Ga naar inhoud

Tomatentopic 2025

redzebra

Aanbevolen berichten

Wat een druk topic dit ineens :crazy: Ik kan me voorstellen dat je er gek van wordt als je van elk bericht een e-mailtje krijgt! 

@mellie: nee ik heb ze niet meer gevonden en heb maar gewoon wat extra van de soorten gezaaid die jij me had gestuurd. En dan vooral die donkere ananas-soort. 

• Like 1

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

de rode biet kreeg ik niet verpeend

Hoewel dit off-topic is (bietjes) toch even een reactie. Bietjes zijn knolgroenten, die doen het niet zo best met verspenen, staan liever direct op de plek. Het kan wel, eventueel, als je voorzaait in trays en dan grote pluggen overplant. 

• Like 3

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er waren toch nog onuitgepakte zaden na de verhuizing..haha ik had zaden overal, deze zaten in een envelopje blijkbaar ooit meegenomen naar een Franse ruilbeurs. Meteen in de Deno gedaan! 
image.jpeg.4d111f9ca5d9a611476907da7b5452c6.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 5

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

@Eduro geen idee wat dat is, nog nooit van gehoord. Is er een hoofdstuk hier op het forum erover?

Er is geen specifiek draadje op het forum over hydroponics het staat meer verspreid, maar onder andere Beukwood is erg actief met Nft.

In 2020 heb ik een teelt beschrijving geplaatst voor mijn methode voor tomaat en peper wat een eb en vloed systeem is maar met een waterbuffer. 

Testen heb ik gedaan met peper en tomaat opgekweekt met potgrond en overgezet op perliet door de bodem uit de pot te knippen en de pot bovenop het perliet te zetten en zonder enige uitval is dat steeds weer succesvol geweest.

Standaard werk ik nu met 28mm pluggen en daarna op 7,5cm steenwolblokken om op te kweken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@driepinter ja bij vreeken inderdaad! ik ben zelf in de winkel geweest en op het pakje stond Lucky Cross / Big Rainbow. ik neem aan dat het geen verrassingspakket is maar dat deze tomaat twee namen heeft?? De planten zijn overigens mooi en sterk. 

later:

ik zag op de site van https://www.tomatofifou.com/ dat de Lucky Cross aardappelblad heeft en de Big Rainbow normaal blad.  De mijne heeft aardappelblad! Waarom dan die andere naam er ook bij? Geen idee

aangepast door Gallox
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gitta Even een update over de Çanakkale: hier doen ze na 9 dagen ook nog niets. Datzelfde geldt voor de Aretxbaleta. Van de grotere tomaten komt alleen de Voljusko goed op. De noire de Crimee ook niente. Alle kleinere soorten doen het prima! Ik kijk het nog eventjes aan, anders zoek ik wat andere grotere soorten uit mijn zadenkist uit. Het noire de Crimee-zaad koop ik dan alsnog nieuw. Die vond ik in Frankrijk erg lekker vorig jaar op vakantie.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een beetje een maf tomaten jaar. Sommige soorten die na twee dagen boven staan. Maar een heleboel die niets lijken te doen. En na wat liefdevolle verwaarlozing na twee, drie weken alsnog opkomen 😱 

Het is een grote verassing dit jaar. Kijken waar we op uit gaan komen straks qua soorten.

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé hé eindelijk tomaten gezaaid!!😊

Erg laat voor mijn doen maar ik wilde “ laat zaaien” ook eens geprobeerd hebben..😊

Nu ik toch al van mijn padje ben deed ik het ook maar gelijk helemaal anders en zaaide in een zgn “ zaai rollade” 😬

Ik deed dat al vaker met peulvruchten en later ook met kleinere zaadjes en tot nu toe bevalt dat goed. 👍😊

Maar tomaten vind in toch wel spannend hoor… ; tot nu toe zaaide ik  1 soort zaden per rollade… maar om nou 6 zaadjes in een rolletje te doen,..😏

Ik zag voorbeelden met plantstokje ertussen op insta voorbij komen dus ik dacht “ het moet dus kunnen” 😅

Of ik het ook kan???😬 we gaan het zien 😬😅

Ik deed de klimmers wel apart van de struik soorten🌱

Zakje van de gele klimmers bleek op 1 na op..had ik nog een paar verse overlevers onder in een mandje zitten dus daar de zaadjes uit geplukt 😬

Ongelooglijk toch dat ik nu 9 soorten op zo’n klein plekje heb!!!😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

IMG_3825.jpeg

IMG_3826.jpeg

IMG_3824.jpeg

IMG_3827.jpeg

IMG_3828.jpeg

aangepast door Vrouwholle
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Woensdagavond 2 april de tomaten gezaaid.

Bijna allen phythopthora resistente soorten van Fruitlent.

De uitzonderingen zijn de Aretxabaleta (via dit forum) en de Fandango (ook resistent maar dan van Van Der Wal).

Appleberry Orange

Brunito

Duttinggold

Merrygold

Mountain Magic

Oh Happy Days

Rose Crush

Viva Grande

Galahad

Nagina

Appleberry Yellow

Phantasia

Cocktail Crush

Fandango

Aretxabaleta

En....

Vier soorten van Fruitlent om te testen op resistentie.

2024.T

2024.M

2024.C

2024. J

Heb het gelukkig bij twee bakjes met ieder 24 vakjes kunnen houden. En zowaar helemaal nérgens stiekum toch twee zaadjes in één vakje gestoken. :mrgreen:

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...