Rookie Geplaatst: 16 januari Geplaatst: 16 januari (aangepast) Ik ga vroege aardappelen poten dit jaar, ergens half maart. Ik wil er een tunneltje overheen zetten, maar waar moet dat van gemaakt zijn? Ik heb nog afdekfleece liggen, dus dat zou ik kunnen gebruiken. Nadeel daarvan is, dat ik niet kan zien wat er onder gebeurt. Ik zou ook plastic folie met gaatjes kunnen aanschaffen, maar zou dat niet te benauwd zijn? Als de zon zou schijnen, warmt het wel weer lekker op, denk ik. Het heeft vorig jaar plotseling nog een paar nachten aardig gevroren, toen de aardappelen al vrij ver boven de grond waren. Dat werd hals-over-kop nog afdekken en ik wil dit jaar dat gedoe voorkomen. Wat is wijsheid? 18 januari aangepast door Rookie Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 16 januari Geplaatst: 16 januari Is het de moeite waard? Ik woon in de Alblasserwaard ZH en poot elk jaar in de 2e helft van maart mijn vroege aardappels. Eerst laten spruiten en dan goed op diepte poten. Nooit echte problemen mee gehad.. Weliswaar best wel eens zwarte randjes aan de bladeren gehad na een paar graden nachtvorst. Maar ze groeien er wel doorheen. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 16 januari Geplaatst: 16 januari (aangepast) Of jij het de moeite waard vindt ligt natuurlijk helemaal aan jou. Zelf vind ik het altijd leuk en lekker, zo'n extra vroege oogst. Ook hoef je je dan niet te haasten met de reguliere aardappels. Ik zet een derde van de vroege aardappels extra vroeg onder plastic of glas. De rest kan dan later, onbedekt. Ik oogst toch wat ik nodig heb dus kan het gros dan twee weken of meer later poten met veel minder kans op vorstschade. Ook zijn die planten dan soms nog zo klein dat aanaarden volstaat bij dreigende nachtvorst. Warm laten ontspruiten en dan voortrekken in koele kas of platte bak. Het tunneltje ruim voor het poten dicht neerzetten zodat de grond vast op kan warmen. Ik gebruik gaatjesplastic of doorzichtig plastic dat je open en dicht kan schuiven over de pvc bogen. Sinds dit jaar ook goedkoop afdekplastic: Afdekplastic: Foto begin maart. Op een zonnige en beschutte plek neerzetten en luchten als de planen hoger staan. Bij nachtvorst mag het blad niet het plastic raken, eventueel fleece gebruiken. Half april: Kies een supervroege soort die bijv. in 80 dagen klaar is en een soort die bij jouw grondsoort past. Begin mei gaat het hard, bij mij staat het loof hier al tegen het plastic. Bij vorst geeft dit schade : Half mei kan het plastic wel weg: Oogst hier aan de koele kust vorig jaar in de laatste week van mei: Voor eventuele ziektes er in kunnen komen ben je als het goed is al klaar. Alle foto's van mijn Blog: 17 januari aangepast door Patrijs 5 Quote De moestuin van Patrijs
Rookie Geplaatst: 18 januari Auteur Geplaatst: 18 januari (aangepast) Dank voor de reacties @Veldjesgraafen @Patrijs! Ja, ik denk dat ik wel een tunnel ga neerzetten, vorig jaar hadden we hier nog nachtvorst in juni. @Ernyheeft daar echt wel gelijk in, het is hier niet te vergelijken met iets zuidelijker in Nederland. Ik weet niet wat een aardappel met een korte groei is, maar ik wil dit jaar eigenlijk de Belavita gaan proberen. Die is goed bestand tegen phytophtora en is een heel goede bewaaraardappel, omdat hij een lange kiemrust heeft. Op een andere plek ga ik dan de Texla poten, maar die kan dus wel later, want die wil ik ook zo lang mogelijk bewaren in de winter. En die schijnt ook goed resistent te zijn. Ik ga wel even kijken bij Welkoop naar een stuk afdekplastic met gaatjes. 18 januari aangepast door Rookie 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 18 januari Geplaatst: 18 januari 1 uur terug, Rookie zei: Ik weet niet wat een aardappel met een korte groei is, maar ik wil dit jaar eigenlijk de Belavita gaan proberen. Pootaardappels worden over het algemeen verdeeld in vroeg/middel/laat. Dat is een verdeling naar het gemiddeld aantal dagen wat er zit tussen poten en oogsten: Vroege aardappel poten van begin maart tot half april. De oogst is na 80-100 dagen. Midden aardappel poten van half maart tot eind april. De oogst is na 90-110 dagen. Late aardappel poten van begin april tot eind mei. De oogst is na 110-130 dagen. Belavita ken ik niet en is denk ik ook niet te vinden, wel de soort Vitabella 😉. Dat is een vrij vroeg afrijpende aardappel die zeer lang bewaard kan worden. Een goede keuze denk ik. De Texla (Texels Laat) is een late soort en een goede bewaar aardappel. Ik heb deze soort nog in de schuur staan en twee jaar terug bij een zeer overvloedige oogst kunnen bewaren tot in de volgende zomer. Wel hier op het droge zand gevoelig voor droogte. Plastic met gaatjes is koeler maar het gewas droogt sneller. Plastic zonder gaatjes is prima als je regelmatig komt en het eventueel kan openschuiven bij kans op erg zonnig weer. Gaatjes zijn ook zo geprikt met een hete riek o.i.d. 🤫 Ik haal goedkoop plastic bij de Action of Toolstation, die laatste ook voor goedkope bundels Pvc-pijpen. Ben overgegaan op goedkoop plastic omdat het duurdere evengoed snel terugloopt. Ik gebruik et nu eenmalig en mik het dan in de plasticbak. Misschien kan je de titel van het Topic nog aanpassen naar Aardappels 2025? Dan kan ik zonder dat ik off-topic ga melden dat ik dit jaar o.a. Annabel, Oscar en Texla ga telen. 👍 3 Quote De moestuin van Patrijs
Rookie Geplaatst: 18 januari Auteur Geplaatst: 18 januari Ja, Vitabella, die bedoel ik! 😄 Vroeger was ik blond... Ik zal de titel veranderen. 2 1 Quote
Mellie Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari Ik heb Nemo gekocht. Schijnt een Hollands oeraardappeltje te zijn. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari (aangepast) Leuk aardappeltje. Maar over de oorsprong lees ik wat anders. Quote De Nemo pootaardappelen zijn een vrij nieuw middenvroeg ras wat zeer recent op de markt is gebracht. Het is een unieke pootaardappel met een 2-kleurige schil, namelijk helder rood en geel. Ik ben altijd nieuwsgierig en dacht ook: 'een nieuwe naam gekozen bij het Disney voorkomen van deze aardappel '. Na nog even zoeken vind ik bij Vreeken: Quote Ouders: Inca Bella x Franceline. "We waren op zoek naar een sneller kokende aardappelsoort om knapperige, gouden gebakken piepers te maken die heerlijk boterachtig smaken, en dit is wat we hebben gevonden", aldus het in Lincolnshire gevestigde aardappelteeltbedrijf Branston. Het bedrijf zegt in een persbericht dat hun nieuwe aardappel, ‘Nemo’ is vernoemd naar de gelijknamige cartoonvis in 'Finding Nemo' vanwege zijn ongebruikelijke markeringen. Nemo is een phureja-hybride, wat betekent dat het het krachtige, snelgroeiende karakter van originele Peruaanse aardappelen combineert met de klimaataanpassing van moderne Europese variëteiten uit de Solanum tuberosum. Nemo heeft het goudgele knolvlees dat typisch is voor een Andes-phureja, met een meer uniforme celstructuur waardoor het veel sneller kookt. Zijn kenmerkende roze huid heeft roomgele vlekken rond zijn grote ogen, waardoor hij een tweekleurig uiterlijk heeft. David Nelson, agronomiedirecteur van Branston, zei: "Het is de afgelopen zes jaar (2015-2021) een echt liefdeswerk geweest om aan dit project te werken, omdat we op zoek waren naar een variëteit die niet alleen fantastisch zou smaken, maar ook zou besparen op kooktijd. Nemo is een natuurlijke hybride die is ontwikkeld door het zorgvuldig kruisen van een uitzonderlijk heerlijk smakende, snelkokende Peruaanse variëteit genaamd Inca Bella en een populaire roodschillige salade genaamd Franceline, die goed groeit in het Britse klimaat. Nemo is zeer resistent tegen de aardappelziekte (Phytophthora) en de opbrengst hoog! Dus een Peruaans-Brits Hybride soort. Er is ook bijna geen bijhouden bij met al die nieuwe soorten. Ik heb nu ook weer nieuwe soorten ook doordat het afgelopen natte jaar erg slecht was voor het pootgoed in Nederland. Ben benieuwd naar jouw bevindingen straks. 👍 19 januari aangepast door Patrijs 1 1 Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari 1 uur geleden, Mellie zei: Schijnt een Hollands oeraardappeltje te zijn. Hebben we dat nee toch? Volgens mij zelfs niet Europees Oer. Tis natuurlijk maar wat je verstaat onder oer. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: 19 januari Auteur Geplaatst: 19 januari (aangepast) O, die is leuk @Mellie! Ik ben heel benieuwd, hoe die het gaat doen bij jou. Ik zal hem vast noteren. Alles met een hoge opbrengst en resistent komt hoog op mijn lijstje, zeker als hij ook nog lekker is. Edit: Bij nader inzien ga ik er toch dit seizoen een paar aardappelplantzakken aan wijden. Die heb ik nog wel over en ik vind hem erg leuk. Gewoon om uit te proberen. 19 januari aangepast door Rookie 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari Maar wat een gave aardappel! 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
tielse flipje Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari Die "Nemo" heb ik twee jaar geleden bij de Makro gekocht als ovenaardappel voor de kerst. De restanten in het voorjaar gepoot, deze aardappels bevallen me heel goed. Goed bevaarbaar en vorig jaar geen phytophtora. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari 8 uren geleden, Rookie zei: noteren. Ik heb je geschreven, zowel de Vitabella als de Nemo kan ik in Duitsland bestellen. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 21 januari Geplaatst: 21 januari Op 19-1-2025 om 13:03, Mellie zei: Ik heb Nemo gekocht. Schijnt een Hollands oeraardappeltje te zijn. Die ziet er leuk uit. Als ik misschien eens een volkstuintje heb, wil ik ook wel aardappelen telen. Nu er geen ruimte voor. Alle vakken zijn vol gepland. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Wat suf dat er dan Hollands oeraardappel bij stond…. Ik vond Nemo al een vrij jonge naam nou ja. Hij ziet er wel leuk uit. Ik wil weer teufelshorn. Die heb ik vorig jaar gemist. Ik heb 2 bigbags met aarde op de steiger staan waar ik aardappels kweek. Maar was vorig jaar heel slecht. Wordt dit jaar vast beter. 2 Quote
driepinter Geplaatst: 30 januari Geplaatst: 30 januari Ik hoop ook op een betere aardappeloogst dan vorig jaar. Ik had toen de Vitabella aardappels in kweekzakken (werd geadviseerd door iemand ivm de aanwezige veenmollen op ons moestuincomplex), en de oogst was zeer mager. Zal deels door het natte voorjaar komen en deels door mijn gebrek aan ervaring. Hoewel sommige medetuinders ze gewoon in de volle grond zetten en accepteren dat een gedeelte aangevreten wordt doe ik ze dit jaar wederom in kweekzakken, puur omdat ik niet heel veel plek meer heb op de moestuin.... Ik heb al een hele wishlist van zaden die ik wil bestellen op de website van Vreeken maar helaas hebben ze momenteel nog helemaal geen pootaardappelen die ik kan meebestellen .Bij zaadhandel van der wal is er gek genoeg aanbod in overvloed, maar daar vind ik dan bijv weer niet de tomatensoorten die ik wil hebben. Nog even geduld dus, er staat "leverbaar vanaf februari" en dat is volgende week al. 1 Quote
driepinter Geplaatst: 7 februari Geplaatst: 7 februari pffff hele tijd gewacht met mijn bestelling totdat er ook pootaardappelen waren. Om verzendkosten te besparen. En uiteindelijk was er een heel erg beperkt aanbod en net nu ik besteld heb zie ik de volgende advertentie bij de lidl.. Had ik nu gewoon maar eerder besteld zonder die pootaardappelen, de levertijd bij Vreeken is 1 tot 3 weken..... 1 Quote
Rookie Geplaatst: 7 februari Auteur Geplaatst: 7 februari Vreeken heeft bij mij een beetje afgedaan. Ik vind die levertijden niet acceptabel. Ik kreeg twee dagen geleden mijn pootaardappelen van vdWal. Ik moet ze nog even uitpakken. Ik leg ze nog even een paar weken koel in het donker, dan ga ik ze laten spruiten. Althans, de vroege aardappelen, de late moeten nog even wachten. 1 Quote
Arja Geplaatst: 7 februari Geplaatst: 7 februari Ik zag gisteren bij de Welkoop volop pootgoed. Aardappelen in verschillende hoeveelheden en soorten. Uiensoorten idem. Volgens mij alleen geen biologisch, en dat zou wel mijn voorkeur hebben. Quote
Gitta Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari Mijn aardappelen zijn net aangekomen. Ze staan nu in de tuinkamer in een eierdoos. Daar is het tussen de 10 en 15 graden. Is mijn eerste keer aardappelen, ik ben benieuwd wat het opleverd. Er zaten er 10 in het zakje. Ik kan er 8 kwijt, dus 2 stuks misschien maar in de volle grond of naar mijn moeders tuin. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari (aangepast) Een oudere medetuinder werd wat vergeetachtig. Hij bestelde via mij altijd dezelfde soort pootaardappels. Nu had hij een ineens nieuwe soort besteld Toen ik later de betalingen af ging ronden viel mij dat pas op en ik sprak hem er over aan. Hij zei: " Ja, ik had me vergist. Maar gelukkig kan mijn vrouw heel dun schillen. " de poters opeten is dus ook nog een optie. 🤣 18 februari aangepast door Patrijs 3 1 Quote De moestuin van Patrijs
Sanogoal Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari Ik bestelde mijn standaard aardappelen 'Sevilla' nu voor het 2de jaar op rij bij Helza Hobbyzaden. Zeer tevreden van! Verder nekeer goe zot gedaan (15ish variëteiten denk ik) en allerlei variëteiten aangeschaft bij de Tuinen van Weldadigheid en Den Ouden Kastanje enzovoort. Dit jaar ga ik naast ze in emmers te telen, ook telen in kartonnen dozen en in opgehoogde compost grond. Ik ben benieuwd naar de resultaten. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari In kartonnen dozen, denk je dan aan bananendozen of iets dergelijks? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari (aangepast) Gisteren de bestelde pootaardappels binnengekregen. 2,5 Kg Annabelle bio 25/30 . Een deel binnen in de vensterbank gezet om ze gelijktijdig te laten kiemen. Die gaan over een week of twee drie onder plastic de grond in. Ik heb ook nog een zak Nola 28/35 middelvroeg en een zak Texla 28/45. 20 februari aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs
ElkeV80 Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Ik vermoed dat er hier best al wat over geschreven is maar ik vind het slechts her en der verspreid in draadjes terug. Als ik dus iets aanhaal dat jullie al tot in de treure hebben uitgelegd, dikke sorry en verwijder mijn post dan maar ;-). @Jorieke123: Ik las in de aardappeldraad van 2022 dat je een betere oogst had in potten. Ben je zo blijven telen en lukt dat nog steeds goed? Ik twijfel heel hard over planten in volle grond of in kuipen. In volle grond is er niet zoveel ruimte meer over maar al die online verhalen over telen in potten en zakken lijken me soms te mooi om waar te zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En waar gaat jullie voorkeur naar uit? Scheelt het ook of je een vroeg ras plant of niet? Ik heb nu Lady Christl, Vitabella en Ratte klaarliggen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.