Ga naar inhoud

Giftige Vingerhoedskruid (Digitalis purpurea) verwijderen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

heb de Vingerhoedskruid (Digitalis purpurea) in de tuin, lees dat ie giftig is?!

Erin laten of verwijderen, wat is wijs?

Gr.

genieten

Geplaatst:

Prachtige plant en is niet dodelijk giftig! Kan wel hartritmestoornissen veroorzaken en wordt dan ook gebruikt in medicatie om de hartspier te beinvloeden.

Als ie niet in de weg staat... lekker laten staan?!

Geplaatst:

Ik laat hem er zelf in..sterker nog, ik doe alle moeit om hem in mijn tuin te krijgen..ik vind het een prachtige plant.

Er zij best veel planten giftig, ik heb mijn kinderen altijd vanaf het begin geleerd welke bloemen giftig zijn en welke je kunt uitzuigen. Zo ook voor de bessen ( ik heb hier in Frankrijk trouwens een heggenrank met een sterk giftige bes erin ( enkele bessen zijn voor kleintjes al dodelijk..als ik die in mijn tuin zie trek ik hem uit.) en kruiden.

Maar mijn kinderen hebben het goed geleerd( waren daar gevoelig voor) dus dat is een beslissing die iedereen zelf moet nemen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Heb je kinderen ? zo ja, vertel ze over de plant, laat ze zien wat je er zo mooi aan vindt en geef mee dat je de plant om zijn schoonheid waardeert en koestert. Kijken mag. bewonderen mag ( echte intrinsieke bewondering en vooral verwondering ) Dan heeft het kind de bagage om van de plant af te blijven. Gaan ze er dan tóch aan plukken, dan gewoon een flinke mep natuurlijk

Moet die gele regen struik of boom gelijk omgezaagd ( ook die van de buren natuurlijk ) omdat de zaadjes bij inname al bijna dodelijk zijn voor een kind van een jaar of 4-5 ? Monnikskap gelijk verwijderd worden; hoogst giftig aan de wortel. En zo kan je wel de halve tuin slopen. Moet de bereklauw volledig uitgeroeid worden omdat bij temperaturen boven de 25 graden en na kneuzing van het blad, het sap voor mensen die daar gevoelig voor zijn , irritaties opwekt ? ( oke oke , tot behoorlijke verbrandigsblaren aan toe bij sommigen ) Plant is verder totaal onschuldig en prachtig.

Heb je geen kinderen, dan heb je dus verder geen reden welke plant dan ook uit de tuin te weren. En een plaatsje van louter tegels kan je dan ook geen tuin noemen.

Geplaatst:

En de bijen en hommels zijn zo leuk om te bekijken als ze zich erin proberen te proppen

Maar war bedoel je precies met de vraag. Bedoel je giftig en ik heb kleine kinderen.

Of ik wil uit die tuin eten kan het kwaad als er iets staat wat giftig is?

Met huisdiertjes trouwens ook oppassen met erg giftige dingen. Wilde dieren weten heel goed wat wel of niet te eten maar huisdieren en paarden weten het niet.

Geplaatst:

Eh,..

Je moet meerdere uren halfnaakt door een veld vol vingerhoudskruid banjeren wil je

a) een licht gevoel van duizeligheid ervaren

b) braken

Aldus een mede leerling waar ik destijds tuinbouw mee volgde. Vingerhoedskruid werd gekweekt voor een of andere stof,..

Als kind de bloemen op iedere vinger. Nooit hoeven braken

Geplaatst:

Rantje: hij is idd giftig, maar volgens iemand niet dodelijk giftig...,

en die hommels en bijen vind ik schitterend...

In 1 topic komen opeens x onderwerpen voor....

genieten

Geplaatst:

neen? ik zou juist zeggen ja!

prachtige plant met leuke vingerhoedjes die ik ook als kind als zodaning gebruikte...

laat het vingerhoedskruid maar lekker staan, er zijn veel giftigere planten die je zonder het te beseffen in de tuin of zelfs in je huis hebt...

Geplaatst:

Ik doe ook juist mijn best het in de tuin te krijgen (en lijkt dit jaar te gaan lukken via stekjes van mijn moeder ). Vind het zulke mooie bloemen! Maar ik heb dat ook geen kinderen in de tuin, dus over dat dilemma kan ik niet meepraten.

Geplaatst:

Digitalis wordt gebruikt bij o.a. hartritmestoornissen en hartfalen ( het medicijn digoxine) en is wel een gevaarlijk kruid in je tuin voor bv kippen.

Ook voor kinderen ( als die tenminste blaadjes gaan drogen en opeten) is het natuurlijk oppassen.

Dit stukje heb ik van kennislink gepikt over giftige planten in je tuin:

Giftige planten

Goudenregen, oleander, papaver, blauwe monnikskap, vingerhoedskruid…het klinkt als een mooie bloementuin, maar dit zijn enkele voorbeelden van zeer giftige planten die gewoon in de achtertuin kunnen groeien. En de symptomen die deze planten kunnen veroorzaken liegen er ook niet om: gevoelloosheid, braken, verlamming, hartstoornissen en soms zelfs de dood. Een paar druppeltjes gifsap uit de monnikskap ( Aconitum napellus) kan bijvoorbeeld al dodelijk zijn. Het kan via de huid worden opgenomen en veroorzaakt hartritmestoornissen en verlaging van de bloeddruk. Dit gif werd in het oude Europa in oorlogen in de watervoorziening van de vijand gedaan om deze zo uit te schakelen. De gevlekte scheerling ( Conium maculatum) bevat coniine (ongeveer 2%). Dit gif is dodelijk in een dosis van 7.5-15 mg per kg lichaamsgewicht, wat qua hoeveelheid voor volwassenen ongeveer te vergelijken is met een theelepel water. Het verlamt de motorische zenuwen en werkt op het ademhalingscentrum. Vingerhoedskruid ( Digitalis purpurea) bevat onder andere digitoxine en digitaline, voornamelijk in de groene bladeren en zaden, waardoor inname van 2-3 g gedroogde blaadjes al dodelijk kan zijn.

Gewoon oppassen dus met die plant..ik las over iemand wiens kippen er ziek van waren geworden ( zaadjes?)

Je kinderen kun je het wellicht leren..je dieren niet.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Ik laat hem er zelf in..sterker nog, ik doe alle moeit om hem in mijn tuin te krijgen..ik vind het een prachtige plant.

Er zij best veel planten giftig, ik heb mijn kinderen altijd vanaf het begin geleerd welke bloemen giftig zijn en welke je kunt uitzuigen. Zo ook voor de bessen ( ik heb hier in Frankrijk trouwens een heggenrank met een sterk giftige bes erin ( enkele bessen zijn voor kleintjes al dodelijk..als ik die in mijn tuin zie trek ik hem uit.) en kruiden.

Maar mijn kinderen hebben het goed geleerd( waren daar gevoelig voor) dus dat is een beslissing die iedereen zelf moet nemen.

Dit geldt hier ook.

Geplaatst:
Met huisdiertjes trouwens ook oppassen met erg giftige dingen. Wilde dieren weten heel goed wat wel of niet te eten maar huisdieren en paarden weten het niet.

Voor paarden valt het best wel mee hoor. vaak verliezen giftig planten de kenmerkende geur als het gedroogd is.

Maar je hebt wel meer giftige planten:

Meest bekende is taxus. paar gram en het dood een volwassen paard, maar ook buxus,zijn giftig.

Steenvruchten (oa. kers en pruim) zijn giftig en vooral voor paarden maar ook appel zaden zijn in grote hoeveelheden giftig.

Een lijst met giftige planten (wel in het engels)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_poisonous_plants

Of je het moet verwijderen is afhankelijk van de giftigheid, maar ik denk dat je beter kan leren om van de planten afteblijven en welke wel kan eten.

The greatest mistake you can make in life is to be continually fearing you will make one.

Elbert Hubbard (1856 - 1915)

Geplaatst:

Had Topicstarter nou inmiddels gezegd dat het om kinderen in de tuin ging ? Eigenlijk de enige reden waarom iets van bedachtzaamheid op zijn plaats is ( mijn mening )

Zou nou elk tuincentrum een bordje bij de deur hebben: "verboden voor kinderen; dodelijk giftige omgeving "? Zijn tuincentra er op aan te klagen ?

Ik vind het echt een beetje overdreven.

Geplaatst:

Voor paarden valt het best wel mee hoor. vaak verliezen giftig planten de kenmerkende geur als het gedroogd is.

Dat gaat voornamelijk op voor Jacobskruiskruid wat smerig smaakt en het gemiddelde paard dus niet eet. Maar als de plant kapot getrapt in de wei staat en dan uitdroogt of verwerkt zit in het hooi is het zijn vieze smaak kwijt. Maar niet zijn giftige eigenschap.

Pas op het moment dat je evt. symptomen gaat merken ben je al veel te laat met alle gevolgen van dien.

Maar je hebt wel meer giftige planten:

Meest bekende is taxus. paar gram en het dood een volwassen paard, maar ook buxus,zijn giftig.

Steenvruchten (oa. kers en pruim) zijn giftig en vooral voor paarden maar ook appel zaden zijn in grote hoeveelheden giftig.

De lijst met 'giftig voor paarden' weet ik zo'n beetje uit mijn hoofd

Een paard leert in zijn eerste 6 maanden wat het kan eten en wat niet. Deel door de moeder en een deel door buikpijn te krijgen nadat hij/zij iets geproefd heeft en buikpijn kreeg.

Dus alles wat niet in de wei stond of waar het veulen niet mee in contact in de eerste 6 maanden herkent hij niet als giftig.

Maar ook voor andere huisdieren kunnen giftige planten link zijn. In dit geval dus over de vingerhoedskruid wat idd. ook dodelijk kan zijn, niet alleen voor de mens.

Geplaatst:

Ik heb echt wel nagedacht over wat ik in m'n tuin zou zetten en wat niet i.v.m. met kindjes. Maaaaaar wat nou zo leuk is aan Digitalis: De bloempjes wijzen naar beneden en kinderen hebben dus het mooiste uitzicht! Zeker wanneer de plant bezoek krijgt van een dikke hommel. Mijn kleintjes vinden het altijd mooi om te zien. En net als Jet vertel ik ze altijd haarfijn wat ze wel mogen eten/plukken/o.i.d. Alleen dat wat ik opnoem en de rest dus niet. En bij giftige planten ook waarom het niet mag. Tja, ik ben misschien te goed van vertrouwen, maar er is nog nooit iets misgegaan. Heb op m'n keukenkastje met schoonmaakmiddelen ook geen kindersluiting. Ze hebben het kastje gewoon nooit interessant gevonden en bovendien weten ze wat er staat. Tja, kinderen zijn net mensen.... Je moet het ze alleen wel vertellen.

Het is aan jou om te bepalen wat je wil: laten staan of weghalen. 't Is wel een mooi plant....

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:

ik laat de plant gewoon staan, maar es mooie foto's maken als er een bij of hommel in gaat zitten, altijd mooi, als er aan denk post ik de foto!

Vr. gr.

genieten

• 2 years later...
Geplaatst:

Heb net alle vingerhoedskruid uit de tuin getrokken. Vond mijn vrouw toch een fijner idee voor als volgend jaar onze dochter gaat rondlopen. Ik had er net lekker veel bij elkaar gesprokkeld

Geplaatst:

Ik sluit mij aan bij het verhaal van Bit als je kleine kinderen hebt die je nog niet kunt vertellen

wat giftig is en wat niet, haal het eruit, en anders vertel de kinderen inderdaad over de

schoonheid en nut van de plant en laat staan .Ik knip em wel na de bloei direct terug .

Weet niet meer ei het zei mar ook paarden weten heel goed wat ze wel en wat ze niet kunnen eten

Graasdieren eten keurig om gifplanten heen

Geplaatst:

Ik ben opgegroeid in een tuin met o.a. vingerhoedskruid, lelietjes van dalen etc, en kreeg van jongs af aan ingeprent dat ik overal af moest blijven, ook van de niet giftige planten trouwens. Ik vind dat je dit je kinderen zowiezo moet leren, anders kun je nooit bij een ander in de tuin komen zonder dat je kind de boel af gaat plukken. In mijn ogen is het dus een beetje overdreven alles te verwijderen, vingerhoedskruid is ook een belangrijke bijenlokker. Ik vond het als klein kind bijzonder interessant hoe de hommels en bijen in en uit de bloemen kropen.

Ook hele jonge kinderen kun je leren dat ze overal af moet blijven.

Zo'n verschrikkelijk giftig besje vind dan wel weer goed om te verwijderen want dat ziet er natuurlijk wel erg snoeperig uit.

Geplaatst:

Ik heb hem in mijn voortuin staan, prachtige plant! Ik hoop dat die zich daar weelderig uitzaait

In de achtertuin wil ik hem niet, ik heb kippen die ik regelmatig los laat lopen en één van die kippen is een echt vreetzakske: die vreet alles, daarom liever geen vingerhoedskruid in de achtertuin.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...