Ga naar inhoud

Wie van jullie bewaart glazen potten in de vriezer?

Aanbevolen berichten

Waarom ik dit vraag? Ik vind de inhoud van Ziptec zakjes altijd typisch ruiken. Ik heb iets met plastic, zeker dit soort dingen.
Ik bedacht mij opeens: zou het kunnen dat je glas invriest? Dat schijnt te kunnen, maar ik wil eerst meer ervaringen van jullie horen.

Ik had b.v. radijsblad, venkelgroen e.d. maar dat heb ik toch maar weggegooid. Misschien kun je dat beter maar niet bewaren, maar vers vind ik het ook niet lekker in een pesto b.v. maar als je het hebt, dan heb je het niet altijd gelijk nodig. Dan zou ik het b.v. in glas willen doen, maar moet ik het dan eerst blancheren?

Ik ben benieuwd of iemand van jullie dit doet. Ik zag deze site, want ik ging gelijk zoeken natuurlijk.

https://duurzamekeuzes.com/duurzame-lifehack-glazen-potten-in-de-vriezer-gebruiken/

https://www.reddit.com/r/Cooking/comments/ofm3cr/can_canning_jars_be_safely_used_in_freezer/?tl=nl&rdt=53678

https://www.mason-jars.nl/blog/mason-jars/tips-voor-het-invriezen-met-mason-jars

aangepast door Petrasmoestuin
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik vind de inhoud van Ziptec zakjes altijd typisch ruiken. Ik heb iets met plastic, zeker dit soort dingen.

Zouden vacuumzakken iets voor je kunnen zijn? De zakken daarvoor zijn van een ander soort plastic. Je hebt daarvoor wel een vacuum apparaat nodig.

Misschien niet echt goed geschikt voor tuinkruiden. Wel voor heel veel ander spul. Voordelen: geen lucht, dus geen "sneeuw", en -voor vlees en zo- geen vriesbrand. Grootste voordeel: enorm ruimte-efficiënt in je vriezer, t.o.v. koelkastdozen en helemaal t.o.v. glazen potten.

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

JA hoor, dat gaat prima. Ik vries vrijwel alles (nou ja geen brood natuurlijk) in in glazen potten. Ik verzamelde daar heel veel rechte potten voor, zodat je het makkelijk er krijgt als het nog niet helemaal ontdooit is. Gaat echt altijd goed en ik doe dit al jaren! 

De potten niet te vol doen bij vloeistoffen. Ik laat denk ik 2 cm onder de rand leeg en nog nooit geknapt door het uitzetten door bevriezen. 

Ik kook ook altijd veel gedroogde bonen tegelijkertijd en vries wat ik niet opeet dan in. Lekker dan uit blik vinden wij. 

Pasta saus die over is, ook de vriezer in, kan je zo lekker makkelijk eten bij haast of snelle lasagne maken. 

Ik gebruik potten zoals De Kleinste Soepfabriek gebruikt, in je zoekmachine vind je dan wel wat ik bedoel. Ik heb ze soms zelf, krijg ze of pluk ze weg naast een glasbak. Er passen normale grote deksels op, ook handig. 

aangepast door hazeltje
  • Thanks 1

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
4 uren geleden, hazeltje zei:

potten zoals De Kleinste Soepfabriek

Oh geweldig! Dank je wel. Ik zag gelijk de kippenbotten bouillon die Rookie net noemde voor de collageen. Ze zijn niet goedkoop, maar ik ga eens op zoek ernaar. Dan heb ik gelijk grote potten. Ik woon in Duitsland, dus ik zal ze of moeten bestellen of in Nederland moeten kopen.
En kan het geen kwaad als ze tegen elkaar staan? Maar ze nemen wel veel ruimte in de vriezer in denk ik?

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, henkg zei:

vacuumzakken

Dank je wel voor je antwoord. Wij hebben ooit zo'n machine gehad toen ik nog wolletjes opstuurde, maar hij deed het niet goed. Misschien had ik een goedkope. Maar eigenlijk wil ik ook geen grote apparaten meer aanschaffen. Ik heb al vreselijk veel spullen in de keuken staan. En of dat plastic goed is, is bij mij dan de vraag. Die zakken zijn er inderdaad, maar uiteraard weer duurder.

En dan ga ik gelijk googelen en dan lees ik dit.

https://www.google.com/search?q=vacuumzakken+and+bpa&rlz=1C1CHBF_enDE1137DE1137&oq=vacuumzakken+and+bpa&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIICAEQABgWGB4yCggCEAAYogQYiQUyCggDEAAYgAQYogQyCggEEAAYgAQYogQyCggFEAAYgAQYogTSAQg0MjMwajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Vacuümverpakkingen kunnen ook een bron van besmetting zijn , omdat de verpakkingsmachines doorgaans lucht van buiten naar binnen in de verpakkingen blazen voordat ze het vacuüm creëren. Hierdoor kunnen de verpakkingen besmet raken met in de lucht zwevende MP's.

Dus ik denk dat ik het toch even bij de zakjes houd en misschien potten, hoewel die wel weer ruimte in de vriezer innemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik woon in Duitsland, dus ik zal ze of moeten bestellen of in Nederland moeten kopen

Duur glas, tenzij je die soep heel erg belangrijk vindt. Bij jou in duitsland heb je flaschenland.de. Die hebben dezelfde pot, maar dan zonder soep. Wel veel goedkoper. 

• Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde ook niet dat je nu liters dure soep moet gaan eten he 🤣

Ik gaf ze als voorbeeld omdat ik weet dat zij diezelfde potten gebruiken. Hier staan ze geregeld naast de glascontainer. Echt al heel veel op deze manier gevonden. 

En als je geen soep wilt maar liever mayo, dan kan je de mayo van Jean baton kopen. Die zijn een slag kleiner, die gebruik ik ook heel veel (maar die aten we wel allemaal zelf leeg 🤫 De biologische mayo, vinden wij echt erg lekker.) Ze hebben ze overigens ook in de grote maat, maar die mayo vinden we minder lekker. 

Handig linkje @woldistel Dank je.

• Like 3

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Dus ik denk dat ik het toch even bij de zakjes houd en misschien potten, hoewel die wel weer ruimte in de vriezer innemen.

Vacuüm heb ik geen verstand van maar zou ik niet kopen/gebruiken omdat je zoveel plastic weggooit en niet weet wat ervan in je eten komt. 

De potten nemen wel ruimte in, maar ja, dat doet alles wat je in de vriezer doet ;-) 

Ze kunnen gewoon tegen elkaar aan staan hoor, geen probleem. Soms zet ik ze wel om en om rechtop en op zijn kop. Dan kan er net meer in de lade, omdat de deksel bij deze potten wat uitsteken. 

Ik schreef het al, maar er is bij nog nooit een pot kapot gegaan. 

aangepast door hazeltje
  • Like 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, hazeltje zei:

alles

Nee dat is niet zo. Ik heb nog een heleboel Tupperware dozen van een pond. Daar doe ik appelmoes, macaroni, kant en klare purees, etc in.

Als ze ingevroren zijn, dan doe ik ze over in een plastic zak. Dat zijn dan vierkante blokken, die ik goed kan opstapelen. Ik heb het elders al een keer op de foto laten zien. Ik zal de foto nog opzoeken.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik zal de foto nog opzoeken.

Ja die zag ik inderdaad. Dat is echt heel erg compact hoe jij dat doet. 

• Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jorieke123 zei:

blaast namelijk geen lucht in de zak

Ik heb mij een rotje gezocht, uiteindelijk in de geschiedenis gezocht en gevonden. Het staat onderin bij het kopje 'Tijdens de productie" maar waarschijnlijk heeft dit te maken met de machines in een fabriek. Ik zou mij er maar geen zorgen over maken.

https://pmc-ncbi-nlm-nih-gov.translate.goog/articles/PMC8715270/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq#:~:text=Vacuum packaging could also be,packages with air-borne MPs.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, hazeltje zei:

erg compact

Ik heb vanmiddag nog een aantal bakjes erbij besteld, wel andere. Een heleboel deksels zijn kapot en dan houd ik wel bakjes over, maar om daar nu plastic overheen te trekken, dan komt er toch gauw water in. Dus dan hoef ik niet gelijk de volgende dag eerst alle bakjes schoon te maken voordat ik weer 8 bakken appelmoes kan vullen b.v. en de overige bakken al in gebruik zijn. En dan kan ik er eventueel ook wat blad in doen, hoewel ik het liever vers gebruik.
Dat heb ik al met boontjes, liever vers. Maar dat gaat nu eenmaal niet.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-1-2025 om 17:18, Petrasmoestuin zei:

liever vers.

Helemaal mee eens. Maar dat gaat helaas niet altijd. En toch fijn om ook in de winter nog eigen gezaaide boontjes kunnen eten bijvoorbeeld. 

Is tupperware nog te verkrijgen? Ik dacht dat ze failliet waren. 

Ik ga ook kijken naar die rechte potjes om in te vriezen. 

aangepast door Gitta
Link naar reactie
Delen op andere sites

Boontjes bij de aardappels vind ik vers wel het lekkerste maar in een gerecht of ovenschotel gaan diepvries boontjes. Vers blijft altijd het lekkerste maar soms helpt een ander soort gerecht om diepvriesgroente meer te waarderen. 

Toen we nog met zn 2e waren gebruikte ik regelmatig de glazen ikea ovenschalen met deksel. Dat werkte perfect maar glas is wel zwaar en niet alle vriezerlades zijn sterk genoeg (Die van mijn keukenvriezertje niet leerde de ervaring ) 

aangepast door loes
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vries ook in potten in voornamelijk soep maar gebruik daar alleen mason jars/ Balls potten voor. Viavia heb ik in Amerika voor deze potten vriezerdeksels gekocht zodat je niet de schoefringen met inlegdeksels in de vriezer hoeft te gebruiken, die kunnen ook niet goed tegen de vochtigheid van de vriezer. 

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Gitta zei:

nog te verkrijgen?

Ja hoor. Ze worden niet meer door huisparty's verkocht, via consulenten en ook is er geen winkel meer. Maar een heleboel grote bedrijven hebben de restanten opgekocht, ook dames die ze zelf nog verkopen en ook 2de hands, maar dat wil ik niet. Ik heb voor een prikkie de bakjes erbij gekocht. Ik gebruik ze al 45 jaar denk ik. Ook de grote bakken voor mijn meel toen ik allerlei beestjes (stofluizen heten ze geloof ik)  in mijn kast vond heb ik er toen een hele serie van gekocht.
Want dan zitten ze in allerlei verpakkingen, kon alles toen weggooien.

• Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, loes zei:

bij de aardappels vind ik vers wel het lekkerste

Ik doe er soms ook pindasaus overheen, dan maakt het niet uit. Ik vind bonen zaaien heel leuk, dus ik hoop dit jaar vele bonen te hebben en die gaan grotendeels de vriezer in, en wat ik vers kan eten die eet ik dan in een salade (heb ik div. recepten voor). Bonen in een salade geven iets extra's. En verse kun je dan ook lekker roerbakken. De boontjes uit de tuin zijn heel gauw gaar vind ik.
En de boontjes doe ik wel in een ziploc zakje, dan kan ik er ook uit halen wat ik nodig heb en omdat ik ze toch nog even moet koken, heb ik geen last van de plastic lucht. Het ging mij meer om bladgroente, maar die zal ik niet veel meer invriezen, maar zo veel mogelijk vers gebruiken en de rest doe ik wel weg. Want meestal heb ik niet zo veel mooi blad eraan zitten vanwege de beestjes.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kocht onlangs wat Tupperware bij Kruidvat. Ze hebben geen groot assortiment, maar soms staat er wat handigs tussen. 

Ik vries veel in in van die chinees-afhaalvoedsel bakjes met deksels, heb ze nieuw en gebruikt. Kwa formaat en stapelbaarheid vind ik die ideaal, maar er gaan er toch veel kapot omdat ze in bevroren toestand sneller kapot gaan. Dan toch maar weer ziplocks, want grote hoeveelheden Tupperware is me te duur, en glas vind ik echt onhandig van vorm, want omdat het rond is neemt het relatief veel ruimte in.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Arja zei:

bevroren toestand sneller kapot gaan

Ik heb deksels die al 50 jaar oud zijn en nog niet kapot. Als je ze uit de vriezer haalt, dan moet je ze niet gelijk opentrekken, maar of laten ontdooien of een beetje lauw water erover. Ik heb ook een nieuwe serie en die deksels zijn wat zachter, maar dan moet je uitkijken dat je er niet wat scherps op zet, zeker als ze uit de vriezer komen. Ik heb een heleboel vierkante pondsbakken, die zijn handig. Ik ga nooit naar de Chinees.
@Gitta bol.com is duur. Ik heb ze bij Massamarkt gekocht. Je kunt via internet altijd zien waar wat goedkoper is. Ik zocht de Alaska.

Wel hogere verzendkosten, maar de bakjes super goedkoop.

https://mail.google.com/mail/u/0/#trash/GTvVlcSDZqfqLmsbVncLwzLgHTkTQqccqPNZPnfklqCChfBVVSFsgkdWBwTbbRtfQNdmBLKRxgvbf?projector=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, Tupperware kan idd een halve eeuw oud worden. Die fast food bakjes stoten als ze bevroren zijn gauw kapot. 

Ik trof de Alaska bij Kruidvat. Jammer dat je geen vestiging op je route hebt. Je moet er niet voor omrijden. Ik zag ze trouwens ook in hun webshop staan. 

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...