Compostbode Geplaatst: 21 december 2024 Geplaatst: 21 december 2024 In de winter gaat het composteerproces bij ons gewoon door. Ik was verbaasd om te zien dat onze open compostbak gisteren de 48 °C aantikte. In de hotbin lag de temperatuur veel lager. Rond de 35 °C. Dus dat recept was iets minder goed afgesteld. Wat is de temperatuur van jouw compostbak zo midden in de winter? 3 Quote Ik composteerde al lang voordat ik een moestuin had....... 🥒 Etensresten zijn de meest voor de hand liggende kandidaten om te verwerken in een compostproces. 💩 Zowel dierlijke als menselijke uitwerpselen lenen zich uitstekend voor composteren. 🌱 Met compost voeden we het bodemleven dat op haar beurt de planten voedt. 🍃 Compost is een natuurlijke meststof en een interessant alternatief voor industrieel 🏭 geproduceerde kunstmest. 🪱 Door te composteren lever je een bijdrage aan het behoud en herstel van de biodiversiteit.
RobN Geplaatst: 21 december 2024 Geplaatst: 21 december 2024 Ik heb geen thermometer maar in de vaten gaat het niet te snel meer. Heb alleen mix van groente fruit afval en konijnen mest/stro. Heb jij veel verse mest erin denk ik? Wat interessant is, een hotbed maken door verse mest en stro, in een koude bak te doen, een laag aarde waar je groente in kan groeien en dan bepaalde gewassen kweken. Dowding en huw Richards doen ook zoiets. 1 Quote Onkruidmanager 1.0
Jorieke123 Geplaatst: 21 december 2024 Geplaatst: 21 december 2024 Volgens mij hebben we wel ergens een thermometer liggen voor dat doel... maar daar doe ik dus echt helemaal niets mee. Ik probeer mooie laagjes te maken op onze hoop, en wat de hoop daar dan mee doet dat moet ie zelf weten In de zomer is ie geheid heter dan nu ja. Maar ook omdat ik er dan echt wel meer op gooi. Veel uit de tuin, mest van de dieren, en af en toe een pak gemaaid gras gaat ook lekker. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Compostbode Geplaatst: 22 december 2024 Auteur Geplaatst: 22 december 2024 Op 21-12-2024 om 10:17, RobN zei: Ik heb geen thermometer maar in de vaten gaat het niet te snel meer. Heb alleen mix van groente fruit afval en konijnen mest/stro. Heb jij veel verse mest erin denk ik? Wat interessant is, een hotbed maken door verse mest en stro, in een koude bak te doen, een laag aarde waar je groente in kan groeien en dan bepaalde gewassen kweken. Dowding en huw Richards doen ook zoiets. De mix van groen en bruin materiaal, gecombineerd met vocht en zuurstof, zorgt ervoor dat een composthoop hoge temperaturen kan halen. Ik gebruik zaagsel voor het bruine materiaal, aangevuld met bladeren. Groen materiaal is urine en GFE. Hotbed is interessant concept waar ik zelf nog niet mee heb geëxperimenteerd. Op 21-12-2024 om 13:01, Jorieke123 zei: Volgens mij hebben we wel ergens een thermometer liggen voor dat doel... maar daar doe ik dus echt helemaal niets mee. Ik probeer mooie laagjes te maken op onze hoop, en wat de hoop daar dan mee doet dat moet ie zelf weten In de zomer is ie geheid heter dan nu ja. Maar ook omdat ik er dan echt wel meer op gooi. Veel uit de tuin, mest van de dieren, en af en toe een pak gemaaid gras gaat ook lekker. . De thermometer is eigenlijk je kanarie in de koolmijn. Deze geeft je aan of je de goeie mix hebt met groen, bruin, vocht en zuurstof. Het is het eerste stukje gereedschap dat ik mensen aanraad om te gebruiken om hun composteer skills naar een volgend niveau te brengen. Een warme composthoop maakt onkruid zaden onschadelijk en dood eventueel aanwezige pathogenen. 1 Quote Ik composteerde al lang voordat ik een moestuin had....... 🥒 Etensresten zijn de meest voor de hand liggende kandidaten om te verwerken in een compostproces. 💩 Zowel dierlijke als menselijke uitwerpselen lenen zich uitstekend voor composteren. 🌱 Met compost voeden we het bodemleven dat op haar beurt de planten voedt. 🍃 Compost is een natuurlijke meststof en een interessant alternatief voor industrieel 🏭 geproduceerde kunstmest. 🪱 Door te composteren lever je een bijdrage aan het behoud en herstel van de biodiversiteit.
Klavertjevier Geplaatst: 22 december 2024 Geplaatst: 22 december 2024 Mijn compostbakken zijn in één sessie gevuld met groen en bruin: Hooi, kippenmest, vers tuinafval, keukenafval en blad. In een paar dagen liep de temperatuur op tot 50-70 graden. Dat was enkele maanden geleden. De bakken zijn inmiddels flink ingezakt. Zojuist gemeten, alle drie de bakken staan nu op 15 graden bij een buitentemperatuur van 10 graden. Er is dus nog wel warmteontwikkeling en dat is weer goed voor het bodemleven. Wormen zijn nog flink actief, dus ik laat het voorlopig zo. 2 Quote
RobN Geplaatst: 29 december 2024 Geplaatst: 29 december 2024 Helaas heb ik nooit in 1x zoveel dat ik een bak kan vullen. Quote Onkruidmanager 1.0
Wortel Geplaatst: 1 januari Geplaatst: 1 januari Nog nooit gemeten, maar de hoop slinkt nog altijd. Wekelijks de kwartel hok rommel en wat er maar van de tuin afkomt. Nu niet zoveel meer. Schep pas om als ik compost nodig heb en de andere helft leeg heb, denk ongeveer een half jaar tot een jaar. Krijg mooie compost, dus meer hoef ik niet te weten. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.