Lia56 Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart @Mellie hier ook nog maar 2 blaadjes hoor. Maar tijd genoeg 1 Quote
Dahli Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart (aangepast) De zon schijnt, dus mogen de pepers weer een dagje in het kasje. Binnentemp is daar 23 graden en volop licht natuurlijk. Ik heb de soorten (Chinense, Baccatum en Annuum) steeds ongeveer 2 weken na elkaar in de deno gedaan. Ben blij met het resultaat tot nu toe. De Chinense: links Habanada, rechts Cabaca Peach. De Habanada’s stelen echt de show en groeien razendsnel voor Chinense. De Baccatums: links Mango stumpy, rechts Sugar rush stripey. De Annuums: links Jalapeno early, rechts Numex big Jim. Ik vind de Jalapeno wat pierig , maar dat trekt vast nog wel bij. 15 maart aangepast door Dahli 4 Quote
Moestuinpassie Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Hallo allemaal, ik heb een vraag. Ik heb dit jaar mijn peperplantjes in mijn kas laten overwinteren als grap. Ik heb ze best verwaarloosd (niet ingepakt als het vroor) maar nu dacht ik laten we kijken of ze overleven. Hoe kan ik zien of ze nog leven en wanneer moeten ze dan gaan uitlopen? Ik heb dit nooit gedaan vandaar Bedankt alvast! Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Ik heb kleine potjes 6 rond, 4,5 hoog en wat groter 8 rond en 6,5 hoog. En ook nog grotere en P9 potjes. Vind je die kleinste niet te klein van mij @Erny? Die gebruik ik voor bieten, basilicum, venkel, etc, of is dat niet verstandig? Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart De meesten van jullie hebben zoveel pepers, wat doen jullie er allemaal mee, of zijn het meer paprikaatjes? Die van Rookie b.v. die ik had gekregen vorig jaar waren helemaal niet scherp, meer een paprika, wel lekker. Gebruiken jullie die om ermee in te maken? Ik zag bij @Arja dat de potjes niet helemaal gevuld zijn tot bovenaan met aarde, ik dacht dat het altijd belangrijk was helemaal te vullen? Tenminste dat zei mijn vorige leermeester MM.😂 1 Quote
Arja Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Op mijn foto's zie je pepers én paprika's. Maar dan zijn het nog steeds best veel pepers, daar heb je gelijk in. Ik zaai altijd extra, want niet alles komt op. En ik geef veel weg. Scherpe pepers gebruik ik met mate, door het eten. Ik maak ze schoon en vries ze in in kleine stukjes, klaar voor gebruik. Milde pepers wil ik dit jaar meer, om in te maken en gevuld met kaas te eten, mmm! Potjes vul ik tot ongeveer een centimeter onder de rand, is makkelijker water geven. Waarom meer? Kost allemaal maar meer potgrond, en binnenkort worden ze toch allemaal verspeend. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart @Petrasmoestuin Volgens mij zegt MM dat je de vakken zo vol mogelijk moet doen omdat de randen anders een soort slagschaduw geven op je planten. Je moet ze natuurlijk geen 10 cm onder de rand zetten, maar een paar cm maakt volgens mij echt niet uit hoor, zeker verderop in het seizoen niet. Maar je snapt: hoe voller de vakken “moeten”, hoe meer mix erin moet. Laten ze daar nou net op verdienen. voor wat betreft het aantal pepers, ik heb opgeteld 18 planten (per 3 opgepot). Met 3 Jalapeno’s red ik het niet tot het volgende seizoen. Met Mme Jeanette, 3 stuks, doe ik dan weer 2 seizoenen. Die gebruik ik minder. Net als @Arja vries ik ze in. Maar ik droog ook een groot aantal pepers en vermaal die tot chilipoeder/flakes en gebruik dat veel in de keuken. Van gedroogde pepers houd je weinig over. Verder gebruik ik ze bij het inmaken van tomatensaus. De milde vul ik ook met kaas. 3 Quote
Erny Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart @Petrasmoestuin Je kunt gewoon naar gelang de groei van de plantjes deze steeds verpotten. Dus steeds een potje groter. Dus niet van klein potje in één keer naar een hele grote pot. Tot ze uiteindelijk de grond ingaan of in hun eindbestemmingspot belandt zijn. Van MM regels weet ik niets. En de pepers die ik kweek zijn afgestemd op gebruik. Sommige omdat er nieuw zaad nodig is. Sommige omdat ze heeeeerlijk zijn. Sommige voor vers door het eten. Sommige omdat ze erg vroeg zijn. Sommige voor het drogen. Sommige omdat er heerlijke sausjes van gemaakt kunnen worden. Sommige voor de leuk en de mooi. Sommige uit nieuwsgierigheid. 4 Quote
Erny Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart 3 uren geleden, Moestuinpassie zei: Hallo allemaal, ik heb een vraag. Ik heb dit jaar mijn peperplantjes in mijn kas laten overwinteren als grap. Ik heb ze best verwaarloosd (niet ingepakt als het vroor) maar nu dacht ik laten we kijken of ze overleven. Hoe kan ik zien of ze nog leven en wanneer moeten ze dan gaan uitlopen? Ik heb dit nooit gedaan vandaar Bedankt alvast! Weinig kans op survival lijkt me. Het heeft flink gevroren. Maar zet ze binnen en kijk of er wat uitloopt. En dan kun je in het Pepers Overwinteren topic (oid) verder kijken wat je opties zijn. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Je hebt gelijk @Erny: vergeet ik nog die heerlijke chili- en hotsaus die je er van kunt maken! 3 Quote
Moestuinpassie Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart 36 minuten geleden, Erny zei: Weinig kans op survival lijkt me. Het heeft flink gevroren. Maar zet ze binnen en kijk of er wat uitloopt. En dan kun je in het Pepers Overwinteren topic (oid) verder kijken wat je opties zijn. Dank je ik het topic eens bekijken! Quote
Mai Pensato Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart 4 uren geleden, Moestuinpassie zei: Hoe kan ik zien of ze nog leven en wanneer moeten ze dan gaan uitlopen? Ik heb dit nooit gedaan vandaar Foto? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
rorror Geplaatst: 17 maart Geplaatst: 17 maart Als je te laat water geeft... Gaan ze er niet op vooruit.. 5 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
driepinter Geplaatst: 17 maart Geplaatst: 17 maart Ik heb wegens ruimtegebrek in de kas maar plek voor een paar probeerseltjes cayennepeper, en dat is meer voor de aardigheid als beginneling. maar @rorror wat een superhandige link zie ik daar in je post staan over gebreksverschijnselen ! Met allerlei fotootjes erbij van plantjes die wat mankeren, en waardoor je meteen kan zien welke voeding je dan moet bijgeven. En dus niet alleen van pepers, maar ook van allerlei andere gewassen. Die site heb ik meteen gebookmarked ! 3 Quote
Moestuinpassie Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart Welke site @driepinter? Ik heb gezocht in het forum maar kan geen link vinden. Dank je alvast! Quote
driepinter Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart Op mijn telefoon zie ik het ook niet, maar op de pc was die link wel zichtbaar in de post van rorror waar ik op reageerde. Ik kijk straks ff ! 1 Quote
Moestuinpassie Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart Oh ik zit nu achter mijn pc, maar het staat in de handtekening zie ik nu. Gevonden dus Handig 1 Quote
driepinter Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart OK voor hen die op telefoon kijken, deze dus : https://www.yara.nl/gewasvoeding/paprika/gebreksverschijnselen-paprika/ https://www.yara.co.uk/crop-nutrition/deficiencies/ 2 1 Quote
Mellie Geplaatst: 20 maart Geplaatst: 20 maart 2 pepers. Een super heet aldus de vertaling vanuit het Thais en een die gouden ster heet. Ben benieuwd! 3 Quote
Dahli Geplaatst: 20 maart Geplaatst: 20 maart Je kunt even vooruit @Mellie, totaal 300 zaden 😃. Leuk van die onbekende rassen uit een ver land! 2 Quote
driepinter Geplaatst: 20 maart Geplaatst: 20 maart Ziet er goed uit. Op dat ene zakje staat overigens dat de vruchten donkergeel zijn, en de naam Gouden Ster doet dat ook al vermoeden. Maar dan plaatsen ze een foto op hetzelfde zakje van rode pepers ?🤔 1 Quote
Gitta Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart De verrassingspepers zijn goed opgekomen. 6 plantjes. Ik ben benieuwd. 2 Quote
rorror Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart 6 dagen na laatste foto. Ze gaan hard. Lijkt wel of ze een peper in hun r... hebben zitten. 🤪 Uhh 🤦♂️ 5 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart Mogen de mijne ook wel krijgen… welke voeding geef jij? Ik geef een vis supplement voor groei. Voor bloei gebruik ik een ander product. Heb ook vloeibare voeding van de action en pokon. Maar die heb ik nog niet gebruikt. Quote
rorror Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart Ik geef op dit moment Kristalon Blauw + Calcinit Ongeveer 1/3 theelepeltje van elk op 1.5 liter water. Is oplosvoeding en kan direct worden opgenomen door de wortels, hoeft dus niet door het bodemleven worden omgezet tot opneembare voedingsstoffen. Voor bloei ga ik over naar een andere variant van Kristalon. https://www.dehobbytuinder.nl/voeding-en-bestrijdingsmiddelen/voeding-en-meststoffen/overige-voedings-en-meststoffen/npk-meststof-19-6-20-1kg/ https://www.dehobbytuinder.nl/voeding-en-bestrijdingsmiddelen/voeding-en-meststoffen/overige-voedings-en-meststoffen/calcinit-1kg/ Ik ga ze denk ik woensdag verpotten in een grotere pot, en dan gaan ze ook meteen uit de groeidoos. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.