Je kan het ook gewoon als kamerplant in een pot houden, op een lichte plek. Let wel het moet wel kunnen klimmen/hangen. Vervolgens kun je er stekken van knippen en eventueel even in water zetten voor beworteling.

En planten uit je aquarium groeien is sowieso al een bestaand concept: aquaponics. De plant krijgt water en voedingsstoffen, en door te groeien zorgt het voor minder algengroei/onderhoud in je aquarium. Het vormt daarmee een goede concurrent.

@Arja ja sorry, ik bedoelde stekken inderdaad. Amerikanen noemen stekken (cuttings) die specifiek van de zoete aardappel ontspruiten "slips".

• Like 1
  • Thanks 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Het is voor mij voor het eerst. 8 Februari 3 soorten aardappels in de aarde gelegd: Duitsland, Amerika en Portugal bij 3 verschillende winkels.

3 maart de eerste stekjes Duitsland in het water gezet. Portugal 2 stukjes beschimmeld (groen), maar ja Portugal staat vaak onder water.
De andere 2 stukjes Portugal doen ook niets, gaan eruit.
Vandaag weer een stekje Duitsland en 1 stukje Amerika.

Leuk zo'n zoete aardappel wedstrijdje in mijn huis. En ik sta een paar keer per dag naar de plantjes te kijken hoe ze groeien, wel op een matje en onder groeilamp.
Ik ben benieuwd of het lukt, ik ben gek op zoete aardappels.

Zoete aardappel 1.jpg

Zoete aardappel 2.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 2
Geplaatst:

Ik heb de mijne inmiddels van her warmtematje af, er was te veel wat ook warm moest. Wel onder de lamp en onder een kap nog. Maar de stekjes blijven prima groeien. 

Geplaatst:

Ik heb ze van de warmtemat afgehaald, ze kregen last van oedeem.

Ik probeer nu de groei een beetje te vertragen, want ze kunnen pas eind mei de grond in

Geplaatst:
Op 8-2-2025 om 03:43, Rookie zei:

Nooit over nagedacht dat dat ook kon

Bij mij gebeurde dat dus (mijn eerste keer met 3 soorten) bij 1 soort aardappelen, 2 stuks zijn gaan schimmelen, de andere 2 stukken doen niets. Dat was Portugal.
Duitsland doet het heel goed en Amerika komt ook een beetje op gang.

Zoet2 - kopie.jpg

Zoet 1 - kopie.jpg

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...