Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In navolging van vorig jaar wat toen @Goldfish mooi verwoorde.

"Een enkeling plukt op 25 november nog tomaten, maar velen zitten met hun hoofd al bij de plannen voor 2024. Hoogste tijd dus om een draadje te openen.   "

Nu 2 december, een weekje later al, dus hoog tijd voor het nieuwe tomatentopic 2025 😁,

Hebben jullie al plannen, eventueel lijstjes  enz voor komend jaar ?

De eerste dwerg tomaatjes voor 2025 zijn hier alvast gekiemd.

image.thumb.jpeg.4d4c5a1fe463b17fb100fcadf001216d.jpeg

• Like 8
Geplaatst:

Leuk @redzebra! Alvast vooruitkijken naar 2025. Hier alle zaadjes al in huis en ook al plannen gemaakt. Ook ik zaai voorlopige nog niet. Eerst de peperzaden in de deno begin januari, dat stilt de eerste zaai-honger 😃. Ik hoop dat ik het daarmee tot half maart weet uit te stellen.

• Like 1
Geplaatst:

Ik pluk nog steeds (achtertuin, microklimaat, is nog niet onder nul geweest, net buiten de tuin wel) van een Vlaamse multiflora klein rood tomaatje.  80% van de onderste helft is totaal aangetast door van alles en nog wat maar de plant heeft zelfs nog 5 bloemen die bijna open gaan.   Ik zaai in feb/mrt elk geval een paar tomaten die ik meebracht uit Portugal. De rest ga ik tijdens de kerstvakantie uitzoeken.  Wie weet later deze maand wel wat dwergtomaten (<30cm) om vroeg al vers te kunnen plukken.

• Like 4
Geplaatst:

Ik heb eindelijk een kasje en hoop nu eens lukkende tomaten te hebben. En door jullie aanmoedigen hoop ik ook eens niet te laat te zijn met zaaien. Maar nu zaai ik nog niet hoor. Mijn kasje is (toch nog toe) niet verwarmd, dus zal het binnen in de vensterbank moeten kiemen/opgroeien. 

Maar erg leuk om al jullie voorbereidingen te lezen.

• Like 1

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

De zaden zijn er. Ik ga in ieder geval de Tiny Tim  zaaien en op de tuintafel voor het keukenraam zetten, met dank aan @Petrasmoestuin. De rest ga ik eind december/begin januari uitzoeken. Zaaien doe ik voorlopig nog niet. 

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)
43 minuten geleden, Gitta zei:

De rest

Handig is om gelijk een stok te bevestigen in de pot, hij heeft wel ondersteuning nodig, want zo 'tiny' werd hij niet bij mij, dan prik je later niet in de wortels.
De groene Mizuna (mosterdblad) zou ik wel in een pot doen, Want het woekert snel en je krijgt lange wortels. Die kun je dan gemakkelijker verwijderen i.p.v. in een Hero.

Eerste tomaatje.jpg

20 mei 2024 blauw.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Plannen voor 2025: Ik heb p.o. een verkeerd setje bij een fa besteld en ook voor een vriendin, dus later de juiste setjes gekocht. Het betreft resistente tomaten (de eerste 7)
En dan heb ik ook nog de Dattolime, de gele, die vond ik afgelopen heel erg geslaagd. 

En als laatste de Pomodori.

Allemaal onbekend voor mij, behalve dus de Dattolime.
En dan heb ik nog wat rode kerstomaat van de MM en de balkontomaat (maar de laatste ga ik niet zaaien het komende jaar).

Ik denk dat ik zo wel genoeg heb en ik ga pas in april voorzaaien. Ik heb in ons huis geen mogelijkheid een matje neer te leggen. En het is bij ons ook gauw donker in huis, vanwege de vele bomen en bosjes om ons huis. En in de kozijnen kan het ook niet, vanwege hele zware luxaflex of gordijnen die open moeten en wij dus voor de buren in de kijk zitten. Dus ik moet maar geduld hebben.

20241119_162519.jpg

20241119_205705.jpg

20241119_205617.jpg

20241121_172314.jpg

20241125_231449.jpg

20241125_231516.jpg

20241125_231540.jpg

20241119_162441.jpg

20241121_172314.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Hier nog geen plannen, eerst even de verhuizing half of eind februari afwachten.

Tot die tijd wordt er niks gezaaid, heb alleen wat (eigenlijk wat te veel, maar het pas wel gewoon, maar meer is meer meenemen..) stekken en overwinterende planten in huis.

Alhoewel, sommige stekken hebben het niet overleefd, daar kan dus nog wat tussen gezaaid worden...

• Like 2
Geplaatst:

Nee, gewoon trays die in huis staan. Het zijn er 8. Formaat minikasje, welke ze vroeger bij de Action verkochten, maar je kunt de onderbakken ook bij Van der Wal, of de complete minikasjes (of losse onderdelen) bij The Farm Dream kopen.

Afgelopen seizoen had ik de tomaten in een 28 cel tray gezaaid. Het kan, maar ideaal is anders. Ze groeien snel, en komen met hun blad in elkaar te zitten. Lastig met uitplanten. In een 15 cel tray heb ik het nog niet geprobeerd, daar zaten de pepers afgelopen jaar in.

• Like 1
Geplaatst:

Ik denk dat bij mij volgend jaar het project "tomaten met een vachtje" als thema gaat plaatsvinden. Afgelopen jaar was een gelijkspel tussen de multiflora's en dwergen.

Ik had dit jaar al een paar harige (Abrikos en Extravagante rouffiange), maar er zijn ook her en der nog wat peach zus en zo in de diverse winkelmandjes gesprongen. 

Maar ik zaai niet voor half maart 😄

• Like 3

@Petrasmoestuin het is inderdaad altijd handig om een ondersteunend stokje  erbij te zetten, zeker als ze vrucht vormen, die kleintjes gaan ook doorhangen onder het gewicht, ik zou me evenwel niet teveel zorgen maken om wortels te doorprikken, die worden snel vervangen. Die bij jou is wel heel uitgerekt, is dat van origineel zaad ? Anderzijds,  ook al zijn dit dwergtomaatjes en veel minder last van opschieten, enige bijverlichting in de winter (bv een simpel bureaulampje) is aangeraden.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Ik heb dit jaar veel last van phythophthora gehad, dus betwijfel of het zin heeft om in 2025 tomaten te zaaien. Doe het denk ik wel, maar dan in de bakken waar geen tomaat in heeft gezeten en in de tuin. De kas gaat dan anders gebruikt worden.

Als er tomaten komen, dan zullen het maar weinig soorten zijn. Heel jammer, maar ik wil wel gezonde tomaten oogsten.

• Like 2
Geplaatst:
14 uren geleden, redzebra zei:

de winter (bv een simpel bureaulampje) is aangeraden.

Deze heb ik als plantje gekregen en in oktober weggehaald. Dus hij staat er al lang niet meer. Alleen om aan te geven dat hij zo groot kan worden. Bij mij stond hij buiten op tafel.

Mijn Tiny tims zagen er inderdaad anders uit al had mijn plant ook wel steun nodig. Het een struikplant, als je actief alle dieven weg gaat halen ziet de plant er ook anders uit. Ik kan me niet herinneren dat de tomaatjes van geel naar rood kleuren.

aangepast door loes
Geplaatst:

Tiny Tim geeft rode tomaatjes, die heb ik zelf ook jaren terug in de tuin gehad. Is eenecht  kleine struiktomaat en de struik wordt ook niet zo hoog. De lekkerste tomaat is het niet in mijn ogen, maar smaken verschillen. Als struiktomaat zou ik eerder voor Silbertanne kiezen. Ook niet de allerlekkerste, maar de bladvorm is zeer mooi en het oog wil ook weleens wat.

@Roland Dank voor de tips en link, daar ga ik eens naar kijken. Heb in het verleden ook een jaar gehad met zware phythopthorabesmetting, maar het jaar erop was alles weer ok. De soorten die dit jaar zeer gevoelig waren, plant ik sowieso niet, maar de paar soorten die bij mij erg robuust zijn, durf ik wel aan. En dan natuurlijk iets nieuws; een soort die jij noemt. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...