Ga naar inhoud

Wat gaan we doen voor de teeltwedstrijd 2025?

Lia56

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, acpronk zei:

En niet winterhard.

Bieten zijn toch wel winterhard? Ze bloeien in het tweede jaar.

Ik heb mijn bieten eens laten zitten met dit idee. Maar ik kan je vertellen dat je dan alleen nog hoopjes snot hebt. Ik vind ze zeker onder de categorie niet-winterhard vallen. 

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het bieten zijn, hoop ik op de gele biet "Boldor". 

Het kan ook nog een gele struik tomaatje zijn. Die kunnen ook prima in potten. Maar tomaten zijn al een keer geweest. 

Een eetbare bloemen soort kan het ook nog zijn. Nog even op verder broeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pasen? Alle paasbloemen die ik kan bedenken -narcis, tulp, krokus etc - hebben bollen. Die vallen af. 

Oh, ik weet het! Passiebloemen! Die symboliseren de kruisgang van Jezus, en die bloeien alleen als de zon schijnt, één dag! Dat moet het zijn. Ze zijn ook niet winterhard,, kunnen in pot maar doen het in de grond beschut beter en ze hebben veel zon nodig. Het zijn passiebloemen. 

aangepast door Tanja65
  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was een overpeinzing die niet klopte, er stond nergens eenjarig, alleen maar niet winterhard. Ik houd het op passiebloem, buiten, op het zuiden. Wel benieuwd naar de eenheid van meten dan. Misschien wanneer de eerste opengaat? Of welke het langst bloemen produceert? 

aangepast door Tanja65
  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Screenshot_20241229_113440_Chrome.thumb.jpg.0a77977070401f877974bcd3f6d15662.jpg

Vruchten in eivorm, die na de onrijpe witte kleur, prachtig goudgeel rijpen (voortaan beloven we u gouden eieren...).

Zaaimethode

Zaaien: vanaf januari t/m april in huis. Na opkomst in voedingrijke grond verspenen. Voor buitenteelt na half mei naar buiten, eerder oppassen voor nachtvorst. Teelt in potten lukt ook goed. Na september kan de plant binnen (opgepot) narijpen.

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk! Je hint met pasen deed mij ook aubergine vermoeden, maar er werd gelijk geschreven dat aubergine al  eens geweest was. Dus toch!

Ik bestelde net mijn zaadjes en liet aubergine even voorbij gaan. Ik ga gewoon mee doen en kweek dan toch aubergine dit jaar. Leuk hoor. 

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aubergine was inderdaad in 2012. Geen idee welke soort t was.

Deze kan in principe door bijna iedereen gekweekt worden. Afspraak is dus wel dat t alleen in de buitenteelt gaat en niet binnen of in een kas.

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Lia56 said:

We hebben een winnaar. @Liekie gefeliciteerd

We gaan dit jaar voor de Golden Egg

Heej dat is leuk! Ik wilde natuurlijk sowieso al meedoen, maar nu al helemaal!

En eerlijk is eerlijk, zonder het duwtje in de goede richting van @acpronk was die gok er niet gekomen. Ere wie ere toekomt!

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Lia56 zei:

Aubergine was inderdaad in 2012. Geen idee welke soort t was.

Hier kan je over  30 pagina’s teelt tips lezen die gegeven werden bij de vorige wedstrijd!!

Ik vind het op zich jammer dat de wedstrijdgroente 2025 een groente is die al geweest is.. ik zal wel meedoen hoor voor de lol van het samendoen en de foto’s enzovoorts maar aubergine was ook in 2012 niet mijn favoriet. 

• Like 1
  • Thanks 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...