driepinter Geplaatst: 20 december 2024 Geplaatst: 20 december 2024 Vorig jaar had ik een jong appelboompje gekregen en omdat ik toen maar beperkte ruimte had heb ik die in een pot gezet, met de gedachte om hem later ergens in de volle grond te zetten. Inmiddels heb ik een ander lapje grond erbij (iets van 100 meter verder op) maar ik dacht dat je bomen altijd het best in het najaar moet verplanten. Zou het nu nog steeds kunnen eind december of kan ik het ivm vorst beter uitstellen ? Of is het juist beter om het nu nog te doen omdat ie in de volle grond juist beter beschermd is tegen de vorst (ondanks dat het wortelgestel dan even een opdonder krijgt) . Eigenlijk heb ik momenteel ook weinig tijd maar als het beter is om het nu verplanten maak ik er tijd voor. Maar als het bijvoorbeeld ook in de lente kan is dat goed om te weten, Dus zoek ik advies van meer ervaren tuinder . Bij voorbaat dank. Quote
tielse flipje Geplaatst: 20 december 2024 Geplaatst: 20 december 2024 Vanuit een pot kan dat altijd wel, maar nu is wel de beste tijd om een appelboom te poten. 2 Quote
driepinter Geplaatst: 20 december 2024 Auteur Geplaatst: 20 december 2024 Top, dankjewel, ik hoop er nog tijd voor te vinden de komende weken want ik ben ook nog met een ander projectje bezig. En goed om te weten dat het eventueel ook nog in de lengte kan doen, dan zijn de dagen ook weer wat langer en ben ik niet meer zo afhankelijk van de weersomstandigheden in de weekenden, en dan heb ik ook weer leidingwater (uit de sloot dan) tot mijn beschikking. En ik verwacht toch niet dat ik met zo'n sprietje van een boom een grote oogst aan appelen zal mislopen als ik wacht met verplanten. Quote
Jan winter Geplaatst: 25 januari Geplaatst: 25 januari Als je het gaat planten maak dan een kuil van 70/70 cm en 60 cm diep en voeg dan wat fosfor toe in de plantgrond , dat zorgt ervoor dat de boom goede wortels gaat maken en ook wat bio organische mestkorrels mee vermengen met de grond , compost bijvoegen is ook top! Zet hem even diep als hij in de aarde stond en verwijder de eerste appeltjes zodat de boom daar geen energie aan verspilt , een tweejarig boompje moet nog geen vruchten dragen maar hard gaan groeien , appels komen dat later en zorg voor een stvige paal die je 10 cm vanaf het stammetje plant en ongeveer 180 cm boven de grond. succes!! en ik zou toch niet te lang meer wachten met planten zodat de boom reeds kan beginnen met wortels te maken Quote
nik Geplaatst: 5 maart Geplaatst: 5 maart MIjn appels vallen niet af maar mijn bloesems van de appelbomen. kweepeer, pruimen en kersen. ALlemaal te danken aan de luis. Bladeren krullen om, gaan plakken. Geef ik te veel mest, te weinig, moet mijn grond meer zuur of basisch worden? Alle tips zijn welkom, heb sinds twee jaar een eigen tuin maar van groot fruit echt geen kaas gegeten. Dank jullie Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.