Jorieke123 Geplaatst: 31 december 2024 Share Geplaatst: 31 december 2024 Het topic van 2024: Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 2 januari Share Geplaatst: 2 januari Ik ben gestart. Kippenhok schoongemaakt. Ik maak hem 2 x per jaar grondig schoon met schoonmaakmiddel (dasty). Daarna alle gebruikelijke dingen. Diatomeeenaarde houtsnippers en had nog hooi uit het kerstpakket. Alle takken opgeruimd. De wind is flink tekeer gegaan joh…. Ik had echt angst voor de boom van de buren die gevaarlijk heen en weer zwiepte. Ik heb naast duizend miljoen takken ook de bak van de moestuinbak die eraf was gewaaid, in meerdere stukken terug gevonden… balen. Kweepeer gesnoeid. Die had zulk lelijk blad dit jaar dat ik geen blad heb geoogst. Ik hoop dat een goede snoei beurt hem weer wat mooie bladeren oplevert. Schep mest erbij. Kweeperen kan ik ook gewoon kopen, maar de bladeren ervan niet. En laat ik jou minstens 50 liter kweepeerbladthee te drinken per jaar. En dan schat ik het heel voorzichtig in. Anyways. Ik heb een vlinderstruik in de tuin staan. Die struik is inmiddels een boom geworden zag ik. Hij is schuin de taxushaag in gegroeid, dus het viel helemaal niet op. Krijg het nauwelijks op de foto. Het geheel was dus nog zeker 1 m langer! Hij was gigantisch…. En loodzwaar. Moest hulp inschakelen hem de tuin in te slepen. Daarna het dikke gedeelte in kleine stukken gezaagd voor de open haard. Dat was dik 2 m. De stam was dikker dan mijn pols. Hoe heb ik dat zo gemist?! Ook nog 3 m aan druivelaar in stukken gezaagd en dat te drogen gelegd. Kunnen we het over een jaar mooi opstoken. Heeft het nog een beetje zin gehad om zo veel te groeien. Veel troepjes opgeruimd. Bommenresten. Tijdens o&n is de overkapping van het zonnescherm omlaag gestort. Dat omhoog getild (ik dacht dat het loodzwaar was, maar kon het alleen optillen) en weer vast gezet. Kortom: mega productief geweest! En dat voor zo’n lummeldagje. 5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 2 januari Share Geplaatst: 2 januari Fris maar wel weer zon, vooral in de ochtend. Te nat om te spitten na alle regen van gisteren. Dus maar verder met de compost. Het vak dat ik oudejaarsdag had gevuld was wat ingezakt en dat waterdicht afgedekt. Het deels gevulde vak verder gevuld met half verteerde compost/ mest en lagen hooi/stro/mest er tussen van de verse mest die eerder gebracht was. Dat vak ook regendicht afgedekt, maar het zal snel slinken en misschien komt er nog broei in. De aalbes verder gesnoeid en de takken klein geknipt. Met een emmer afval naar huis en daar nog twee pompoenen die terug liepen klein gemaakt en ingevroren. 3 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 2 januari Share Geplaatst: 2 januari Zojuist alle moestuinbakken weer afgedekt tegen de nachtvorst van de komende nachten. Ook overdag blijft het fris. Dus ik laat ze erop tot dinsdag. Wat was het heerlijk weer vandaag met het zonnetje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 2 januari Share Geplaatst: 2 januari 1 uur geleden, Mellie zei: minstens 50 liter kweepeerbladthee 😳wòt? Jij hebt het toch over Cydonia oblonga, die met die lichtroze bloemen en die gele vruchten (met haar) waar we membrillo van maken en die jij ergens tegenaan smijt en dan rauw opeet? Wil je daar nog wat verder over uitwijden bij kruiden? 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 2 januari Share Geplaatst: 2 januari Qua moestuin heb ik vandaag alleen maar even gekeken of alles er nog stond en heel was na het armageddon van Oud en Nieuw hier in de buurt. Gelukkig was alles er nog. Hokje niet afgefikt, tunnelkas niet opgeblazen. Pfff, elk jaar weer spannend. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 2 januari Share Geplaatst: 2 januari wòt? Jij hebt het toch over Cydonia oblonga, die met die lichtroze bloemen en die gele vruchten (met haar) waar we membrillo van maken en die jij ergens tegenaan smijt en dan rauw opeet? Wil je daar nog wat verder over uitwijden bij kruiden? Ik hoor je gewoon ‘wòt’ zeggen. Ja die, al smijt ik nu de kinderen alles nadoen wat mama doet, tegenwoordig beduidend minder Wat een geheugen hebben sommige mensen toch, petje af hoor! Ik weet niet eens meer wat ik gisteren heb gegeten. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 3 januari Share Geplaatst: 3 januari Koud, winderig en een klein zonnetje en wat buien. N-Z spinazie geoogst en afgehaald. Bij het wassen brak de zuiger los van de zuigerstang van de zwengelpomp. In een hagelbui alles los gehaald en gerepareerd. Nog een bosje selderij gesneden. Toen ik naar huis wilde gaan kwam de strooiwagen langs, en toch de pomp er nog maar even afgehaald tegen kapotvriezen. Met een emmer Marjoleinwortels en het groen weer terug naar huis. 2 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 3 januari Share Geplaatst: 3 januari 19 uren geleden, Mellie zei: al smijt ik nu de kinderen Ik snap jouw zin niet echt.. en dat stukje wat er na komt ook niet.. Vroeger smeet je met kweeperen, maar omdat de kinderen dat ook doen smijt je nu met de kinderen en minder met de kweeperen?🤔 Gisteren eventjes klein uurtje naar de moestuin, voor het boodschappen doen. Traytje met op 30 december geknipte stekken van Hydrangea paniculata van de Lidl (pink nogwat en strawberry nogwat) naar de kas op de moestuin gebracht. Die geven veel grotere bloempluimen dan de andere cultivars, maar worden daarentegen wel sneller bruin. En op de moestuin stekken geknipt van de vlieren Black Tower en Haschberg. En ook van de druiven Swenson Red en de niet-zekere Kodrianka. En tevens die struiken gesnoeid. Vlier Black Lace gekocht bij Vreeken was echt een miskoop. In maart gekocht voor 9,95 en is nu wel 15cm hoog! Denk dat ik die maar ga verwijderen en bij fruitbomen.net ga halen, daar is die 60-80cm voor 5 euro meer.. of wachten op de nieuwe tuin in Bodegraven. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 3 januari Share Geplaatst: 3 januari Er mist een komma bij die zin, denk ik 🤣🤣 @Mellie Ongeveer zoals bij: "Let's eat, grandpa" en "Let's eat grandpa". 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 3 januari Share Geplaatst: 3 januari Ah ja, ik snap m eindelijk. "Ja die, al smijt ik, <komma> nu de kinderen alles nadoen wat mama doet, tegenwoordig beduidend minder." 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 3 januari Share Geplaatst: 3 januari 1 januari in de avond een kerstboom op de plek waar de kliko's geleegd worden, opgehaald. De volgende avond nog eentje. Vanochtend de derde, en bij navraag bij de buren heb ik weer 2 kerstbomen gekregen. Plus mijn eigen, is al 6 kerstbomen die ik kan versnipperen voor de paden van de moestuin. Beter dan houtsnippers kopen, al kost het wel wat meer moeite. 4 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 4 januari Share Geplaatst: 4 januari Begonnen aan het rottigste stukje om te spitten. Er hebben frambozen gestaan maar die zijn dood gegaan en nu zitten er voornamelijk heermoes, kweek en marjoleinwortels in de grond. Een paar M2 gedaan en ook de frambozen die er nog staan gesnoeid. Met een emmer oude aspergeklauwen en een emmer bieten naar huis. 2 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dahli Geplaatst: 4 januari Share Geplaatst: 4 januari Het is al een week of 2 formeel winter, maar tot mijn schaamte moet ik zeggen dat vandaag pas de tuin ‘winterklaar’ (lees alle dode planten afgeknipt) gemaakt heb. De hele groencontainer, groot formaat, zat vol. Jammer dat de hotbin er nog niet is. De dahliaknollen blijven dit jaar gewoon in de grond met dikke stapels blad er overheen. Dat scheelt weer voortrekken komend voorjaar 😃. Ik vond het te erg dat er al peperzaden in de deno zitten, maar de tuin nog vol rotzooi stond. Moe, maar voldaan! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 4 januari Share Geplaatst: 4 januari 3 minuten geleden, Dahli zei: lees alle dode planten afgeknipt Tegenwoordig is de heersende opinie volgens mij om dat te laten zitten en pas in het voorjaar weg te halen, dus je bent een paar maanden te vroeg met de tuin voorjaarsklaar te maken. Dit om enerzijds de planten tegen strenge vorst te beschermen en anderzijds om de dieren die een plekje zoeken om te overwinteren te helpen. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dahli Geplaatst: 4 januari Share Geplaatst: 4 januari (aangepast) @acpronk Er vielen hier vooral dahlia-stengels van 2,50 meter te knippen. Die kunnen volgens mij nu prima iets boven de grond afgeknipt worden. De vrouwenmantel en ooievaarsbek waren al afgestorven en daarbovenop dikke laag blad gegooid. Prima voor de aanwezige diertjes volgens mij. Ik heb verder de grond en bovenste plantenlaag niet verstoord. Pluimhortensia mag volgens mij ook in januari ingekort worden. Alle peperplanten (allemaal in pot) die afgestorven waren, inmiddels ook dode staken van 1,5 meter, bieden denk ik geen schuilplaats en zijn toch dood. Grond zit nog in de potten, gaat er pas komend voorjaar uit. Alle wortels van pompoenplanten, klimspinazie heb ik laten zitten. Tomatenplanten waren al eerder gerooid. Verder heb ik de st. Jansuitjes niet aangeraakt. Ik denk dat het wel goed komt met de planten en de dieren 😊. 4 januari aangepast door Dahli 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 5 januari Share Geplaatst: 5 januari Soms wil je ook opruimen omdat je weet dat je daar in het voorjaar geen tijd meer voor hebt. Daarom vandaag weer een stuk van het onkruidveldje gespit in wind en regen. 3m2 gedaan en een krat wortels uit de grond gehaald. Gestopt om niet helemaal doorweekt te raken en om weer op te warmen met een kop hete Cécémel. 2 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 5 januari Share Geplaatst: 5 januari Niet in de tuin maar voor de tuin. Kerstbomen 7 en 8 opgehaald. Voorlopig is er wel genoeg te knippen. Nu wachten op goed weer. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 6 januari Share Geplaatst: 6 januari Vaanmorgen was het prima weer, wel stormachtig maar ook droog en zacht. Zelfs even de zon gezien. Weer een stukje schoongemaakt, veel frambozenwortels die toch aardig woekeren, zeker het afgelopen vochtige jaar. Ze zaten al fijn in de aspergeklauwen, maar er is weer een stukje schoon. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 7 januari Share Geplaatst: 7 januari Naar de tuin om weer een stukje te spitten maar achter mijn tuin waren de knotwilgen geknot. 15 wilgenstaken kaal gemaakt en naar de tuin gesleept. Wat preitjes, rucola, snijbiet en bladkool geoogst en met een emmer vol weer terug. 2 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Hopmarjanneke Geplaatst: 7 januari Share Geplaatst: 7 januari Vandaag voornamelijk puinruimen na de stormachtige wind van gisteren. Veel losse takken in de tuin. Plannen maken over de toekomstige kas. We kunnen bij bekenden een aantal kozijnen met vensters ophalen, daarvan willen we een kas gaan bouwen. De tunneltentkas die ik afgelopen voorjaar heb gekocht, heeft de zomerstormen niet overleefd. We gaan binnenkort nog maar even puzzelen met de niet-beschadigde stokken, kijken hoeveel meters we er van overhouden en opnieuw kunnen zetten. Maar nu dus die kunststofkozijnen met dubbelglas en rolluiken 😁 die we gratis en voor niets mogen ophalen.... 1 Quote Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mdubbelm Geplaatst: 7 januari Share Geplaatst: 7 januari Dit is al de derde winter met wind en veel regen. Ik doe al weken niks in de tuin, mede door wat gezondheidsomstandigheden. Ik hoop dat de komst van de biozadendoos me weer een beetje zin geeft in het nieuwe tuinjaar. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Gitta Geplaatst: 7 januari Share Geplaatst: 7 januari Hier vanmorgen de vliesmutsen weer recht over de bakken getrokken. Door de storm gisteren zaten ze er niet meer zo mooi omheen. Nu wel weer, dus planten zijn weer beschermd voor de nachtvorst van de komende nachten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 8 januari Share Geplaatst: 8 januari @mdubbelm kop op! Jij kunt dit 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 8 januari Share Geplaatst: 8 januari (aangepast) Mooi windstil fris winterweer. Even een uurtje geweest en weer 15 wilgentakken kaal gemaakt en op de tuin gegooid. Tot na vijven gezeten met wat licht van de maan tot het te koud werd. 8 januari aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.