Rookie Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Er is een zadenhandelaar, die zegt, dat tomatenzaden lichtkiemers zijn. Dat is toch niet waar? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Dat geloof ik niet want zaden die vijf á zes cm diep in de grond zitten komen boven en zijn zelfs sterke plantjes. 3 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
rorror Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Behalve dat het lichtkiemers zijn, reageren ze ook op genoeg warmte en vocht. Dus als je ze in het licht kiemt met de juiste warmte en vochtgehalte, geeft het een extra prikkel om te kiemen. Hoeft niet te zeggen dat ze niet kiemen in het donker. "Het licht activeert bepaalde receptoren in de zaden, genaamd fytochromen, die reageren op specifieke golflengtes van licht. Deze receptoren sturen signalen naar de cel om de groei- en ontkiemingsprocessen te starten." Het kiemen is dus afhankelijk van verschillende factoren, waarvan er maar een aantal positief hoeven te zijn om te kiemen, en niet allemaal. Dus als zaden bepaalde receptoren hebben die op licht reageren, zijn het lichtkiemers. Maar als andere receptoren genoeg prikkels krijgen dat de omstandigheden goed zijn om te kiemen, dan kiemen ze ongeacht wat de licht receptoren aan het zaadje laten weten. Geldt natuurlijk niet voor alle soorten zaden. 4 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Rookie Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Dank @rorror! Dat wist ik niet, interessant. Voortaan dus maar een klein beetje afdekken, de zaadjes. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Och och och. Mijn arme planten zijn gebocheld en krom een klein beetje zielig. Van uitstel (verpotten maarrrr) kwam geen afstel. Maar het had zeker ook wat eerder gemogen 😂 Niets wat gelukkig niet rechttrekt als ze straks de grond in gaan en ze bijna helemaal ingegraven worden. 1 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Vraag mij af of de drie dagen (lichte) regen het wel zo handig van mij maakte om alles naar buiten te brengen. Nu heb ik altijd alles buiten staan onder de blauwe hemel (geen kas, helaas), maar de afwezigheid van vorst maakt dit nog niet geweldig i.v.m. schimmelvorming. Misschien alles toch maar onder de overkapping zetten als het morgen wéér gaat regenen? Kijk het zijn natuurlijke jonge plantjes, dus de weerstand is ook beter, maar het kan altijd al in de vroege fase misgaan nietwaar? Sowieso: heeft iemand hier ooit phyto vroeg in het jaar gehad? Quote
redzebra Geplaatst: 17 april Auteur Geplaatst: 17 april (aangepast) Het is een misvatting dat jonge plantjes een betere weerstand hebben, de weerstand bij phytophthora infestans hangt af van de genen van de plant en die zijn hetzelfde voor een jonge of oudere plant. In het voorjaar zijn er gewoon nog heel weinig sporen aanwezig in de lucht, eerst moeten bv besmette aardappeltjes spruiten, deze maken dan een aantal bladeren aan waarbij de schimmel van binnenuit deze aangroei besmet en vervolgens worden pas de eerste sporen in de lucht verspreid, of moeten planten eerst besmet worden via overlevende sporen in de grond. Indien sporen echter aanwezig zijn kan zelfs een zaailing aangetast worden, zie maar bv besmette jonge plantjes door @Roland om resistentie te testen Dus nu is de kans nog heel klein op besmetting in pot bij wat regen. Het wordt opletten als de eerste waarschuwingen in Nederland en België worden gegeven bij aardappelen. 17 april aangepast door redzebra 2 3 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april @redzebra Dat was een bijzonder leerzame read, bedankt. Het neemt inderdaad een belangrijke misvatting weg. De grond hier is verder verse (niet gesteriliseerde) potgrond, dus ik maak mij niet al te druk verder. Wanneer volgen de eerste waarschuwingen gewoonlijk? Rond juni? Quote
redzebra Geplaatst: 17 april Auteur Geplaatst: 17 april Dat kan een stuk vroeger zijn, afhankelijk van weersomstandigheden. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Laten we maar duimen voor een lekker droog seizoen. De afgelopen jaren waren al heftig genoeg. 3 Quote
sugarlevi Geplaatst: 19 april Geplaatst: 19 april (aangepast) Ik dacht wel ergens wat tomatenplanten in mijn tuin te zetten. Maar inmiddels heb ik dat al van heel veel planten gedacht, dus inmiddels staat het al behoorlijk vol. Dus ik heb maar tomaten potten besteld, kan ik ze wat makkelijker kwijt. En deze kwamen met steun, hoef ik daar ook niet meer over na te denken. Bijna een derde van de pot is waterreservoir best flink. (Maar zal mijn leven wel wat makkelijker maken.) Tijd voor een groeispurt voor de tomatenplanten nu. 19 april aangepast door sugarlevi 7 Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Gitta Geplaatst: 19 april Geplaatst: 19 april 1 uur terug, sugarlevi zei: tomaten potten besteld, Welke pot maat hebben deze potten? Quote
sugarlevi Geplaatst: 19 april Geplaatst: 19 april Ze geven een beetje vreemde maten op overal. Maar het zijn deze van prosperplast in de grootste maat: https://prosperplast.com/produkt/tomato-grower-pot-for-growing-tomatos/ 28l inhoud, ongeveer 39 breed en 31cm hoog voor de pot zelf. Ik heb ze hier besteld 1 1 Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Mai Pensato Geplaatst: zondag om 21:06 Geplaatst: zondag om 21:06 ik heb mijn tomaten dit jaar gezaaid op 2 en 5 maart. Binnenshuis in een propagator met bodemverwarming en LED groeilampen. De temperatuur houd ik op 25-26 graden. Na 3 dagen kwamen er al diverse op, na 7 dagen waren op 1 na alle 31 soorten gekiemd. Zoals velen hier al wel weten kweek ik op steenwol (hydroponisch). Ik zaai altijd 2-5 zaden per soort. Zelf ga ik dit jaar weer 22 verschillende soorten verder kweken, de planten die ik over heb verkoop ik aan andere tuinliefhebbers. De 22 soorten van groot naar klein: Knockout F1 vlees rood 500-1400 g Tomimaru Muchoo F1 vlees roze 160-180 g ** Costoluto Fiorentino vlees rood (zeer geribd) 100-200 g Rugantino RZ F1 coeur du boeuf rood 180-220 g Eduardo F1 marzano rood 130-140 g Phantasia F1 tros rood 100-120 g Bolzano F1 tros oranje 90-100 g Cocktail (Rijk Zwaan) cocktail rood 30-40 g Axiany F1 cherry rood 12 g Summer Sun F1 cherry geel 10-20 g ** Aprikola F1 cherry oranje 20-25 g Appleberry Yellow F1 cherry blokvorming geel 20-25 g Honeycomb F1 cherry honing geel/oranje 15 g Snowberry cherry wit-geel 15-25 g Rhianna F1 cocktail (Umami) rose 30-40 g Solena Choco F1 cherry bruin 15-20 g Nightshade F1 mini pruim/cherry zwartbruin 20-25 g Dattored F1 mini pruim rood 15 g Datlo F1 mini pruim oranje 20 g ** Limoncito F1 mini pruim geel-wit 15-22 g Tomberry Red bestomaat rood 2 g Tomberry Yellow bestomaat geel 2 g ** = kweek ik voor het eerst Enkele foto;s: 14 maar vlak voor verspenen: 30 maart: 19 april (in de kas) achteraan mijn eigen planten op steenwolblokken, vooraan de reserveplanten. In de zwarte kisten nog ruim 60 planten die ik op 25 maart gezaaid heb. 9 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
driepinter Geplaatst: maandag om 20:50 Geplaatst: maandag om 20:50 1 van mijn romanova tomatenplantjes is misvormd. Er zitten 2 gigantische kiemblaadjes aan en verder niks ????? In het begin dacht ik nog misschien komt het nog goed maar nu denk ik daar anders over. Iemand ook weleens zoiets gehad? Quote
appelvrouw Geplaatst: dinsdag om 08:15 Geplaatst: dinsdag om 08:15 Jawel ik wel eens..een kreupel plantje die zich niet ontwikkeld. Een foutje in het zaad. Ik kwam terug uit Fr met wat zaden van de Gartenperle, dat is nu te laat vind ik, zaai ik wel volgend jaar, en een plant die waarschijnlijk een nazaat is van mijn eigen Coeur de Bœufs. Of ik hem zelf ga houden weet ik nog niet. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gitta Geplaatst: dinsdag om 09:30 Geplaatst: dinsdag om 09:30 @driepinterik heb het dit jaar bij een peper zaailing. De rest van de pepers zitten mooi in het blad, maar deze heeft alleen maar de 2 kiemblaadjes. Hij gaat deze week in de groene container. 2 Quote
Rookie Geplaatst: dinsdag om 09:38 Geplaatst: dinsdag om 09:38 Zojuist mijn tomaten voorgezaaid. Er zitten ook een paar verzoeknummers bij, voor familie en vrienden. De meeste van mijn tomaten zijn nieuwe soorten voor mij. Ik heb me geconcentreerd op resistente rassen, misschien bevalt me dat. Ropreco Amish Paste Rondobella Resi Sweetie Vivagrande Nagina Maja Marmande 5 Quote
redzebra Geplaatst: woensdag om 20:24 Auteur Geplaatst: woensdag om 20:24 (aangepast) @driepinter ja dat gebeurt wel regelmatig, de plant topt zich veeel te vroeg, omdat er alleen de kiemblaadjes zijn groeien die dus ook harder, met een beetje geluk ontstaat soms terug een kleine dief uit het oksel van het kiemblad, als je na een paar weken evenwel niks ziet kan je het plantje opgeven. woensdag om 20:25 aangepast door redzebra 1 Quote
redzebra Geplaatst: woensdag om 20:54 Auteur Geplaatst: woensdag om 20:54 Tiny tiger begint te kleuren hier, mini marzano black patio f2 Tartufo 7 Quote
driepinter Geplaatst: woensdag om 21:01 Geplaatst: woensdag om 21:01 @redzebraZiet er goed uit. Klopt het dat , op die ene plant na die in een pot zit, je alles al in de grond hebt staan ? Is het een verwarmde kas ? Quote
redzebra Geplaatst: woensdag om 21:03 Auteur Geplaatst: woensdag om 21:03 ja klopt, nee het is een niet verwarmde tunnel, en een gokje (het was gewoon al een heel goede maand) en ik heb reserve plantjes. 2 Quote
driepinter Geplaatst: woensdag om 21:36 Geplaatst: woensdag om 21:36 Dank, dat maakt de keuze om wel of niet alvast te gaan planten dit weekend een stuk makkelijker, Ik heb namelijk ook best wat reserveplantjes . Met de geënte plantjes daar wacht ik nog even mee. Soms twijfel ik gewoon teveel... Zo zit ik ook nog te dubben over de indeling. Ik had bij het aanleggen van de parelslang een tijdje geleden bamboestokjes neergezet waar de tomatenplanten zouden komen, en toen opperde iemand om de geënte plantjes op 2 stammen te kweken en dat ik dat dan beter op de achterste rij kon doen omdat ik er anders niet meer goed bij kon komen om de planten te dieven. Dat klinkt allemaal logisch, maar daar is de hoogte weer lager vanwege de schuine kanten. 1 Quote
Dahli Geplaatst: gisteren om 10:29 Geplaatst: gisteren om 10:29 (aangepast) 12 uren geleden, driepinter zei: daar is de hoogte weer lager vanwege de schuine kanten. Kun je geen draden laten lopen op je schuine houtdelen van je kas (spannen d.m.v. spijkers) en je groeiende tomaten op de achterste rij geleiden via de gespannen draden? Ze zullen dan uiteindelijk (geleid) schuin naar voren groeien, maar daarmee creëer je wel meer hoogte. Of op den duur je planten laten ‘zakken’ misschien? Ik weet niet of dat ook kan met tomaten in de volle grond maar in het tomatentopic 2024 zie je daar (aan het einde van het seizoen) mooie foto’s van @Mai Pensatovan. Die kweekt op hydro, dus ander principe en in een veel hogere kas. gisteren om 10:31 aangepast door Dahli Quote
driepinter Geplaatst: gisteren om 12:28 Geplaatst: gisteren om 12:28 Ja dat kan uiteraard ook nog. en dat vind ik een groot voordeel van de houten spanten, je kan daar makkelijk even iets aan vast schroeven. Ik heb onlangs al een paar panlatjes vastgeschroefd boven waar de planten zullen komen en heb die al voorzien van die schroefoogjes voor touwen aan vast te maken...Maar ik kan natuurlijk altijd nog iets bijplaatsen... Dan ga ik het zo maar proberen. En uiteraard eerst nog zien of de planten inderdaad voorspoedig zullen groeien... 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.