Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Jorieke123

Aanbevolen berichten

@Petrasmoestuin mijn man is er inmiddels aan gewend. “Het is weer die tijd”, zegt hij dan. Maar hij gaat steeds harder meedoen. Al blijft voorzaaien, stekken en verpotten toch echt mijn ding. Ik zit ook graag met mijn handen in de aarde, misschien heeft het daarmee te maken. Hij doet als hij iets met aarde moet doen tuinhandschoenen aan. Veel verstandiger, want ik krijg Raynaud vingers en kloofjes en splinters, en hij niks. Maar die aarde…

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook.

Het hele tuingebeuren, compleet met alle kamers vol met zaden, potjes en voorkiemende aardappelen e.d., blijft echt mijn ding.

Maar hij gaat wel steeds meer faciliteren, dingen verzinnen om alles gladjes te laten verlopen, stellingen bouwen en elektra aanleggen.

Ach, hij eet er tenslotte ook van mee, denk ik dan zo maar.

aangepast door Rookie
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee uur lang stenen gejouwd voor een kruidencircle-to-become. Eerst bij degene waar we de stenen ophaalden alles ingeladen, toen bij het moestuincomplex alles weer uitgeladen, toen met de kruiwagen alles naar ons landje gekruid en toen alles netjes opgestapeld. Ben gevloerd en @cobro60ook, iets met leeftijd en gebreken en zo. Maar ze zijn op hun voorlopige plek, nu nog tijd vinden de cirkel te bouwen. De kapucijners hebben we maar tot morgen uitgesteld. 

• Like 7

Link naar reactie
Delen op andere sites

De potten uit de plattebak gehaald,  schoongemaakt van onkruidjes en gesorteerd. Een deel buiten en een deel in de lage kas gezet. Bij het nu lege raam compost ingespit en de grond flink bewaterd. De eenruiter gewassen en de bak weer dicht gemaakt. Veldsla, winterpostelein, munt en kropsla geoogst en schoongemaakt.

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen heb ik er nu een klein bakje op gelegd, en daar het zakje rechtop gedaan. Het zakje was vrij nat, dus eerst droog gemaakt, het papier even voorzichtig tussen een handdoek gedaan, maar de zaadjes zaten er al tussen en die wou ik er niet afhalen. Nu is het beter hoop ik.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Schrale oostenwind.  Een stuk van het rabarberveld schoongemaakt en de stokrozen daar weggehaald. Een laagje mest er overheen gegooid. Het aardbeiveld doorgewerkt met de cultivator. Nog wat mest gereden daar waar nog gespit moet worden. Met een grote pot voorgetrokken narcissen naar huis voor een hete pompoensoep.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het frame van de plastic tunnelkas in elkaar gezet en beslist op welke plek die komt. Dat stuk grond leeggemaakt, wat planten verplaatst en onkruid verwijderd. 

Tuinbonen, kapucijners en doperwten voorgezaaid. 

Een stuk rabarber afgehakt (oei, als dat het gaat doen vind ik het een wonderplant) en kornoelje geknipt en op water gezet.

• Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder gegaan met onkruid uit het oude rabarberbed te halen. Ik heb er door de jaren heen ook veel bloembolletjes gezet en dat is nu lastig schoonmaken. Een deel van de bolletjes zijn er nu dus ook uit. Eens kijken of ik die ga herplanten. Naar huis met een pot voorgetrokken sneeuwklokjes.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk. Ongeveer een derde van de moestuin is nu gespit en gemest. Gisteren heb ik 25 prachtige aardbeistekken binnengekregen en die staan nu opgepot langzaam wakker te worden in de kas. 20 ostara's en 5 gigantalla maxim. Ik verheug me nu al op de oogst.

• Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, van zaden op de router zou ik ook even fronsen. Wel creatief bedacht! Bij mij staan de zaden in zakjes in yoghurtemmers op de verwarming die altijd aanstaat. De verwarming in de werkkamer van mijn partner (die werkt altijd vanuit huis).

Ik heb gisteren een deel van de moestuin gespit en brandnetels verwijderd en de tuinbonen voorgeweekt. Die zitten nu in de grond. Dat was hard nodig, want er zat bonenkever in. Die zijn hopelijk allemaal verdronken door het voorweken. Heb nog nooit een gekocht zakje bonen met bonenkever gehad en hopelijk gebeurt dat ook niet meer.

Volgende week weer een deel van de tuin onkruidvrij maken en de peulen voorzaaien.

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een heleboel op de moestuin gesnoeid. De kweepeer onder handen genomen (anders wordt ie te groot), de gewone peren ook,  twee Jostibessen verwijderd (vind ze niet lekker) ten  faveure van de zwarte bes er naast (wel heel lekker), de braam uitgedund, de druif gekortwiekt en de oude stengels uit de Japanse wijnbes gehaald.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Samen met @cobro60 nóg een keer een bak ontdaan van kweekgras. Ongelooflijk, dat spul zit overal en je blijft het er uit graven. Daarna met stokken een rek gebouwd en de voorgeweekte kapucijners in de grond gestopt. Nog wat vogelverschrikking en klaar voor vandaag. Brrr, koud, vooral het aantrekken van de tie-wraps want dat lukt alleen met blote handen. Nu moe maar voldaan. 

IMG_2886.jpeg

aangepast door Tanja65
  • Like 6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met hoekijzertjes wat stukjes hout bevestigd aan de binnenkant van de kas, zodat de plexiglas platen wat ondersteuning hebben als er een storm op beukt vanuit zee. En alvast een beginnetje gemaakt met wat plankjes monteren voor een verhoogd bed. En de kasdeur geschilderd!

20250209_121900.jpg

20250209_170009.jpg

20250209_130245.jpg

20250209_170019.jpg

20250209_171807.jpg

• Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de laatste aardappels gerooid. Gezien de hoeveelheid die nog in de grond zat was dat niet bepaald een gigantisch karwei. ;)

laatste2024.thumb.JPG.3748ffa145087ac24eb4ac532a1f4431.JPG

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...