Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wacht nog even tot volgende week.

Ik heb een tunneltje staan, maar de grond daar onder mag van mij nog wel een beetje opwarmen.

p.s. ik kan echt genieten van dat soort nuchtere opmerkingen...😄

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Even een vraag: aardappelen spruiten bij een temperatuur tussen 10 en 15 graden heb ik gelezen.
De comsumptie aardappelen liggen bij ons in een kast en daar is het 18 graden en die spruiten wat niet de bedoeling is.

De pootaardappelen liggen in de werkplaats in een eierschaal en daar komt het niet hoger dan 8 graden. Kan ik ze niet beter in de kast met hogere temperaturen leggen? Dit schiet niet op.

CORRECTIE: in de kast is het donker natuurlijk hahaha.  Morgen maar even in mijn werkkamer zetten. Ik ga nu niet naar buiten meer.,

aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst:
16 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Nee hoor @Loes ik had het later over de zoete aardappelen.

Oke maar dat is echt een totaal anders gewas dan gewone aardappelen. Dat hoort dus niet in dit topic, dat is super verwarrend. 

• Like 2
Geplaatst:

@PatrijsIk heb mijn aardappelen gepoot in mijn tunnel, die de aarde opwarmde.

Maar moet ik die tunnel nog steeds laten staan, ook met dit warme weer?

Of kan hij overdag open en dan 's avonds weer dicht?

Of kan hij dag en nacht open (er af dus eigenlijk😄)?

Ik heb nog nooit met tunnels gewerkt.

Ik laat mijn tunneltje nu dicht, zo warm mogelijk. dat gaat altijd mooi met het schrale weer in maart.

Wat windschermen en dicht plastic en het wordt warm genoeg met die zon zodat ze aan de groei gaan.

Komen ze boven dan moet je opletten dat ze niet te vochtig staan, ik had eerder gaatjesplastic nu gewoon plastic een beetje open of ik prik er wat gaatjes in.

De ideale temperatuur is max 25 graden schat ik zo in.

Gaan ze tegen het plastic groeien dan is het ook wel warm zat en al in mei. Dan kan het plastic weg of deels open.

Fop ze, en laat ze denken dat het juni is.😉

En het idee is vroeg kleine primeur krielaardappels om de aardappeloogst mee te beginnen.

Oogst naar behoefte en de rest groeit nog even door.

Vorig jaar 25 mei:

20240525_140921.thumb.jpg.39cba8359d050b05c05eb389f1048c2a.jpg

Enne, warm weer? Het is hier nu 15 graden, wel lekker weer maar warm?.......😎

aangepast door Patrijs
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Hier ook de pootaardappelen erin zitten inmiddels. Ik heb geen tunneltjes ofzo. Dus ze moeten het gewoon doen met de buitenlucht. Het zal vast goed komen. Eerste keer aardappelen voor mij, dus best wel spannend hoe het zal verlopen. 

Je kan ze altijd nog een of twee keer aanaarden als ze tien cm boven staan. Het enige gevaar is nachtvorst. Vorig jaar hadden we nog medio april een goede nachtvorst. Dan snel bedekken of aanaarden. Bij mij gaan de vroege begin april en de midden en late half april de grond in. Die komen dan boven vlak voor de Ijsheiligen. 

aangepast door Patrijs
  • Thanks 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ok, we zijn 2 weken verder. Zo staan mijn 6 Gourmandes er nu voor. Wat is wijsheid: nog even verder laten spruiten of komend weekend de potten in? En plant ik ze dan helemaal kopje onder (inclusief de groene frutsels) of moeten de uitlopertjes juist boven de grond blijven? Ik heb werkelijk geen idee 😊.

IMG_7264.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Die mogen de grond in.

Ik maak altijd een gat van zo'n 15 cm diep en daar leg ik de aardappel voorzichtig in, met de spruitjes naar boven.

Persoonlijk doe ik altijd nog een beetje houtas in het gat en een klein beetje kali.

En dan voorzichtig dichtgooien.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ik zoek altijd wel even op, hoe diep een specifieke soort gepoot moet worden.

De ene soort schijnt dieper te moeten dan de andere.

• Like 2
Geplaatst:

Wat doe je met pootaardappelen, die in het donker lange, witte spruiten hebben gemaakt?

Gaan die in het geheel in de grond, of draai je daar de lange spruiten vanaf en wacht je tot er gezonden, kleine spruiten gemaakt zijn?

Vooropgesteld, dat er nog ogen in zitten, die nog geen spruitjes hebben geproduceerd?

Of kan ik beter nieuwe pootaardappelen bestellen?

P1060244.thumb.JPG.ec90bcb9e426901888ae812838315a11.JPG

P1060243.thumb.JPG.1dc86cb8db0269158ae0b95fefef334b.JPG

Geplaatst:

Je kan alle lange spruiten er af wrijven, en dan nog een een dikke week in het licht verder laten kiemen.

Half april is normaal gesproken de tijd om te poten, tenzij je extra vroege aardappels wil hebben,

Ik had gisteren de primeuraardappels schoongemaakt.

De meesten stonden net boven.

Daarna alles onder een laagje zand bedekt i.v.m. de koude nachten deze dagen, al was er hier geen vorst aan de grond de afgelopen nacht.

Schermafbeelding 2025-04-06 110401.png

• Like 1
Geplaatst:

In de tunnel is het lekker warm, de eerste spruiten komen al boven de grond.

De middenvroege zitten ook in de grond, mooi afgedekt.

De late gaan er pas deze maand in.

Ik heb de spruiten er af gehaald, er zitten nog genoeg ogen in.

• Like 2

Gisteren heb ik de aardappelen gepoot. Ik heb eerst 15 cm aarde erin gedaan, zoals ik heb gelezen. 2 Gaten per zak gemaakt en toen handje Patentkali en wat as erin gedaan, dan water, dan de aardappel. En toen weer 15 cm aarde en wat water gegeven. Een restje Ikea gordijn erover gedaan tegen de vele vogels die daar vliegen en lopen.
Mijn man vond het maar weinig die 15 cm onderlaag, maar zo had ik het gelezen. 
Of doen jullie het anders?

Als de plantjes omhoog komen, moet ik ze regelmatig aanaarden, dus vandaar dat de bakken niet vol zijn en die moeten ook niet propvol heb ik begrepen.

Aardappelen 1.jpg

Aardappelen 2.jpg

Aardappelen 3.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...